Lastensuojelu ilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt ahistaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt ahistaa...

Vieras
Pojallamme on tehty aikoja sitten diagnoosit ja sai taas tässä yhden lisää. Kävi sairaalakoulua hetken aikaa talvella. Siellä sitten avoimena ,kuten olemme tähänkin asti olleet, tuli puheeksi kun olen joskus poikaa tukistanut ja läpsäissyt ja todellakin läpsäissyt olkapäähän. Näitä on ollut muutaman kerran ja siitä kertonut heille siis avoimesti ja myös poikakin. Nyt kun vihdoin ollaan saamassa apuja kaikinpuolin , niin mukaan astui sossu. Kun kuulemma vain ja ainoastaan sitäkautta voisimme saada tietynlaisia tukitoimia. Pojan loppuhoitopalaverissa oli mukana lääkäsri, psygologia jne.jne. montaa henkilöä kuten näissä nyt aina tapana onja myös sieltä sossusta yksi ihminen.Kun hän sitten siellä yhdessä maininnassa kuuli että olen poikaa tukistanut, ilmoitti hän heti, että jaahas hänen täytyy heti tehdä ilmoitus meistä. Lääkärikin siellä heti sanoi, että kenelläkään hoitohenkilökunnasta ei ole tullut oloa,että pojalla olisi hätää,tai että olisi syytä mitään tällaista tehdä. Toki ymmärrän,että tämä sossutäti teki työtänsä ja ymmärrän myös ,että olen tehnyt itse väärin.
Nyt meillä sitten tuli kutsu mennä sinne sossuun kuultavaksi. Ja samalla sani heti 2 muuta lisä aikaa.
Tarkoitus oli siis , että sieltä tulisi muutenkin joklu meille kotiin antamaan sitäkautta jotain tukea, ja nyt tämä ahdistaa ihan hirveästi.Että mitätapahtuu? ja uskaltaako sitä mitään enää puhuaja missä....ja kuinka uskaltaa kenenkään luottaa...:(

Voi sinua!! Miksi ihmeessä menit puhumaan tuollaisia???? Pitää osata olla puhumatta sivu suun ja nyt sinun täytyy miettiä joka lause miten vastaat. Älä puhu mitään liikaa vaan vastaat ainoastaan kysymyksiin harkiten. Jouduit nyt sitten tarkkailuun ja perheestäsi pyritään kaivamaan jotain sellaista mihin he voisivat tarttua. Ole tarvittaessa valmis myös laittamaan kova kovaa vastaan ja jos menee äärimmilleen hae lakiapua ja suostu keskusteluihin vain lakimiehen kautta tai läsnäollessa. Sinut luokitellaan nyt siellä mahdollisesti väkivaltaiseksi ja sinua tullaan ärsyttämään tarkoituksellisesti ja sinun pitää pysyä rauhallisena sanoivat he mitä hyvänsä.

Meillä kehitysvammaset lapset viety. Mikään ei tunnu auttavan, että heidät saataisiin kotiin takas. Kotona asuu kuitenkin terveitä lapsia, mutta kehitysvamman takia heidän käytös epänormaalia ja vilkasta ja siksi heidät viety. Ensin tietysti oletettu varmaankin perheessä olevan muita ongelmia, koska kaikkia diagnooseja ei oltu vielä lääkärissä tehty.

Tosiaan erityislapsen vanhempana pitää olla tosi tarkka puhumisistaan.Meillä kaksi erityislasta mutta sossu ei ole mukana millään tavalla. Olen ollut vertaistuki ryhmissä ja siellä monet kertoneet kuinka ovat saaneet sossun niskaansa kun ovat hakeneet apua sossusta josko sieltä saisi jotain tukea lasten kanssa pärjäämiseen ja arkeen.Yleensä asiassa on juurikin käynyt päinvastoin ja on ruvettu ajamalla ajamaan asiaa niin että lapsi ei voisi enää asua kotona.Tämän vuoksi en ole itsekään ruvennut pyytämään apua sossusta,pärjään mielummin itsenäisesti kuin että maksaisin avun hakemisesta jatkuvan kyttäämisen ja pahimmassa tapauksessa lasten kotoa pois viennin.

