lastenhoito + synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtiva

Vieras
rupesin tässä pohtimaan sellaista, et synnytyksen sattuessa jos ei saisi lapsenvahtia kiinni tms jotain sattuisi niin, ettei lapsille olisi ketään hoitajaa, onko mitään kunnallista palvelua tms mihin lapset voisi "laittaa" synntyksen ajaksi?

entäs jos menen sairaalaan synnyttämään lapset mukanani, järjestetäänkö heille hoito?

tuli vaan tällainen mieleen...

Tuttu kun sai toisen lapsen, niin lähtivät alkuyöstä sairaalaan koko perhe, ja lapsi nukkui sairaalassa toisessa huoneessa synnytyksen ajan ja isä kävi välillä katsomassa. Muuten ei tietoa käytännöstä, mutta jos ei ole hoitopaikkaa tiedossa, niin mukaanhan nuo on otettava.

Varmaan käytäntö vaihtelee joka sairaalassa ja kellokin lienee aika suuressa merkityksessä. Varmaan aluksi yritetään löytää sukulainen tai ystävä joka voisi lapsia hoitaa. Varmasti jonkinsortin hoitopaikka niille yritetään löytää (esim. MLL hoitaja,perhepäivähoitaja,päiväkoti...) jos mitään muuta ei keksitä. Mutta yöaikaan on aika mahdotonta sellaista löytää. Pakkohan ne muksut on mukaan ottaa, jos mitään ratkaisua ei ennen sitä löydy ja hoitajaa ei tavoita.

itselläni ei tuo synnytys ole ihan lähiaikoina ajankohtainen, mutta tilanne on se että kaksi lasta on jo. sukulaiset asuvat toisella paikkakunnalla ja miehen sukulaiset vielä kauempana, ja kaikki ovat työtä tekeviä. muutaman hoitotarjouksen olen tästä naapurustosta saanut, mutta eihän sitä voi koskaan tietää, missä ihmiset ovat juuri sillä hetkellä. niin mietityttää vaan. pitääkin ottaa puheeksi vielä neuvolassa....

meillä miehen oli pakko jäädä lasten kanssa kotiin kun 3 menin synttymään, keskimmäinen oli silloin kauheessa kuumeessa ja hoitajaa ei saatu paikalle siihen hätään. Mies pääsi paikalle sitten n. tunti synnytyksen jälkeen!

yhteiskunnalla ei ole lastenhoitopalvelua synnytyksen ajaksi. ellei lähipiiristä löydy lastenhoitajaa, kannattaa etukäteen "tilata" hoitaja esim. väestöliitosta/MLL:sta ja sopia arvioitu hoitoaika. Hätätapaukset (erittäin nopeat synnytykset) tietenkin asia erikseen ja silloin täytyy ottaa lapset mukaan sairaalaan, mutta ei sairaaloissakaan yleensä ole resursseja lastenhoitoon.

[QUOTE="zzz";21936676]yhteiskunnalla ei ole lastenhoitopalvelua synnytyksen ajaksi. ellei lähipiiristä löydy lastenhoitajaa, kannattaa etukäteen "tilata" hoitaja esim. väestöliitosta/MLL:sta ja sopia arvioitu hoitoaika. Hätätapaukset (erittäin nopeat synnytykset) tietenkin asia erikseen ja silloin täytyy ottaa lapset mukaan sairaalaan, mutta ei sairaaloissakaan yleensä ole resursseja lastenhoitoon.[/QUOTE]

no siitähän tässä olin kysymys. mulla on kyllä muutama tyyppi tässä naapurustossa, ketkä ovat luvanneet hoitaa, ja saattaa olla että eräs sukulainenkin voisi tulla. mutta kun koskaan ei tiedä koska se lähtö tulee, niin senn vuoksi pohdin, et jos JUURI SILLÄ hetkellä en saa ketään kiinni, niin mitä teen.

en todellakaan aio MLL:sta varata ketään tiettyyn ajankohtaan, voihan olla että menee jonkun 2 viikkoa ylikin. ei minulla ole varaa maksaa mistään seuraneidistä :D

ja siksi täällä kyselin, koska ajattelin, että täältä saattaisi löytyä ihmisiä joille on käynyt niin etteivät ole saaneet hoitajaa, ja olisivat voineet sitten kertoa miten itse toimivat ja miten tilanteesta selvisivät

Yhteistyössä