Lasten päivän (lähinnä uneen liittyvä) rytmittämiseen kaipailen vinkkiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Lapset heräävät 6:45-8 omia aikojaan. Päikkäreille pyritään menemään klo 12, mutta usein tuntuu, ettei lapset ole silloin vielä väsyneitä. Uneen pääsy vie yleensä vähintään 30 min, usein jopa tunnin...joskus päällekin. Päiväunien kesto isommalla (2,5v) on reilun tunnin ja pienemmällä (1,5v) noin 2 tuntia.

Unilta herätään klo 15 mennessä ja ilta on yhtä tuskaa. Iltapalat yms. hoidetaan klo 19-20 välillä ja sänkyyn mennään klo 20-21 välillä...ja siellä sitten huudetaan, riekutaan, reuhotaan yms. siten, että ennen klo 22 lapset (ehkä hyvällä tuurilla joskus toinen) eivät nuku. Nukahtaminen saattaa jopa venyä klo 23 saakka, jos on oikein huono ilta. Vähintään tunti menee nukahtamiseen, mutta voi mennä pidempäänkin.

Tänään jätettiin puolivahingossa päikkärit pois. Pienempi väsähti päivällispöydässä, mutta virkosi siitä reippaasti leikkimään. Päivä on tunnetilaltaan ollut mukava, eli ei väsykitinää tms. Vein lapset sänkyyn klo 20 ja molemmat olivat täydessä unessa klo 20:12.

Siis mitähäh?

Ei ne nyt varmaan vielä päikkäreitä kokonaan jätä...mutta mitä ideoita teiltä löytyis jatkoon. Mulle kun kelpais nämä astetta vähemmän huutokonsertiksi menevät illat.

Isommalta ainakin voi jo ihan hyvin jättää päikkärit pois. Jos se pienempi nukahtaisi nopeampaa päikkäreille vaikka rattaisiin tai sänkyyn kun isompi ei häiritse.

Meillä kyllä tuo muutamaa kuukautta vaille 2 vee jättää jo monena päivänä päikkärit väliin, kun ei nukahda puolessa tunnissa, kauempaa en odottele. Jos nukkuu päikkärit, en illalla edes yritä sänkyyn ennenkö on selvästi väsyneen oloinen. Jos ei nuku päikkäreitä menee nukkumaan seitsemän kahdeksan välillä ja herää sitten aamulla yleensä kahdeksan yhdeksän välillä.

Paljon ulkoilua, se auttaa unen tulossa.

Meillä on neljä lasta ja kolme nuorinta ovat alkaneet jättää päiväunia pois noin puolitoistavuotiaina. Kun olen huomannut, että lapsen tarve päiväunille on alkanut siirtyä kovin iltapuoleen, niin olen pitänytkin esim. ulkoilulla tai leikillä lasta vielä hereillä tovin verran. Ja sitten nukkumaan esim. klo 19.00 ja unta putkeen 12-13 h. Iltariekkumiset mielestäni ovat merkki siitä, että lapsi ei ole tarpeeksi väsynyt. Meillä kyllä menevät yleensä aika itsenäisesti nukkumaan kaikki nykyään - sitten kun on väsy. Lapset nyt 10, 7, 4 ja 1.5.

Mielestäni päiväunia arvostetaan vähän väärällä tavalla ja moni kokee "päiväunettomuudesta" turhaan syyllisyyttä.

Voithan sä kokeilla jättää muutamana päivänä päikkärit pois ja katsoa miten menee. Mun kaverilla on muksut joilla on parin vuoden tietämillä jäänyt päiväunet kokonaan pois. Lapset on tuossakin asiassa niin yksilöitä, meillä vielä 5 vuotias nukkui hoidossa joka päivä ;) Tai huomennahan sä jo näet että jos heräävät liian aikaisin ja heti aamusta alkaa väsykiukku niin sitten unia ei ehkä vielä kannata jättää. Ihan vaan fiiliksellä...

Isommalta ainakin voi jo ihan hyvin jättää päikkärit pois. Jos se pienempi nukahtaisi nopeampaa päikkäreille vaikka rattaisiin tai sänkyyn kun isompi ei häiritse.

