Lasten isä rikkoo tapaamissopimusta (ja muutakin, lukekaa, vaikka on pitkä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suruissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suruissaan

Vieras
Mitä tekisitte sijassani?

Erosimme lasteni isän kanssa noin vuosi sitten. Asumme samalla paikkakunnalla ja molemmilla on uudet kumppanit.

Syksyllä eksä kieltäytyi hoitamasta sairaita lapsiamme, vaikka oli vapaalla, joten jouduin itse jäämään palkattomalle vapaalle (työsuhde oli kestänyt alle kuukauden) sekä palkkaamaan lastenhoitajan muutamaksi päiväksi. Lisäksi eksä kieltäytyi tapaamasta lapsiaan muulloin kuin sopimukseen kirjattuina viikonloppuina. No, pakkohan enempää ei olekaan tavata, mutta suullisesti mies kuitenkin oli luvannut tavata lapsia mahdollisimman usein.

Loppukesällä esikoisellamme alkoi ilmetä oireilua ikävästä ja turvattomuudesta päiväkodissa. Yhdessä eksän ja esikoisen kanssa kävimme terapiassa puhumassa asioista ja terapeutti kehotti miestä pitämään lapseen enemmän yhteyttä, jotta heidän suhteensa ei kärsisi. Mikään ei kuitenkaan muuttunut ja pian kuopuskin alkoi oireilla (pelkäsi minun katoavan, ei päästänyt edes vessaan yksin). Nämä asiat eivät kuitenkaan saaneet miestä tapaamaan lapsiaan useammin.

Koska halusin lasten tapaavan isäänsä enemmän kuin sovitun 4 päivää kuukaudessa menimme sosiaalitoimistoon kirjoittamaan uudet tapaamissopimukset, 6 vuorokautta plus kaksi päivää kuukaudessa. Ajattelin, että tyydyn nykyiseen alakanttiin laskettuun elatusmaksuun, kunhan isä vaan pitää sopimuksestamme kiinni ja tapaa lapsiaan useammin kuin aiemmin.

Vaan kuinkas nyt? Parin viimeisen isälläoloviikonlopun jälkeen lapset ovat kertoneet isänsä ja tämän avovaimon riitelystä. Siellä on huudettu, lyöty toista kasvoihin, tönitty seinää vasten jne. Molempien kertojen jälkeen otin yhteyttä eksään ja kerroin, että sama ei saa toistua, lasten nähden ei riidellä.

Tänään eksän avovaimo soitti minulle ja kertoi, että hän ja lasteni isä ovat eronneet ja ettei lasten isä saa tavata lapsia heidän asunnossaan. Minulle mies ei kertonut asiasta mitään, kun aiemmin olin ollut häneen yhteydessä huomisesta lasten hakemisesta.

Soitin eksälle ja sain kuulla vain syyllistämistä siitä, että olin suunnitellut itselleni mukavan viikonlopun ja laittanut itseni lasten edelle. Halusin saada lasten tapaamisen kuitenkin sovittua hänen kanssaan, joten menin käymään eksän luona. Ikävä kyllä, eksän avovaimo oli kotona ja täydessä hysteriassa. Hän haukkui ja syytteli minua kuopukseni ollessa sylissäni eteisessä.

Illalla eksä yhdessä avovaimonsa kanssa on syytänyt minulle viestejä, joiden päämäärä on syyllistää minua itsekkyydestä rahan ja vapaa-ajan käytön suhteen ja kaksinaamaisuudesta. Kaksinaamaisuudesta varmaankin siksi, että kerroin eksälle hänen avovaimonsa raportoivan minulle heidän riidoistaan ja eroistaan. Eksä on ilmoittanut, että ottaa jatkossa lapset itselleen ainoastaan 4 päiväksi kuukaudessa, eikä kuulemma aio maksaa elatusmaksujakaan.

Huomenna en anna lapsia isälleen, en sen jälkeen, kun näin, millaista riitelemistä lapset joutuvat isällään kokemaan. Sen sijaan lapset menevät isänsä äidin luokse maalle, sillä olen ehtinyt suunnitella itselleni viikonlopuksi tekemistä, joista en voi luopua.

Kysymys kuuluu siis; mitä teen?

Itse ajattelin olla huomenna yhteydessä sosiaalitoimistoon kysyäkseni neuvoa tilanteeseen. Olisin kiitollinen erilaisista näkökannoista ja kokemuksista.

