lasten vaatteiden lainaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakko avautua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakko avautua

Vieras
kaverille lainasin poikani vauva aikaiset vaatteet. palautti ne sitten takaisin. osassa oli pinttyneitä tahroja jne.
no nyt kaveri odottaa taas vauvaa ja kysy taas et saako lainaksi ne vaatteet. no minä sanoin et joutaa ne kun ei meille nyt vauvaa ole tulossa. no kaverilla vetelehti osa vaatteista pitkin lattiaa kun oli antanu lapselle niitä että voi laittaa nukelle niitä. tuli vaan paha mieli, kun niin huonosti piti laina vaatteita. no sitten aloin miettiä että tuskin niistä enää meidän lapselle on laittaa jos sellaista vielä hankimme.
itsekästä... joo...

Mä en alunperinkään lainaisi vaatteita, mä joko annan tai sitten pidän itselläni. Väkisinkin vaatteisiin jonkun verran tulee pinttyneitä tahroja kun niitä pienellä lapsella pidetään.

En siksi kannata lainaamista vaan antaisin ne mieluiten omaksi. En itse pidä siitä, että joku antaisi vaatteita lainaksi ja itse saisin koko ajan pelätä etten niitä turmele yms.
Ei varmaan kannata lainata jos ovat niin tärkeitä?!

Mä en oikeen ymmärrä tätä vauvanvaatteita lainaan juttua.. Mullekkin yks kaveri tarjos lainaan vaatteita ja hetken aikaa olin että anteeks?Mä mielelläni otan vastaan käytettyjä vaatteita ja maksankin niistä jotain, mutta toi lainaus jotenkin ei oo luonnollista, juurikin sen takia että niihin mitä todennäköisemmin tulee länttejä ja saattavat hajota tms..
Ite ajattelin että jos kerta meinaa parin vuoden sisää lisää muksuja tehä niin ei ole mitään järkee lähtee niitä kamppeita lainailee ja sitten nurista jos niissä niitä tahroja on, vaan pitää vaan ne siellä varastossa tallessa ja antaa/myy sitten eteenpäin kun alkaa tuntumaan ettei enää lisää..

En antaisi mäkään enkä tapaa ottaa lainaan vaatteita juuri tuon takia että mua vaivais kamalasti jos joutuisin palauttaa pinttyneitä ja toinen on teidänkin tapauksessa 2x iloinnut jo ilmaisista vaatteista kun sinä taas joudut uusia kaikki omallenne jos lisää vielä tulee.

Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt vaatteiden lainaamista.

Vaate kun on sellainen asia, mikä kuluu käytössä tai pienen vauvan kohdalla lähinnä pesussa. Lisäksi on aina mahdollista että niihin tulee tahroja, lankaanpurkaantumia ja jopa reikiä.

Tästä syystä mä en juuri koskaan lainaa vaatteita, enkä ota niitä lainaan. Mä ennemmin sitten ostan/myyn kuin lainaan.

Mä olen lainannut vaatteita, tai paria vaatetta siis, sellasia jotka haluan sit lopulta kuitenkin säästää muistona. Tiedostan sen, että niihin voi tulla kulumaa, reikää, tahraa ja en hermostu jos näin käy. Loput vaatteet mä sitten ihan annan.

Kaverille lainataan tavaroita, rahaa, jne sillä meinigillä, että niitä ei koskaan saada takaisin. Jos se on ok, niin sitten vasta.

Vaatteet ovat erityisesti sellaisia, jotka likaantuvat, kuluvat ja menevät huonoksi. Jos ne ovat sinulle tärkeitä, älä lainaa.

Kuinka moni ottaisi itse vaatteita lainaan, jos tietäisi, että ne pitää palauttaa 100% samassa kunnossa takaisin, tai lainaaja vetää hernee nenään.

joo mä olen kans miettinyt että uskallanko edes käyttää sellaisia vaatteita, joiosta on tieto että halutaan takaisin ne.. minkäs sitten voin jos sattuu joku vahinko juuri niiden tärkeiden vaatteiden kanssa..

Mä olen antanut meidän lasten vaatteita miehen siskolle lainaan, kun oli kuitenkin tiedossa että meille vielä yksi tulee.
Osasta sanoin että nämä haluan takaisin ja osasta että saa pitää.

Mutta ei se mua nyt niin haittaa jos jotain tahroja on tullut tai reikiä, vaatteet on kuitenkin kulutustavaraa ja ne kuluu kun niitä pitää päällä.
Aina voi myös ostaa uusia tilalle jos on lainassa liian pilalle mennyt. (itse, en oleta missään nimessä että miehen sisko ostaisi uusia tilalle jos/kun heillä mennyt rikki)

Musta meidän tapauksessa on järjetöntä jokaisen ostaa isot kasat uusia vaatteita kun kierrättämällä pääsee huomattavasti halvemmalla ja kuitenkin pikkulapset kasvaa niin tuhottoman nopeasti ettei ihan pienet vaatteet edes näytä pahalta vaikka on ollut jo neljän lapsen päällä.

Nämä isommat sitten kyllä kuluttaa vaatteensa puhki jo suurinpiirtein ekalla käyttäjällä.

mä olen joskus antanut lainaksi vaatteita monta kassillista ja sitten kun tuli oma vauva eikä ollut vauvanvaatteita ollenkaan tallella niin kysyin takaisin. siitä vasta tuli iso riita-että miksi sitten annoit ja takaisin et saa koska vaatteet on kauniit (olen itse aika tarkka vaatteista). se siitä sitten -välit melkein poikki sen takia.... ja loppuhäpäisy oli että sama ihminen kävi itku kurkussa taas! kysymässä isoman lapsen vaatteita niin kylältä kuulin että antoi kaverin lapselle koska omia ei raaskinut antaa!