Meillä kyllä tuo muutamaa kuukautta vaille 2 vee jättää jo monena päivänä päikkärit väliin, kun ei nukahda puolessa tunnissa, kauempaa en odottele. Jos nukkuu päikkärit, en illalla edes yritä sänkyyn ennenkö on selvästi väsyneen oloinen. Jos ei nuku päikkäreitä menee nukkumaan seitsemän kahdeksan välillä ja herää sitten aamulla yleensä kahdeksan yhdeksän välillä.

Paljon ulkoilua, se auttaa unen tulossa.

Isompi ei häiritse, eli siitä ei ole kyse. Pienempi nukahta yleensä ennen, isomman riekkumisista välittämättä :)

Tuntuu vaan niin hassulta ajatella, että jo nyt voisi (etenkin tuo pienempi) olla aika jättää päikkäreitä väliin. Kun ne on vielä niin pieniä :D

[QUOTE="Kuula";24582449]Meillä on neljä lasta ja kolme nuorinta ovat alkaneet jättää päiväunia pois noin puolitoistavuotiaina. Kun olen huomannut, että lapsen tarve päiväunille on alkanut siirtyä kovin iltapuoleen, niin olen pitänytkin esim. ulkoilulla tai leikillä lasta vielä hereillä tovin verran. Ja sitten nukkumaan esim. klo 19.00 ja unta putkeen 12-13 h. Iltariekkumiset mielestäni ovat merkki siitä, että lapsi ei ole tarpeeksi väsynyt. Meillä kyllä menevät yleensä aika itsenäisesti nukkumaan kaikki nykyään - sitten kun on väsy. Lapset nyt 10, 7, 4 ja 1.5.

Mielestäni päiväunia arvostetaan vähän väärällä tavalla ja moni kokee "päiväunettomuudesta" turhaan syyllisyyttä.[/QUOTE]

Jotenkin vaan miellän ne päikkärit nukuttavaksi vähintäänkin alle 3v:n kohdalla...ja jopa sinne 5v ikään saakka, jos lapsi ei ole kotihoidossa.

Mutta kai se on vähän muutettava asennetta :)

[QUOTE="heh";24582474]Voithan sä kokeilla jättää muutamana päivänä päikkärit pois ja katsoa miten menee. Mun kaverilla on muksut joilla on parin vuoden tietämillä jäänyt päiväunet kokonaan pois. Lapset on tuossakin asiassa niin yksilöitä, meillä vielä 5 vuotias nukkui hoidossa joka päivä ;) Tai huomennahan sä jo näet että jos heräävät liian aikaisin ja heti aamusta alkaa väsykiukku niin sitten unia ei ehkä vielä kannata jättää. Ihan vaan fiiliksellä...[/QUOTE]

Jotenkin luulisin, että huomenna päikkärit vois maistua. Meinaan, että epäilen, että jollakin asteella tämän päivän vähäinen uni voisi siirtyä huomiselle lisäunen tarpeena. Tai sitten vaan luulen :D Katsotaan.

Jotenkin vaan miellän ne päikkärit nukuttavaksi vähintäänkin alle 3v:n kohdalla...ja jopa sinne 5v ikään saakka, jos lapsi ei ole kotihoidossa.

Mutta kai se on vähän muutettava asennetta :)

Mielelläni minäkin vielä päikkäreille laittaisin. Mutta en jaksa valvoa sen pienen kanssa puolelle öin ja tuota alle kaksvuotiasta ei oikein voi jättää yksinkään.

Vaikka yhtenä iltana odoteltiin isännän kans sohvalla, että koskahan neiti suostuis nukahtamaan. Minä nukahdin sitten kuitenkin ennen. Aikojen päästä tyttö oli kiivennyt mun kainaloon ja nukahtanut siihen. Isäntä sen siitä kantoi sänkyyn. Tapahan se on tuokin.

