Lastenklinikan lastenlääkärin mielipide kiinteiden aloituksesta:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnniHelena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AnniHelena

Vieras
oltiin siis pojan kanssa kontrollikäynnillä (nyt on vajaa 3 kk) koska syntyi hätäsektiolla saaden minuutin iässä 6 apgria (5 min 8) ja napaverinäytteessä lyhytaikaisen asphyksian merkit.

Vauvalla kaikki muuten ok mutta pituuskasvu hiukan käyrien alla ja seurataan sitä. Täysimetyksellä on. Lääkärin mielestä parempi aloittaa kiinteät noin 4 kk:n iässä kuin jättää aloitus 6 kuukauteen. Ja sanoi että hänen mielestään 6 kk:n täysimetysohjeistus ei ole välttämättä kaikille paras. On nähnyt paljon vauvoja joilla tullut notkahdus kasvussa kun pelkällä imetyksellä menty pitkään.

Hyvä kun asia selvisi! Ei tosiaan käy kaikille vauvoille tuo 6kk:n aloitusikä. Meillä oltais oltu jo nälässä pikkujätin kanssa, kun oli sellanen suursyömäri eikä meille kyllä mitään masuvaivoja tullut mistään, kun varovasti aloitteli ensin vellillä ja pikkuhiljaa sosetta.

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
oltiin siis pojan kanssa kontrollikäynnillä (nyt on vajaa 3 kk) koska syntyi hätäsektiolla saaden minuutin iässä 6 apgria (5 min 8) ja napaverinäytteessä lyhytaikaisen asphyksian merkit.

Vauvalla kaikki muuten ok mutta pituuskasvu hiukan käyrien alla ja seurataan sitä. Täysimetyksellä on. Lääkärin mielestä parempi aloittaa kiinteät noin 4 kk:n iässä kuin jättää aloitus 6 kuukauteen. Ja sanoi että hänen mielestään 6 kk:n täysimetysohjeistus ei ole välttämättä kaikille paras. On nähnyt paljon vauvoja joilla tullut notkahdus kasvussa kun pelkällä imetyksellä menty pitkään.

Ihana kuulla tämä näinkin viisaasta lähteestä =) Mä kun olen mielessäni "tapellut vastaan" tätä 6kk täysimetystä. Yleensä olen aloittanut soseet pikku hiljaa jo aikaisemmin eli noin reilu 4kk ikäiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja viiden muksun mamma:
Ihana kuulla tämä näinkin viisaasta lähteestä =) Mä kun olen mielessäni "tapellut vastaan" tätä 6kk täysimetystä. Yleensä olen aloittanut soseet pikku hiljaa jo aikaisemmin eli noin reilu 4kk ikäiselle.

Mut jos lapsi kasvaa ihan käyrällä imettäen? Nythän on joissain tutkimuksissa epäilty varhaista kiinteiden aloitusta syyksi lisääntyneeseen lasten diabetekseen... että tiedä näitä...

Kyllähän se niin menee että jos asiantuntija tapauskohtaisesti puoltaa kiinteiden aiempaa aloitusta niin ei siinä ole muilla nokan koputusta. Itse aloitin esikoiselle 5kk iässä kun ei enää maidolla kasvanut, terkkarin suosituksesta.

Valitettavasti lääkärit eivät tiedä imetyksestä juuri hölkäsen pöläystä. Täysimetetty lapsi myös kasvaa hitusen eri lailla kuin käyrät menevät, koska käyrät pohjautuvat 70-luvun korvikeruokittuihin lapsiin. Täysimetetyillä on ihan luonnollista, että kasvu jossain vaiheessa hieman notkahtaa, koska äidinmaito on tarkoitettu ihmiselle, joka on aika pienikokoinen, mutta aivotoiminnaltaan huippuluokkaa verrattuna lehmään, joka on vähän tyhmä ja iso kuin mikä. Lehmänmaidolla kasvaa enemmän lehmämaisesti.

Suomen Lastenlääkäriliitto on vastustanut 6 kuukauden täysimetyssuositusta mm. siksi, että useimmat eivät siihen kuitenkaan kykene vaikka haluaisivat. No ei kai, kun ohjeistus on tätä tasoa.

