Lasten päivähoidosta: kumpi sinusta parempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kipsukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kipsukka"

Vieras
3-ja 4-v lapset nyt 4pv viikossa täysiä päiviä hoidossa.

Mulle tulee mahis lyhentää lasten hoidossa olo aikaa ja mietin, että kumpi vaihtoehto olisi parempi: 3pv viikossa täyden päivän hoidossa (siis yli 7h) vai 4pv kevennetyllä päivällä (5-7h/pv)?

Onko ryhmäytymisen kannalta parempi että olis neljänä päivänä lyhyempää päivää? Mitä muuta? Kokemuksia/kommentteja?

Mä ottaisi ehdottomasti kolme täyttä päivää. Tein itse esikoisen kanssa viime vuonna sen virheen, että pidin hoidossa 3-4 päivää viikossa ja lyhyempiä päiviä. Aina tuli kiire hakea, tuntui että siellä sai ravata koko ajan. Lisäksi lapsi ei ikinä ehtinyt iltapäivällä ulos, mikä voi isommalla olla ryhmäytymisen kannalta merkittävää.

Nyt mietitään milloin laitetaan molemmat lapset hoitoon ja jos mahdollista vaan töiden puolesta niin tehtäisiin niin, että kolme täyttä päivää.

[QUOTE="vieras";25057243]Mä ottaisin ne kolme pidempää päivää, jos loput päivät saa lapset olla kotona.[/QUOTE]

Näin myös minä tekisin. Meillä nyt nelivuotias on 4-päiväistä viikkoa, sitä ennen kolmipäiväistä. Se kolmipäiväinen tuntui melkein paremmalta, sai nukuskella pidempään aamulla. Hoitopäivät oli päiväkodin suosituksesta ne päivät sitten kun oli enempi ohjattua toimintaa (muskaria jne).

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;25057275:
Mä ottaisi ehdottomasti kolme täyttä päivää. Tein itse esikoisen kanssa viime vuonna sen virheen, että pidin hoidossa 3-4 päivää viikossa ja lyhyempiä päiviä. Aina tuli kiire hakea, tuntui että siellä sai ravata koko ajan. Lisäksi lapsi ei ikinä ehtinyt iltapäivällä ulos, mikä voi isommalla olla ryhmäytymisen kannalta merkittävää.

Nyt mietitään milloin laitetaan molemmat lapset hoitoon ja jos mahdollista vaan töiden puolesta niin tehtäisiin niin, että kolme täyttä päivää.

No kun mä mietin ton ryhmäytymisen kannalta just, että onko parempi että on useammin pk:ssa kun päivittäin pidempään?

[QUOTE="a p";25057306]No kun mä mietin ton ryhmäytymisen kannalta just, että onko parempi että on useammin pk:ssa kun päivittäin pidempään?[/QUOTE]

No ei haittaa..Onhan päiväkodeissa välys-lapsiakin, jotka ovat vain 13 pvä/kk

Hyvä muuten tuo pointti siitä iltapäivän ulkoilusta - se tuntuu meidänkin lapselle olevan tärkeää (on mm. toivonut ettei haettaisi liian aikaisin). Vapaapäivistä ei valita :).

Ilman muuta 3 täyttä päivää on parempi.

Jos menee myöhään hoitoon, niin muut lapset ovat aloittaneet jo leikit. Jos taas haetaan aikaisin pois, niin joutuu lähtemään kesken leikkien pois.

Useimpien lasten kohdalla olisin sitä mieltä, että mielummin pienenpi määrä pidempiä päiviä ja loput kotona. Kyllä niitä kaverisuhteita ehtii kehitellä vaikkei niin usein olisikaan hoidossa. Eikä alle eskari-ikäisten ryhmissä kai niin ihmeellisiä juttuja tehdä, että olisi kamalaa olla pois vaikka jumppapäivänä tai lauluhetkeltä. Ja jos on mahdollista, niin voihan sitä säädellä niin, että lapsi on hoidossa aina jotku tietyt päivät, jolloin on ne tärkeimmät ohjatut tuokiot.

[QUOTE="piupiu";25057388]Useimpien lasten kohdalla olisin sitä mieltä, että mielummin pienenpi määrä pidempiä päiviä ja loput kotona. Kyllä niitä kaverisuhteita ehtii kehitellä vaikkei niin usein olisikaan hoidossa. Eikä alle eskari-ikäisten ryhmissä kai niin ihmeellisiä juttuja tehdä, että olisi kamalaa olla pois vaikka jumppapäivänä tai lauluhetkeltä. Ja jos on mahdollista, niin voihan sitä säädellä niin, että lapsi on hoidossa aina jotku tietyt päivät, jolloin on ne tärkeimmät ohjatut tuokiot.[/QUOTE]

Useimpien lastan kohdalla? Mitä sun mielestä on sit ne joille toisenlainen järjestely olisi parempI?

Yhteistyössä