Laskeumien korjausleikkaukset

  • Viestiketjun aloittaja hanna__
  • Ensimmäinen viesti
hanna__
Hei!

Onko kenellekkään tehty virtsarakon, peräsuolen tai kohdun laskeumien korjausleikkauksia? Miten meni, kuinka pitkä oli toipumisaika? Mitenkäs seksielämä leikkauksien jälkeen? (Lähinnä peräsuolen tai virtsarakon korjausleikkausten jälkeen)
 
887987
Käsittääkseni nykyään pyritään näitä vaivoja hoitamaan ensisijaisesti jumpalla ja fysioterapialla, koska tulokset niissä on yleensä paremmat kuin leikkauksissa. Suosittelen, että laitat tämän kysymyksesi tuonne Ellien Klinkalla/Naistentaudit -palstalle, niin siellä on varmasti kokeneempia Ellejä, joille näitä toimenpiteitä on tehty, niin saat paremmin vastauksia.
 
hanna__
Laitoin kysymykseni myös Naistentaudit -palstalle, mutta sieltä ei ole tullut vastauksia. Ajattelin laittaa kysymykseni tännekin, sillä synnyttäneille naisillehan näitä vaivoja ilmaantuu. Itsekin synnytin esikoiseni muutama kuukausi sitten ja minulla todettiin sekä emättimen etu-, että takaseinämän laskeumat. Vaivoja, joista en ollut ennen koskaan edes kuullut. Joten jos jollain sattuisi olemaan tällä palstallakin kokemuksia ko. leikkauksista, niin mielelläni kuulisin kokemuksia.
 
painumaa on
Minullakin on kohtu jonkun verran laskeutunut, mutta jumppa on ensisijainen hoitomuoto. Jos lantiopohjalihasten jumppaa ei osaa, niin joillakin fysioterapeuteilla on sellaisia sähköisiä hoitolaitteita, jotka auttavat treenauttamaan juuri oikeita alapään lihaksia. Vaikka siis leikkauspöydälle joutuisikin, niin lopputulos on joka tapauksessa paras, kun alapäätä on jumppautettu.

Yleensä naisia motivoi jumppaamaan se, että vaginaa saa taas tiukemmaksi, kun jumppaa. Myös virtsankarkailu ja/tai ulosteen karkailu vähenee/poistuu, kun jumppaa.
 
hanna__
Hieno homma, että kaikki muut ovat selvinneet synnytyksestä ilman vaurioita... Ilmeisesti minä olen sitten ainoa tässä maassa, jolle kävi kehnommin... vai eikö näistä asioista sitten uskalleta/iletä puhua??

Olen käynyt fysioterapeutilla ja mittausten mukaan minulla on lantionpohjalihakset hyvässä kunnossa. Mutta siitä huolimatta minulla on lievät virtsarakon ja peräsuolen laskeumat. Gynekologin mukaan minun emättimen limakalvot ovat myös todella huonossa kunnossa ja sainkin vaivaan Vagifem-emätintabletti kuurin. Toivottavasti kuuri vahvistaisi limakalvoja niin paljon, että laskeumat eivät ainakaan pahenisi. Tai toivottavasti tällä kuurilla ja lantionpohjalihasjumpan jatkamisella vaivat poistuisivat kokonaan!
 
kuulostaa tutulta
Minä olen myös käyttänyt noita vagifem-tabletteja synnytyksen jälkeen, kun oli limakalvot ihan olemattomat. Laskeumia ei ainakaan tietääkseni ole, tosin en ole käynyt muutakuin jälkitarkastuksessa, joka oli tosi pikainen. Kuka sinulle noista laskeumista sanoi?