Elatustuen voi laittaa ulosoton kautta perintään. Ja kelasta saa väliajan minimiä, kela perii sitä sitten lasten isältä takaisin.

Tapaamisoikeuksista kannattaa tosiaan soittaa lastenvalvojalle ja jutella miten nämä nyt sitten toteutetaan kun isä ei sopimuksessa halua pysyä. Ja lapset kärsivät. En itsekään antaisi lapsia nyt heille ennen kuin tuo riitelytilanne selviää, tai on edes lastenvalvojan kanta että on hyvä lasten silti siellä käydä vaikka tappelu on tuota tasoa niinä muutamana päivänäkin kun lapset isällään ovat.

Viet ne lapset sinne mummile, koska sulla menoa. Jonnekinhan heidät on saatava, kun ei isällekään. KYllä käy sääliksi nämä nykylapset kun vanhemmat vain bilettää.

Sinänsä ihan ok, että lapset menevät mummolaan, mutta en ymmärrä miksi lapset joutuvat kärsimään että heidät ikäänkuin sysätään vaan jonnekkin kun menoa? Ehkä heillä molemmilla turvattomuuden tunnetta, hyvin pian teillä molemmilla uudet kumppanit ja varmaan vie teiltä aikaa ja voimia. Missä vaiheessa ajattelitte toipua erosta? Antaa lapsille ikäänkuin extra aikaa kun ei ole enää äitiä ja isää samassa taloudessa? En halua pilkata vaan esittää ajattelemisen arvoisia kysymyksiä?
En oikein ymmärrä tätä isän ja häne uuden puolisonsa kuvioita, tönimistä jne.? Ei todellakaan ole normaalia tuollainen. Voisiko isä mennä myös mummolaan ja siten tavata lapsiaan yhdessä?

Jos lapsilla ei ole muuta turvallista ympäristöä tavata isää, ehdota lastenvalvojan luona, että tapaamiset isän kanssa tulevat kyseeseen vain mummolassa. Kun mä olin pieni, toimittiin juuri niin, siitä syystä, että isän matkassa olisin joutunut ties minne. Mummolassa hän oli aina selvin päin ja kaksi turvallista aikuista tilanteessa mukana. Mä en edes tiennyt, että tällainen sopimus oli olemassa, oli vaan kivaa nähdä välillä isää.

Ota yhetys sosiaaliin ja kerro rehellisesti ihan kaikki. Ota riski että lapset ei enää käy isällään, hanki lapsille tukiperhe, sosiaali maksaa sen jos sinulla ei ole liikoja rahoja.
Aikanaan lasten isä joko tajuaa menetyksensä tai sitten ei. Lapset on sopeutuvaisia ja tukiperhe kerran tai kaksi kuukaudessa on oikein mukava juttu! Jakamisia sinulle. :hug:

Sääliksi käy lapsia, jos isä ei suostu ottamaan hoitoon eikä tapaamaan kuin mahdollisimman vähän. Miltä mahtaa lapsista tuntua, jos isä ei välitä? Lapsia ei pitäisi pitää riidoissa kiistakapuloina; aikuisten oitäisi osata sopia asioista ilman että lapsista riidellään. En oikein tiedä mitä pitäis tehdä ko. tapauksessa; isä tuntuu olevan aika jästipää (lapsethan pitäis olla kaikki kaikessa). Tavallaan häneltähän se on pois, jos ei halua lapsia luokseen, mutta vaikeaa on selittää lapsille, miksi isä ei halua tavata. Surullista.

No itse en sysäisi lapsian mihinkään hoitoon heidän nähtyään ja kuultuaan tuollaista. Lapset voivat hyvinkin kokea,että ovat kaikille vain taakka. Myös äidille. En meinaan rehelissesti usko,että päätit piipahtaa tietojesi mukaan eronneen exäsi luona vain, koska haluat ylläpitää isän ja lasten suhdetta. Jokainen olisi tuollaisessa tilanteessa koettanut antaa toipumisaikaa eronnenneelle...

Jos haluat, että exän äiti näkee lapsia lasten ja isän puolen suvun suhteiden vaalimisen vuoksi, menkää yhdessä lasten kanssa mummoa moikkaamaan. Älä jätä lapsiasi nyt;he tarvitsevat läsnäolevaa ja turvallista äitiä. Hehän hyvänen aika oireilevat jo!!!!!

