Lasten vallankäytöstä, huomionhausta tai mitä tämä nyt on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli meillä kun 5v poika hakee huomiota ihan tuolla perinteisellä tekniikalla eli kiusaamalla pikkusiskojaan tai millä tahansa känkkäämisellä ja olemalla mahdollisimman hankala.

Nyt olen kuitenkin hoksannut, että 3v pikkusiskon toiminta on ilmeisesti myös jonkinmoista vallankäyttöä sisarusten välisissä suhteissa. Tyttö kun sanoo minun toruessa poikaa, että "Minä olen ollut kiltti." tai "Miksi äiti minä olen aina kiltti." Eli korostaa sitä, että hän on ainakin nyt ollut sitten kiltisti. Toki tyttökin pistää välillä ranttaliksi, mutta harvemmin kuin isoveljensä.

Noh... jollain tapaahan sitä varmaan pitää uhmitella, mutta täytyy sanoa että äidille on mukavampi tapa tuo, että lapsi korostaa omaa kiltteyttään.

Hmmm... tajuskohan kukaan mitä selitän.

Oletko seurannut tytön toimia perusteellisemmin? Joskus ne "kiltit" osaavat myös sen taidon, että tarkoituksella ajavat tilanteen siihen että pääsevät sanomaan "toi kiusaa" ja todellakin alun alkaen suunnittelevat kokojutun...

Eikö se ole hyvä jos tyttäresi on kiltti ja saakin siitä asiasta huomiota, sehän se on koko kasvatuksen idea että hyvillä teoilla saa huomiota ja kehuja, pahoilla ei. Tärkeintähän olisi saada poika pois pahanteosta ja haluamaan olla kitlti, eikä tyttöä olemaan korostamatta kiltteyttään, hän on kuitenkin vasta 3v, eri juttu jos tuo tapahtuu vielä parin vuoden päästä.

Mun mielestä inhottavaa myös 3 vuotiaalta tekeytyä lellipennuksi ja tuntea tilanteesta jotain mielihyvää kun hän pääsee paistattelemaan suosiossa ja toiselle tulee siitä paha olla.
Sun täytyy kuitenkin sanoa, että vaikka tyttö olisi ollut kiltti ,että rakastat kumaakin lasta ihan yhtäpaljon ja kumpikin on yhtä tärkeitä sinulle. Isoveli voi tuossa tilanteessa kokea itsensä oikeasti pahaksi ja inhottavaksi, pitääkö lapsen tuntea niin? Ei koska kukaan lapsi ei ole mikään paha vaikka hakeekin rajojaan. Väärin voi ja pitää tuntea tehneensä, mutta silti pitäisi kokea olonsa rakastetuksi, tasavertaiseksi sisarusten kanssa ja myös pikkusiskolle tehdä selväksi se, ettei hän ole mikään lellikki.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Mun mielestä inhottavaa myös 3 vuotiaalta tekeytyä lellipennuksi ja tuntea tilanteesta jotain mielihyvää kun hän pääsee paistattelemaan suosiossa ja toiselle tulee siitä paha olla.
Sun täytyy kuitenkin sanoa, että vaikka tyttö olisi ollut kiltti ,että rakastat kumaakin lasta ihan yhtäpaljon ja kumpikin on yhtä tärkeitä sinulle. Isoveli voi tuossa tilanteessa kokea itsensä oikeasti pahaksi ja inhottavaksi, pitääkö lapsen tuntea niin? Ei koska kukaan lapsi ei ole mikään paha vaikka hakeekin rajojaan. Väärin voi ja pitää tuntea tehneensä, mutta silti pitäisi kokea olonsa rakastetuksi, tasavertaiseksi sisarusten kanssa ja myös pikkusiskolle tehdä selväksi se, ettei hän ole mikään lellikki.

Juuri yhtenä päivänä poika mietti, että rakastanko häntä silti, vaikka hän on tuhma. Selitin sitten, että rakastan kaikkia kolmea lasta aina, vaikka he kiukuttelisivat tai tekisivät mitä jne jne.

No pari päivää sen jälkeen sitten komensin poikaa jostain niin poika tuumasi, että "mutta sä sanoit että sä rakastat silti vaikka oon tuhma". No sitten piti selittää, että se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että saisi olla tuhma.

Yhteistyössä