Lasten hammaspesusta!

Pyhä jysäys

Aktiivinen jäsen
13.06.2008
4 298
0
36
Kuinka usein teillä pestään lasten hampaat?
Peseekö lapsi itse vai aikuinen? Lapsen ikä?

Meillä 3½v ja aikuinen pesee hänen hampaat, jonka jälkeen hän itse pesee pelkällä vedellä.
Hampaat pestään aamuin illoin ja jos on oikein herkuteltu makeaa niin sitten sen jälkeen.

Älkää peskö niitä hampaita heti herkuttelun jälkeen, ovat vain alttiimpana happohyökkäyksille. Hampaat kannattaa pestä aamuin-illoin ja antaa välissä esim. Fludent-tabletteja.

Meillä minä pesen vielä 5-vuotiaalta hampaat. Suositushan on, että 8-vuotiaaksi asti vanhemmat pesevät tai avustavat hampaiden pesussa.

Joo minäkin olen kuullut hammaslääkäriltä että puoli tuntia pitää pitää väliä kun on syönyt, ennen kuin pesee siis. Ja olen myös lukenut että vasta 10-vuotias osaa kunnolla pestä hampaansa itse, joten meillä 7-vuotias pesee ensin itse, ja minä teen lopuksi "tarkistuspesun" eli ne vaikeimmat kohdat uudestaan (tarkemmin). Kokeiltiin kerran että pesis viikon kokonaan itse, ja kyllä heti huomas että tuon ikäinen pesee vielä hutiloiden... Aamuin ja illoin pestään, ja välipalojen/makean jälkeen ksylitolipastilli. Ruoankin jälkeen jos muistetaan.

Ipana 2v ja aamuin illoin pestään, siis aikuiset pesee, poika saattaa itse vähän yrittää sutia harjalla hampaitaan. Ruokailun ja herkuttelun jälkeen xylitol pastillit käytössä.

Yhteistyössä