lastenlääkärin outo ja loukkaava käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mandariini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se että tietyillä oireilla haetaan huomiota ei tee niistä vähempi arvoisia. Pätevän ääkärin pitäisi kyllä osata arvoida mistä esim. vatsaoireet johtuu jännityksestä, sopimattomasta ruokavaliosta tai mahdollisesti allergiasta.
Lapsen huomioiminen tilanteessa oli minusta erittäin hyvä. Toki lapsen huomiominen ja häneltä oireiden kysyminen ei yleensä edellytä sitä että vanhemmalle/saattajalle olisi oltava tyly.

Tässä tarinassa on nyt kyllä todella paljon asennetta.

Vaikea arvioida, onko asenne ja tulkinta äidissä, vai onko se lääkärissä. Voi olla että äiti koki olonsa syrjäytetyksi vaikka se on lääkärin tyyli. Tai että lääkäri nyt tällä kertaa jostain syystä päätyi vahvasti näyttämään äidille "paikkansa". Joka tapauksessa lääkärin joko tapa tai tämän kertainen päätös toimia näin pohjautuu siihen että hän ilmiselvästi pitää lasta tärkeimpänä. Mikä minusta on hyvän lastenlääkärin merkki.

Olisi hyvä että lääkärit muistaisivat kokonaisvaltaisesti huomioida perhettä. Mutta mieluummin haluan tehokasta hoitoa joltain "dr. House" tyyppiseltä joka on nuiva minua kohtaan, kuin tehotonta hoitoa joltain joka vain yrittää miellyttää minua.

Hyvähän se on kysellä lapselta ja oikein tehtynä tuo äidin "ohitus" alussa voi hyvin rohkaista lasta puhumaan. Itsekin olen joskus tuon tyyliseen törmännyt ja itseasiassa huvittuneena seurannut kuinka lääkäri sinnikkäästi yrittää jututtaa lasta kunnes sitten lopulta lääkäri antaa puheenvuoron äidille ja voin kertoa ettei kyseinen 7v lapsi osaa puhua lain. :D

Mutta, mutta, siltikin muistan omasta lapsuudestani lääkärikäyntejä joissa jo toivoin että lääkäri olisi edes hetkeksi käskenyt äidin ulos ja kuunnellut vain minua. Lapsi saattaa pystyä kertomaan tuntemuksistaan lääkärille selkeämmin mitä äiti joka vetää kertomuksiin mukaan omat tunteensa ja tulkintansa. Kuitenkin parhaan kuvan saa kuulemalla kumpaakin. Vastaanoton aikana ei hirveästi kerkeä tutustumaan lapseen ja tämän tapaan kertoa asioita eli pelkästään lapsen jutuista ei kannata tilannetta tulkita.