Lastensuojelusta taas, anteeksi mutta ajankohtaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt eri nikillä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt eri nikillä

Vieras
Meillä on käynnissä palaverejä joka koskee vanhinta tyttöäni. Hänelle on tulossa asiakkuus mutta miksi sosiaalityöntekijät haluavat laajentaa sen koskemaan muita lapsiani? Yöunet ja järki minulta menossa pelosta että rikkovat perheen ja vievät lapset. Tullut ilmi että minun teitämättä esim. koulun kuraattori soittelee sosiaalityöntekijöille mistä minulle sitten vasta keskusteluissa mainitaan mutta ei kerrota mitä on puhuttu. Sosiaalityöntekijöiden mielestä olen uupunut ja väsynyt. Eihän se voi olla syynä viedä lapsia koska meillä on puhdas koti ja hoidan lapset mielestäni hyvin ja vien säännöllisesti pvkotiin? Voivatko köyhyyden takia ottaa lapset? Sanoivat että jatkuva kotona olo ei ole hyväksi-siis lomalle mentävä mutta eivät tarjonneet mitään tukea siihen. Rahaa ei ole koska olen 4 lapsen yh-äiti. Kiitos jos jaksoit lukea, olen niin yksin tämän kanssa. Kaikki kääntyy (viranomaiset) minua vastaan ja tulossa on väsyttävä taistelu. ystäväni ovat neuvoneet ottamaan yhteyttä laikimieheen joka erikoistunut juuri lastensuojeluun. Olisiko hvyä juttu tehdä niin?

Alkuperäinen kirjoittaja nyt eri nikillä;23641300:
Meillä on käynnissä palaverejä joka koskee vanhinta tyttöäni. Hänelle on tulossa asiakkuus mutta miksi sosiaalityöntekijät haluavat laajentaa sen koskemaan muita lapsiani? Yöunet ja järki minulta menossa pelosta että rikkovat perheen ja vievät lapset. Tullut ilmi että minun teitämättä esim. koulun kuraattori soittelee sosiaalityöntekijöille mistä minulle sitten vasta keskusteluissa mainitaan mutta ei kerrota mitä on puhuttu. Sosiaalityöntekijöiden mielestä olen uupunut ja väsynyt. Eihän se voi olla syynä viedä lapsia koska meillä on puhdas koti ja hoidan lapset mielestäni hyvin ja vien säännöllisesti pvkotiin? Voivatko köyhyyden takia ottaa lapset? Sanoivat että jatkuva kotona olo ei ole hyväksi-siis lomalle mentävä mutta eivät tarjonneet mitään tukea siihen. Rahaa ei ole koska olen 4 lapsen yh-äiti. Kiitos jos jaksoit lukea, olen niin yksin tämän kanssa. Kaikki kääntyy (viranomaiset) minua vastaan ja tulossa on väsyttävä taistelu. ystäväni ovat neuvoneet ottamaan yhteyttä laikimieheen joka erikoistunut juuri lastensuojeluun. Olisiko hvyä juttu tehdä niin?

otat yhteyttä lakimieheen.
Laitat sen kysymään mitä ne suunnittelee.Kuraattolilla jotain teidän perhettä vastaan...

Alkuperäinen kirjoittaja äitl;23641308:
otat yhteyttä lakimieheen.
Laitat sen kysymään mitä ne suunnittelee.Kuraattolilla jotain teidän perhettä vastaan...

