Lasten hoidossa piha on jäässä ja liukas rinne, silti hoitajat antavat lasten juoksennella ja kaatuilla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Lasten päiväkodin piha on jäinen, liukas, jyrkkä rinnealue, jossa on puiden juuria, kiviä (isoja ja pieniä) sekä todella liukkaita jäisiä kohtia. Lapset kiipeilevät puissa, kivien päällä, laskevat mäkeä toisten päälle, juoksevat ympäriinsä ja kaatuilevat. Toki pihassa on myös hiekkalaatikko, kiipeilyteline ja liukumäki, mutta suurin osa lapsista juoksentelee ja riekkuu tuolla liukkaalla jäisellä rinteellä.

Omat lapseni aloittivat hoidon vasta tällä viikolla ja nyt kun olen nähnyt millainen piha on ja miten lapsia ei kunnolla edes vahdita (toki pari hoitajaa on tuolla rinteessäkin mutta lapsiakin lähemmäs sata), niin mainitsin hoidossa asiasta ja sain haukut niskaani. En kuulemma anna lasten liikkua, jos kiellän heitä menemästä jäiseen rinteeseen ja satuttamasta itseään. Kysyin, että montako lasta on itsensä satuttanut niin "ei kovin monta" oli vastaus. Oma poikani löi jo tänään päänsä kaatuessaan rinteessä. Suusta tuli verta, mutta hoitajan mielestä se on normaalia tuon ikäiselle (3v).

Ymmärrän sen, että osa lapsista varmasti osaa touhuta hyvinkin taitavasti tuolla, mutta kaikki eivät. Miksi tuota jäisintä aluetta ei voisi sulkea/rajata ettei kellekään tule vammoja...

Lasten pitää kuulemma antaa kiipeillä, juosta ja hyppiä, jotta motorinen kehitys ei hidastu. Joo, samaa mieltä olen. Mutta pitääkö se tehdä oman terveyden ja hengen uhalla. Sitä en ymmärrä. Lopputulos hoitajan kanssa keskusteluun oli naurut minulle, pelkkää asian vähättelyä ja voivottelua siitä, että lasten nyt annetaan vaan leikkiä, eikä ketään estetä, kun lapset nyt itse tietää mitä voi tehdä ja osaavat varoa itseään kaatuessaan jne. Pienimpien perään katsotaan mahdollisuuksien mukaan mutta perässä ei ehditä juosta.

Mitä mieltä te muut olette? Onko ok? Tiedän, että olen todella suojeleva lapsiani kohtaan, mutta en todellakaan halua, että heille tapahtuu mitään vaarallisella pihalla. Varsinkin kun tiedän poikani olevan tapaturma-altis tapaus. On ok juosta ja kiipeillä, mutta miksi ottaa riski jäisessä rinteessä. Kirjoituskin on varmasti sekava, mutta en osaa tällä hetkellä kirjoittaa selkeästi väsymyksen ja sekavien ajatusten takia.

Mikä olisi sun ratkaisuehdotus? Että lapset eivät mene ulos? Miten ajattelit, että lapset pidetään pois sieltä jäältä? Jos kieltäminen tehoaa, voithan itse kieltää omia lapsiasi menemästä jäiselle alueelle. Ymmärrän kyllä, ett et haluaisi lapsesi kaatuvan ja satuttavan itseään, mutta mikä olisi realistinen keino päiväkotiolosuhteissa estää se?

Yleensä inhoan tällaisia lausahduksia mutta nyt on ihan pakko ;) iän kaiken on lapset leikkineet jäällä ja rinteissä. Suurin osa lapsista selviää hengissä lapsuudesta, päiväkodista varmaan kaikki. Älä hössötä, pakkohan lasten on saada ulkoilla ja liikkua.

• Tykkää
Reactions: Lokki
Se että lapsi kaatuu ja suusta tulee vähän verta on todellakin ihan normaalia tuon ikäiselle, meillä pojat on monia kertoja kaatuneet ja aika monta kertaa ovat lyöneet hampaat sen verran huuleen, että verta on tullut, enkä itse ole pitänyt sitä minään.
Toisaalta sen lapsen motoriikkahan tuossa tilanteessa parenee vaan, kun oppii liikkumaan erilaisilla alustoilla.

