laskeuma/kasvain?

  • Viestiketjun aloittaja outoa!
  • Ensimmäinen viesti
outoa!
Aion kyllä varata ajan gynekologille tarkistuttaakseni asian, mutta haluaisin kysyä mielipiteitä täältäkin. Elikkä, mielestäni minulle on ilmaantunut tai kasvanut lisää ihoa/kudosta/limakalvoa -mitälie, emättimen etuseinämään,aivan emätinaukon sisäpualelle,tavallaan g-pisteen ja emätinaukon väliselle alueelle. Tunnen selvästi,että siinä on tavallaan ""paksummalti tavaraa"" kuin esim. puoli vuotta sitten. Sukupuolitauteihin viittavia oireita ei ole, eikä tämä oikein sellaiselta vaikutakkaan. Alue on sellaista pehmeää hieman rosoisempaa kuitenkin kuin emättimen seinämä syvemmältä, ei mitään selvää möykkyä tms. Alue on tavallaan tunnotonta, mutta tulee räpläämisestä hieman araksi.

Voisiko minulla, reilu parikymppisellä, olla jokin ""emättimen laskeuma"" tms veltostuma, että olisi sieltä jotenkin kannattimet retkahtaneet? Ei emättimestä mitään ulos ole tulossa mutta... Onko muuten normaalia, että kohdunkaula tuntuu emättimessä jo n. 5 cm:n syvyydessä (ainakin kuukautisten tienoilla, muulloin ei ole ihan niin helposti tavoiteltavissa)
 
Kiira
Täällä kukaan ei osaa vastata kysymykseesi. Mene gynekologille selvittämään asia, se voi olla vaikka kasvain, tai sitten ei mitään. Parempi selvittää asia kunnolla!
 
.
Tuo lopussa mainitsemasi kohdun liikkuminen kuukautiskierron aikana on normaalia. Kuukautisten aikana kohdunkaulan napukka tuntuu paljon alhaammalla ainakin minulla.

Toivottavasti joku toinen osaa kertoa omia kokemuksiaan tuohon ensimmäiseen ongelmaasi.
 
Hoitaja
Kyllä kaikki kuulostaa ihan asiaankuuluvalta. Emättimen seinässä on rosoista kudosta, monenmoista ja sen pitää sitten joskus kyetä joustamaan ja venymään.Vanhana ne kudokset sitten silenevät. Ihan normaalilta tunnut ja kohdunkaulan voi helposti itsekukin terve nainen tuntea sormella.
 
Elviira
Hei! Itse tulin tänne sivulle etsimään vastausta täsmälleen samaan kysymykseen. Tiedän tasan tarkkaan miltä emättimeni näytti noin puoli vuotta sitten ja se ei ole sama kuin nyt. Itse myös olen vasta parikymppinen. Emättimen suulle, g-pisteen eteen, on muodostunut rosoista kudosta. Ikäänkuin emätin olisi työntynyt tai valunut ulospäin. Itse myös tunnen kohdunpään napukan sormella, mutta se kai on iahn normaalia. Emätin vaan ei näytä samalta kuin ennen, ei edes normaalilta. Ottaa pattiin tuo kudos, esim. kumppanin ""käsitellessä"" alapäätäni... Samoiten se tulee araksi liiallisesta ""hankaamisesta"" tms. Kai se pitäisi mennä gynelle, mutta pelkään että vastaus on vain että ei täällä mitään epänormaalia ole....
 
alkup.
Elviira, osasit kuvailla asian paremmin kuin minä, juuri sellaiselta se tuntuu, kuin emättimen seinämä olisi hieman työntynyt ulospäin! Ja se alue tosiaan alkaa hieman aristaa hankauksesta. Ja myös minä olen aivan varma että emättimessä ei sellaista kohtaa ole aina ollut, että se muuttui aika lyhyen ajan sisällä. Olin jo ""unohtanut"" koko ongelman mutta nyt näinkin sitten hämmästyksekseni tuon oman vanhan aloitukseni kun tulin tätä palstaa lukemaan. Ei siitä jutusta minulle mitään sanottu, kun viimeksi tehtiin tutkimus (ei kylläkään mitään tarkkaa tutkimusta, äitiysneuvolan lääkäri vaan tsekkasi kohdunsuun ja ultrasi alakautta). Eikä se kyllä mitenkään emätintä katsomalla näykään, mutta toki sitten sen tuntee. Voisko olla mahdollista että emätin ""kasvattaa"" sinne lisäkudosta ""kulutuksen"" takia...? Jos se alue usein on hankauksen alaisena, tavallaan ärsyyntynyt. Sama logiikka kuin liikavarpaassa, eikö sekin muodostu kengän hankauksen takia :)
 
Elviira
Et siis itse viime tarkastuksessa kysynyt lääkärin mielipidettä tuohon asiaan? Sanoit että ""ongelmakohtasi"" ei näy emätintä katsomalla, itse kyllä näen sen peilin avulla. Ja se kudos on melko ihonväristä, paitsi vaaleampaa. Noh, kaippa tuo selviää kun varaa vain ajan gynelle. Toivottavasti saat asian selvitettyä, tosin sanoit jo unohtaneesi sen, sillon kait se ei ole mikään iso ongelma? Itseäni kyllä vaivaa joka kerta kun käyn vaikkapa pesulla...
 
Tiinuli
Mulle sanottiin, että se on visvasyylä. Katsokaa googlettamalla tai lääkärinkirjasta. Minulta poltettiin se pois. Olin saanut yhdeltä Enskalta sen...kai...tai en tiedä.
 
hola
minulla sama homma.
gyne sanoi etta rypylaisyys on aivan normaalia ja mielestani ihan./kudoksen paksuntuminen ajastaan on normaalia kanssa. ootteko huomanneet eroja kierron aikana? mielestani se on alempana ja paksumpana ja rypylaisempana juuri menkkojen aikana, ja silloin on limakalvot aremmat. jos mietityttaa niin rohkeasti vaan gynelle, ma meen taas ens viikolla!
 
Apua!
17v tyttö, runsasvalkovuoto ja huomasin valkosen möykyn alapäässää suoraan virtsa aukon alla. Siinä valkoisen keskellä on emätin aukko, alapuolella on jokin herkkä nuppula. Virtsa ongelmia ja painetta joskus alavatsassa, ruskeaa vuotoa menkkojen lopussa ja alkkarit haisee joskus pistävästi virtsalta olen kokeillut hiivatulehdus puikkoa ja bakteeri vaginoosaan tarkoitettavaa kuuria, karpalomehuakin tullut juotua runsaasti ja c-vitamiineja tuohon virtsa ongelmaan. Gynellä ei löytynyt kuitenkaan hiivaa tai bakteeri tulehdusta. Ei kutinaa harvoin kirvelee. Osaako kukaan kertoa mikä tätä alapäätä vaivaa ? (Virtsanhaju ei onneksi päivittäistä) ainiin ja kerran tuli keltaista vuotoa (vuoto ei yleensä haise) ja en ole ollut yhdynnässä koskaan.
 

Yhteistyössä