Lasten hoidossa piha on jäässä ja liukas rinne, silti hoitajat antavat lasten juoksennella ja kaatuilla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä tuo 3v (tasan) on erilainen. Koheltaja, menee minne vain ajattelematta, jonkinlainen tapaturma-altis tapaus. Tänäänkin juoksi jäistä rinnettä vauhdilla alas, vaikka kielsin. Sitten kaatui selälleen ja takaraivo maahan. Ehkä jossain vaiheessa oppii, ettei pidä juosta siinä mutta mitä kaikkea ehtii sitä ennen tapahtua... :(

Elikä, sä et edes itse pysty omia lapsia pitämään pois jäisestä rinteesta, mutta kuitenkin odotat, että pk-henkilökunta pystyy sen tekemään? :D

Minusta, aikuisesta, kuulosta rinne näin tekstin perusteella aika hurjalta. Mutta osaan kyllä kuvitella, kuinka innoissa mun 8v, 6v ja 3v pojat olisivat sellaisesta leikkipaikasta. Nehän repisi siitä iloa ihan tuntitolkulla :) Ja koska kiipeäminen, juokseminen, hyppiminen, liikkuminen metsässä, rinteessa, pihalla, kivikossa ja myös se kaatuminen ovat olleet osaa heidän arkipäivää siitä lähtien kun ovat oppineet kävelemään, niin en usko, että yksikään kolmesta itsensä satuttaisi, ainakaan kovin kovasti. Toi, että lyö suun ja siitä tulee verta, on meillä tapahtunut enemmän kotona sisällä (esim. sänkyssä), kuin pihalla ;)

[QUOTE="henni";29430696]Siis kouluikäiset eivät saa mennä välitunnilla liikuntakentän jäälle? Koska voivat liukastua?
[/QUOTE]
Niin. Jää on tarkoitettu luistelulle. Ei sinne mennä kengät jalassa, mukana voi tulla hiekkaa jäälle, joka vaarantaa sitten luistelun. Ja tietysti kaatuillaan ihan turhaan.

Ehkä joissain kouluissa sallitaan luistelu välitunneilla, mutta meneehän siinä luistinten laittamisessa ja pois ottamisessa paljon aikaa.

Ai siis kaikkien muiden mielestä on ok, että lapset satuttavat itsensä, kaatuilevat jne. eikä asialle tarvitse tehdä mitään? En minä ainakaan ole tottunut siihen, että mennään jäiseen mäkee leikkimään ja kaatuilemaan sillä uhalla että jotain sattuu. Ja mielestäni tuo pitäisi aidata tms. ettei sinne mennä.

On täysin normaalia että lapset satuttavat itsensä lapsina ja kaatuilevat. Jos näin ei käy koskaan lapsi ei ole viettänyt normaalia lapsuutta. Jäiset mäet ovat lasten mielestä juuri hauskimpia leikkipaikkoja.

[QUOTE="tii-";29431232]Niin. Jää on tarkoitettu luistelulle. Ei sinne mennä kengät jalassa, mukana voi tulla hiekkaa jäälle, joka vaarantaa sitten luistelun. Ja tietysti kaatuillaan ihan turhaan.

Ehkä joissain kouluissa sallitaan luistelu välitunneilla, mutta meneehän siinä luistinten laittamisessa ja pois ottamisessa paljon aikaa.[/QUOTE]

Meidän koululla n kolmasosa lapsista ihan tuli kouluun tuon urheilukentän, eli jään yli, koska yksi kolmesta erisuunnilta tulevista kävelyteistä tuli kentälle. Ja välitunnillakin sai mennä pelaa niitä pihapelejä jäälle, laukoo maaleja, tai pelata - kengät jalassa. Mut ehkä sillon ei hiekotettu?
Tarttis varmaa nykyään jokainen urheilukentän jää aidata ja lukita..

Varmaan riippuu iästä ja kokemuksesta miten herkästi ite päästäisin jäiseen rinteeseen. Oma 2,5-vuotias tyttö on kyllä melko varovainen, ehkäpä parempi näin. Ei tykkää jäisestä ollenkaan, paitsi jos kontallaan menee. Ehtiihän sitä isompanaki, kun hallitsee kaatumisenki paremmin.

No voithan sä kieltää lapseltasi ulkoilun, jos mielestäsi rinne on liian vaarallinen. Ihmettelen myös hieman näitä vastauksia. Minä ymmärrän varsin hyvin että tuollainen jäinen rinne on liian vaarallinen 3-vuotiaalle. Kuka korvaa, jos lapsi kaatuu pahasti ja saa esim aivovaurion?????

Minusta on ihan ok että myös jäällä saa leikkiä jne. Mutta jos on kyseessä jäinen alamäki jota on tarkoitus laskea, niin silloin sääntönä on että sitä lasketaan alas pyllyllään istuen vuorotellen, ei juosten tms.

Lasten pitää saada juosta ja koheltaa myös erilaisilla pinnoilla, ei he muuten opi varomaan ja motoriikka ei kehity.