Vaikka laskeumia ei tiettävästi olekaan niin lantiopohjan lihakset on tosi huonossa kunnossa. JOhtuu varmaan siitäkin, että lapsi syntyi yliaikaisena ja laskeutui jo kuukautta ennen laskettua aikaa eli painoi ja venytti lantiopohjan lihaksia 1,5 kuukautta. Jossainhan sen täytyy näkyä. Nämä on sellaisia asioita joita toivoisin esim. perhevalmennuksessa käytävän läpi vaikka vain naisten kesken. Mitä vaurioita synnytys voi aiheuttaa, mitä niille tulee tehdä ja miten hoitaa.
 
hanna__
Virtsarakon laskeuman totesi lääkäri jälkitarkastuksessa ja siitä muutama kuukausi eteenpäin kävin gynekologilla, joka totesi peräsuolen laskeuman.

Laskeumat kyllä huomaa itsekin, kun ottaa peilin käteen ja katsoo alapäätä. Eli emättimestä pullottaa "pallukat". Virtsarakon laskeuman pallukka on emättimen etuosassa ja peräsuolen laskeuma emättimen takaosassa. Virtsarakon laskeuman oireena on myös rakon tyhjentämisvaikeudet, pissa tulee pienell'ä paineella. Peräsuolen laskeumassa on oireena suolen tyhjentämisvaikeudet. Joskus myös on paineen tunnetta suolessa, sekä ristiselkäkipuja. Sen verran ikäviä vaivoja, että olisin kyllä totisesti halunnut tietää näistä ennen synnytystä, tai jopa ennen raskautta. Liekkö puhumattomuuden syynä sitten se, että jos näistä tiedettäisiin, että tällaista vaivaa voi tulla synnytyksen jälkeen, niin kukaan ei uskaltaisi tehdä enää vauvoja???

Toivottavasti jumppa ja lääkekuuri auttaisi, sillä muuten voin kyllä sanoa, että elämänlaatuni kyllä kärsii... Vaikkakin sain aivan ihanan lapsen, niin mielelläni olisin ilman näitä vaivoja.
 
leikattu 5/2009
Minut leikattiin 3 viikkoa sitten, että vielä olen toipilas. Leikkaus tehtiin perjantaina ja kotiin pääsi maanantaina (kun onnistui wc toimitukset). Tehtiin kop (eli peräsuolen laskeuman korjaus) ja tot (eli virtsarakon "kohotus"). Leikkaus tehtiin selkäydin puudutuksessa. Kaksi viikkoa ehdoton istumakielto. Nyt voi jo istua toisella kankulla.
Seksi elämää ei ole vielä kokeiltu. Tikkejä on aika lailla...Sairaslomaa ensin 2v ja soitin lisää 2v. Aika näyttää kuinka leikkaukset auttoivat.
 
maissi80
Poistuuko nämä laskeumat ajan myötä? Estääkö seksin? Ja ei kai joku peruslantionpohjajumppa johonkin laskeumiin voi edes auttaa, tietenkin siitä on hyötyä. Voiko leikkauksessa mennä tunto? Minusta näistä asioista pitäisi puhua synnyttäville vaikka kahden kesken ja heti ohjata hoitoon. Kyllä tällainen asenneilmapiiri ainakin mua pelottaa eli mitä tapahtu ja tehdäänkö asialle mitään. Toivottavasti hanna ja muut toivutte.
Tuntuu, että sama homma kuin e-pillereiden ym. kanssa eli sanotaan vain, että jotain haittavaikutuksia voi tulla, mutta ei siitä pidä välittää ja sitten osa naisista kärsii jatkuvasta vuodosta, mielialat vaihtelee kuin murrosiässä eikä seksiä tee edes mieli. Mun mielestä aika merkittäviä haittavaikutuksia.
 
mansikkainen.v
Nuo laskeumat eivät poistu iän ja ajan myötä, vaan päinvastoin niiden laskeumien syntymiseen vaikuttaa tyypillisesti raskaus, ylipaino, synnynnäinen heikkous sekä kovat ponnistusta vaativat harrastukset (esim. painonnosto, voimanosto).

Googletin huvikseni sanalla "kohdunlaskeuma" ja siitä löytyy netistä kyllä paljon tietoa. Googletulosten mukaan synnytyksen jälkeen tapahtuva ahkera lantiopohjalihasten jumppaaminen voi parantaa lievät laskeumat. Se estää vaivaa kroonistumasta.