Meillä ei tapaamiset oo onnistunu ollenkaan. Joskus menee kuukausia että lapset ei käy isällä.
Ennen mulle tuli kaikenmaailman huoritteluviestejä ja muuta sontaa.
Ei lastenvalvojakaan oikeen voi sille asialle mitään, että lapset ei isälle voi mennä, koska isä ei halua.

Nykyään jos isällä on muuta menoa, ei lapset isälle mene. Isä kun voi tuosta nuin vain ilmoittaa että lapset ei tulekkaan, kun on menoja.

No ei sun exän tarvii hoitaa lapsia, jos ne on sairaita ellei ole hänen vuoronsa. Isällä ei ole tapaamisvelvollisuutta, vain tapaamisoikeus. Jos isä ei lapsia tapaa, ett sille mitään voi.
Asuuko exä vielä avovaimonsa luona? Voisiko isä nyt tavata lapsiaan isoäidin luona nyt jos tilanne on sekava? Jos isä haluaa tavata lapsia 4 vrk kuukaudessa, niin sinuna tyytyisin siihen, jos painostat liikaa voi loppua nekin. Elarit voi hakea kelasta ja ne peritään ulosoton kautta isältä.

No ei sun exän tarvii hoitaa lapsia, jos ne on sairaita ellei ole hänen vuoronsa. Isällä ei ole tapaamisvelvollisuutta, vain tapaamisoikeus. Jos isä ei lapsia tapaa, ett sille mitään voi.
Asuuko exä vielä avovaimonsa luona? Voisiko isä nyt tavata lapsiaan isoäidin luona nyt jos tilanne on sekava? Jos isä haluaa tavata lapsia 4 vrk kuukaudessa, niin sinuna tyytyisin siihen, jos painostat liikaa voi loppua nekin. Elarit voi hakea kelasta ja ne peritään ulosoton kautta isältä.

Höpöhöpö. LAPSILLA ON OIKEUS MOLEMPIIN VANHEMPIIN. Vanhemmille jää velvollisuudeks toteuttaa lasten oikeus.

Sun pitää kertoa tuosta riitelystä ja lasten oireilusta sosiaalitoimeen. Itse sinuna vaatisin valvottuja tapaamisia. Sinussa ei ole vikaa siksi, että olet suunnitellut menoa viikonlopuksi, tuohan on ihan hölmöä käyttäytymistä lastesi isältä. Hän vaan yrittää satuttaa sinua. Elatusmaksut hänen on pakko maksaa, jos lakkaa maksamasta, pistät vaan kelan asialle, niin ne maksavat sinulle ja perivät sitten exältä omansa. :) Ja niille kun on ihan pakko ennen pitkää maksaa. :)

Höpöhöpö. LAPSILLA ON OIKEUS MOLEMPIIN VANHEMPIIN. Vanhemmille jää velvollisuudeks toteuttaa lasten oikeus.

Niin lapsilla on OIKEUS VANHEMPIIN. Mutta miten sinä aikuista ihmistä siihen pakotat kuin lasta, jos ei hän sitä itse halua. Tästä tulee myös mieleen että ap:llä on juoksu päällä eikä itse ole turvana lapsilleen jos heillä oireitakin jo on ettei vessaan pääse. Miksi olisi vaikea olla itse se turvanantaja jos isä ei halua olla. Itse olen myös eronnut (lapsi 10v) oli nuorempi erotessa, eikä hän koskaan näyttänyt merkkiä eroahdistuksesta koska olin hänen turva eikä ollut biletys mielessä. Anteeksi vain mutta näen asian niin että äiti työntää lapset isän vanhemmille vaikka lapsilla oireita vaikka itse siinä voisi nyt pysyä lastensa kanssa.

Muutama selvennys:

Lapset eivät oireile enää vaan heillä on hyvä ja turvallinen olo minun ja uuden kumppanini kanssa kotona. Lapsilla on oikein lämmin suhde mieheeni ja kotona lapset kokevat kahden aikuisen välisen onnellisen parisuhteen sekä normaalin perhe-elämän.

Isästään lapset sitä vastoin eivät tunnu enää välittävän, eivät halua puhua puhelimessa eivätkä kysele hänen peräänsä. Esikoinen menee piiloon, kun näkee isänsä tulavan häntä hakemaan. Poika kuulema kuitenkin viihtyy isänsä kanssa, kun on poistunut kotoaan.

