Laskin lapsen painoindeksin ja lapsi on näköjään huomattavan alipainoinen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miksi mä en näe sitä ylipainoa lapsessa? Vatsassakin on ylimääräistä jonkun verran. Tai siis ettei todellakaan ole littana vatsa. On hän muuten kyllä hoikka, mutta en menisi alipainoiseksi sanomaan.

140/27.7 Nämä siis tänään mitattu.

Jotain mä teen väärin, koska kun lapsi on mummolassa vaikka viikon, on saanut painoa ylös ainakin kilon. Pari päivää kotona ja lapsen paino on taas pudonnut sen kilon.

Joskus lapsi syö vaikka kolme broilerinfilettä ja joku kerta jaksaa vain yhden, eli määrät vaihtelee aika paljon.

Olishan se hyvä, että paino nousis, vaikka ei lapsi miltään laihalta näytäkään. Tuo painon putoaminen kyllä on outoa, kun syö ihan normaalisti. Vai mitä hemmettiä se siellä mummolassa oikein syö, tai miten paljon. Ehkä siellä on parempia ruokia sitten.

Viime kesänä oli mummolassa monta viikkoa ja kotiin tuli huomattavan pyöreäposkinen tyttö. Mutta meni viikko ja pyöreäposkisesta tytöstä ei ollut enää tietoakaan. Outoa kun tiedän, että tytön mummo ei käytä suolaa kuin vähän ruoanlaitossa.

Minä tein juuri aloituksen lapsen ruokailusta, joten mielenkiinnolla luen nämäkin vastaukset. Eipä ole minusta apua tässä kun itsekin pähkäilen saman asian kera. Meillä lapsi ei syö paremmin missään. Syö joskus ja joskus ei. Aina tod.pieniä määriä, kuin hiiri...

Mitä kouluterveydenhoitajan kasvukäyrät sanovat? Itse en alkaisi lapseni alipainoa mittailla. Meillä huomattavan hoikat lapset, kylkiluut näkyvät. Keskikäyrän alapuolella mennään, mutta th:n mukaan ei pulmaa, kun hemoglobiinit hyvät, nukkuvat hyvin ja jaksavat touhuta. Ylimääräisen välipalan kehotti antamaan, mutta eipä tuo ole tilannetta muuttanut.

Käytin lasten painoindeksitaulukkoa, tietenkin. Terveydenhoitajalla kävi viime vuonna ja siellä sanottiin, että painoa pitäisi saada. Semmoinen yksi kilo taitaa yleensä paino nousta vuodessa. Pituutta tulee noin viisi senttiä per vuosi. Eipä tuo kasvupyrähdyskään ole vielä alkanut, mutta alkaakohan edes kun ei ilmeisesti syö tarpeeksi tai sitten kuluttaa liikaa.

Mutta pitäiskö asialle tehdä jotain vai ei? Aion kyllä seurata tuota painoa ja mä en todellakaan koskaan tee mitään vähäkalorisia ruokia. Ainut mikä on niin lapsen ruokailuvälit taitaa olla liian pitkiä, mutta kun ei sitä väkisin voi kai syöttää. Sillä ei vaan ole nälkä 2-3 tunnin välein. Voi olla, että välillä syö vaan kolme kertaa päivän aikana.

Sinuna en huolestuisi ALIpainosta.. ennen lapset olivat sorjia ja hoikkia, kun liikkuivat. Ja ihan terveitäkin samalla.
Ei kaikkien nyt tarvitse jo pennusta pitäen olla "pullaposkia läskimahoineen". Ehtii sitä myöhemmin halutessaan syödä niitä muotoja, tyttölapsi kun on. :)

Kuulostaa muuten ihan normaalilta mitoiltaan lapsesi. Ehkä nykyään halutaan lapset pulleiksi, ettei pulskemmille tule paha mieli?

Sinuna en huolestuisi ALIpainosta.. ennen lapset olivat sorjia ja hoikkia, kun liikkuivat. Ja ihan terveitäkin samalla.
Ei kaikkien nyt tarvitse jo pennusta pitäen olla "pullaposkia läskimahoineen". Ehtii sitä myöhemmin halutessaan syödä niitä muotoja, tyttölapsi kun on. :)

Kuulostaa muuten ihan normaalilta mitoiltaan lapsesi. Ehkä nykyään halutaan lapset pulleiksi, ettei pulskemmille tule paha mieli?

Pullaposkia läskimahoineen. Puhutpa sinä kauniisti lapsista...

Meillä poika taas on aina ollut yläkäyrillä vaikka syö ihan normaalisti, tosin näin oli minulla ja miehelläkin pienenä ja sittwn 5v:nä molemmat ihan laihoja kuten edelleen. :D Eiköhän tuo lasten paino tasaannu. Jos ruokatottumuksissa ei ole häikkää ja neuvolassakin ok, en huolestuisi. Meille myös sanottiin että todellakaan ei ole huolta jos lapsella pikkusen plussalla. :)

Yhteistyössä