Minulla ensimmäinen vaikea ja pitkittynyt synnytys aiheutti kohdun laskeumaa ja sain myös peräpukamia. En ole pitänyt oireita niin pahoina, että olisin hakeutunut leikkaushoitoon. Leikkauksissa on kuitenkin aina riskinsä. Harkitsen leikkausta sitten, kun lapsiluku on täynnä ja sitten, jos vaivat pahenevat. Toistaiseksi säännöllinen jumppa on pitänyt oireet kurissa eivätkä ole pahentuneet.
 
leikkauksen kokenut
Minulle tehtiin vuosi sitten sekä virtsarakon että peräsuolen laskeumaleikkaus. Kärsin vaivasta monta vuotta. Olen synnyttänyt kaksi isoa lasta. En kyllä paljon jumpannut, mutta lääkärini sanoi, että se ei kyllä olisi paljon auttanut. Pelotti tosi paljon tuo leikkaus. No, se meni hyvin, ja ihaninta on se, ettei enää mikään tunnu putoavan polvien väliin. Se kuitenkin on myönnettävä, että tietenkään alapää ei tunnu samalta kuin ennen. Mutta itse olen vaihdevuosi-ikäinen, joten kyllä sekin varmaan vaikuttaa. Orgasmin voi kyllä saada, siihen leikkaus ei vaikuta. Kuitenkin aina jos veitsi käy, se vaikuttaa jotenkin. Pitää vain tutustua uudestaan itseensä. Kaikkea hyvää teille kanssasisaret.
 
Leikkaukseen menossa
Jos kyseessä on iso laskeuma, ei siihen enää mitkään jumpat auta. Olen synnyttänyt neljä suhteellisen isokokoista lasta ja kaikenlaista ongelmaa on alapäähän jäänyt.

Pääsen syksyllä leikkaukseen, leikkausaika on jo sovittu. Minulta leikataan rektoseele. Jonkinsorttista virtsaamisongelmaakin on, mutta en tiedä, tehdäänkö ongelmalle mitään, kun en ole lääkärin tarkempia suunnitelmia vielä kuullut.

Pissaa kuitenkin tirahtelee aina ponnistaessa ja kerran on tirahtanut jopa yhdynnässä. Pahin ongelmani on kuitenkin laajahko rektoseele. Ulostetta jää peräsuoleen, eikä se tyhjene enää edes avittamalla. Ei paljon naurata kun ulostamisen jälkeen ulostamisen tarve jatkuu vaan.

Lisäksi alapäässä on jatkuvaa painontunnetta ja emättimen aukolla pullottavat limakalvot ovat kauttaaltaan aivan arat. Emätin on myös löysä, kun välilihan ollessa olematon, emättimen aukko jatkuu peräaukkoon saakka. Kuukautisten aikana tuo iso emättimen aukko on todella ongelmallinen. Vuoto leviää kaikkialle. Elämänlaatuni on ollut pitkään todella huono kaikkien näiden vaivojen kanssa.

Ensimmäisen lapsen synnytyksessä välilihan ompeleet putosivat heti pois, eikä leikkaushaava mennyt umpeen, joten välilihanikin on aivan olematon. Toisen lapsen syntymän jälkeen todettiin rektoseele, kolmannesta jäivät nämä virtsaamisongelmat. Neljännen lapsen synnytys sai aikaan ulomman sulkijalihaksen vaurion peräaukkoon. Sille ei kai tehdä mitään. Pitää vaan kestää karkaavia ilmavaivoja ja toivoa, ettei tule ripulia.

Onneksi se kirurgin veitsi on kuitenkin keksitty ja saan apua näihin vaivoihin, vaikka nuori vielä olenkin. Ikää minulla on 36v. Odotan leikkaukselta paljon, en ainakaan usko, että elämäni voi enää laadultaan juuri tämän huonommaksi muuttua.
 