• Tykkää
Reactions: Saspa
provo. Ei yleensä päiväkodeissa ole tuollaisia pihoja vaan "eu-normitettuja" steriilejä, juurikin päiväkodin vastuuasioiden takia. Kerro mikä päiväkoti, en usko muuten vaan tämä on provo, joita joku tehtailee ammatikseen.
Tosin minua ei häiritsisi ollenkaan jos omani olisivat siellä kaatuilemassa, ei siinä kukaan kärsi kuin lapsi itse jos kaatuu ja siinähän oppii.
Muutenkaan en usko päiväkodin henkiilökunnan väittävän tuollaista riekkumisesta että olisi pakollista. Ei muissa euroopan maissa riekuta ulkona ollenkana, ei esim. japanissa jne ja ihan yhtä terveistä heistä tulee. arkiliikuntaa ja kotitöitä ja terveempia ovat kuin suomalaiset.

Lasten päiväkodin piha on jäinen, liukas, jyrkkä rinnealue, jossa on puiden juuria, kiviä (isoja ja pieniä) sekä todella liukkaita jäisiä kohtia. Lapset kiipeilevät puissa, kivien päällä, laskevat mäkeä toisten päälle, juoksevat ympäriinsä ja kaatuilevat. Toki pihassa on myös hiekkalaatikko, kiipeilyteline ja liukumäki, mutta suurin osa lapsista juoksentelee ja riekkuu tuolla liukkaalla jäisellä rinteellä.

Omat lapseni aloittivat hoidon vasta tällä viikolla ja nyt kun olen nähnyt millainen piha on ja miten lapsia ei kunnolla edes vahdita (toki pari hoitajaa on tuolla rinteessäkin mutta lapsiakin lähemmäs sata), niin mainitsin hoidossa asiasta ja sain haukut niskaani. En kuulemma anna lasten liikkua, jos kiellän heitä menemästä jäiseen rinteeseen ja satuttamasta itseään. Kysyin, että montako lasta on itsensä satuttanut niin "ei kovin monta" oli vastaus. Oma poikani löi jo tänään päänsä kaatuessaan rinteessä. Suusta tuli verta, mutta hoitajan mielestä se on normaalia tuon ikäiselle (3v).

Ymmärrän sen, että osa lapsista varmasti osaa touhuta hyvinkin taitavasti tuolla, mutta kaikki eivät. Miksi tuota jäisintä aluetta ei voisi sulkea/rajata ettei kellekään tule vammoja...

Lasten pitää kuulemma antaa kiipeillä, juosta ja hyppiä, jotta motorinen kehitys ei hidastu. Joo, samaa mieltä olen. Mutta pitääkö se tehdä oman terveyden ja hengen uhalla. Sitä en ymmärrä. Lopputulos hoitajan kanssa keskusteluun oli naurut minulle, pelkkää asian vähättelyä ja voivottelua siitä, että lasten nyt annetaan vaan leikkiä, eikä ketään estetä, kun lapset nyt itse tietää mitä voi tehdä ja osaavat varoa itseään kaatuessaan jne. Pienimpien perään katsotaan mahdollisuuksien mukaan mutta perässä ei ehditä juosta.

Mitä mieltä te muut olette? Onko ok? Tiedän, että olen todella suojeleva lapsiani kohtaan, mutta en todellakaan halua, että heille tapahtuu mitään vaarallisella pihalla. Varsinkin kun tiedän poikani olevan tapaturma-altis tapaus. On ok juosta ja kiipeillä, mutta miksi ottaa riski jäisessä rinteessä. Kirjoituskin on varmasti sekava, mutta en osaa tällä hetkellä kirjoittaa selkeästi väsymyksen ja sekavien ajatusten takia.

Hoitajat ovat siellä pihalla nimenomaan sitä varten, että vahtivat ja tarpeen vaatiessa myös juoksevat lasten perässä. Ihmeellistä valitusta kuulee ja näkee melko usein leikkipuistoissakin, kun yli lihavat, huonokuntoiset, hoitajat eivät viitsi leikkiä lasten kanssa. Jos on ammatikseen lasten hoidon valinnut, siihen todellakin kuuluu olla niiden lasten kanssa siellä pihallakin ja vahtia sekä leikkiä niiden kanssa.

