Lastentarhanopettaja/työn plussat ja miinukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uutta kohti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uutta kohti

Vieras
Mietin puolitosissani, että opiskelin vielä "vanhoilla" päivilläni lastentarhanopettajaksi. Ikää on nyt 30-vuotta. Kaipaankin siis kokemuksia työn hyvistä ja huonoista puolista. Kiitos kaikille vastanneille!

joo, työ on ihanaa, enkä vois ammatinvaihtoa (enää) miettiä, mut kyl se rankkaa nykyään on.... On ensinnäkin sovelluttava alalle, oltava sitä pitkää pinnaa, rohkeutta olla oma ittensä ja osattava olla TIUKKA ja SANANSA MITTAINEN. Nyky lapset (tai vanhemmat) on ehkä aika suurimmaksi osin aika "vapaata linjaa kannattavia" ja rajoja ja opastusta tarvitsevia. Ite koen siis kaikista haasteellisimmakis työssä, vanhemmat, jotka tarvitsee ammattitaitoista tukea, hienovaraisuutta ja empaattista kuuntelijaa.

Työ on mulle puoli elämää, mutta se ottaa myös aika paljon. Joustavuutta ja tiimityötä se myös pn paljon.

Mutta onnea hyvästä ammatinvalinnasta, jos alalle suuntaudut!

Ja sulla tosta iästä on hyötyä, ettet ole ihan lapsonen!

+ saa olla lasten kanssa päivät pitkät
+ sosiaalinen ja vaihteleva työ
+ koskaan ei ole kahta samanlaista päivää, vuotta, lasta ja perhettä
+ saa ulkoilla, retkeillä, käydä luistelemassa jne...
+ ammatillinen kasvu jatkuu koko työssäoloajan vaikka ei opiskelisikaan mitään uutta välillä tai kävisi kursseja, mutta myös kurrsit yms. on mahdollisia ja antavat uutta potkua työhön
+ vaihtelevat työajat

- työ voi olla aika rankkaa sekä henkisesti että fyysisesti
- hyvää työyhteisöä voi olla vaikea löytää
- pieni palkka koulutukseen ja vaativuuteen nähden
- vastuu on suuri
- työajat voivat vaihdella nopeasti, esim. iltapäivällä pitää nakittaa yht'äkkiä omien lasten hakeminen jollekin varahakijalle, kun itse joutuukin tekemään pidemmän päivän
- paperitöitä on jatkuvasti enemmän

No joo, jos olet viimeisessä vuorossa niin silloin tietysti joutuu venyttämään päivää. Mutta vuorossa voi olla myös lastenhoitaja, joten ei liity pelkästään lastentarhanopettajan työhön. Onneton on palkka jos on Hesassa 2000! Mä oon ympärivuorokautisessa päiväkodissa lastenhoitajana ja saan saman verran.

Alkuperäinen kirjoittaja Mieki:
No joo, jos olet viimeisessä vuorossa niin silloin tietysti joutuu venyttämään päivää. Mutta vuorossa voi olla myös lastenhoitaja, joten ei liity pelkästään lastentarhanopettajan työhön. Onneton on palkka jos on Hesassa 2000! Mä oon ympärivuorokautisessa päiväkodissa lastenhoitajana ja saan saman verran.

Tuskin sun PERUSPALKKA tuon verran on...

Ei ole joo peruspalkka, mutta siis lisineen sen verran. Aion opiskella sosionomiksi mutta taidan unohtaa lastentarhanopettajan työt jos en kerran siitä rahallisesti hyödy.

Hyviä vastauksia, kiitos. Itse en valitse alaa palkkauksen perusteella, vaan ihan sen perusteella, mikä itseä kiinnostaa ja missä työssä voisi kuvitella viihtyvänsä. Mun nykyisessä työssä peruspalkka 2400, mutta työstä en pidä sitten yhtään. Eli, voisin tehdä pienemmällä palkalla työtä, josta todella tykkään.

Ei ole joo peruspalkka, mutta siis lisineen sen verran. Aion opiskella sosionomiksi mutta taidan unohtaa lastentarhanopettajan työt jos en kerran siitä rahallisesti hyödy.

Joo unohda todellakin jos aiot vain rahan takia sitä tehdä. Työnkuva alkaa olla nykypäivänä niin monipuolinen, hyvässä ja pahassa, asiakkaat haastavia, ja palkka surkea vaativuuteen nähden, että ehdottomasti kutsumusammatti! itsellä viisi vuotta yliopisto-opintoja takana ja käteen jää n. 1600e. Silti en vaihtaisi. Motivaationani ei näet ole raha..

Yhteistyössä