lasten käytöstavat, ja niiden puuttuminen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yön utu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

yön utu

Jäsen
26.02.2010
574
0
16
siis jestas miten toiset vanhemmat kasvattaa lapsiaan? meillä ihan perusjuttuja on että kun tullaan sisälle niin kengät otetaan pois. tää tokaluokkalainen tulee meille kengät jalassa, kävelee olohuoneeseen, jättää oven rappuun auki, kävelee keittiöön, syö keksejä kupista pöydältä ilman lupaa.
Käskee mua laittamaan lapseni päämärkänä ulos, kun kuivaan hiuksia häneltä suihkun jälkeen. kiljuu että pue pue mun lapselle. kaataa tavaroita, edelleen kengät jalassa, ei pyydä anteeksi saati korjaa jälkiään. valittaa kun mun lapsen huone on hänen mielestään sekainen.
välillä meidän pieneen kaksioon tulee 4-5 lasta pihasta, kaikki peräkkäin kengät jalassa olohuoneeseen katsomaan meidän kissoja. en oo ajatellut että mun tehtäviin kuuluu kasvattaa naapurinkin lapset. oma lapsi ei todellakaan käyttäydy noin, vaikka on vasta eskarissa.
mielipiteitä?

Mielipiteitä mihin? Huonosti kasvatettu, kaikki ovat samaa mieltä.

Mutta jos haluat että teillä käyttäydytään kunnolla, sanot asiasta. Ja neuvot, mikä on hyvää käytöstä.

olen huomannut saman. ei ehditä kasvattaa kunlapset viedään hoitoon alle 1v ja monet vanhemmat jopa ajaatelevat niin, että lapsella on oikeus olla sellainen kuin on. eli jos juoksettaa niin siitä vaa juostaan, oltiin stten kylässä tai kirkossa. jos jotain tekee mieli niin siitä vaan ottamaan ilman kyselemistä, ihan kuin kotona. eli monien mielestä lapsi ei voi ymmärtää että on koti, jossa tehdään eri tavalla kuin kylässä.

meillä varmaan sitten lapsen neroja kun ovat jo 1-v ja alle huomanneet ja heillä silmät päässä ja näkevät milloin ovat kotona ja milloin eivät ja senmukaan käytös. koskaan eivät ole kenekään kaapeille jne. menneet kuten yleisesti lapset tekevät.

:o:o:o

Meidän huusholliin ei yksikään lapsi saati aikuinen tepastele kengät jalassa peränurkkaan.
Appiukko jaksaa sinnikkäästi koittaa, mutta sillekin huomautan AINA asiasta.

Ei ap, sinun ei tarvitse kasvattaa toisten lapsia, MUTTA omassa kotonanne teillä on teidän säännöt ja jollei miellytä, pysyköön vieraat poissa.

Aloitat nyt ihan siitä, että SANOT vieraille lapsille asiasta.

Meillä käy vaihtelevasti kolmasluokkalaisen kavereita. Osa osaa käyttäytyä, osa ei.
Vaatteet jätetään keskelle lattiaa, vessassa käydään pesemättä käsiä, jos kutsun pöytään vaikka syömään välipalaa, tullaan, mutta ei pestä käsiä tai kiitetä.

Miknä laitan tottelemaan. "Käykääs pesemässä kätenne ennenkuin tulette ottamaan.", "Vaatteet nätisti naulakkoon, että muutkin mahtuu kulkemaan."...

Pikkujuttuja. Ei lapset tahallaan jätä vaikkapa kenkiä pitkin lattiaa, kyse on käytöstapojen puutteesta. Miten lapsi voi tietää, miten kengät kuuluiu naulakon alla olla, jollei sille ikinä ole kukaan sitä opettanut? :o

Meillä käy paljon jos jonkin ikäisiä pikkulikkoja pyörimässä pihassa noiden hevosten takia.
Kukaan niistä ei paukkaa sisään kysymättä. Vaikka mulla olis ovi levällään, ne koputtaa oven karmiin ja huutelevat ovelta, saako lainata vessaa tai tuleeko meidän lapset pihalle tai saako sisään tulla leikkimään.

Jos näin ei olisi/joku haahuilisi tolla lailla omiin nimiinsä, niin kyllä mä osaisin laittaa stopin siihen touhuun, mun kotihan tää on.
Ja laittaisinkin. Vaikkei se periaatteessa mun asia ole muiden mukuloita kasvattaa. Mutta ihmisillä vaan on erilaisia tapoja, eikä mun mielestä ole mun asia puuttua muiden kasvatustapoihinkaan.

Toimikoot kotona niinkuin tykkäävät, mutta meillä ollaan meidän tavoilla tai sitten ilmoitan, ettei sisälle tai pihaankaan ole asiaa ollenkaan.