Useasti hoitajat tuntuvat toivovan sitä, että palkka juoksisi, mutta yhtään lasta ei tarvitsisi hoitaa, ohjata, kasvattaa. Siinä on työmoraali ja aktiivisuus huipussaan.

provo. Ei yleensä päiväkodeissa ole tuollaisia pihoja vaan "eu-normitettuja" steriilejä, juurikin päiväkodin vastuuasioiden takia. Kerro mikä päiväkoti, .

No, meidän eteläsuomalaisessa päiväkodissa on semmoinen hieno vanhanaikainen piha, missä on jyrkkääkin kalliota molemmin puolin taloa, pieni metsikkö missä on juuria ja kiviä ja lasten kaivama kuoppakin, ja aikuisenkin mielestä iso kivi tammen juurella. Minusta se piha on mahtava! Lapset laskevat siellä liukurilla ja pulkalla, ja kun vaan on tarkat säännöt mistä lasketaan ja mistä kiivetään ylös (viimeksi jostain tötteröistä tehty reitti), homma on toiminut. Toisen puolen kallioilla ei liukkaimpaan aikaan saa kiipeillä, ja sekin kielto on toiminut. Tämä päiväkoti on pieni ja sitä ollaan vähän väliä sulkemassa, koska itse rakennus on huonokuntoinen eikä alunperin päiväkodiksi rakennettu, mutta kun lapsia tulee joka vuosi "yllättävän paljon" hoitoon, rakennus toimii edelleen päiväkotina. Minä olen tosi onnellinen siitä, että juuri se piha on meidän lasten päiväkoti eikä mikään sellainen steriili häkkikanala!

Ai siis kaikkien muiden mielestä on ok, että lapset satuttavat itsensä, kaatuilevat jne. eikä asialle tarvitse tehdä mitään? En minä ainakaan ole tottunut siihen, että mennään jäiseen mäkee leikkimään ja kaatuilemaan sillä uhalla että jotain sattuu. Ja mielestäni tuo pitäisi aidata tms. ettei sinne mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29429432:
Osta sellaiset liukuesteet kenkiin, kuten mummoillakin usein on :) Eivät monta euroa maksa.

Ja sitten on toisten lasten naamat ym. verillä kun minun lapseni satuttavat kengillään muita. Ja sitten saan vihaista palautetta. Enkä kaiken lisäksi usko, että antaisivat edes pitää mitään liukuesteitä juuri tuon uhan takia.

Se että lapsi kaatuu ja suusta tulee vähän verta on todellakin ihan normaalia tuon ikäiselle, meillä pojat on monia kertoja kaatuneet ja aika monta kertaa ovat lyöneet hampaat sen verran huuleen, että verta on tullut, enkä itse ole pitänyt sitä minään.
Toisaalta sen lapsen motoriikkahan tuossa tilanteessa parenee vaan, kun oppii liikkumaan erilaisilla alustoilla.

Ei minun mielestäni ole ok, että lapsen suusta tulee verta sen verran, että maa värjäytyy punaiseksi. Ei sitä nyt varmaan desiä enempää tullut mutta kuitenkin.

Ja lisäksi olemme joutuneet jo ennenkin ko. asian takia hammaslääkäriin, kun hampaat ovat vääntyneet kaatumisissa. Sielläkin on sanottu, että sellaisia juttuja on vältettävä missä hampaat sattuu.

Ai siis kaikkien muiden mielestä on ok, että lapset satuttavat itsensä, kaatuilevat jne. eikä asialle tarvitse tehdä mitään? En minä ainakaan ole tottunut siihen, että mennään jäiseen mäkee leikkimään ja kaatuilemaan sillä uhalla että jotain sattuu. Ja mielestäni tuo pitäisi aidata tms. ettei sinne mennä.

