Laskeutumisesta, kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pörö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pörö

Uusi jäsen
26.07.2007
1
0
1
Olen saanut 2002 ekan lapsen sektiolla perätilan vuoksi. Odoteltiin kyllä 41+2 asti, että olisi syntynyt alateitse, mutta ei. Alatietä suositeltiin, koska mulla on kuulemma NIIIN hyvän mallinen lantio synnyttää ja lapsen piti olla pieni max 3.3kg vaan olikin 4100g!!! (itse olen 174 pitkä)

Niin se kysymys eli vaikka olisikin tilavat "paikat" muutoin synnyttää, niin voiko tuossa jossain kohdassa olla kuitenkin joku ahtaampi tila, jolloin vauva ei pääse kunnolla laskeutumaan? Tuli vaan mieleen, koska olen nyt tasan 41 viikolla ja vauva ei ole vieläkään laskeutunut, kohdunsuu on pehmeä ja auki sormelle, mutta muuta ei sitten ole tapahtunutkaan, eikä eka synnytyskään edennyt näiltä osin pidemmälle. Kun ei ole kummassakaan raskaudessa edes yhtään supistusta tullut saatikaan muita tuntemuksia tai vaivoja alapäässä. Ihan kun ei olisi raskaana ollenkaan, paitsi tietysti havahtuu aina peilin edessä todellisuuteen ja liikkuuhan se vauva tuolla mahassa. :laugh:

Synnytystä ei voida käynnistää, koska paikat on kiinni ja käynnistysaineet saattaa kuulemma aiheuttaa niin rajuja supistuksia, että sektioarpi saattaa revetä. Turhauttavaa odotella taas maanantaihin, josko alapäässä olisi alkanut jotain edistystä tapahtua... Varsinkin kun vauva oli jo viikko sitten arviolta 4,2kg eli on oikeesti varmaan yli 5-kiloinen. Mutta kun mulla on niin pieni maha.... Kyllä siinä oli lääkäri viimeksi aidosti hämillään kun ensin katsoi mun mahaa eikä varmaan meinannut edes painoarviota tehdä. Kun oikein käsipelillä alkoi tunnustella ja lisäksi katsoi ultralla, niin totuus valkeni: täällähän on kunnon kokoinen kaveri. Mutta ei laskettuna päivänä saanut sektiota eikä siis käynnistystä. ;)

Sektio mullakin takana mutta käynnistys edessä viikon päästä. Ei mitään mainitaa sektio-arven repeämismahdollisuudesta ja kaikki riskit on kyllä käyty läpi.

Perätilasta mainitsi lääkäri tänään kun mitoista puhuttiin, että mun mitat ei riitä perätila-lapsen alatiesynnytykseen mutta muuten olen ihan tarpeeksi tilava. Tuli vaan mieleeni. Laskeutuminenhan voi tapahtua vasta synnytyksen aikana.

Yhteistyössä