Tuon ikäisissä lapsissa olen huomannut, että leimaavat het paikan käytöstavat ja tekevät sen mukaisesti jatkossakin. Sinun on sanottava että meillä ei pidetä kenkiä jalassa. Todennäköisesti nämä samat lapset menevät kotiinsa tai johonkin toiseen naapuriin ja jättävät kengät eteiseen ja oven kiinni ilman erimainintaa, kun siitä on kertaalleen pidetty puhuttelu. Joku ikä juttu kai se on, kun nimenomaan eka- tokaluokkalaisilla pojilla havaittavissa.

kiitos vastauksista. olin niin pöllästynyt tähän käytökseen.. en enää tiennyt mistä aloittaa. :o mutta kun seuraavan kerran tulevat, niin aloitan sanomaan ihan joka asiasta heille. silläkin uhalla etteivät enää mun lapsen kanssa leiki :/ tätä lopputulosta pelkään pahoin, tuntuu että ramppaavat meillä popsimassa herkkuja pöydältä, ja silittämässä kissaa, ruinaamassa rahaa. kun nämä loppuu, ja alan pitää jöötä, niin en ookaan niin kiva curlingäiti.

No mulla on yks aikuinenkin ystävä joka elää kuin pellossa. Kun tulee tyttönsä kanssa kylään niin molempien vaatteet ovat monesti keskellä lattiaa jne. Ja ikää tällä ystävälläni on kuitenkin jo kohta 23 että ei mikään ihan teini ole. :/ ja juu, olen maininnut että jos vaatteet laittaisitte naulakkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
No, älä päästä heitä sisälle. Minäkään en päästä. :)

rappuunko pyydän odottamaan, vai ulos? tää olisi ehdottomasti paras tapa. mutta pelkään että hylkäävät lapseni seuran :/
meillä on oikeasti niin ahdasta, että ei tänne mahdu lapsia sisälle leikkimään. mieluummin olisivat ulkona tai jollaoin toisella jolla on isompi koti.

Alkuperäinen kirjoittaja Osaa ne aikuisetkin:
No mulla on yks aikuinenkin ystävä joka elää kuin pellossa. Kun tulee tyttönsä kanssa kylään niin molempien vaatteet ovat monesti keskellä lattiaa jne. Ja ikää tällä ystävälläni on kuitenkin jo kohta 23 että ei mikään ihan teini ole. :/ ja juu, olen maininnut että jos vaatteet laittaisitte naulakkoon.

Mulla sama. Ikää vaan sillä 40 vee ja heittää takit keskelle lattiaa esimerkiksi..kysyy sitten että missäs takkini on kun oon laittanu naulakkoon. Sil kotona kaamee sotku!!!

Me asutaan rivarissa mutta mä olen kyllä ollut niin tyly, että jos lastani kesällä tai muuten hyvällä kelillä haetaan ulos niin kaveri odottaa ulkona, kunnes lapseni on pukenut. Eihän siitä pukemisestakaan tule mitään, kun kihertävät vaan eteisessä. Huonolla kelillä annan tulla tuulikaappiin odottamaan mutta en missään nimessä hyväksy, että lampsitaan pidemmälle asuntoon.

Jos kaveri tulee leikkimään niin meillä leikkipaikat on lastenhuoneissa, ja nimen omaa vain sen lapsen, kenen kaverikin on kyseessä eli isosiskon kaverit ei ramppaa pikkuveljen huoneessa eikä toisin päin. Olohuoneessa tai meidän makkarissa ei ramppaa kukaan.

Kyllä mä olen osannut sanoa nuo rajat selvästi mutta nätisti eikä se ole vaikuttanut tietääkseni millään tapaa siihen, miten suosittuja tai epäsuosittuja lapseni ovat kavereidensa keskuudessa. Mitä olen kuunnellut muiden vanhempien puheita niin hyvin samanlaisia sääntöjä on kaikilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ego:
Alkuperäinen kirjoittaja Osaa ne aikuisetkin:

Mulla sama. Ikää vaan sillä 40 vee ja heittää takit keskelle lattiaa esimerkiksi..kysyy sitten että missäs takkini on kun oon laittanu naulakkoon. Sil kotona kaamee sotku!!!

No mulla on tapa viikata takkini + lasten vaatteet meidän kenkien päälle eteiseen jos kyläpaikassa on naulakot täynnä tai henkarikaappi jotenkin "piilossa", en siis kehtaa alkaa aukomaan ovia ja jos emäntä ei tarjoa mahdollisuutta niin annan olla kenkien päällä. En kylläkään heitä ryppyyn tai jätä keskelle hujan hajan.

Yhteistyössä