Trust me
Tuolla iänikuisella jumppa-höpötyksellä yritetään häivyttää se tosiasia, ettei raskauden ja synnytyksen aiheuttamat rakenteelliset vammat poistu ilman kirurgista toimenpidettä. Nykyisen tietämyksen mukaan joka neljäs saa alatiesynnytyksestä sisäisiä ja/ tai ulkoisia repeämiä. Ne eivät ole vain vaginan ja ulkosynnyttimien repeämiä, vaan sisäisten kannatin- ja sidekudosten katkeamista aiheuttaen virtsarakon ja suoliston sekä kohdun laskeumia. Tästä ei vain puhuta.

Jos siis tunnet vielä useamman kuukauden jälkeen synnytyksestä painontunnetta, ulostaminen ja virtsaaminen tai seksi eivät suju normaalisti, kannattaa hankkia apua. Jumppaaminen sopii kaikille niille, jotka ovat selvinneet koitoksesta vammoitta. Heillekin jumppaaminen on erittäin tärkeää, kaikki alapääongelmat lisääntyvät eksponentiaalisesti ikääntymisen myötä. Muuten synnytyksen aiheuttamat pitkäaikaiset vaikutuksen näkyvät siis vielä vuosikymmentenkin päästä.
 
epätietoinen potilas
Laitan tämän tähän ketjuun, koska todella tarvitsisin vastauksia, ja tätä on moni seurannut.

Elikkä olen itse yli 15 vuotta kärsinyt rektoseelestä, mutta sain vasta pari vuotta sitten tietää että mikä vaivani nimi edes on.. Siitä asti olen yrittänyt päästä leikkaukseen kunnallisella puolella, mutta vaivaani ei ole edes suostuttu tutkimaan kunnolla! Voisitteko kertoa, missä sairaaloissa olette päässeet leikkaukseen, pitää vissiin muutta muualle, että pääsen hoitoon?

Joo ja jos joku olisi kertonut tällaista olevan luvassa, en olisi tehnyt lapsia, en todellakaan :(
 
Rottinen
Olen kohta eläkeiässä, minulle tehtiin vuosia sitten kohdunpoiston yhteydessä virtsarakon korjausleikkaus - vanhempi lääkäri totesi, että ongelmani (= yskiessä ja juostessa housut kastuivat) on synnynnäinen eikä se jumpalla parane (jumppaa minulle oli aiemmin tarjottu ja olin sitä harrastanutkin). Nyt minulla todettiin virtsarakon laskeuma, kun menin ongelman takia lääkäriin. Aikaajoin ongelma on lähinnä kiusallinen - kävellessä tuntuu kuin tampooni valuisi pois. Olen hyväkuntoinen - lihaskunto on hyvä, en tiedä miten paljon pitäisi jumpata, että ongelma sillä hoituisi! ?

Muuten tuo taannoin tehty korjausleikkaus paransi elämänlaatuani todella rutkasti - pidätyskyvyn suhteen ei ongelmaa ole edelleenkään, voin vaikka juosta -- paisti tuo laskeuma ei oikein mahdollista juoksemista!
 
epätietoinen
Hei, olen tuo ylempi kyselijä tuossa (heinäkuussa). Eikö kukaan tosiaan voi kertoa, missä päin maata on asiantuntemusta näissä asioissa ja missä olette päässeet tutkimuksiin ja leikkaukseen?!

Ole yrittänyt saada apua vuodesta 2006, mutta kukaan lääkäri ei ota mua tosissaan, yksityiset ja yleiset on kokeiltu ja olen saanut tosi törkeää kohtelua osakseni. Ilmeisesti ne eivät usko mua yhtään, kun synnytys oli jo 1993 - mutta mulla vain kesti niin kauan ennenkuin uskalsin puhua tästä hävettävästä jutusta.

Auttakaa nyt joku!
 
00
Alkuperäinen kirjoittaja epätietoinen;10341831:
Hei, olen tuo ylempi kyselijä tuossa (heinäkuussa). Eikö kukaan tosiaan voi kertoa, missä päin maata on asiantuntemusta näissä asioissa ja missä olette päässeet tutkimuksiin ja leikkaukseen?!

