Lasten ulkoilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hyvät vanhemmat ulkoilkaa lastenne kanssa pihalla yhdessä. Aloitatte pienestä lähtien. Samalla opetatte lapsillenne miten ulkona ollaan, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.
3v 4v 5v 6v tarvitsee vanhemman kanssaan ulos. Näin ollen voitte päästää yksin kouluun kun kaikki jo tuttua.

Nämä lapset jotka hyvin hyvin pienestä lähtien uksin palloilleet ulkosalla tekevät kaikki pahat, kaiken sen mitä on kiellettyä. Kukaan ei ole heitä koskaan opettanut. Vastuu on vanhemmilla.

Isompana onkin jo pahempi saada näitä riiviöitä kuriin.

Samalla voitte opettaa toisten lasten kunnioitusta.

[QUOTE="vieras";23638191]Hyvät vanhemmat ulkoilkaa lastenne kanssa pihalla yhdessä. Aloitatte pienestä lähtien. Samalla opetatte lapsillenne miten ulkona ollaan, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.
3v 4v 5v 6v tarvitsee vanhemman kanssaan ulos. Näin ollen voitte päästää yksin kouluun kun kaikki jo tuttua.

Nämä lapset jotka hyvin hyvin pienestä lähtien uksin palloilleet ulkosalla tekevät kaikki pahat, kaiken sen mitä on kiellettyä. Kukaan ei ole heitä koskaan opettanut. Vastuu on vanhemmilla.

Isompana onkin jo pahempi saada näitä riiviöitä kuriin.

Samalla voitte opettaa toisten lasten kunnioitusta.[/QUOTE]

täh????????

Kuka repii syksyllä aurausviitat pois, heittelee lumipalloilla päin autoja talojen pihassa, pihalelut kiikutetaan ojaan, leikkipuistoissa tärvelee lasten leikkikalut, nämä pikku riiviöt. Vanhemmat vaan totee et ei meiän nicopetteri tollasta tee.

Hyvä aloitus. Niin asiaa. Juu, en ymmärrä, kun pienet lapset pihalla oman onnensa nojassa. "Paras" tapaus, minkä olen nähnyt, on alle 2 v lestadiolaisten vanhempien lapsi, joka oli aina ysin pihalla, eikä asunut edes missään maalla, vaan Espoossa. Siellä monta kertaa toiset vanhemmat kävi lasta viemässä pois parkkipaikalta. Huh, sanon minä. Ei tulis mieleenikään päästää nuorinta, kesäkuussa 5 v täyttävää yksin ulos.

Itsellä 5v ja en todellakaan anna olla muuta kuin omassa pihassa ja itse tarkistan vähän väliä tilanteen. Tuo on niin puhelias et äkkiä saa jalat alleen kun näkee jonkun ihmisen liikkuvan jossain.

[QUOTE="vieras";23638191]Hyvät vanhemmat ulkoilkaa lastenne kanssa pihalla yhdessä. Aloitatte pienestä lähtien.

[/QUOTE]

Eikun aloitetaan yläasteikäisten kanssa....
Tottakai pienestä pitäen.

Ja sitten ne voi jo päästää yksin/keskenäänkin ulos tuossa 5-6 v iässä, kun rajat ja säännöt on tulleet tutuiksi pienestä pitäen :)

Meillä on 5 v pihalla, naapurin 5-vuotiaan kanssa. Pyöräilevät tuossa pihassa nyt, valomiekkailu oli ohjelmassa hetki sitten.

Vai että 6vuotias (voi olla jopa koululainen), tarvitsee aikuisen ulkoiluun?

En allekirjoita muutenkaan ap:n mielipiteitä. Minusta 4-vuotias voi ihan hyvin ulkoilla yksinkin omassa pihassa, olettaen että häntä tarkkaillaan välillä ja tyyppi ei ole mikään karkailuherkkä. On mustavalkoista ajatella että ulkoilut tarkoittaa että 2-vuotias juoksentelee kylillä yksinään. Tai että yksin ulkoileva on aina vain yksin ulkona...

Eli yhä annan lapseni ulkoilla myös yksin. Äsken olin hänen seurassaan ulkona, koska tahtoi leikkiä myös naapurin isojen kanssa. Silloin meillä on syytä olla vahti mukana, ettei tunge naapurin trampoliinille 7 muun kanssa.

Vai että 6vuotias (voi olla jopa koululainen), tarvitsee aikuisen ulkoiluun?

