Lasten nukkumaan menosta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsy

Vieras
Meillä on siis tilanne se, että lasten nukkumaan menemisestä on tullut nyt kamala show. Lapset pelleilevät, tappelevat, leikkivät, höpöttelevät sängyissään yms., kun pitäisi nukkumaan alkaa.

Olemme nukuttaneet, siis olleet lastenhuoneessa sen aikaa, kun ovat nukahtaneet. Lapset tänä vuonna 3v. ja 5v. Luemme iltasadun, jonka jälkeen laitamme valot kiinni ja lapset sänkyihin. Nukahtamiseen heillä menee yli tunti! 2 tuntia lähempänä totuutta, varsinkin pienemmän kanssa.

Olemme kumpikin vanhemmista väsyneitä tilanteeseen ja nyt mietimme, mitä asialle voisi tehdä. Pienempi nukkuu arkisin päiväunet (hän on se, joka nukahtaa myöhemmin), isompi ei nuku päiväunia. Heillä on yhteinen huone.

Oisko ne päiväunet liikaa?

Ootteko kokeillu kilpailua, että kumpi on kauemmin hiljaa niin voittaa? :D Meillä 3v ja 6v samassa huoneessa ja jos alkavat kikkailla sängyissä (sitä tapahtuu tosin harvoin) niin oon ottanu kilpailun, että kumpi on kauemmin hiljaa on voittaja. Kumpiki hiljenee ja nukahtaa kuin huomaamatta :D

Omat huoneet on ratkasu. Meillä kanssa esikoinen ja keskimmäinen tuossa iässä samassa huoneessa ja nukahtivat vsta joskus myöhään illalla. Omissa huoneissa meno rauhottui. Nyt tytöt 3v ja 7v samassa huoneessa(olleet jo yli 2v) kuopus on niin reipas nukkumaan menijä ollut aina, ettei ole meni äitynyt kuten silloin joskus kahdella isommalla.

Voi olla, että päiväunet on liikaa, mutta eihän ne tietenkään päiväkodissa väkisin hereillä pidä. Ja yöunet jää lyhyiksi, joten pienempi tarvii ne päiväunensa. Viikonloppuisin ei kyllä nuku.

Täytyy kokeilla tota kilpailua ;) Tosin, en usko, että se kovin monena iltana onnistuu :/

Isompi on todella väsynyt jo siihen aikaan, kun nukkumaan mennään, eikä voida nukkumaan menoa porrastaa. Se sekottaisi vielä enemmän. Päiväuniin ei voida vaikuttaa, kotona ei niitä siis nuku. Olen päiväkotiin sanonut, että toive olisi, ettei kovin montaa tuntia nuku (eivät ne siellä kuitenkaan ala herättelemään, mutta ovat sanoneet, että nukkuu kuulemma 1-1,5h).

Omiin huoneisiin ei ole mahdollisuutta.

Mitä ne touhuaa sen tunnin?
Meillä on ainakin ohjattu lepäämään eli iltasadun jälkeen ei höpötellä, ei kikatella, ei jumppailla ei todellakaan pelleillä tai leikitä. Opetteluvaiheessa kiellettiin jos meni tuollaiseksi ja saatettiin joskus palkita toisella iltasadulla, tämä siis oli sillon kun pienempi siirtyi samaan huoneeseen. Itse siirryimme parin viikon jälkeen huoneen ulkopuolelle, eli jompikumpi istuu oven takana kuuntelemassa ekat hetket että tekevät sitä mitä pitäis eli rauhoittuvat sänkyihinsä. Nyt on toista kuukautta aikaa ja aika hyvin on mennyt joka ilta parin viikon opettelun jälkeen.

En ole ap, mutta mietin: entäs jos ei ole mahdollisuutta laittaa omiin huoneisiin? Eikä ole mahdollisuutta hankkia isompaa asuntoa?

Yksi neuvo voisi olla, että lapset menee nukkumaan hieman eri aikoihin, vaikkapa puolen tunnin erolla. Myöhemään menevälle luetaan iltasatu toisessa huoneessa, sitten hissutellen hiljaa vuoteeseen.

Toinen vaihtoehto on, että tehdään ihan selkeät pelisäännöt. Iltarutiinien jälkeen ehdoton vaatimus, että nyt hiljaa ja nukutaan. Siis ei mitään oven suulta karjumista, vaan lapsi laitetaan sänkyyn, katsekontakti ja sitten kerrotaan mistä on kyse ja missä mennään: nyt ollaan hiljaa ja nukutaan!
Jos et nuku, ole hiljaa! Ei yhtäkään ääntä!

Mulla 2,5 v vaatii yällä peittoa päälleen, haluaa peitosta sellaisen hupun päänsä ympärille. Yöllä sitten herää ja parkuu sen hupun ja peiton.

Eilen pidin komennon: huppua ei tule, koska se ei pysy paikallaan koko yötä, yöllä nukutaan, minäkin haluan nukkua, vedä peitto itse jos se lähtee pois (osaa sen kyllä tehdä).
Toivon että tänä iltana tuo sama keskustelu meni perille, koska viimeyön sain nukkua, ei herätellyt.

Olisiko mahdollista, että ottaisitte jomman kumman lapsista esim. teidän sänkyyn nukahtamaan ja kantaisitte sitten omaan sänkyyn kun nukkuu? Silloin isommalla olisi mahdollisuus nukahtaa tarpeidensa mukaan. Tämmöinen kokeilu voisi tuoda rauhan ja jonkinlaisen rytmin nukkumaan menoon, eikä se välttämättä kestä kauaa. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pelleilee, hassuttelee, yllyttää toinen toisiaan tossa pelleilyssä, nauraa räkättävät. Sitä se on suurimmaksi osaksi.

