Lasten kanssa junassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kesälomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kesälomalainen

Vieras
Olen lähdössä yksin kahden lapsen kanssa junalla reissuun, lapset 3 ja 5. Millaiset liput mun pitää ostaa, tuon ikäiset vissiin matkustaa ilmaiseksi ilman omaa paikkaa, mutta missä mä sitten istun? :D Siis leikkivaunuun olis toive päästä, onko siellä aikuisille paikkoja ja saako sinne ihan erikseen ostettua lipun vai otanko minkä vaan paikan ja sit vaan asetutaan "taloksi" leikkivaunuun?

Onko perhehytti tarkoitettu vaan koko perheeltä maksaville vai voinko minä ainoana lipunmaksajana ottaa paikan sieltä ja ottaa myös lapseni sinne?

Toivonmukaan kovasti kiva kesälomareissu tulossa :)

jos sinä maksat aikuisten lipun(etkä siis esim opiskelijalippua) saat samaan hintaan perhelipun, jolla saat toiselle lapselle istumapaikan. ic-junissa on parhat palvelut lapsille. perhehytistä saat varata ne kaksi paikkaa, siihen voi tulla sitten muita lisäksi. perhehyttiä voi olla vaikea saada jossei ole varaamassa viikkoja etukäteen. ihan yhtä hyvä paikka on ic palveluvaunun yläkerta, jossa on leikkipaikka lapsille. jos et matkusta aivan ruuhkaisimpaan aikaan eli pe tai su niin yleensä löytyy isutmapaikka sillekin jolle ei ole paikkaa varattuna. ainakin osaksi matkaa. siellä leikkipaikalla on myös tilaa istua.

Osta perhelippu. Leikkivaunu on junanvaunu, jonka toisessa päässä on liukumäki, kirjahylly ja leikkijuna, jossa voi istua ja leikisti ajaa junalla. Perhehytissä on muistaakseni viisi penkkiä seiniä myöten ja enemmän lattiatilaa kuin tav junanvaunussa, myös pieni pöytä. Jos menet perhehyttiin, pakkaa tavarat niin, että tärkeimmät ovat yhdessä kassissa, jonka otat mukaan ravintolavaunuun/leikkivaunuun.

jos sinä maksat aikuisten lipun(etkä siis esim opiskelijalippua) saat samaan hintaan perhelipun, jolla saat toiselle lapselle istumapaikan. ic-junissa on parhat palvelut lapsille. perhehytistä saat varata ne kaksi paikkaa, siihen voi tulla sitten muita lisäksi. perhehyttiä voi olla vaikea saada jossei ole varaamassa viikkoja etukäteen. ihan yhtä hyvä paikka on ic palveluvaunun yläkerta, jossa on leikkipaikka lapsille. jos et matkusta aivan ruuhkaisimpaan aikaan eli pe tai su niin yleensä löytyy isutmapaikka sillekin jolle ei ole paikkaa varattuna. ainakin osaksi matkaa. siellä leikkipaikalla on myös tilaa istua.

Miten tilanteeseen vaikuttaa se, että olen opiskelija ja saan siis opiskelija-alennuksen?

Alkuperäinen kirjoittaja Kesälomalainen;24342557:
Miten tilanteeseen vaikuttaa se, että olen opiskelija ja saan siis opiskelija-alennuksen?

Kokeile vr:n haulla, kumpi lippu on edullisempi. Voit ostaa lapsellekin lipun, jos matka on pitkä ja haluat varmistaa istumapaikan.

[QUOTE="hankey";24342578]Kokeile vr:n haulla, kumpi lippu on edullisempi. Voit ostaa lapsellekin lipun, jos matka on pitkä ja haluat varmistaa istumapaikan.[/QUOTE]

Opiskelijalippu on ehdottomasti halvempi, mietin tosiaan vaan sitä, että saanko "ihan oikeasti" mukaani kaksi alle 6v lasta ilmaiseksi ja sitä, että mistä mun pitää/kannattaa varata paikkani, jos ollaan koko matka (n.4h) leikkivaunussa... Tai sit entäs jos ei ollakaan, istutaanko sit vaan johonkin mihin mahtuu. Keskellä viikkoa ollaan menossa, todennäköisesti ei hirmuista ruuhkaa ole tiedossa.