En tiedä muista, mutta meidän 3v. on aika nopea oppimaan että kun rinne on peilijäässä niin sitä on vaikea mennä ylös ja vielä vaikeampi juosta alas. Myönnän, että tuon oppiminen on vaatinut muutaman muksahduksen ja turhautumisen, mutta luulen että nuo ovat palvelleet lasta paremmin kuin se että pitää muksun pois liukkaalta pihalta. Mihinkään ei ole itseään kolautellut vaan puhtaasti lennellyt persiilleen ja mahalleen, ja nykyään riittää kun muistuttaa että on liukasta niin alkaa liikkumaan tunnustellen.

Hankalapa tuollaista aluetta pk:n pihasta on alkaaa aitaamaan, sillä mikään lippusiima ei lapsille riitä ja lankkuaitaa ei kannata rakentaa kun keli voi kohta ollaa taas ihan eri. On kyllä harmillista jos olet saanut hoitajilta naurut niskaasi, siitä olen samaa mieltä että se ei ole ollut oikea tapa suhtauta asiaan.

sun varmaan kannattaisi vähän enemmän antaa lastesi liikkua , luonnossa, ei kauppakeskuksessa ja parkkiksella, että oppivat pitämään tasapainonsa ja hallitsemaan liikkumistaaan , jos ne mäiskähtelee useinkin hampailleen maahan.

Ja sitten on toisten lasten naamat ym. verillä kun minun lapseni satuttavat kengillään muita. Ja sitten saan vihaista palautetta. Enkä kaiken lisäksi usko, että antaisivat edes pitää mitään liukuesteitä juuri tuon uhan takia.

No ei ne mitään taisteluvälineitä oo.. esim. sellaisia verkkoja, vähän kuin lumiketjut, mutta jostain eri materiaalista. Jos olisit huolissasi lapsistasi, kai ostaisit heille sellaiset :)

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;29429757:
En tiedä muista, mutta meidän 3v. on aika nopea oppimaan että kun rinne on peilijäässä niin sitä on vaikea mennä ylös ja vielä vaikeampi juosta alas. Myönnän, että tuon oppiminen on vaatinut muutaman muksahduksen ja turhautumisen, mutta luulen että nuo ovat palvelleet lasta paremmin kuin se että pitää muksun pois liukkaalta pihalta. Mihinkään ei ole itseään kolautellut vaan puhtaasti lennellyt persiilleen ja mahalleen, ja nykyään riittää kun muistuttaa että on liukasta niin alkaa liikkumaan tunnustellen.

Hankalapa tuollaista aluetta pk:n pihasta on alkaaa aitaamaan, sillä mikään lippusiima ei lapsille riitä ja lankkuaitaa ei kannata rakentaa kun keli voi kohta ollaa taas ihan eri. On kyllä harmillista jos olet saanut hoitajilta naurut niskaasi, siitä olen samaa mieltä että se ei ole ollut oikea tapa suhtauta asiaan.

Meillä tuo 3v (tasan) on erilainen. Koheltaja, menee minne vain ajattelematta, jonkinlainen tapaturma-altis tapaus. Tänäänkin juoksi jäistä rinnettä vauhdilla alas, vaikka kielsin. Sitten kaatui selälleen ja takaraivo maahan. Ehkä jossain vaiheessa oppii, ettei pidä juosta siinä mutta mitä kaikkea ehtii sitä ennen tapahtua... :(

