Lastensuojeluilmoituksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ilmari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ilmari"

Vieras
On perhe, jossa lapsia ryyppäämisen, tappelun ja mielenterveysongelmien keskellä. Heistä eräs äiti kertoo neuvolassa, jossa tämän huonostivoivan perheenkin lapset käyvät. Ilmoittajaäiti ei uskalla tehdä suoraan lastensuojeluilmoitusta soskuun peläten paljastuvansa ja pelkää myös seurauksia paljastuessaan. Pelko on aiheellinen. Äiti kertoo neuvolassa paljon tämän perheen ongelmista ja huolestaan lapsista. Neuvolan th kuuntelee sujuvasti ja sanoo, että ei voi auttaa eikä puuttua tilanteeseen äidin kertomuksen pohjalta!! Kenties perhe tänä päivänäkin voi huonosti ja lapset kärsii, mutta pelko omasta perheestä on liian suuri voidakseen puuttua.

Olisiko teidän mielestä neuvolan th:n kuulunut jollainlailla puuttua asiaa, tunsi kumminkin tämän huonostivoivan perheen ja oli kuullut itsekin tarinoita heidän elämänsä kurjuudesta?

On se kamalaa, että tilanne saa sitten vain jatkua. Itse tekemään ilmoitukseen ei ole mahdollisuutta, koska seuraamukset voivat olla pahoja, riskiä ei voi ottaa! Kukaan tässä kylässä ei ilmoa uskalla tehdä, virallinen taho on ainut joka voisi puuttua mutta ei näemmä halua. Niin paljon sitten lapsista välittävät.

Jos ei itse uskalla ilmoitusta tehdä, niin mitäs jos koittaisi nimettömänä kirjettä tai sähköpostia..Hyvällä tuurilla kiinnostuvat, jos viesti on asiallinen, perusteltu ja faktoja väittämien tukena.
Mites lasten päivähoito tai koulu? Jos ottaisi yhteyttä sinne?

Niin, kai täällä kylällä moni tekisi ilmoituksen kun vaan olisi 100% varmaa, ettei missään vaiheessa perhe saa tietää ilmoituksen tekijää.

Jos itse olisin th, niin alkaisi kyllä "kertomusten" perusteella seuraamaan ja ottamaan selvää, pitääkö paikkansa. Luulen, että jos halua neuvolassa, ei kauaa tarvitsisi kuulostella!

Ehdottomasti pitää tehdä ilmoitus. Laki velvoittaa kaikkia (etenki ammattilaisia) tekemään ilmoituksen jo epäilyn perusteella. Sen voi tehdä myös nimettömänä. Nykyään pitäis tehdä siis jo epäilyn vuoksi. Voi esim. Soittaa ja kysyy heidän mielipidettä tehdäkö ilmoitus. He kyllä kertovat jos pitää.

Terveydenhoitaja saatta työnsä puolesta tietää että perheestä on tehty ls-ilmoitus tai on saattanut sen itsekin tehdä mutta eihän hän voi sitä muille asiakkaille kertoa! Vaitiolovelvollisuus

[QUOTE="akka";24876036]Ei kuulu puuttua.Ihmisten kuulopuheiden perusteella ei voi.Tietysti jos tämä kyseinen perhe käy samassa neuvolassa,hän voi itse alkaa seurata tilannetta.[/QUOTE]

ja tehdä itse samat havainnot hyvinkin nopeasti. Sieltä voivat ohjata perhetyöntekijälle tai perheneuvolaan.

[QUOTE="vieras";24876334]Terveydenhoitaja saatta työnsä puolesta tietää että perheestä on tehty ls-ilmoitus tai on saattanut sen itsekin tehdä mutta eihän hän voi sitä muille asiakkaille kertoa! Vaitiolovelvollisuus[/QUOTE]

JOs näin tapahtunut, muutosta ei ainakaan. Sama rällääminen jatkuu, toinen vanhemmista kulkee kännissä pyörällään pieni lapsi kyydissä. Kukaan ei uskalla puuttua, pääsee varmaan hengestään, jos asiaan sotkeutuu! Tämäkö pelottaa ammattilaisiakin...

[QUOTE="Ilmari";24877373]JOs näin tapahtunut, muutosta ei ainakaan. Sama rällääminen jatkuu, toinen vanhemmista kulkee kännissä pyörällään pieni lapsi kyydissä. Kukaan ei uskalla puuttua, pääsee varmaan hengestään, jos asiaan sotkeutuu! Tämäkö pelottaa ammattilaisiakin...[/QUOTE]

Tuskin pelottaa ammattilaisia vaan ihan yksinkertaisesti kyse lie siitä, että "juoruajaa" ei pidetä amattihenkilökunnan silmissä luotettavana. Pääsääntöisesti en itsekään kovasti luottaisi sellaisen ihmisen lausumaan, joka haluaa vetäytyä omasta vastuusta...

Tuskin pelottaa ammattilaisia vaan ihan yksinkertaisesti kyse lie siitä, että "juoruajaa" ei pidetä amattihenkilökunnan silmissä luotettavana. Pääsääntöisesti en itsekään kovasti luottaisi sellaisen ihmisen lausumaan, joka haluaa vetäytyä omasta vastuusta...