En allekirjoita muutenkaan ap:n mielipiteitä. Minusta 4-vuotias voi ihan hyvin ulkoilla yksinkin omassa pihassa, olettaen että häntä tarkkaillaan välillä ja tyyppi ei ole mikään karkailuherkkä. On mustavalkoista ajatella että ulkoilut tarkoittaa että 2-vuotias juoksentelee kylillä yksinään. Tai että yksin ulkoileva on aina vain yksin ulkona...

Eli yhä annan lapseni ulkoilla myös yksin. Äsken olin hänen seurassaan ulkona, koska tahtoi leikkiä myös naapurin isojen kanssa. Silloin meillä on syytä olla vahti mukana, ettei tunge naapurin trampoliinille 7 muun kanssa.

jokainen saa pitää omalla pihallaan lapsensa yksin minkä ikäisenä tahansa. Mutta yksin ei mennä puistoihin ym paikkoihin tekemään pahojansa.

[QUOTE="vieras";23638393]jokainen saa pitää omalla pihallaan lapsensa yksin minkä ikäisenä tahansa. Mutta yksin ei mennä puistoihin ym paikkoihin tekemään pahojansa.[/QUOTE]

Mikä on puisto yms paikka? Taloyhtiön leikkipiha?

Ja missä saa tehdä pahojansa? Minusta ei missään. Nätisti sen sijaan saa mennä vaikka puistoon, pelikentälle taikka taloyhtiön pihaan.

[QUOTE="vieras";23638401]olen ymmärtänyt ettet asu asunto alueella jossa talot vieri vieressä.[/QUOTE]

En.
Ei naapureita.
Ei autoteitä.
Ei vesipaikkoja (Yhden mökkinaapurin kaivo reilun 100 metrin päässä, mutta sen pidämme niin hyvin suojattuna että sinne ei ilman aikuisen miehen voimia pääse.)

[QUOTE="vieras";23638464]Lapsillasi turvallinen ympäristö.[/QUOTE]

Joo. Verrattuna moneen muuhun niin on.
Toisaalta aikoinaan kun nuo nykyiset nuoret miehet (21 vuotiaat) olivat noin 4 v tms, muuan tuttava bongasi heidät noin kilsan päästä mäkihyppytornin juurelta.
Olivat pistelleet vanhan villapaidan täyteen linnunhöyheniä ja keskustelivat siitä, että kuka saa kokeilla ekana alas lentämistä...

:eek:

Olivat kyllä tottelevaisia poikia, eivätkä tehneet kiellettyjä asioita.
Ongelmana aikuisten heikko mielikuvitus keiltämisasioissa. Kaikkea ei vain hoksaa ...

Nykyiset pienet eivät saa kulkea keskenään niin kauas eli vuodet ovat tehneet minustakin vähän pelkurimman.

6v saa olla pihassa ilman valvontaa. Toki olen itsekin usein pihalla mutta saatan olla sisälläkin. Naapurista, 500m päästä tulee joskus 3-vuotias yksinkin meidän pihaan ... Erään kerran talutellut takas ja koputtanut oveen ja palauttanut vanhemmilleen mut ei ne tajua.

Itse en voisi kuvitella päästäväni lapsiani yksin ulos. Meillä kyllä ulkoillaan porukalla. Äiti (ja isikin aina kun ei ole töissä) on mukana. Teen pihahommia ja leikin muksujen kanssa. Meillä on 2 ja 4-vuotiaat mutta aion lasten kanssa ulkoilla siihen saakka ainakin kun menevät kouluun. Huonolla säällä käydään kerran ulkona ja hyvällä parhaillaan 4krt. Asutaan rivarissa,takapihasta alkaa metsä ja alue on rauhallista, mutta SILTI.. Ehkä mä olen jonkun mielestä liian tiukkis, mutta mielummin vahdin liian tarkkaan alle kouluikäistä kuin eläisin sen kanssa että oisin voinut vahtimisella estää jonkun tapaturman... :/

[QUOTE="Äippä";23638650]Ja pakko laittaa kyl vielä et itse nautin ihan suunnattomasti ulkonaolosta... Päivän paras hetki![/QUOTE]

Niin minäkin, mutta kyllä minusta lapsi saa jatkaa leikkiään vaikka minä menisikin sisälle tekemään ruokaa.

Tosin meillä on niin iso piha, että olen kadottanut 2vuotiaan sillä välin kun olen yhtä kukkapenkkiä kitkenyt... Menee ihan siinäkin hetki käydä läpi kaikki piilopaikat :D Joten en kyllä pidä itseäni hyvänä vahtijana, kun teen samalla pihatöitä. Jos tarkkoja ollaan, niin kyllä siinä ehtii pahantekoon jos halua on.