Ihan normaalia. Itse olen pk:ssa töissä ja meillä on myös tasan 2v. lapsi. Kesä oli ihan kauheeta, kun tuntui ettei lapsi nukkunut enää päivällä eikä yöllä ja kaikille unille nukutettiin pari tuntia. Tuli sellainen väsy-kierre ja tuntui että koko elämä on yhtä kaaosta, kun ei sitä oikeaa rytmiä tuntunut löytyvän ja lapsi aina vaan kiukutteli ja oli väsynyt eikä päikkäreiden pois jäänti helpottanut yhtään yöunille menoa.. Nyt kun hoito on taas alkanut, niin nukkuu päikkärit päiväkodissa ja iltasin nukahtaa 10-20 minuutissa, selvästi on taas tullut rytmi elämään ja lapsi herää pirteänä. Samaa ovat sanoneet myös samanikäisten hoitolasten vanhemmat.. Mutta en siis tiedä mikä siihen auttaisi, ehkä vaan aika ja säännöllinen päivärytmi..

Jotenkin luulisin, että huomenna päikkärit vois maistua. Meinaan, että epäilen, että jollakin asteella tämän päivän vähäinen uni voisi siirtyä huomiselle lisäunen tarpeena. Tai sitten vaan luulen :D Katsotaan.

Juu, meillä ainakin edellisen päivän väsymys vaikutti nimenomaan seuraavan päivän päikkäriaikaan. Ei puhettakaan että aamulla olisi voinut nukkua pidempään ja herätä pirteänä vaan ylös puoli kuudelta ja reilusti ennen puoltapäivää hirveä väsykiukku. Toivottavasti teillä menee paremmin, toiset lapset kun osaavat kuulemma venyttää yöunia aamulla pidempään :)

Mä oon itse huomannut sen että jos haluaa selkeen rytmin niin kaiken on tapahduttava aina samaan aikaan!

Olipa meillä viikonloppu tai ei niin aina herätään viim. 7:30. Ruokailut on aina tiettyyn aikaan. Päikkärit aina tiettyyn aikaan. Ulkoilut ja iltatoimet tiettyyn aikaan.

Voi kuullostaa hullulta mutta näin se menee. Jos päivärytmi menee sekaisin, se vaikuttaa heti uniin.

Ihanaa, etten ole ainoa, joka kamppailee asian kanssa. Meillä puolitoista ja kolmevuotiaat ja itse viimeisilläni raskaana en jaksa jos lapset (ja minä) emme saa torkahdettua päivällä. Pienemmän rytmi ihan hyvä, nukahtaa päikkäreistä huolimatta joskus kahdeksan aikaan viimeistään, mutta isommalla päiväunille meno on taistelua ja sitten jos nukkuu, niin illalla kello on yhdeksän tai päälle ennen kuin saa unen päästä kiinni. Ja äiti ei jaksa valvoa... Mutta meillä ongelma on nimenomaan siinä, että vaikka kolmevuotias pärjäisikin ilman päiväunia ja nukahtaisi sitten viim. puoli kahdeksalta yöunille, illat ja iltapäivät muuttuvat ilman unia kamalaksi kiukuksi... Kun tietäisi mikä olisi hyvä ratkaisu.

Mielestäni myös lapsesi ovat vielä pieniä jättämään päiväunet väliin. Voisiko kyse olla siitä, että lapset olisivatkin ns. Yliväsyneitä nukahtamaan päiväunille jos ovat heränneet jo aikaisin? Jospa veisitkin lapset nukkumaan hieman aiemmin jolloin he ehkä nukahtaisivatkin ja ilta olisi rauhallisempaa kun väsy tulisi aiemmin. Millaiset iltarutiinit teillä on? Entä päivä? Meillä poika herää yleensä 8-9 aikaan ja on joskus jo 11.30 valmis menemään päiväunille. Nukkuu reilu tunnin ja sitten välipalalle ja ulos. Ulkoilun jälkeen ruoka ja touhua sisällä. Ilta hiljentyminen alkaa siinä 18.30 ja iltapala syödään n 20.00 ja sitten iltapesuille ja sammutellaan yhdessä valot ja valitaan kirja joka luetaan sängyssä. Lapsi nukahtaa 21. Lapset on tietysti yksilöitä, mutta tässä esimerkki meiltä.

Yhteistyössä