Miten sä kuvittelit että saisit apua sossusta ilman että olet asiakkaana? Jos kuitenkin tajusit että sun on oltava lastensuojelun asiakkaana jotta saisit sieltä tukea, niin miten sä kuvittelit että asiakkaaksi tullaan? Alkoipa asiakkuus hakemuksella tai ilmoituksella, niin siitä joka tapauksessa seuraa tapaamisia ja selvityksiä. Mitä sitten teette jos todetaan, että tarvetta asiakkuudelle ei ole? Et sä pääse asiakkaaksi vaan sillä että susta olisi ihan kiva et joku välillä kävisi auttelemassa kun joskus ei innosta kaikkia asioita hoitaa yksin. Lapsista ja sinun jaksamisesta vanhempana pitää olla vakava huoli.

No meille sanottiin siellä palaverissa, että ainoastaan sitäkautta saatais joskus jotain jelppiä kotiin. Emme olleet todellakaan tietoisia mitäkaikkea tämä toisi tullessaan ja mitä me sieltä saisimme. Tuntuu nyt näin jälkikäteen, että meidät "huijattiin" noilla puheilla siihen että haluaisimme sossun mukaan kuvioihin. Meille puhuttiin niin kannustavasti ja nätisti,että saatte näin apua arkeen ja kotiin ja myös taloudelliseen tilanteeseemme. MIKSI oi miksi, olimmekaan taas niin sinsilmäisiä :( Toki kävihän mielessä että yleensä sana sossu ei tiedä ns.hyvää,mutta tosiaan saivat puhuttua meidät ns. pyörryksiin puheillaan. :/ Olemme ihan tavisperhe, käydään molemmat töissä ja muutenkin eletään ihn normaalisti. Se, että meillä on erityilapsi vie toki voimia, mutta koskaan tätäaiemmin eile tuntunut niin pahalta kuin nyt.

[QUOTE="aloittaja";29661976]No meille sanottiin siellä palaverissa, että ainoastaan sitäkautta saatais joskus jotain jelppiä kotiin. [/QUOTE]

Kannattaa olla yhteydessä sosiaalitoimen vammaispalveluun ja pyytää sieltä palvelusuunnitelmaa. Sitä kautta kirjataan perheen tarpeet Palvelusuunnitelma

Samaa kautta hoituu myös mahdolliset omaishoidon tuet, mistä osan voi saada esim. palveluseteinä, joilla saa hoitajan tuolla vammaiselle lapselle, eivät muuten hoida perheen muita lapsia, joten heille tarvitsee oman hoitajan, jos on tarkoitus itse mennä jonnekin ilman lapsia.

Tukistamisesta yms. ei kannata puhua kenellekkään. Mieti tarkkaan mitä sanot sossun tädeille tai muulle taholle. Mulle kävi lopulta niin että lapsi vietiin pois. Sanottiin että on huostassa toistaiseksi. Siitä on 4v aikaa.

[QUOTE="aloittaja";29662023]Jos meiltä lapset vietäisiin tai lapsi, mä varmaan kuolisin ! Karkaisin ulkomaille.[/QUOTE]

niin siinä luultavasti tulee käymään mutta kannattaa heti alusta alkaen olla sitä vastaan niin voi ehkä saada takaisin joskus. itsellä on nyt 3vuotta lapset ollut poissa ja tiedän etten niitä koskaan tule takaisin saamaan, sossut on niin kieroja

[QUOTE="aloittaja";29662025]On se niin nurinkurista kun haluua apua ja on rehellinen ja sitten saakin vain lisää ongelmia ja ahdistusta. :([/QUOTE]

saman olen kokenut ja siitä oppinut etten enää koskaan pyydä apua sossulta tai neuvolasta yms.

[QUOTE="aloittaja";29662025]On se niin nurinkurista kun haluua apua ja on rehellinen ja sitten saakin vain lisää ongelmia ja ahdistusta. :([/QUOTE]

Apua sieltä pitäisi tulla. Älä suotta ahdistu,mjos siihen ei ole syytä. Monella kunnalla ei ole auttavia työntekijöitä muualla kuin lastensuojelussa ja vanhusten hoidossa. Joten jos lapsiperheeseen tarvitaan jotain apua, niin lastensuojelu on ainut mistä apua saa. Meillä on erityislapsi ja kerran pidettiin palaveria meillä kotona. Siinä oli mukana vammaispalvelun ihminen ja lastensuojeluihminen. Rahaa (omaishoidontukea) alettiin saamaan heti. Lisäksi saatiin muutama vapaa viikonloppu ilman lapsia miehen kanssa :) Miksi siis noin negatiivinen asenne? Ainakin mulle apu kelpasi ja olin tyytyväinen.