Ole yrittänyt saada apua vuodesta 2006, mutta kukaan lääkäri ei ota mua tosissaan, yksityiset ja yleiset on kokeiltu ja olen saanut tosi törkeää kohtelua osakseni. Ilmeisesti ne eivät usko mua yhtään, kun synnytys oli jo 1993 - mutta mulla vain kesti niin kauan ennenkuin uskalsin puhua tästä hävettävästä jutusta.

Auttakaa nyt joku!
Minä ainakin soittaisin yksityiselle isolle gynekologi-asemalle (Helsinki) ja kysyisin suoraan vastaanotosta kuka lääkäri tietää laskeumista.
 
aamu_usva
Alkuperäinen kirjoittaja epätietoinen;10341831:
Hei, olen tuo ylempi kyselijä tuossa (heinäkuussa). Eikö kukaan tosiaan voi kertoa, missä päin maata on asiantuntemusta näissä asioissa ja missä olette päässeet tutkimuksiin ja leikkaukseen?!

Ole yrittänyt saada apua vuodesta 2006, mutta kukaan lääkäri ei ota mua tosissaan, yksityiset ja yleiset on kokeiltu ja olen saanut tosi törkeää kohtelua osakseni. Ilmeisesti ne eivät usko mua yhtään, kun synnytys oli jo 1993 - mutta mulla vain kesti niin kauan ennenkuin uskalsin puhua tästä hävettävästä jutusta.

Auttakaa nyt joku!

Millaisia oireita sinulla sitten on ollut? Jos oireet ovat vaikeat, niin luulisi lääkäreidenkin ottavan asian tosissaan. En osaa sanoa, mihin kannattaisi ottaa yhteyttä, ehkäpä pääkaupunkiseudulla olisi parhaimmat lääkärit.

Itse olen käynyt kahdella eri gynekologilla omien laskeumaepäilyjeni (virtsarakon ja peräsuolen)johdosta. Ensimmäisen mielestä minulla on vain lievä peräsuolen laskeuma, toisen mielestä ei kumpaakaan. Omasta mielestä minulla on kuitenkin molemmat. Välillä tuntuu, että emättimessä on koko ajan jotakin ylimääräistä. Ja kun peilillä katsoo alapäätä, niin siellä näkyy sellainen pallukka. Virtsaa minun on vaikea pidättää, jos rakko on tosi täynnä, niin meinaa mennä pissat pöksyyn. Ja kun virtsa alkaa valumaan, niin en saa keskeytettyä sitä.

Joskus ulostaminen on vaikeaa. Tuntuu, että massa ei löydä oikeaa tietä ulos. Eli aivan kuin juuri ennen peräaukkoa suolessa olisi mutka. Joskus istuminen on vaikeaa, sillä peräsuoleen koskee. Näistä kaikista oireista puhuin kummalekin gynelle, mutta heidän mielestä laskeumia siis ei ole.

Takana yksi isokokoisen lapsen rankka synnytys imukupilla. Toisesta vielä haaveilen, mutta mitenkähän alapäälle sitten kävisi, jos olisi toinen samanlainen synnytys vielä edessä!

Niin, ja olen käynyt fysioterapeutilla, jossa mitattiin lantionpohjalihasteni kunto, ja ne ovat erinomaisessa kunnossa. Joten lantionpohjalihasten kunnolla ja laskeumilla ei välttämättä ole tekemistä toistensa kanssa.
 
Leikkaus edessä
Alkuperäinen kirjoittaja epätietoinen;10341831:
Hei, olen tuo ylempi kyselijä tuossa (heinäkuussa). Eikö kukaan tosiaan voi kertoa, missä päin maata on asiantuntemusta näissä asioissa ja missä olette päässeet tutkimuksiin ja leikkaukseen?!

Ole yrittänyt saada apua vuodesta 2006, mutta kukaan lääkäri ei ota mua tosissaan, yksityiset ja yleiset on kokeiltu ja olen saanut tosi törkeää kohtelua osakseni. Ilmeisesti ne eivät usko mua yhtään, kun synnytys oli jo 1993 - mutta mulla vain kesti niin kauan ennenkuin uskalsin puhua tästä hävettävästä jutusta.

