Lasten valjaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras harmaana

Vieras
Onko kenelläkään hankittu lapsille valjaita? Minkäikäiselle lapselle? Onko niitä oikeasti hyötyä? Miten ihmiset vat suhtautuneet siihen että lasta "talutetaan" valjaissa?

Pitäis lähteä Helsinkiin alle vuoden ikäisen ja 2v 8kk ikäisen kanssa. Vanhempi lapsista on erittäin vilkas tapaus ja häpeäkseni täytyy myöntää että lapsi ei kuuntele kieltoja eikä tottele. Lapsi voi yhtäkkiä lähteä juoksemaan tielle eikä pysähdy kielloista huolimatta. Myös ihan vieraassa paikassa lapsi ei arastele ottaa hatkoja. Seisomalauta ei pidättele esikoista.

Helsingissä on aivan erilainen liikenne kuin tällä meidän lähiöteillä. Riski joutua auton alle on siis moninkertainen. Siksi harkitsen valjaiden hankkimista.

Olen ennen ollut sitä mieltä että ne ovat lapsen ihmisarvoa alentavat ja laittavat lapset samaan kastiin lemmikkieläinten kanssa. Se oli ennen kuin sain erittäin villkaan esikoiseni. Nyt on mielipiteeni kuitenkin muuttunut ja haluaisin tietää kokemuksia niiden käytöstä. Haluaisin lähteä ystäväni luokse mutta haluan myös pitää lapseni hengissä.

Yksi neljästä lapsestamme on tarvinnut valjaat. Minusta siinä ei ollut mitään ihmeellistä, ja voi olla, että enempi herätti huomiota 23-vuotias nainen kolmen alle neljävuotiaan kanssa kuin se, että yksi lapsista oli valjaissa.

Meillä on 1v7kk käytössä emma-valjaat kun ollaan liikkeellä paikoissa missä vaara rynniä autojen sekaan tms. Kävelee aivan kiltisti ja antaa pukea kun tietää että saa mennä itse. Kädestä ei pidä millään kiinni, saati rattaista. Säästää kaikkien hermoja kun tenava tietää kokoajan rajat mihin asti pääsee menemään. Ei niistä kukaan oo tullu sanomaan mitään negatiivista, enemmäkin on tuumattu että vilkkaalla lapsella hyvä keino pysyä perässä.

Sinä äitinä tunnet lapsesi, ja jos koet, että valjaat tarvitset lapselle, niin sitten laitat! Varmasti tulee katseita, mutta kyllähän se lapsen henkikulta on tärkeämpi :) Itse en ymmärrä miksi nykyään näitä valjaita ei enää käytetä niin paljon kuin ennen. Toisaalta voi johtua myös siitä, että lapsia (isompiakin) kannetaan repuissa sun muissa enemmän, tiedä häntä...

Mieluumin ne valjaatkin kuin kuolema auton alle. Jos sinusta tuntuu että lapsella on iso riski joutua auton alle, niin tottakai turvallisuussyistä laitat sen valjaisiin mielummin kuin auton alle ihan vaan kun valjaat on ihmisarvoa alentavat. Niitä on sellasia turvahihnojakin, siis sellanen rannetalutin, että toinen tulee lapsen ranteeseen ja toinen vanhemman ranteeseen, olisiko sellanen sitten inhimillisempi, en tiiä. Valjaista ei ainakaan pääse vahingossa irti?

Meillä on valjaat kuopuksella, ja olin myös kiivaasti niitä vastaan, ennen kuin paljastui miten vilkas tapaus kuopus on. En olisi voinut kuvitellakaan laittavani niitä esikoiselle... Toimivat hyvin kuopuksella, mutta enää niitä ei juurikaan tarvitse käyttää, kun poika on 2v5kk. Väkijoukoissa, liikenteessä ja vieraissa paikoissa, missä turvallisuus on ykkösasia, ovat tosi hyvät. Aina ei lasta halua rattaissakaan istuttaa, koska kävelee mielellään. Meille ainakin on tärkeintä, että lapsi selviää hengissä eikä katoa ihmisvilinään, viis siitä että joku pitää valjaita barbaarisina. Esikoisen kohdalla vielä luulin, että lapsi kulkee nätisti vierellä, kun häntä pyytää niin tekemään, mutta ei toimi niin... Lapsia on erilaisia, ja tästä asiasta useimmiten kaikista kärkevimpiä kommentteja antavat ne, joilla ei ole todella vilkkaasta lapsesta mitään kokemusta. Laita ihmeessä valjaat lapsellesi, pääsette turvallisin mielin liikkeelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Yksi neljästä lapsestamme on tarvinnut valjaat. Minusta siinä ei ollut mitään ihmeellistä, ja voi olla, että enempi herätti huomiota 23-vuotias nainen kolmen alle neljävuotiaan kanssa kuin se, että yksi lapsista oli valjaissa.

Mä herätin huomiota kun mulla oli kaikki kolme valjaissa :whistle:

meillä on valjaat käytössä ja tyttö nyt 2v10kk!hyvin toimii,vaikkakin ihmiset tosiaan välillä kattoo pitkään!käytetään just jos ollaan sillai esim. pyörällä liikkeellä ja mennään torille,ni sillon laitan valjaat!

Tätyy käydä Muksumassissa katsastamassa jos vaikka sieltä löytyisi nuo Emma-valjaat. Vai mahtaakohan marketeista (Prisma, City-market, Euromarket) löytyä myös? Kiva että muutkin ovat käyttäneet valjaita :)
Esikoinen ei tosiaan pidä kiinni kädestä tai rattaista. Tai pitää hetken ja sitten taas lähtee ja lujaa :ashamed:

meillä 2v11kk kulkee rinnalla paremmin ku on valjaat päällä, ei niist tarvi pitää kii koko aikaa ees,mut jos irrotan niin tulee sanoo että ota kiinni...

mut ih an sama mitä ihmiset tuumaa periaatteessa,ei se niin pahasti niitä muita sureta jos lapsi jää auton alle,itte pitää pitää omistaan huolta. mä varsinkin pidän sit valjaissa ku tää uus syntyy ni ei pääse juoksentelemaan perässä vaunujen kanssa

Minä ajattelin "koekäyttää" valjaita ennen Helsingin matkaa täällä kotipiirissä. Ei sitten tule kauheita itkupotkuraivareita sen takia että siellä ensimmäistä kertaa puetaan ne päälle. Raivarit kyllä varmaan silti tulevat ja monta kertaa päivässä mutta toivottavasti ei sitten valjaiden takia... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Tätyy käydä Muksumassissa katsastamassa jos vaikka sieltä löytyisi nuo Emma-valjaat. Vai mahtaakohan marketeista (Prisma, City-market, Euromarket) löytyä myös? Kiva että muutkin ovat käyttäneet valjaita :)
Esikoinen ei tosiaan pidä kiinni kädestä tai rattaista. Tai pitää hetken ja sitten taas lähtee ja lujaa :ashamed:

just citttarista 8e

Alkuperäinen kirjoittaja MrsCabDriver:
Meilläkin voisi olla enemmän kuin tarpeen hankkia valjaat. Miten lapsukaiset on niihin suhtautuneet ensimmäisillä kerroilla, antaako laittaa nätisti..?

Meillä ne olivat alunperin syöttötuolissa joten tutut jo valmiiksi. Ei se ollenkaan protestoinu kun eka kerran puin kävelyä varten.

Yhteistyössä