Voiko kuraattori toimia näin vaikka olen lapsen huoltaja? Mua niin pelottaa kun voimavaroja ei paljon ole taistella viranomaisia vastaan. Kun viimeksi sosiaalityöntekijät kävivät meillä (pari vkoa sitten) niin kuraattori soitti silloinkin heille ja meni puhumaan minun makuuhuoneeseen ja sanoi kuraattorin soittaneen. Kysyessäni mitä he puhuivat koska kyse minun lapsesta niin ei suostunut kertomaan. Lisäksi sosiaalityöntekijät olivat hyvin ilkeitä tytölleni (15v) ja kaikki vika on minussa heidän mielestään vaikka tyttöni yritti välissä sanoa ettei vika ole äidissä kun tyttö lintsaa koulusta

Mitä ne lastensuojelussa ovat sanoneet että ei mene hyvin? Lapsillako liian vähän tekemistä? Ei ne köyhyyden takia lapsia vie. Jos oikeasti olet uupunut, esim lastenhoitoavusta parina päivänä viikossa voi olla hyötyä. Lakimiehet vie rahaa. Laita ne mieluummin muuhun, esim. vesipuistokäyntiä varten nyt kesällä. Tai jonkun lapsen harrastusta varten.

Voimia sulle toivotellen. Tuo lakimies -juttu on vähän semmoinen homma tässä vaiheessa, että jos et muuten rahoistasi pääse eroon niin sillä kyllä pääset. Lakimiehet osaavat kyllä ottaa palkkansa. Olisiko kuitenkin nyt ensin parasta suoristaa selkäsi ja lakata kulkemasta kysymysmerkkinä ja ottaa rohkeasti yhteyttä tuohon sossutätiin ja vaatia selvitykset pöytään. Ethän voi puolustaa perhettäsi tai itseäsi jos ei sinulle kerrota asioista niiden oikeilla nimillä. Älä anna pompottaa itseäsi vaan näytä niille, että sinussa "ruutia löytyy". Eivät voi sen jälkeen osoittaa todeksi sitä, että olet esimerkiksi kyvytön huolehtimaan perheestäsi jos nyt heti nouset ns. barrikaadeille. Lyötyä on aina helppo lyödä mutta usein ei osata odottaa sitä, että lyöty lyö takaisin.

Kokemuksesta voin sanoa, että sossu voi toimia kenen tahansa kanssa huoltajien selän takana. Se, onko se sitten oikein, tai mitenkään luottamusta herättävää, asiaa auttavaa, onkin ihan eri juttu.

Köyhyyden takia ei voi lapsia viedä, mutta käytännössä sossu voi viedä lapset ihan mistä syystä tahansa. Eräältä äidiltä vietoiin lapsi, koska tällä oli tapana matkiustaa liftaamalla.

Jos sinulla ei ole varaa,niin saat oikeusaputoimistosta asianajajan ja jos heillä ei ole sillä hetkellä ketään vapaana,saat itse valita asianajajan oikeusaputoimiston ulkopuolelta.
Kyllä tuossa on nyt jotain outoa meneillään,kannataa tosiaan hankkia se asianajaja.

Tässä tapahtunut yhtä sun toista kummallista lastensuojelun puolelta. Esim. että annetaan numero mihin voit soittaa jos huolia. Yritän tällä viikolla monta krt soittaa ja lähettänyt viestinkin mutta ei niitä kiinnosta mitä asiaa. Mitään ei ole kuulunut. Nyt vaan tuntuu että kaivamalla kaivetaan ongelmia ja väitetään ettei äitiä kiinnosta jotta saadaan perhe rikottua. Mitä hyötyä on lastensuojelun päivystys numerosta jos sieltä ei koskaan vastata?

eihän se tarkoita että kun kuulutaan lastensuojeluun että ne lapset lähtee vaan että saat apua.. olin itsekin lastensuojelua vastaan ja olin aivan varma että ne vie lapset mutta tarkoitus oli vain auttaa.. olin itse myös väsynyt ja sain apuja koska olin 3 lapsen yh. lastensuojelun kautta tuettiin lasten harrastuksia ja kannustettiin ottamaan myös omaa aikaa.. toi kuraattori juttu on kyllä ihme mutta et ole ensimmäinen etkä viimeinen yh joka otetaan silmätikuksi.. mutta mikä se on se syy että sosiaalivirastoon ollaan yhteydessä sinun kuuluu saada tietää. kaikki sinua ja perhettäsi koskevat asiakirjat sinulla on oikeus nähdä heti kun haluat.

eihän niitä lapsia nyt turhasta viedä eli turhaan pingotat.. ajattele asiaa myös positiiviselta kantilta.