Pojan pk:ssa on semmoinen nyppylä niin se on nyt narulla ympäriinsä merkitty ettei sinne saa mennä. Kun se on ihan jäässä ja vaarallinen. Ei tod.ole ok jos lyö hampaat tai päänsä jäähän :O pitäiskö alkaa harrastaa samaa vanhuspuolella. Ulos vaan liukkaille. Pari kertaa kun murtaa lonkkansa ni oppii kulkemaan kaatumatta..

Kokeilkaapa palstamammat itse mennä taiteilemaan jäiselle rinteelle aj kokeilla pysyttekö pystyssä... Siinä missä aikuinen lentää useimmiten perseelleen, niin pieni lapsi selälleen ja takaraivo jäähän.
Ei jäisellä ja epätasaisella rinteellä pahemmin harjoitella tasapainoa tms., kyllä se on Luojan kädessä kuinka siinä menee.
En minä ainakaan antaisi omieni mennä tuollaiseen, enkä todellakaan ole mikään ylisuojeleva vaan ihan terveellä järjellä varustettu. Meidän 4veelläkin motoriikka pelaa usein ikäisiäänkin paremmin, voltit onnistuu trampalla, kuperkeikat, päällään seisonnat, pomppii yhdellä jalalla, osaa jo vähän uida ja sukeltaa kuin kala ja pyörällä ajelee. Mutta en antaisi mennä päätään halkomaan tuollaiseen paikkaan!
Jos hoitajat tuollaisen sallivat, kyse on vaan niiden laiskuudesta. Eivät jaksa keksiä muuta tekemistä ja rupattelu onnistuu paremmin. Sama se äiteihin pätee, kun ei jakseta/osata/viitsiä kieltää, niin helpompi sitten on antaa tehdä mitä huvittaa sen varjolla, että lapsen motoriikka kehittyy. Pah, sanon minä. Samat mammat täällä palstalla itkua vääntäisivät, jos omat kullanmurut loukkaantuvat hoidossa ja Iltalehdessä olisi otsikoissa.

Varsinkin jos siinä päiväkodissa on myös pieniä, on todella vaarallista tuollaiset jäätikköpaikat!!

Minä olen hoitaja pk:ssa ja minulla on myös omia lapsia ja olen hyvin rohkea ja liikuntamyönteinen. Mutta töissä olen vastuussa toisten lapsista ja minulla todella on vastuu siitä, että lapset eivät loukkaa itseään. Meidän pk:n pihassa on myös vaarallisen liukas alue aina keväisin ja todellakaan lapsia ei päästetä sinne liukastelemaan! Se nurkka rajataan lippusiimalla ja lapsia vahditaan, etteivät he mene sinne. Kyllähän meidän pitää pystyä huolehtimaan lasten turvallisuudesta vaikka joka paikassa ei olisi aitojakaan!

Jos joku lapsi kaatuisi siinä jäällä ja saisi esim. aivotärähdyksen, kyllä siitä tehtäisiin selvitys. Miksi näin pääsi tapahtumaan, oliko valvonta laiminlyöty, oliko pihan hoito laiminlyöty, oliko trurvallisuusasiat huolehdittu jne. Ja niin pitää ollakin!

kyllä lapsen ja lasten pitää saada oppia hallitsemaan omaa kehoaan ja oppia itseään. Jos ne kerran lyö päänsä niin oppii että pitää olla varovainen jos toisen kerran niin ne oppii että pitää olla vielä varovaisempi =)
Lapset ovat kautta aikain etsineet sen liukkaimman jään ja repineet sen ilon joskus moneksikin tunniksi. tai sen korkeimman lumivuoren mistä pomppia/laskea alas mitä hurjimmissa asenoissa.

[QUOTE="Perhepäivähoitaja";29433178]Ymmärrän täysin ap:n huolen. Lapsia ei voi eikä tarvi varjella liikaa, mutta ap:n kuvailema päiväkodinpiha ei ole lapsille sopiva. Terveisin pph.[/QUOTE]

Minä olen läheltä seurannut perhepäivähoitajien toimia eli ollaan samoilla leikkikentillä pyöritty, niin täällä ei ainakaan koskaan ole hoitajat sallineet hoidokkien mennä mäkeen, jossa jäätä. Pyllyllä saaneet nätisti laskea, mutta siinä ei ole kävelty tai pelleilty ja jos oikein pahasti jäässä, on kielto koko mäkeen.
Minusta fiksua toimintaa. Kyllä lasten pitää saada olla hoidossa turvassa.
Ei motoriikkaa tarvitse harjoitella paikoissa, joissa vakavan päävamman riski on olemassa.

Tässä voi olla kyse myös siitä, että ap:n mielestä jäätä ja vaarallisia kohtia on enemmän kuin henkilökunnan mielestä. Ehkä ap on varovaisempi omien lastensa kanssa kuin joku toinen omansa

Miten jyrkästä rinteestä on kyse? Jos se on päiväkodin pihassa, niin voit olla aivan varma että sen ovat käyneet tarkastamassa muutkin kuin päiväkodin tädit. Suomessa ei uskalleta riskeerata yhtään mitään, mikä on viranomaisten ylläpitämää ja kustantamaa.

