Lasten kasvatuksesta, omieni lähinnä..

Kotona Kirves Kädessä

Aktiivinen jäsen
08.04.2007
30 102
1
36
Oon kovasti miettiny, kuinka olen kasvattanut lapsiani nämä vuodet, ja kuinka tulen jatkossa heitä kasvattamaan...

- En usko lapsien rajoittamiseen. Saavat itse päättää hiuksiensa pituuden, vaatteensa, viiden värit, huoneidensa värit, sisustuksen. Lapsi on yksilö, en minä voi pakottaa häntä käyttämään jotain tiettyä vaatetta/väriä, vain siksi, että se miellyttää minun silmääni.

-Lapsilleni ei ole opetettu iltarukousta tms. Uskon, että lapsen on helpompi löytää itse usko, kuin myöhemmin päästä siitä irti, jos aikuinen on lapsen johonkin uskoon kasvattanut.

-Lapsia ei tarvitse jatkuvasti huomioida, tauko vanhemmista tekee lapsille hyvää, kuin myös toisinpäin.

-En ymmärrä äidin jalustalle nostamista lapsen elämässä, omia lapsiani on alusta hoitaneet mummo, pappa, ja enot. Ovat yhtä läheisiä lapsilleni, kuin minä.

-Sanon lapsiani apinoiksi, jos syytä on, mutta vastaavasti kiitän hyvästä käytöksestä. Uskon, että lapsen kanssa parhaisiin tuloksiin pääsee neuvottelemalla, ei käskemällä.

Noilla ollaan menty.. Tulevaisuudessa haluaisin, että jatkavat hyvää käytöstään, ja minulle ovien avaamista. Toivon, etteivät aloittaisi tupakointia. Ja että aina pystyisivät asioistaan mnulle kertomaan. Saas nähdä miten käy :D

Meillä on hyvin pitkälti samalla lailla kasvatetut pojat.

Mä uskon ja toivon että tällä tapaa kasvaa kunnon kansalaisia.
Tähän asti on hyvältä näyttänyt vaikka pieniä vielä ovatkin. Eskarilaisen käytöksestä ollaan saatu kehuja muiltakin :)

Emmäkään toivo että rupeisvat röökiä vetään,
mutta toivon että kokeilevat asioita avoimin mielin ja ovet kotiin ovat aina auki.
Sekä pojille että heidän kavereille.

Aika lailla samoilla täällä mennään..meillä lapset on vielä pieniä..pienemmellä minä kyllä valitsen vaatteet, mutta isommalla on jo aika tarkka maku näissä asioissa!
Siitä kyllä pidän kiinni,että pukeudutaan tilanteen mukaan..esim meillä ei lapset lähde juhliin verkkareissa jne!

Alkuperäinen kirjoittaja miisku:
Aika lailla samoilla täällä mennään..meillä lapset on vielä pieniä..pienemmellä minä kyllä valitsen vaatteet, mutta isommalla on jo aika tarkka maku näissä asioissa!
Siitä kyllä pidän kiinni,että pukeudutaan tilanteen mukaan..esim meillä ei lapset lähde juhliin verkkareissa jne!

Vaikka mun lapset on saaneet itse päättää vaatteensa jne, ei ne ole koskaan yrittäneetkään lähteä esim. talvella shortseissa ulos. Ja juhliin ovat ihan itse halunneet "parempaa" päälle.

Sulla on hyvät periaatteet, samoilla linjoilla pyrin omani kasvattamaan. :D

Yksi asia, mitä toivon lisäksi: Toivon, etteivät lapseni koskaan suostu olemaan TYHMIÄ!
Ja tyhmällä tarkoitan ihmistä, joka ei suvaitse muita sellaisina kuin he ovat. Ihmistä, joka nostaa itsensä muita suurempaan arvoon. Ihmistä, joka kiusaa ja nimittelee toisia. Toivon siis etteivät omat lapseni ikinä lähtisi tyhmyyden tielle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja miisku:

Vaikka mun lapset on saaneet itse päättää vaatteensa jne, ei ne ole koskaan yrittäneetkään lähteä esim. talvella shortseissa ulos. Ja juhliin ovat ihan itse halunneet "parempaa" päälle.

niin tätä mä just haen, että esim. omalla esimerkillä opetan mitä mihinkin puetaan päälle..mutta kuten sanoin minulla lapset pieniä joten neiti saattaa haluta prinsessahame päällä pihalle..kuten tänään..!

Yhteistyössä