Aika outoja kommentteja. En usko, että täälläkään kukaan äiti olisi välittämättä moisesta asiasta, jos omalle kohdalle sattuisi, että lapsi hoidossa loukkaa itsensä.
Ei meillä koulussa(kaan) saa lapset mennä talvella ilman luistimia jäälle leikkimään ja ilman kypärää ei sinne ole asiaa ollenkaan.
Kyllä minä rinnastan ilman muuta jäisen rinteen, jossa pystyssä pysyminen ei ole enää taidosta kiinni, ihan samaa koulun jään kanssa, että jos sinne mennään , kypärä päähän.
Ei minusta olisi ok huomata lasta hakiessa lapsen saaneen sellaisesta kipeää, joka olisi pystytty välttämään.
Jos hoitajat haluavat rajata jonkun alueen, ettei sinne mennä, niin sinne ei sitten mennä. Jos ei kieltäminen onnistu, niin sitten väärällä alalla. Vanhemmalla on oikeus jättää lapsi hoitoon siinä varmuudessa, että lapsesta huolehditaan ja vanhempi saa hakea terveen lapsen hoidosta.
Ottaen huomioon liukkaan jään ja rinteen, tuloksena voi olla pahakin kaatuminen. Pienellä lapsella on pää suhteessa painavampi muuta kroppaa, joten se pää usein iskeytyy selällekin kaatuessa maahan. ja seuraksena voi olla aivotärähdys ja pahemmissa tapauksissa kallovamma.
Minua ihmetyttää, että tälläisiä hoitopaikkoja on Suomessa. Jos juttu totta, aapeella oikeus vaatia, ettei lastansa päästetä vaaralliseen paikkaan.
Ja aapee ei ole mikään ylisuojeleva halutessaan, että lapsi pysyy terveenä. Ihan normaalia varovaisuutta. Ei täällä ainakaan hoitopaikoissa ole lapsilla asiaa esim. liukumäkiin, jos ne on jäässä eikä niissä varsinkaan kävellä.

Aika outoja kommentteja. En usko, että täälläkään kukaan äiti olisi välittämättä moisesta asiasta, jos omalle kohdalle sattuisi, että lapsi hoidossa loukkaa itsensä.
Ei meillä koulussa(kaan) saa lapset mennä talvella ilman luistimia jäälle leikkimään ja ilman kypärää ei sinne ole asiaa ollenkaan.
Kyllä minä rinnastan ilman muuta jäisen rinteen, jossa pystyssä pysyminen ei ole enää taidosta kiinni, ihan samaa koulun jään kanssa, että jos sinne mennään , kypärä päähän.
Ei minusta olisi ok huomata lasta hakiessa lapsen saaneen sellaisesta kipeää, joka olisi pystytty välttämään.
Jos hoitajat haluavat rajata jonkun alueen, ettei sinne mennä, niin sinne ei sitten mennä. Jos ei kieltäminen onnistu, niin sitten väärällä alalla. Vanhemmalla on oikeus jättää lapsi hoitoon siinä varmuudessa, että lapsesta huolehditaan ja vanhempi saa hakea terveen lapsen hoidosta.
Ottaen huomioon liukkaan jään ja rinteen, tuloksena voi olla pahakin kaatuminen. Pienellä lapsella on pää suhteessa painavampi muuta kroppaa, joten se pää usein iskeytyy selällekin kaatuessa maahan. ja seuraksena voi olla aivotärähdys ja pahemmissa tapauksissa kallovamma.
Minua ihmetyttää, että tälläisiä hoitopaikkoja on Suomessa. Jos juttu totta, aapeella oikeus vaatia, ettei lastansa päästetä vaaralliseen paikkaan.
Ja aapee ei ole mikään ylisuojeleva halutessaan, että lapsi pysyy terveenä. Ihan normaalia varovaisuutta. Ei täällä ainakaan hoitopaikoissa ole lapsilla asiaa esim. liukumäkiin, jos ne on jäässä eikä niissä varsinkaan kävellä.

Ensinnäkin, ihan totta tämä kertomani on.

Minunkin mielestäni tuon rinteen voisi verrata luistinrataan, sillä todellakin yhtä liukasta siellä on toisissa paikoissa. Sitten on vielä niitä juuria ja kiviä, joihin voi kompastua ja jotka ovat myös liukkaita. Isoja kallionpalasia/kiviä, siis sellaisia minne en itsekään menisi, niin siellä ne lapset vaan kiipeilee ja tänäänkin näin monta läheltä piti tilannetta, kun lapset hyppivät alas ja liukuivat kiviä pitkin.

Tänään sanoinkin hoitajalle, että pitäisikö/voisiko lapsille laittaa kypärät päähän, että suojaisi edes vähän. Ei kuulemma voi. Ja hoitaja vielä sanoi naurahtaen, että "jos lapsi kaatuu luistimet jalassa jäällä, niin ei siinä mitään käy kun pyllylleen tipahtaa". Joo, jos se vaan menisi niin, eikä esim. käsi/jalka katkea tai pää satu jäähän.