En ole työntämässä lapsia pois biletyksen tieltä, mutta tarvitsen itselleni hetken aikaa hengähtää ja sitä varten olen suunnitellut retken mieheni kanssa kahdestaan. On suhteellisen raskasta käydä kokopäivätyössä kahden lapsen äitinä, kai minäkin olen ansainnut lepoa edes sen verran, mitä olemme lasteni isän kanssa sopineet? Onko lapsille huonoksi olla mummolassa pari yötä vuodessa, kuten jotkut vastaajat antavat ymmärtää?

Totta on, että lain kirjaimen mukaan puhutaan lapsen oikeudesta vanhempiinsa ja heidän tapaamiseensa. Käytännössä toteutuu kuitenkin vanhemman oikeus, sillä vanhemmallahan ei ole mitään velvollisuutta lastaan tavata. Jos lapsi ei halua tavata etävanhempaansa, hänet voidaan tapaamiseen viedä vaikka poliisin voimin, jos vanhempi sen sijaan ei halua tavata lastaan, niin häntä ei siihen voida eikä edes yritetä kenenkään toimesta pakottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;22839884:
En ole työntämässä lapsia pois biletyksen tieltä, mutta tarvitsen itselleni hetken aikaa hengähtää ja sitä varten olen suunnitellut retken mieheni kanssa kahdestaan. On suhteellisen raskasta käydä kokopäivätyössä kahden lapsen äitinä, kai minäkin olen ansainnut lepoa edes sen verran, mitä olemme lasteni isän kanssa sopineet? Onko lapsille huonoksi olla mummolassa pari yötä vuodessa, kuten jotkut vastaajat antavat ymmärtää?

Ilman muuta tarvitset aikaa hengähtää. :) Kyllä sulla on oikeus suunnitella nämä viikonloput miten haluat, jotka lapsien kuuluisi viettää etävanhemmallaan. Ei ole lapsille huonoksi olla mummolassa välillä, mun mielestä toimit ihan oikein. :)

Miksei muka äidillä olisi oikeutta vapaa-aikaan ja omiin menoihinsa? Jos on jo valmiiksi sovittuna, ja mahd. maksettuna, niin ei sitä hevin halua perua! 4 päivää kuukaudessa on isälle vähän, isä on periaatteessa koko lopun ajan vapaalla lapsistaan. Kyllä äidinkin täytyy joskus ajatella itseään, ja omaa jaksamistaan. Jos yksi viikonloppumatka tms. saa äidin jaksamaan paremmin tuota taistelua, on se sen arvoista. Miksei lapsia saisi isän vanhemmille viedä? Kaksi turvallista aikuista sieläkin, ja hekin varmaan ikävöivät lapsenlapsiaan.

Tottakai lapsilla on oikeus molempiin vanhempiinsa, mutta ei siinä auta entisen vaimon sanomiset, jos mies on päättänyt kiukutella. En minäkään lastani antaisi kotiin, jossa riidellään koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti viiden_yhden yh.;22839856:
Niin lapsilla on OIKEUS VANHEMPIIN. Mutta miten sinä aikuista ihmistä siihen pakotat kuin lasta, jos ei hän sitä itse halua. Tästä tulee myös mieleen että ap:llä on juoksu päällä eikä itse ole turvana lapsilleen jos heillä oireitakin jo on ettei vessaan pääse. Miksi olisi vaikea olla itse se turvanantaja jos isä ei halua olla. Itse olen myös eronnut (lapsi 10v) oli nuorempi erotessa, eikä hän koskaan näyttänyt merkkiä eroahdistuksesta koska olin hänen turva eikä ollut biletys mielessä. Anteeksi vain mutta näen asian niin että äiti työntää lapset isän vanhemmille vaikka lapsilla oireita vaikka itse siinä voisi nyt pysyä lastensa kanssa.

Tapaamisoikeuden tarkoituksena on turvata lapselle oikeus pitää yhteyttä ja tavata vanhempaansa, jonka luona lapsi ei asu.

Lapsen vanhempien tulee keskinäisessä yhteisymmärryksessä ja pitäen silmällä ennen kaikkea lapsen etua pyrkiä siihen, että tapaamisoikeuden tarkoitus toteutuu.