:o
Mä kyllä otin ihan ITSE sitte sosiaalipuolelle yhteyttä ja sain asiallisen avun. Ei meille ehdes puhuttu missään vaiheesa et vietäis lapset. Mä varmaan oli ihan liian sinisilmäinen mut itse soitin ja sieltä tuli sossuntätit käymään. Kerroin mikä on minun tilanne ja sain kotiin apua.
Lähinnä sitä naista ihmetytti ku sanoin että olen väsyny et tarvin jonkulaista tukea. Niin hän ihmetteli lähinnä sitä et teillähän on siisti koti ja näytät ihan hyvältä,et mihin sä sitä tukea oikeen tarvit?!
En ole yksin huoltaja mut mieheni on pienyrittäjä ja ihan jatkuvasti pois. Meillä pieni vauva joka itki jatkuvasti.

Köyhyyden takia ei voi lapsia viedä, mutta käytännössä sossu voi viedä lapset ihan mistä syystä tahansa. Eräältä äidiltä vietoiin lapsi, koska tällä oli tapana matkiustaa liftaamalla.

sinustako on ihan normaalia kulkea liftaamalla???? herrantähden ei minulla tulisi mieleen lähteä liftaamaan lapsen kanssa ties millaisen ihmisen kyytiin sitä joutuu.. eihän tuossa ajatella lapsen turvallisuutta ollenkaan jos voidaan kenentahansa kyytiin hypätä.. ja ei ne sossut mitää hirviöitä ole vaikka täällä sellainen kuva annetaan..

Pyydä heiltä kaikki teitä koskevat asiakirjat. Kaikki, mitä kanssanne on keskusteltu, samoin kuraattorin, on kirjattu muistiin sosiaalitoimen asiakastietojärjestelmään ja teidän on ne oikeus saada. Voit ottaa myös yhteyttä kuntasi sosiaaliasiamieheen ja kysyä häneltä, kuinka toimia.

Ihan ensimmäiseksi soitat naisasialiitto unionin maksuttomaan lakimiespalveluun tai menet käymään paikan päällä jos mahdollista. Saat hyviä neuvoja. Yhteenkään sossun kanssa järjestettävään tapaamiseen et mene yksin lapsen kanssa, vaan otat mukaan jonkun ulkopuolisen, mieluiten lakimiehen / asianajajan, ja jos ei onnistu, niin joku sukulainen tai ystävä käy myös. Tärkeintä on,että paikalla on joku muukin kuulemassa mitä puhutaan, ettet ole koskaan "sana sanaa vastaan"-tilanteessa. Sossun työntekijöitäkin on tapaamisissa kaksi, joten ota mukaan joku.
Googleta, saat tietoon sellaisten lakimiesten nimiä, joilla on asiantuntemusta - ja soittamalla voit saada tietoa ja neuvoja maksutta. Näin mä tein. Sossu painostaa ja vääristelee sanottuja asioita, hanki itsellesi asiantuntevaa apua ja tukea. Ihan ekana siis maksuttomaan lakimiespalveluun yhteys, suosittelen tuota naisasialiitto unionia siinä.

Pyydä heiltä kaikki teitä koskevat asiakirjat. Kaikki, mitä kanssanne on keskusteltu, samoin kuraattorin, on kirjattu muistiin sosiaalitoimen asiakastietojärjestelmään ja teidän on ne oikeus saada. Voit ottaa myös yhteyttä kuntasi sosiaaliasiamieheen ja kysyä häneltä, kuinka toimia.