Jos sinua arveluttaa rinteen turvallisuus kannattaisi isommalla volyymilla ottaa yhteyttä kotikuntasi päiväkodeista vastaaviin virkamiehiin. Kuvaa rinne ja lähetä kuva heille saadaksesi puheisiisi lisäpainoa. Ei auta, että vaahtoat pk:n henkilökunnalle. Eivät he siitä päätä, mihin päiväkoti on rakennettu. Voit vaikka aikasi kuluksi ryhtyä taistelemaan pk:n lopettamisesta, koska onhan se rinne kesälläkin vaarallinen lasten kuitenkin juostessa siinä.

Viime kädessä voit ottaa yhteyttä SOsiaali- ja terveysministeriöön, joten olisihan se komeaa kun sieltä tulisi kanssasi virkamiesdelegaatio taivastelemaan rinnettä.Voisit vaikuttaa koko yhteiskunnassamme rinteiden hävittämiseen päiväkotien läheisyydestä.

Minä ainakin ihmettelen, kuinka luonnonvaraisia pihojankin löytyy, jopa Espoosta. Katvealueita, kivikkoja, isoja kivenlohkareitakin ja jäätyviä kalliorinteitä. Kaikkein hulluinta on modernit, tekonurmikolla päällystetyt jyrkät rinteet, joihin myös pienet pääsevät jos kukaan ei ehdi olla vahtimassa ja jossakin hoitajien työ on täysin turhaa vahtimista, kun ei ole erotettu pienten pihaa isojen pihasta. Arkkitehdit kieltää aidat! Tai rahanpuutteessa niitä ei ole. Olen toivonut, että ei tarvitsisi olla sydän sykkyrällä koko ajan lasten ulkoillessa.

provo. Ei yleensä päiväkodeissa ole tuollaisia pihoja vaan "eu-normitettuja" steriilejä, juurikin päiväkodin vastuuasioiden takia. Kerro mikä päiväkoti, en usko muuten vaan tämä on provo, joita joku tehtailee ammatikseen.
Tosin minua ei häiritsisi ollenkaan jos omani olisivat siellä kaatuilemassa, ei siinä kukaan kärsi kuin lapsi itse jos kaatuu ja siinähän oppii.
Muutenkaan en usko päiväkodin henkiilökunnan väittävän tuollaista riekkumisesta että olisi pakollista. Ei muissa euroopan maissa riekuta ulkona ollenkana, ei esim. japanissa jne ja ihan yhtä terveistä heistä tulee. arkiliikuntaa ja kotitöitä ja terveempia ovat kuin suomalaiset.

Taatusti väittävät, suuri osa päiväkotien henkilökunnasta näkee "riekkumisen" ainoana oikeana tapana olla ja leikkiä. Jos lapsi vaikka haluais turvallises paikas leikkiä yksin niin siinä olis jotain vikaa. Muiden kulttuurien tavoistakaan tuskin tietävät hirveästi...

On se hyvä, että lapseni on saanut kaatuilla ja liikkua. 3-vuotiaana oppi jo ilman appareitakin ajamaan ja
Luistelee sekä hiihtä ja laskettelee. Näitä jo 2-vuotiaana.
Pitää varmaan kieltää pulkkamäkiki sekä kävely.

Itse olen ekan kerran murtanut käteni 7-vuotiaana ja nilkan nivelsiteet ala-aste aikoina n. 7 kertaa. Jäämäessä, keinusta, puusta jne.. Ihan Helsingin lähiössä asuttiin.

Myöhemmin jalat, selkä ja kädet leikattu urheilujen vuoksi.

Älkää missään nimessä antako lastenne liikkua, saammehan näin lisää liikalihavuudesta kärsiviä masentuneita lapsia.

On se hyvä, että lapseni on saanut kaatuilla ja liikkua. 3-vuotiaana oppi jo ilman appareitakin ajamaan ja
Luistelee sekä hiihtä ja laskettelee. Näitä jo 2-vuotiaana.
Pitää varmaan kieltää pulkkamäkiki sekä kävely.

Itse olen ekan kerran murtanut käteni 7-vuotiaana ja nilkan nivelsiteet ala-aste aikoina n. 7 kertaa. Jäämäessä, keinusta, puusta jne.. Ihan Helsingin lähiössä asuttiin.

Myöhemmin jalat, selkä ja kädet leikattu urheilujen vuoksi.

Älkää missään nimessä antako lastenne liikkua, saammehan näin lisää liikalihavuudesta kärsiviä masentuneita lapsia.

Onpa kurja elämä jos ei ole saanut nivelsiteitä rikki 7 kertaa ja kättä rikki ja ja jalkaleikkausta ja selkäleikkausta ja käsileikkausta urheilun vuoksi. Nyyh.

Yhteiskunta säästää kovasti kun olet niin hoikka ja urheilullinen. Juupa, ei maksa sunkaan hoitos yhteiskunnalle mitään.

Yhteistyössä