Auttakaa nyt joku!
Itse kävin täällä Oulussa yksityisellä gynekologilla joka jo kolme vuotta sitten ehdotti
Rectoselen korjausta. Itse en pitänyt vielä vaivaa niin vaikeana että olisin suostunut, vaan yritin fysioterapeutin avulla jumpata lihaksia, turhaan. Vaiva on pikkuhiljaa pahentunut kun ikää tulee lisää ja vihdoin viime keväänä pyysin kirjoittamaan leikkauslähetteen. Aika leikkaukseen tuli
puolen vuoden päähän. tosin jouduin siirtämään sitä työtilanteen takia. Nyt on leikkaus Oysissa edessä parin viikon päästä. Toivon että vaivat häviävät. Pahinta on ulostamisvaivat, toisaalta taas ennen menkkoja pitkät kävelyt tekevät kipeää (johtuu kuulemma siitä kun kudokset pehmenevät ennen kuukautisia) Luulenpa että saat pikaisimman avun yksityiseltä gynekologilta; sen verran olen terveyskeskuksiin tutustunut, etten usko sieltä leikkauslähetettä tulevan.
Tsemppiä!
 
aamu_usva
Alkuperäinen kirjoittaja Leikkaus edessä;10364516:
Itse kävin täällä Oulussa yksityisellä gynekologilla joka jo kolme vuotta sitten ehdotti
Rectoselen korjausta. Itse en pitänyt vielä vaivaa niin vaikeana että olisin suostunut, vaan yritin fysioterapeutin avulla jumpata lihaksia, turhaan. Vaiva on pikkuhiljaa pahentunut kun ikää tulee lisää ja vihdoin viime keväänä pyysin kirjoittamaan leikkauslähetteen. Aika leikkaukseen tuli
puolen vuoden päähän. tosin jouduin siirtämään sitä työtilanteen takia. Nyt on leikkaus Oysissa edessä parin viikon päästä. Toivon että vaivat häviävät. Pahinta on ulostamisvaivat, toisaalta taas ennen menkkoja pitkät kävelyt tekevät kipeää (johtuu kuulemma siitä kun kudokset pehmenevät ennen kuukautisia) Luulenpa että saat pikaisimman avun yksityiseltä gynekologilta; sen verran olen terveyskeskuksiin tutustunut, etten usko sieltä leikkauslähetettä tulevan.
Tsemppiä!
Hei!
Kertoisitko sitten leikkauksen jälkeen, että miten meni ja miten olet toipunut.

Onnea leikkaukseen!
 
Vierailija
Onpa "mukava" kuulla, että muillakin on samoja vaivoja! Näistä ei todellakaan liikaa puhuta!

Olen synnyttänyt -02 yhden n. 3 kiloisen vauvan alakautta, ihan normaali synnytys oli. Muutama vuosi synnytyksen jälkeen tajusin, ettei varmaan ole ihan normaalia, että joudun joka kerta ulostaessa auttamaan sormin emättimen kautta. Lisäksi ponnistaessa on ollut pissankarkailua raskausajasta lähtien. Ja pissantulo on joskus hankalaa, vaatii asennon vaihtamista ja herkästi jää tunne, että pitää mennä heti uudestaan pissalle.

Terveyskeskuksessa olen käynyt 4 lääkärin luona, joista yksi keskittyi ärtyneen suolen vaivaan (joka minulla myös on ja osaltaan pahentaa ulostamisvaivaa), toinen antoi ruokavalio-ohjeita, jotka kyllä oli jo tiedossa ja rav. terapeutillakin olin jo käynyt. Kolmas antoi lähetteen fysioterapiaan, mutta ei gynekologille, jolle myös toivoin lähetettä ja neljäs ei oikein ottanut kantaa mihinkään. Kun en gynelle saanut lähetettä, niin kävin sitten yksityisellä ja hän totesi rektoseelen, jonka itsekin olin jo "diagnosoinut".