Laittaisit oman perheesi vaaraan? Itse en pääsääntöisesti luota ammattiapuun, nähty nyt niin monesti, että pesevät kädet. Eihän sitä huostaanottoa tarvikaan suoraan tehdä mutta voisivat kyllä "juorujen" perusteella ottaa selvää. Keinoja kyllä heillä on. Enkös olisi samanmoinen "juoruaja", jos kertoisin tietoni soskuun? Sinulla mummeliisa on omituinen suhtautuminen, jos pidät apua etsivää ihmistä juoruajana...

Joskus se ei muutu ennenkuin joku tai tarpeeksi moni tekee omalla nimellään sen ilmoituksen. Helppoa se ei ole mutta joskus se on vaan lapsen/lapsien parhaaksi tehtävä se ilmoitus.
Itse olen erittäin vakavassa tilanteessa tehnyt ilmoituksen ..menin puhumaan suoraan sossuun mutta sanoin että haluan nimettömänä koska pelkäsin juurikin tätä että kyseinen henkilö joka oli myös hieman mieleltään epätasapainoinen kostaisi jotenkin.

Sossussa sanoivat kuitenkin että voivat ottaa sen nimettömänä vastaan mutta olisi uskottavampaa tehdä nimellisenä se.
No nimellisenä sen sitten tein ja helvetillinen rumpa siitä sitten alkoi ja meidän perheen henkeä uhattiin useampaan kertaan ja kävin hovi-oikeutta myöten todistamassa.
Mutta jos tässä voi jotakin positiivista löytää niin lapsilla on asiat nyt hyvin ja ovat päässeet tasapainoiseen perheeseen (ennen lopullista siirtoa olivat entiselle naapurille sanoneet että ihanaa kun heillä on nyt asiat hyvin).

Että vaikka itse jouduin henkisellä tasolla kärsimään niin ainakin lapset ovat elossa tällä hetkellä kun ne otettiin huostaan (taisipa olla vartti sen ilmoituksen jälkeen koska se oli kuulemma "viimeinen" naula arkkuun )

[QUOTE="Ilmari";24877452]Laittaisit oman perheesi vaaraan? Itse en pääsääntöisesti luota ammattiapuun, nähty nyt niin monesti, että pesevät kädet. Eihän sitä huostaanottoa tarvikaan suoraan tehdä mutta voisivat kyllä "juorujen" perusteella ottaa selvää. Keinoja kyllä heillä on. Enkös olisi samanmoinen "juoruaja", jos kertoisin tietoni soskuun? Sinulla mummeliisa on omituinen suhtautuminen, jos pidät apua etsivää ihmistä juoruajana...[/QUOTE]

Apua etsivä ihminen on apua etsivä ihminen.
Ihminen, joka haluamatta ottaa vastuuta sanomisistaan, kertoilee juttuja muista ihmisistä on juoruaja.
Joskus (harvoin) juoruaja voi toki puhua asiaakin... mutta pääsääntöisesti he puhuvat vain palturia/omia ennakkoluulojaan.

Lastensuojelun ammattilainen, joka lähtisi tutkimaan jonkun ihmisen asioita pelkästään juoruajan puheiden perusteella olisi asiaton ja ammattitaidoton.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Apua etsivä ihminen on apua etsivä ihminen.
Ihminen, joka haluamatta ottaa vastuuta sanomisistaan, kertoilee juttuja muista ihmisistä on juoruaja.
Joskus (harvoin) juoruaja voi toki puhua asiaakin... mutta pääsääntöisesti he puhuvat vain palturia/omia ennakkoluulojaan.

Lastensuojelun ammattilainen, joka lähtisi tutkimaan jonkun ihmisen asioita pelkästään juoruajan puheiden perusteella olisi asiaton ja ammattitaidoton.

Että tämmöinen näkemys, varsinainen ammattitaito huokuu... Ehkä juuri sinunlaisten vuoksi voi olla vaikea mennä juuri sinne minne pitäisi, en haluaisi sinunlaisten ihmisten kanssa joutua mihinkään neuvotteluun. Ja et vastannut kysymykseeni, että laittaisit oman perheesi vaaraan, jotta voisit pelastaa toisten lapset? Hmm... Mä ehkä kumminkin suojelen omat poikaseni =)

[QUOTE="Ilmari";24882461]Että tämmöinen näkemys, varsinainen ammattitaito huokuu... Ehkä juuri sinunlaisten vuoksi voi olla vaikea mennä juuri sinne minne pitäisi, en haluaisi sinunlaisten ihmisten kanssa joutua mihinkään neuvotteluun. Ja et vastannut kysymykseeni, että laittaisit oman perheesi vaaraan, jotta voisit pelastaa toisten lapset? Hmm... Mä ehkä kumminkin suojelen omat poikaseni =)[/QUOTE]

Minkä alan ammattitaitoa ajattelet minulla olevan ja mihin neuvotteluun olet joutumassa?

Ja kyllä - kyllä olen asettanut omat "poikaseni" alttiiksi auttaakseni muiden lapsia.
Lapset ovat lapsia, kaikki suojelun ja pelastamisen arvoisia. Sinunkin lapsesi.

:)

Mummeliisa puhuu -taas kerran- asiaa. Ap veti nenän herneeseensä, mutta ei itse ota tilanteesta vastuuta. Juoruaja on juoruaja vaikka voissa paistaisi. Jos ap niin hyvin tiedät perheen tilanteen, niin ilmoitusta vain kehiin. Mikäs jänishousu se sellainen on joka ei uskalla puuttua todellisiin ongelmiin? Jos siis ovat edes todellisia.

Yhteistyössä