Mä olen kanssa lainannut vaan jotain yksittäisiä vaatekappaleita (esim vauvan kauluspaidan kaverin pojan ristiäisiin). Muut ylimääräiset vaatteet möin samaiselle kaverille pilkkahintaan (tai alunperin kyllä lahjoitin, mutta kaveri maksoi niistä vähän kuitenkin). Yleensä kun lainaa niin täytyy varautua siihen että ne vaatteet käytössä kuluu. Tietysti on ikävää jos kaveri ei kunnioita toisen omaisuutta ollenkaan...

Kuulun kans niihin jotka ei käsitä tuota lainaamista ollenkaan, muutoin kuin sillai, et parin vaatteet kohdalla olen kaverille sanonut, että sen haluan takaisin sit käytön jälkeen - nostalgisista syistä eli säästääkseni vaatteen lapselle itselleen muistoksi. Näihin kuuluu esim. esikoisen eka 50 cm tonttupuku, ihan ekat kengät ja ristiäisissä käyttämät vaatteet. Muuten lasten vaatteet on luotuja kiertämään.

Itse ehdin antaa kaikki vauvanvaatteet kaverille, eikä tullut mieleenkään kysellä niiden perään kun toista aloin odottaa. Itse hän tosin oma-aloitteisesti niitä toi takaisin ja sehän onkin eri juttu. Osan jätti itselleen omalle uudelle vauvalleen jemmaan ja sekin on minusta ihan ok.

Mä olen kyllä lainannut tai antanut kavereille kaikki meidän lasten pieniksi jääneet vaatteet. Itse en ole niitä enää tarvinnut kun ei ole pienempiä käyttäjiä itsellä, mutta kaikki mitkä on palautunut hyväkuntoisina olen taas antanut eteenpäin tai pyytänyt kaveria itseensä laittamaan taas eteenpäin tarvitsevalle. Mutta ei kyllä tulisi pieneen mieleenkän loukkaantua siitä että johonkin on tullut tahra, tai mennyt rikki. Niin niille vaatteille nyt vaan voi käydä..

Mä olen kanssa pohtinut tuota lainaamis asiaa, kun miehen veli on vauvaantumassa ja suvussa jo puhutaan, kuinka meidä nvauvan pienet vaatteet sitten saa antaa serkulle.

Meille on ehdottomasti siis tulossa lisäystä lapsilukuun, vaikkei vielä odotellakaan. Sen takia oonkin ollut just hämilläni, ettäm itä teen asian kanssa.
Meidän lapsi oli molempien suvussa ensimmäinen, joten me ei saatu keltään läjäpäin vaatteita lainaan.
Miksi ihmeessä mun siis pitäisi antaa meidän omia?

Mä olen nyt yrittänyt ajatella asian niin, että olen karsinut talteen sellaiset, jotka ehdottomasti haluan itsellä säilyttää. Sitten sellaiset, jotka laitoin myyntiin. Ja sittne kolmanteen pinoon sellaiset, jotka annan heille, jos edes ottavat vastaan. Palauttavat sitten jos on palautettavaa.

Mutta jotenkin vaan hämmentää, kun täysin asian ulkopuoliset ihmiset ovat jo meidän ja tän tulevan vauvan perheen puolesta päättäneet asian.

Kannattaa ottaa talteen ne suurimmat omat suosikit, mitä uskoo varmuudella käyttävänsä seuraavallakin. Loput voi sitten lainailla muille, ei haittaa, vaikka ei tulisikaan takaisin tai eivät olisi kunnossa.

Meidän kuukauden etuajassa syntyneellä esikoisella oli pieniä vaatteita lainassa yhdeltä kaverilta, ne eivät tainneet koskaan mahtua hänen omille lapsilleen, oli sen verran isokokoisia vauvoja. Hän oli niitä käytettynä saanut tai hankkinut jostain valmiiksi omiaan varten.

Joo me kun saatiin esikoinen vaatetta tuli ovista ja ikkunoista. Nyt kun ei enää tule lapsia lisää annetaan noita pieneksi menneitä vaatteita pois. Ystävä ihmetteli miten raaskin antaa ilmaiseksi kun on niin hyväkuntoisia, no hei, me saatiin itsekin ne ilmaiseksi.

Ennemmin antaa tai myy kun lainaa. Vähemmän stressiä, ois aika ikävä olla "lainavaatteissa"

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä olen kanssa pohtinut tuota lainaamis asiaa, kun miehen veli on vauvaantumassa ja suvussa jo puhutaan, kuinka meidä nvauvan pienet vaatteet sitten saa antaa serkulle.

Meille on ehdottomasti siis tulossa lisäystä lapsilukuun, vaikkei vielä odotellakaan. Sen takia oonkin ollut just hämilläni, ettäm itä teen asian kanssa.
Meidän lapsi oli molempien suvussa ensimmäinen, joten me ei saatu keltään läjäpäin vaatteita lainaan.
Miksi ihmeessä mun siis pitäisi antaa meidän omia?

Mä olen nyt yrittänyt ajatella asian niin, että olen karsinut talteen sellaiset, jotka ehdottomasti haluan itsellä säilyttää. Sitten sellaiset, jotka laitoin myyntiin. Ja sittne kolmanteen pinoon sellaiset, jotka annan heille, jos edes ottavat vastaan. Palauttavat sitten jos on palautettavaa.

Mutta jotenkin vaan hämmentää, kun täysin asian ulkopuoliset ihmiset ovat jo meidän ja tän tulevan vauvan perheen puolesta päättäneet asian.

Eihän sun nyt tarvitse niitä vaatteita lainata, jos et itse halua, huolimatta siitä mitä sukulaiset sanovat.

Yhteistyössä