Kovin moni etä vaan ei oikein ymmärrä tuota lapsen etua.

No isää ei voi kuitenkaan pakottaa tapaamaan lapsiaan, jos hän ei halua. Näin se vaan on, ei mitkään lastenvalvojat sun muut auta. Voidaan tehdä sopimuksia, mut jos isä ei näitä täytä, niin se on voi voi. Ainoastaan elarit joutuu maksamaan, jos ei muuten niin ulosoton kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen kirjoittaja;22839884:
Muutama selvennys:

Lapset eivät oireile enää vaan heillä on hyvä ja turvallinen olo minun ja uuden kumppanini kanssa kotona. Lapsilla on oikein lämmin suhde mieheeni ja kotona lapset kokevat kahden aikuisen välisen onnellisen parisuhteen sekä normaalin perhe-elämän.

Isästään lapset sitä vastoin eivät tunnu enää välittävän, eivät halua puhua puhelimessa eivätkä kysele hänen peräänsä. Esikoinen menee piiloon, kun näkee isänsä tulavan häntä hakemaan. Poika kuulema kuitenkin viihtyy isänsä kanssa, kun on poistunut kotoaan.

"LOOPUKESÄLLÄ esikoisellamme alkoi ilmetä oireilua ikävästä ja turvattomuudesta päiväkodissa. Yhdessä eksän ja esikoisen kanssa kävimme terapiassa puhumassa asioista ja terapeutti kehotti miestä pitämään lapseen enemmän yhteyttä, jotta heidän suhteensa ei kärsisi. Mikään ei kuitenkaan muuttunut ja PIAN KUOPUSKIN alkoi oireilla (pelkäsi minun katoavan, ei päästänyt edes vessaan yksin). Nämä asiat eivät kuitenkaan saaneet miestä tapaamaan lapsiaan useammin."

Nopeastipa lapsesi toipuivat, kun ottaa huomioon, että erosta on n. vuosi, eka alkoi oireilla n. 6 kk sitten, menitte terapiaan, odotitte eikä mikään muuttunut ja sen jälkeen kuopus alkoi myös oireilla. Kaikki 6 kk sisällä!

En pysty enää kirjoittamaan tähän ketjuun mitään. on niin paha olla näidenkin erolapsiparkojen vuoksi:(

No isää ei voi kuitenkaan pakottaa tapaamaan lapsiaan, jos hän ei halua. Näin se vaan on, ei mitkään lastenvalvojat sun muut auta. Voidaan tehdä sopimuksia, mut jos isä ei näitä täytä, niin se on voi voi. Ainoastaan elarit joutuu maksamaan, jos ei muuten niin ulosoton kautta.

Lastenvalvoja (tai asian pidemmälle mennessä asianajaja) voi auttaa siinä, että jos isä toistuvasti käyttäytyy lapsen hyvinvoinnin vaarantaen ja rikkoo tapaamissopimuksia, niin voidaan määrätä valvotut tapaamiset tai valvotut vaihdot. :) Niihin sitten taas on mentävä tai sitten voidaan lopettaa moiset tapaamiset ihan kokonaan.

[QUOTE="vieras";22839966]
Nopeastipa lapsesi toipuivat, kun ottaa huomioon, että erosta on n. vuosi, eka alkoi oireilla n. 6 kk sitten, menitte terapiaan, odotitte eikä mikään muuttunut ja sen jälkeen kuopus alkoi myös oireilla. Kaikki 6 kk sisällä!

En pysty enää kirjoittamaan tähän ketjuun mitään. on niin paha olla näidenkin erolapsiparkojen vuoksi:([/QUOTE]

Usko tai älä, mutta molemmat lapset voivat nyt hyvin. Erosta on kohta vuosi ja päiväkodin hoitajatkin ovat kertoneet huomanneensa lasten toipuneen erosta.

Terapiasta lisäselvitys: Kävimme pojan ja eksän kanssa yhden kerran terapeutilla kartoittamassa tilannettamme. Terapeutin mukaan poika oli täysin normaalisti reagoiva lapsi, eikä hän nähnyt syytä olla huolissaan. Oireet menisivät ohi ajallaan ja niin ne menivätkin. Tyttö luottaa nykyisin siihen, että äiti tulee kyllä takaisin, vaikka käykin töissä ja joskus jopa iltalenkillä.

Yhteistyössä