Ovatko kauan olleet samassa huoneessa? Meillä ku siirrettii viime syksynä yhteiseen huoneeseen, oli jonkin aikaa tollasta, mutta se laantui aika äkkiä sitten. Nykyään useimmiten menevät tosi kiltisti nukkumaan, ja silloin jos jotain kikkailua ilmenee niin tehoaa tuo kilpailusysteemi.

..sitä paremmin nukkuu yöllä mitä paremmin päivälläkin, joten ei tingitä päiväunista :) itse rauhoittaisin illat eli tarpeeks aikaa iltatouhuille jolloin rauhassa rauhotutaan unten maille :)

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Olisiko mahdollista, että ottaisitte jomman kumman lapsista esim. teidän sänkyyn nukahtamaan ja kantaisitte sitten omaan sänkyyn kun nukkuu? Silloin isommalla olisi mahdollisuus nukahtaa tarpeidensa mukaan. Tämmöinen kokeilu voisi tuoda rauhan ja jonkinlaisen rytmin nukkumaan menoon, eikä se välttämättä kestä kauaa. Tsemppiä!

Niin ja toinen vaihtoehto on viedä lapset eri aikaan nukkumaan. Tiedän joitakin jotka tekee niin. Ensin toinen ja sit ku hän nukahtanu niin toinen. tai sit omat huoneet jos siihen on mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
..sitä paremmin nukkuu yöllä mitä paremmin päivälläkin, joten ei tingitä päiväunista :) itse rauhoittaisin illat eli tarpeeks aikaa iltatouhuille jolloin rauhassa rauhotutaan unten maille :)

Jaa kyllä meillä on ollu aina toisinpäin. Mitä makeammat päikkärit, sen hankalampi ilta...

Täällä myös yksi väsynyt äiti (nukkumaan menon kanssa ). Meillä lapset 3v6kk ja 2v, ihan tuskaa joka ikinen ilta. Nuorempi nukkuu vielä n. 2h päikkärit, vanhempi nukkuu päivähoidossa muutamana pv. / vk. päikkärit. Ollaan pari kertaa juteltu hoitajan kanssa, että jos vanhenpi ei enään nukkuisi päikkäreitä, tai jos nukkuu niin lähinnä tunnin tj. mutta se ei sovi hoitajalle.

Olemme yrittäneet olla hyvin tarkkoja lasten iltapuuhissa, tulemme pihalta hyvissä ajoin (ettei jää villitys päälle). Syödään iltapala samaan aikaan, tehdään perus iltapesut, iltasadut ym. ym. tuttuun tapaan...kaikki menee hyvin siihen asti, kunnes äiti/isi lähtee huoneesta...ne joko kikattelee, riehuu, kiusaa toisiaan, mankuu kaikenlaisia asioita, tulee huoneesta...ja yritäppä siinä olla kärsivällinen..

Alkuperäinen kirjoittaja tiitu:
Mä tossa tilanteessa laittaisin myöhemmin nukkumaan että lapset olis väsyneempiä. Muuten menis hermot.

Näin myös meillä, tosin nyt tässä pienempi 2 -vuotias hengailee vieressä kun isompi, 4 -vuotias nukahti.
Osaa tämä 2 vee jo itse sanoa kun haluaa nukkumaan.
Nukkui niin pitkät päikyt että ei ihme ettei uni tullut, mutta meillä ovat kotihoidossa joten ei sen takia tarvitse (vielä) olla ihan rytmissä.
Ja samahan se tosiaan on omalla kohdallakin, ei se uni aina vaan tule joten ei siellä sängyääkään jaksa makoilla. :)
Meillä on 20 minuuttia nukutusaika.

Alkuperäinen kirjoittaja km:

Jaa kyllä meillä on ollu aina toisinpäin. Mitä makeammat päikkärit, sen hankalampi ilta...

niin no jos vetäny neljä tuntii päikkäreitä ja heränny neljält iltapäivällä ni en laittais viel kasilta nukkuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

niin no jos vetäny neljä tuntii päikkäreitä ja heränny neljält iltapäivällä ni en laittais viel kasilta nukkuu :)

sitä jos on liian väsynyki ni on vaikee rauhottua nukkuun..

eikun jos vajaa 3v nukkuu esim klo 12-13.30 (kuten päiväkodissa tapaa tehdä) ja yritän klo 21.30 nukkumaan nii ei onnistu. uni tulee n klo23.

eikun jos vajaa 3v nukkuu esim klo 12-13.30 (kuten päiväkodissa tapaa tehdä) ja yritän klo 21.30 nukkumaan nii ei onnistu. uni tulee n klo23.

..oisko jo liian väsyny, miten iltatouhut onko tarpeeksi aikaa rauhoittua nukkumaan käymiselle..

Meillä on sama ongelma. Paras ratkaisu tähän on ollut se, että kuopus tulee sohvalle nukahtamaan, josta kannetaan omaan sänkyyn sitten. Tämä on toiminut hyvin. Mutta lapsillamme on kuitenkin vaikeuksia rauhoittua nukkumaan ajoittain, johtuen ilmeisesti yliväsymisestä tai siitä etteivät ole tarpeeksi väsyneitä. Aikamoista hienosäätöä tämä lasten nukuttaminen. Iät 3,5v ja pian 5v.

Uusimmat

Yhteistyössä