No tottahan tuo on ettei täysimetys kaikkien lapsien kohdalla 6 kk asti ole järkevää. Mutta täysimetetyillä vauvoilla nyt monien lähteiden mukaan tuleekin notkahdus eli ensin mennään käyrien yläpuolella ja kun vauva lähtee liikkumaan tai alka kääntyillä enemmän niin tiputaan normaalikäyrälle tai sen alle. Se ei ole mitenkään huolestuttavaa tai tarkoita sitä, että kiinteät olisi pitänyt ottaa käyttöön aikaisemmin. Kyllä mun mielestä jokainen itse osaa tehdä nuo päätökset mikä kenenkin lapselle sopii. Erikseen tietenkin tapaukset joissa tarkkaan seurataan ja mietitään kasvua.

Toisaalta taas yli 6kk täysimetys lisää allergioiden riskiä, joten pieni ristiriita tässä on. Eihän tilanne voi maagisesti kääntyä toiseksi yhdessä yössä kun se 6kk tulee täyteen eikä parissa viikossakaan. Kyllä tuo ihan terveeltä järjeltä kuulostaa että kiinteitä aloitellaan 4-6kk iässä jos tarvetta on.

Varhainen kiinteiden aloitus ja siihen liittyvät ongelmat koskevat ennenkaikkea alle 4 kk ikäisiä vauvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja puolensa kullakin:
Valitettavasti lääkärit eivät tiedä imetyksestä juuri hölkäsen pöläystä. Täysimetetty lapsi myös kasvaa hitusen eri lailla kuin käyrät menevät, koska käyrät pohjautuvat 70-luvun korvikeruokittuihin lapsiin. Täysimetetyillä on ihan luonnollista, että kasvu jossain vaiheessa hieman notkahtaa, koska äidinmaito on tarkoitettu ihmiselle, joka on aika pienikokoinen, mutta aivotoiminnaltaan huippuluokkaa verrattuna lehmään, joka on vähän tyhmä ja iso kuin mikä. Lehmänmaidolla kasvaa enemmän lehmämaisesti.

Suomen Lastenlääkäriliitto on vastustanut 6 kuukauden täysimetyssuositusta mm. siksi, että useimmat eivät siihen kuitenkaan kykene vaikka haluaisivat. No ei kai, kun ohjeistus on tätä tasoa.

Näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Lehmänmaidolla kasvaa enemmän lehmämaisesti.

:laugh: :laugh: :laugh: Mitä sä tuolla tarkoitat? =)

Varmaan sitä, että tulee häntä, sarvet ja karvakin voi kasvaa ym. Näkeehän sen vielä aikuisenakin kuka muistuttaa lehmää ja kuka rintaa...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja viiden muksun mamma:

Mut jos lapsi kasvaa ihan käyrällä imettäen? Nythän on joissain tutkimuksissa epäilty varhaista kiinteiden aloitusta syyksi lisääntyneeseen lasten diabetekseen... että tiedä näitä...

Kiinteiden aloitus oli paljon varhaisempaa aikaisemmin.
Aika outoa tälläistä asia yhteyttä nykyaikana epäillä kun rajaa on nostettu 6kk. On noussut koko ajan .

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toisaalta taas yli 6kk täysimetys lisää allergioiden riskiä, joten pieni ristiriita tässä on.

Saivartelenpa nyt vähän. Kuka TÄYSimettää yli 6kk? Kun sen ikäinen tarvii jo tosiaan kiinteitä.

Totta se, että kasvu notkahtaa jossain vaiheessa rintaruokitulla.

Alkuperäinen kirjoittaja kaksi imettänyt:
Toisaalta taas yli 6kk täysimetys lisää allergioiden riskiä, joten pieni ristiriita tässä on.

Saivartelenpa nyt vähän. Kuka TÄYSimettää yli 6kk? Kun sen ikäinen tarvii jo tosiaan kiinteitä.

Totta se, että kasvu notkahtaa jossain vaiheessa rintaruokitulla.

