Lasten kanssa työskentelevät (lto:t, opet tmv). Minulla on nolo ongelma. AUTTAKAA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli kyseessä eräs alakoululainen lapsi. Käyttäytyminen on minusta ahdistavaa.
Naurakaa minut pihalle vaan, kerron silti...

Olen aika syrjäänvetäytyvä ja hiljainen, enkä tule lasten kanssa oikein juttuun (paitsi omieni) enkä omaa tilannetajua tai tiedä mitä huonosti käyttäytyville lapsille pitäisi sanoa, jos ovat vieraita siis.

On jo pidemmän aikaa yksi lapsi ottanut kaaliin. Joudun häntä tapaamaan säännöllisesti vaikka hyvin usein yritän vältellä lapsen käytöksen vuoksi...Huutelee, seisoo tiellä kun yritän mennä ohi, jos koitan komentaa, sanoo "en, en, en".
Kun koitan kysellä jotain tai jutella ihan normaalisti, on sellainen ihmeellinen "vittuileva". En tiedä miksi inhoaa minua ? En ole hänelle tehnyt tai sanonut tietääkseni mitään pahaa. Yritän aina hymyillä ja sanoa heipat kun nähdään tmv.

Jättää tavaroita hujanhajan, tahallaan tielleni, seisoo edessäni etten pääse kulkemaan jne.

Olen monesti joutunut vaikeaan tilanteeseen lapsen takia kun en tiedä miten pitäisi käyttäytyä.
Eli lapsenkasvatuksen ammattilaiset; Sanonko tosi rumasti vai yritänkö vielä vaan mielistellä ja keskustella ihan normaalisti vaikka lapsi on minusta jotenkin häiriintynyt... :ashamed:

No et yritä keskustella, vaan näytät että sinä oot aikuinen ja vanhempi kuin hän, jota myös tulee totella ja kunnioittaa käytöksellään. Eli, sanot tiukasti ja suoraan, mutta ystävällisesti jos mahdollista. Ja vaadit tottelua. En ymmärrä, miksi lasten annetaan hyppiä nenille, itse en ainakaan anna oli kenen lapsi tahansa.

[QUOTE="Vieras";27214011]Kenen reviirillä olet, siitä varmaan roippuu paljon. Vai oletko se siistijä tai keittiöntäti, joka aiemminkin kyseli neuvoja?[/QUOTE]

en ole asiasta täällä aiemmin puhunut.
mitä kenen reviirillä? lapsen kanssa joudun tekemisiin usein, vaikken haluaisikaan.

No et yritä keskustella, vaan näytät että sinä oot aikuinen ja vanhempi kuin hän, jota myös tulee totella ja kunnioittaa käytöksellään. Eli, sanot tiukasti ja suoraan, mutta ystävällisesti jos mahdollista. Ja vaadit tottelua. En ymmärrä, miksi lasten annetaan hyppiä nenille, itse en ainakaan anna oli kenen lapsi tahansa.

siis mitenkä? en ole ennen moiseen tapaukseen törmänyt niin en todellakaan tiedä miten toimia. Miten ammattilainen toimisi tässä tilanteessa?
sanoisi tiukalla sävyllä vai koittaisi edelleen käytös jatkunut kauan) ystävällisesti vaikka joka päivä vituttaakin.

en tiedä pelkäänkö sitä, jos sanon lujasti/vähemmän ystävällisesti...meneekö lapsen käytös minua kohtaan sitten vielä huonommaksi...

Lapsi vaistoaa, että et ole ihan normaali aikuinen. Lakkaa kiinnittämästä erityistä huomiota lapseen, älä pompota tai älä mielistele, vaan ole vaan kuin yleensä ollaan. Ei lapsi liity sinuuun sen kummemmin. Ei sinun tarvitse huomioida hänen lapsellsiuuksiaan millään tavalla.

Mun mielestä tuon ikäistä ja tuolla tavalla käyttäytyvää lasta voi ihan hyvin fyysisesti ohjata, jos seisoo edessä eikä väistä. Moikata varmaan voit ap, mutta ei tartte kummempia jutella, jos ei vastavuoroisuus onnistu.

jos et työsi puolesta tai muuten ole velvoitettu juttelemaan ja se juttelu on sinusta ikävää, niin miksi sitä teet?

Menet sillätavalla itsevarmasti (eikä anteeksipyydellen), että laps väistää alta. Älä hymyile, jos toinen ei anna siihen aihetta.
Ehkä se ei sinua sen suuremmin inhoa, vaan jospa silläkään ei ole tilannetajua.

Yhteistyössä