Noihin pitää osata suhtautua niin että ne yrittävät viedä lapsesi. Voi taivas millaiseen ongelmaan olet itsesi typeryyksissäsi laittanut!!! Tiedän että aivan varmasti ahdistaa mutta vielä et ole lastasi menettänyt ja hermostumatta sinun pitäisi nyt osata heidän seurassaan olla vaikka kuinka raivostuttaisi.

Apua sieltä pitäisi tulla. Älä suotta ahdistu,mjos siihen ei ole syytä. Monella kunnalla ei ole auttavia työntekijöitä muualla kuin lastensuojelussa ja vanhusten hoidossa. Joten jos lapsiperheeseen tarvitaan jotain apua, niin lastensuojelu on ainut mistä apua saa. Meillä on erityislapsi ja kerran pidettiin palaveria meillä kotona. Siinä oli mukana vammaispalvelun ihminen ja lastensuojeluihminen. Rahaa (omaishoidontukea) alettiin saamaan heti. Lisäksi saatiin muutama vapaa viikonloppu ilman lapsia miehen kanssa :) Miksi siis noin negatiivinen asenne? Ainakin mulle apu kelpasi ja olin tyytyväinen.

Oletko hieman yksinkertainen?? Kerroitko pahoinpidelleesi lapsiasi??? Kerro ja tule sen jälkeen kertomaan.

No näinhän me sen haluaisimme ,että siinä kävisi. Tätä siis itse ajattelimme, kun tähän suostuimme. Nyt vaan pelottaa kun lukenut kaikkia juttuja,että mitähän tästäkin vielä tulee...:/

Miksi te ihmiset oikein lapsianne pahoinpitelette? Ja kannustatte kilvan toisianne siitä vaikenemaan?

Jos nainen joutuu parisuhdeväkivallan kohteeksi, neuvotaan yleensä järkevästi lähtemään heti ensimmäisesti väkivaltaisesta teosta. Ja ihan viimeistään, jos mies ei heti hae apua ja väkivalta toistuu. Mutta lapsen pitäisi kestää toistuvaa väkivaltaa, vaikka lapsi jos kuka on puolustuskyvytön ja väkivaltaisen perheenjäsenen armoilla?

Jos heti ensimmäisen tilanteen jälkeen hakee apua ja pitää huolen, ettei väkivalta toistu koskaan, ei lapsia varmasti huostaanoteta. Mutta kun toistuvasti on tukisteltu ja läpsitty ja silti suurin murhe on se, että asiasta joutuu lastensuojeluviranomaisten kanssa keskustelemaan, huostaanotto tuntuisi ihan oikealta ratkaisulta.

Kylläpä on tullut monenlaista viestiä; joku syyllistää ja joku liioittelee... Itse neuvoisin rauhoittumaan. Et ole tehnyt mitään väärää siinä että olet kertonut rehellisesti tekosi. Itse kerroin aikoinaan että olen tukistanut lastani, sossut sanoivat että se pitää lopettaa ja lopetinkin heti, kaduttaa koko asia että koskaan niin menin tekemäänkään, mutta kukaan ei todellakaan edes maininnut mitään lapsen huostaanotosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jotain järkeä tähän!;29662638:
Kylläpä on tullut monenlaista viestiä; joku syyllistää ja joku liioittelee... Itse neuvoisin rauhoittumaan. Et ole tehnyt mitään väärää siinä että olet kertonut rehellisesti tekosi. Itse kerroin aikoinaan että olen tukistanut lastani, sossut sanoivat että se pitää lopettaa ja lopetinkin heti, kaduttaa koko asia että koskaan niin menin tekemäänkään, mutta kukaan ei todellakaan edes maininnut mitään lapsen huostaanotosta.

Riippuu kyllä todella paljon henkilöstä. Noihin tulee aina mukaan henkilökemiat ja jokainen joka on asiakaiden kanssa ollut tekemisissä tietää ettei kaikkien kanssa kemiat kohtaa ollenkaan. Sitten jos sellainen osuu kohdalle niin pelkkää riitaahan siitä tulee. Aika monelle se valta tekee kummia.

Yhteistyössä