Ööh? Siitä tässä ei ollut kyse, että kuka imettää yli 6kk (muuten esim. vaikeasti allergisen lapsen äiti saattaa hyvinkin täysimettää yli 6kk).

Vaan pointti oli se, että miten täysimetyksen haitta voi yhdessä yössä tai edes parissa viikossa kääntyäkin haitaksi? Vastaus on, ettei mitenkään.

apua,tuleeko mun muksuista nyt lehmiä tai pojasta sonni!?! koska tämä muutos tapahtuu?

Muutaman tuttavan kohdalla olen törmännyt siihen, että kun v auva on ollut täysimetyksessä sen 6 kk, kiinteiden aloittaminen on hankalaa, 6 kk pelkkää rintaa saanut vauva ei oikein suostu syömään.. kun taas 3-4 kk iässä aloitettaessa kiinteän syöminen sujuu vaivattomammin.

Ilmankos mun 3 v niin tykkää lehmistä. Nyt sitten sekin asia selvisi.

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Muutaman tuttavan kohdalla olen törmännyt siihen, että kun v auva on ollut täysimetyksessä sen 6 kk, kiinteiden aloittaminen on hankalaa, 6 kk pelkkää rintaa saanut vauva ei oikein suostu syömään.. kun taas 3-4 kk iässä aloitettaessa kiinteän syöminen sujuu vaivattomammin.

Tätä se lääkärikin sanoi, ja kun halutaan varmistaa ettei kasvun hidastumassa ainakaan ravinnosta ole kyse, siksi mieluumin aloittelisivat kiinteät siellä 4-4.5 kk:n kohdalla. Näin siis mennään, omakin kokemus kaveripiiristä että vasta 6 kk maistelun lusikalla aloittaneilla on ollut suuria hankaluuksia syömisen opettelun kanssa (etenkin kun pitäisi alkaa nopeammassa tahdissa mennä eteenpäin) kun taas hiukan aiemmin aloittaneet ovat olleet parempia syöjiä.

Toisaalta taas yli 6kk täysimetys lisää allergioiden riskiä, joten pieni ristiriita tässä on. Eihän tilanne voi maagisesti kääntyä toiseksi yhdessä yössä kun se 6kk tulee täyteen eikä parissa viikossakaan. Kyllä tuo ihan terveeltä järjeltä kuulostaa että kiinteitä aloitellaan 4-6kk iässä jos tarvetta on.

Varhainen kiinteiden aloitus ja siihen liittyvät ongelmat koskevat ennenkaikkea alle 4 kk ikäisiä vauvoja.

Yli 6kk täysimetys lisää allergioiden riskiä, olisi mielenkiintoista tietää mihin tuo väittämä perustuu. Itse olisin kyllä aivan vastakkaista mieltä, mitä pidempään pystyy imettämään, niin riski allergioon vähenee.

Jos näin nykyään ohjeistetaan, niin mistä nuo allergiat nykyään ja jo vuosikaudet senkun vaan lisääntyvät.

Tämänsuuntaisia kommentteja olen kans kuullut, että kiinteät mieluummin lähempänä 4kk kuin 6kk. Mutta Viimeistään 6kk iässä, ihan allergioiden puhkeamisen estämisenkin takia.

Samaa mieltä. puheterapeutti tuttuni on myös sitä mieltä että kiinteiden maistelu on suotavaa aloittaa aiemmin koska se kiinteän ruuan syönti tukee suun motoriikan kehittymistä kuin entä jos sen jättää vasta 6kk ikään. lisäksi ihan omasta mielestä vauva haluaa jo laittaa kaikkea suuhun ja maistaa siinä n 4kk iässä joten miksi suotta pitkittää kiinteiden aloittamista vaan antaa maistaa muutakin kuin helistimien muovia. varhain aloittaminen tutkimuksissa liittyy kyllä ennen 4kk aloittamiseen.
lisäksi myös sama että lusikkaan tottuminen voi olla hankalampaa jos aloitetaan vasta 6kk iässä.
ite oon kaikilla kolmella aloittanu kiinteät 4,5-5kk iässä. saapahan rauhassa makustella ensin makuannoksia eikä ole niin kiire saada kunnon annoksia alas.