Hoitona on ollut fysioterapia, joka auttoi pissavaivoihin ja alapään vihloviin kipuihin, joita myös oli. Kivut hävisivät käytännössä kokonaan. Fysioterapia ei sinänsä korjaa jo olemassa olevia vaurioita, mutta auttaa pitämään tilanteen sellaisena, ettei vaivat pahene. Lisäksi syön Agiocur-rakeita, jotta uloste ei pääse liian kovaksi. Pelkkä ruokavalion tarkkailu ei minulla riitä. Tulevaisuudessa, kun lapsiluku on täynnä, niin hoidoksi on sovittu leikkaus. Koska leikkaukseen voi mennä vielä 5-10 vuotta, niin pidän kyllä jumppaamista aika tärkeänä, jos se vaikka vähänkin estää/hidastaa vaivan pahenemista.

Olen nyt vasta 26 vuotta ja luulen kyllä, että ikäni on ainakin osittain vaikuttanut siihen, ettei lääkärit ole ottaneet vaivojani tosissaan. Laskeumia pidetään varmaan enemmän ns. "mummovaivoina".. Itse olen kyllä mm. kavereille ja siskolle kertonut vaivoistani. Olisi hyvä, jos vaikka jossain äiti-vauva kerhoissa puhuttaisiin näistäkin asioista, koska varmaan aina joku löytyy joku muukin, jolla on samoja vaivoja.

ps. Laskeumien korjausleikkauksiin on olemassa sellainen pisteytys, jonka perusteella arvioidaan leikkaushoidon tarvetta: Naisten sukupuolielinten laskeumat (naistentaudit), esim. tuota voisi käyttää perusteena, jos haluaa leikkaukseen (ja pisteet siis riittää) eikä lääkäri meinaa antaa lähetettä.
 
Leikkaus tehty
Hei!
Kertoisitko sitten leikkauksen jälkeen, että miten meni ja miten olet toipunut.

Onnea leikkaukseen!
Leikkaus tehtiin perjantaina ja nyt olen jo kotona. Aivan turhaan pelkäsin ja jännitin,
leikkaus meni hyvin ja pystyn nyt jo istumaan jonkun aikaa, kävelemään ym
En ole tänään ottanut enää kipulääkettäkään. Neljä viikkoa sairaslomaa, joka tämän päivän ololla tuntuu aika pitkältä. Mitään raskasta ei saa nostaa eikä istua pitkään paikallaan.
Tsemppiä vaan!
 
Viimeksi muokattu:
satunnainen vierailija
ja kukaan ei edelleenkään vaivaudu kertomaan, miten tämmöiset leikkaukset vaikuttavat seksielämään? Lähinnä huolettaa se, koska nyt sillä saralla kaikki on kunnossa, niin mitä jos leikkaus tuo muassaan tunnottomuutta ja muuta vaivaa. Jos esim kohtu poistetaan, niin mitä se penis sitten tökkii? Suolistoa?. Ajatuksenakin jo aika kuvottavaa. Ei voi mitään.
joissakin artikkeleissa kivenkovaa väitetään ettei muka emättimen pohjassa ja kohdun alueella ole tuntoaistia. Minä kyllä väitän muuta, sillä sieltähän ne parhaat tuntemukset yhdynnässäkin tulee.
Vastaa ken uskaltaa!
 
Toinen satunnainen
Satunnainen vierailija^ penis ei yhdynnässä töki kohtua, vaan se on emättimessä, eli siis vaikka kohtu poistettaisiin, niin penis menee silti samaan paikkaan, ei suinkaan peräsuoleen, ellei sitä erikseen sinne laiteta. Kohdun ja emättimen välissä on myös kohdunsuu ja kohdunkaula, olettaisin että mikäli kohtu poistetaan, niin sisäsynnyttimet kai sitten loppuvat johonkin kohdunkaulaan, googlettamalla varmaan löytyy asiasta tarkempaakin tietoa.

Eiköhän kohdun poistaminen lähinnä vaikuta hormonaalisesti, ja sitä kautta voi tulla esim. limakalvojen kuivumista yms. joihin kuitenkin löytyy hyviä hoitokeinoja voiteina ja puikkoina, ja voi käyttää esim. liukuvoidetta.
 

Yhteistyössä