Kiitokset jo vastanneille, tämä on lasten ensimmäinen junareissu, itse olen kyllä junalla suhannut enemmänkin ;)

Leikkivaunussa on joskus aika hässäkkä, riippuu tietysti lapsista. Minä en jaksaisi 4t kuunnella sitä riekkumista ja komentaa vieraita lapsia, siksi varaankin paikan muualta kuin leikkivaunusta :)

[QUOTE="hankey";24342666]Leikkivaunussa on joskus aika hässäkkä, riippuu tietysti lapsista. Minä en jaksaisi 4t kuunnella sitä riekkumista ja komentaa vieraita lapsia, siksi varaankin paikan muualta kuin leikkivaunusta :)[/QUOTE]

Totta, omat lapseni ovat rauhallista laatua ja uudessa tilanteessa vielä entistäkin rauhallisempia ja ujoja ja varovaisia. Otin nyt kuitenkin paikan leikkipaikan läheltä, seikkaillaan sit vaikka ympäri junaa jossakin vaiheessa ;) Miljoonat kiitokset "maalaisen" opastuksesta :)

Itse olen paljon matkustanut lasten kanssa junalla ja voin sanoa että en ikinä uskaltaisi matkustaa ilman että olen ostanut edes 2 paikkaa (eli normaalin aikuisen lipun ja yhdelle lapselle paikka ilmaiseksi), koska sitä ei koskaan tiedä kuinka täynnä juna on ja se on ihan hel*ettiä jos lapsille ei ole istumapaikkoja kun juna on niin täynnä (lasten kanssa en koskaan mene ravintola vaunuun, koska se on poikkeuksetta täynnä humalaisia)...
Kun lapset oli pienempiä matkustettiin aina vaunu paikalla eli lasten vaunun alakerrassa olevat pääty paikat joiden edessä on tilaa vaunuille/rattaille, joten siinä oli helppo pitää pienin rattaissa istumassa ja isommat viereisellä penkillä...

Itse olen paljon matkustanut lasten kanssa junalla ja voin sanoa että en ikinä uskaltaisi matkustaa ilman että olen ostanut edes 2 paikkaa (eli normaalin aikuisen lipun ja yhdelle lapselle paikka ilmaiseksi), koska sitä ei koskaan tiedä kuinka täynnä juna on ja se on ihan hel*ettiä jos lapsille ei ole istumapaikkoja kun juna on niin täynnä (lasten kanssa en koskaan mene ravintola vaunuun, koska se on poikkeuksetta täynnä humalaisia)...
Kun lapset oli pienempiä matkustettiin aina vaunu paikalla eli lasten vaunun alakerrassa olevat pääty paikat joiden edessä on tilaa vaunuille/rattaille, joten siinä oli helppo pitää pienin rattaissa istumassa ja isommat viereisellä penkillä...

Olen siis tätä samaa väliä matkustanut ennenkin, mutta aina yksin ja KOSKAAN ei ole juna ollut edes puolillaan. Vieressäni ei ole koskaan istunut kukaan ja melkein aina on tainnut olla edessä tai takanakin tyhjä penkki. Vaunuja/rattaita meillä ei enää ole mukana, joten turhaa olisi viedä paikka sellaisen oikeasti tarvitsevalta - siis mikäli kaikki vaunupaikat olisivat täynnä ;) Mutta kiitokset huomiostasi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kesälomalainen;24342755:
Olen siis tätä samaa väliä matkustanut ennenkin, mutta aina yksin ja KOSKAAN ei ole juna ollut edes puolillaan. Vieressäni ei ole koskaan istunut kukaan ja melkein aina on tainnut olla edessä tai takanakin tyhjä penkki. Vaunuja/rattaita meillä ei enää ole mukana, joten turhaa olisi viedä paikka sellaisen oikeasti tarvitsevalta - siis mikäli kaikki vaunupaikat olisivat täynnä ;) Mutta kiitokset huomiostasi :)

monissa ravintolavaunussa on nykyään semmoinen juottolapuoli ja sitten ravntolapuoli, joka on kai tarkoitettu ensisijaisesti aterioiville. siellä on yleensä silti hyvin tilaa ja paljon rauhallisempaa istua. on monesti otettu kahvit sinne ja syöty siinä eväät lasten kanssa kun eväiden ( tai purkkiruokienkaan) syöminen junanpenkissä on vähän haastavaa tuommoisten syöttötuoli-ikäisten kanssa

Yhteistyössä