Lapsena koulussa ollessani, emme mekään saaneet mennä koulun pihalla olleeseen jäiseen liukumäkeen, vaikka olimmekin puolet vanhempia kuin nämä lapset pk:ssa. Jäinen mäki ja piha-alue oli kielletty ja aidattu.

Minua ihmetyttää se, että hoitajan (juttelin vain yhden mutta ilmeisesti muidenkin...) mielestä piha on ok ja aitausta/rajausta ei tarvita. Ja että jos lapset on pääosin osanneet pihassa liikkua niin se ei voi olla vaarallinen. Ei edes näille meidän lapsille jotka nyt uutena siellä aloittivat.

Siinähän sitä oppii liikkumaan erilaisilla alustoilla. Koska rinne tuskin on mikään pystysuora-jyrkkä niin miksei lapset saisi kiipeillä ja juoksennella? Omassakin pihassa on rinnettä, en oo aikonut aidata vaikka voihan siitä vaikka laskea pulkalla puuta päin....

Lisää tuollaisia päiväkoteja, jotta luonnonvalinta toimisi paremmin. Tämän porvoolaisen aloittajan penttihillevikin saattaisi siinä karsiutua. Heikot sortuu elon tiellä, vahvat senkun porskuttaa.

Siis kouluikäiset eivät saa mennä välitunnilla liikuntakentän jäälle? Koska voivat liukastua?
Ja lumipallojen heittely kentän tauluun on varmasti myös kielletty jo monta vuotta sitten - ja taulu vaadittu poistettavaksi huolestuneiden wilmaviestien takia....

Miten jyrkästä rinteestä on kyse? Jos se on päiväkodin pihassa, niin voit olla aivan varma että sen ovat käyneet tarkastamassa muutkin kuin päiväkodin tädit. Suomessa ei uskalleta riskeerata yhtään mitään, mikä on viranomaisten ylläpitämää ja kustantamaa.

Jos sinua arveluttaa rinteen turvallisuus kannattaisi isommalla volyymilla ottaa yhteyttä kotikuntasi päiväkodeista vastaaviin virkamiehiin. Kuvaa rinne ja lähetä kuva heille saadaksesi puheisiisi lisäpainoa. Ei auta, että vaahtoat pk:n henkilökunnalle. Eivät he siitä päätä, mihin päiväkoti on rakennettu. Voit vaikka aikasi kuluksi ryhtyä taistelemaan pk:n lopettamisesta, koska onhan se rinne kesälläkin vaarallinen lasten kuitenkin juostessa siinä.

Viime kädessä voit ottaa yhteyttä SOsiaali- ja terveysministeriöön, joten olisihan se komeaa kun sieltä tulisi kanssasi virkamiesdelegaatio taivastelemaan rinnettä.Voisit vaikuttaa koko yhteiskunnassamme rinteiden hävittämiseen päiväkotien läheisyydestä.

[QUOTE="henni";29430696]Siis kouluikäiset eivät saa mennä välitunnilla liikuntakentän jäälle? Koska voivat liukastua?
Ja lumipallojen heittely kentän tauluun on varmasti myös kielletty jo monta vuotta sitten - ja taulu vaadittu poistettavaksi huolestuneiden wilmaviestien takia....[/QUOTE]

Kouluissa on lumipallojen heittely kiellettyä ollut jo iät ja ajat. Luistelussa kypärä on pakollinen. Näillä päiväkodin tädeillä ei ole ilmeisesti vastuuta asiasta, ilmoita päiväkodin johtajalle, hänen päänsä on vaarassa, jos joku lapsi loukkaantuu, ei näiden päiväkotiapulaisten jne.

hyvin kuvitella miksi sun lapsi kaatuessaan myös loukkaa itsensä. Kun lapsi ei saa koheltaa liikkumaan oppiessaan ja joskus vähän satuttaa itseään, hän ei opi omia rajojaan, ja sit sattuu pahasti. Kömpelö koheltaja on hengenvaaraksi itselleen.

Yhteistyössä