Juuri näin!Sinulla on oikeus saada kopio kaikista teidän perhettä koskevista papereista,joista pitäisi myös ilmetä keskustelut kuraattorin kanssa.
En usko,että köyhyyden takia lapsia viedään,eikä se asianajajan hankkiminen vielä ole ehkä ajankohtaista..
Neuvoja toki voit kysellä..

Onpa ikävä tilanne. Mainitsit tuolla, että 15-vuotias lapsesi lintsaa koulusta? Kouluko teki lastensuojeluilmoituksen? Onko lintsaaminen syy siihen lastensuojeluilmoitukseen. Mitä lastensuojeluilmoituksessa lukee? Kuraattoriko sen teki?

Alkuperäinen kirjoittaja nyt eri nikillä;23641300:
Olisiko hvyä juttu tehdä niin?

Sano, että et tarvitse lastensuojelun apua ja kieltäydy kaikista toimista.

Se on usein niin yksinkertaista. Kaikki, mitä sanot voidaan kääntää sinua vastaan. Jos et ole vielä sanonut paljoa, niin ne ei voi tehdä muuta kuin lopettaa.

Jospa ap nyt kertoisi kaiken tilanteestaan. Ensin hehkutetaan, kuinka on puhdas koti ja säännölliset rytmit - ja vähän myöhemmin kertoo, että niin joo, lapsi pinnaa koulusta.

Mikä tyttöä vaivaa? Onko hän masentunut, käyttääkö päihteitä, karkaileeko, viilteleekö itseään? Poikaystäviä tai yhden illan poikaystäviä, onko ahdistunut, itsemurha-ajatuksia, käykö välillä kuitenkin koulussa muutenkin kuin syömässä, opiskeleeko siellä, minkälaiset arvosanat, onko ystäviä?

Etkö halua, että tyttö saisi apua pahoinvointiinsa ja toivoa tulevaisuuteensa?

Minäkin olen saanut käsityksen että 15-vuotiaan kuraattori on tehnyt ilmoituksen. Osittain varmaan teinin lintsaamisen takia ja varmaan jonkin syyn, jonka tämä teini on sanonut/kertonut kuraattorille.

Kuraattorin papereita, jotka koskevat teiniä, et voi saada käsiisi. Mutta sulla on oikeus saada kaikki sossun paperit teistä.

Hmm..joskus kun minä olin nuori,ei minun lintsailuista,tupakoinnista ym tehty ensimmäisenä sossuun ilmoitusta..ei ollenkaan.Vaan kuraattori soitti minun vanhemmilleni ja olimme kuraattorin luona keskustelemassa asiasta...

Onko tää kuraattori ollut ap:hen yhteydessä ensin??

Minäkin olen saanut käsityksen että 15-vuotiaan kuraattori on tehnyt ilmoituksen. Osittain varmaan teinin lintsaamisen takia ja varmaan jonkin syyn, jonka tämä teini on sanonut/kertonut kuraattorille.

Kuraattorin papereita, jotka koskevat teiniä, et voi saada käsiisi. Mutta sulla on oikeus saada kaikki sossun paperit teistä.

Kyllä sinulla on oikeus saada myös kuraattorin paperit käsiisi. Jos hän siis on kirjottanut jotakin paperille, vaikka käsin. Sinulla on oikeus saada kopiot niistä tai vähintään nähdä ne. Voit valokuvata ne siinä kun sinulle annetaan ne nähtäväksi. On kaksi viranomaista, jotka voivat tehdä asioita selkäsi takana ilman, että voit vaikuttaa asioisen kulkuun, ja ne ovat lastensuojelu ja poliisi. Näistäkin viranomaistahoista saat jälkikäteen kaiken lastasi koskevan rekitsereihin tallennetun tai muuton dokumentoidun aineiston kopion itsellesi. Jos siis olet lapsesi huoltaja.

Hanki asianajaja (ei lakimiestä), joka hankkii sinulle nuo paperit, jos et itse niitä onnistu saamaan.

Yhteistyössä