Lastenvaatteiden varastoon hamstraamisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Paljonko teillä on lapsille vaatetta kaapissa odottamassa että sopivat, esim. hamstraatteko aleista, kirppareilta, yms. montakin kokoa eteenpäin.

Meillä tyttö 2v. käyttää tällä hetkellä pääasiallisesti 86cm vaatteita(juuri siirtynyt) ja mulla 92 ja 98cm vaatteet jo sisävaatteiden osalta oikeestaan kasassa. Kesävaatteet myös, haalarit, pipot, yms. jätän myöhemmäksi kun näkee miten kasvaa.

Olenko jotenkin liian hamstraileva... ;) ?

Siskon lasten vanhoja on varastoissa tulevia kokoja. Ja ihan jotain muutamia vaatteita itse ostettuja, jos olen johonkin herkkupalaan törmännyt. Mutta en siis varsinaisesti hamstraa. Noissa jo ihan riittävästi säilyteltävää.

Seuraavaksi vuodeksi enintään hamstraan alesta. Nytkin olin unohtanut, että kuopukselle ostin toppahousut viime kevään alen lopusta. Kaapista löytyi Reimatecit laput paikoillaan, hyvä etten mennyt uusia ostamaan, onneksi mahtuvat, säikähdin, että ovat pienet, kun ovat numeroa pienemmät kuin käytössä muuten olevat vaatteet. Tuo lapsi kasvaa kuin pavunvarsi. Kakkosen kadonneita talvihousuja etsiessä sattuivat löytymään varastoista.

Alkuperäinen kirjoittaja en juurikaan:
Siskon lasten vanhoja on varastoissa tulevia kokoja. Ja ihan jotain muutamia vaatteita itse ostettuja, jos olen johonkin herkkupalaan törmännyt. Mutta en siis varsinaisesti hamstraa. Noissa jo ihan riittävästi säilyteltävää.

Sulla onkin hyvä tilanne kun saat kierrossa. Mä hamstraan esikolle mutta onneks tuo kuopus on samaa sukupuolta, tulee ainakin käytettyä kaikki :)

No kannattaa aina välillä tarkistaa varastot, mulla nimittäin on jo monen vaatteen kanssa käynt niin että olen ne jättänyt kaappiin odottamaan että lapsi kasvaa ja sitten kun on ne aikonut käyttöön ottaa ne onkin ollut jo pieniä. Niin ja joskus nuo vaatteiden koot ei vastaa sitä lapussa olevaa, riippuu paljon valmistajasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja en juurikaan:

Sulla onkin hyvä tilanne kun saat kierrossa. Mä hamstraan esikolle mutta onneks tuo kuopus on samaa sukupuolta, tulee ainakin käytettyä kaikki :)

Siskolla on tyttöjä, mun esikoinen on tyttö. Kuopus on poika, joten hänen osaltaan tilanteeni on oikeastaan sama kuin sinulla...

Mä teen just toisin päin että hamstraan ulkovaatteita varastoon, mutta sisävaatteet ostan sitä mukaa kun pieneksi käy. Joskus voi käydä kyllä niin että tulee vaikka netistä tilattua joku liian iso jos sattuu joku ihanuus silmään mutta sisävaatteet ostan kyllä yleensä sillä takoituksella että saadaan ne heti käyttöön.

Seuraava koko . Käytännössä iso ikean kassillinen vaatetta kukkuroillaan. Jos pino laskee, se on merkki että saan ostaa lisää. Vauvana ostin enemmän kokoja, mutta nyt ostan vain kokoa isompaa.

Käytännössä vaatteissa on hirveästi eroja, että joskus pitää ostaa reilusti isompaa kokoa, jotta todellinen koko olisi toivottua. Mutta viime kesänä ostin tulevan kesän vaatteet ja kokoa isommat välikausivaatteet, nyt ostan seuraavan talven ulkovaatteet ja lisää sisävaatteita. Ne on helppoja, kun pakasta otetaan vaan seuraava housu&paita, kun edelliset menee pieneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Seuraavaa kokoa saatan ostaa jos jostain edullisesti löytyy mutta en kyllä hamstraa mitään järjettömiä määriä. Siihen ei riitä tilat eikä rahat.

Eihän siihen kulu mitenkään enempää rahaa. Halvempaahan se on, kun voi hyödyntää alet, kuin ostaa sitten tarvittaessa normihinnalla.

Musta hamstraaminen on halvempaa periaatteessa. Tai ainakin voin ostaa enemmän vaatteita samalla rahalla.

Mä hamstraan kans aika paljon. Osittain siksi, että saa edullisemmin (kun hamstraan useimmiten alesta) mutta suurempi syy on, että kun ostaa paljon etukäteen hienoja, ei tarvi sitten tarpeen tullessa tuskastela sitä, ettei löydy kivaa vaatetta kaupasta ja pakko kuitenkin ostaa kun tarve on ajankohtainen. Muutamaa kokoa eteenpäin olen ostellut.

Jonkin verran on hamstrattuna. Meillä tyttö nyt 9½ kk ja pääsääntöisesti käyttää 80 cm vaatteita. Pakko vähän hamstrata, kun keltään tutulta ei käytettynä saa (edes ostaa).

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Seuraavaa kokoa saatan ostaa jos jostain edullisesti löytyy mutta en kyllä hamstraa mitään järjettömiä määriä. Siihen ei riitä tilat eikä rahat.

Eihän siihen kulu mitenkään enempää rahaa. Halvempaahan se on, kun voi hyödyntää alet, kuin ostaa sitten tarvittaessa normihinnalla.

Musta hamstraaminen on halvempaa periaatteessa. Tai ainakin voin ostaa enemmän vaatteita samalla rahalla.

Näin mäkin aattelen. Pystyn suht.hyvin arvailemaan tytön ensi kesän vaatteiden kokoja, tuo on pieni mutta mahakas joten oon ostanut yläosat kokoa isompaa kuin alaosat.

Kertaluontoisesti kuluu enempi. Siis jos ostaisin kaikille kolmelle lapselle seuraavaa kokoa kaapit täyteen alesta niin elettäisiin sitten seuraava kuukausi pyhällä hengellä :D

Kertaluontoisesti kuluu enempi. Siis jos ostaisin kaikille kolmelle lapselle seuraavaa kokoa kaapit täyteen alesta niin elettäisiin sitten seuraava kuukausi pyhällä hengellä :D

Mutta sulla säästyisi kuitenkin pitkällä tähtäimellä rahaa :) Ongelma siis on, että alkuinvestointiin ei ole rahaa. Mun taas ei tartte käyttää sitten erityisemmin rahaa vaatteisiin ennen seuraava alerysäystä.

Ostelen jemmaan tosi paljon vaatteita, ihan normaalihintaisena ja aleista ostettuna, kun vaan joku sopiva osuu kohdilleen :D

Eilen ostin kuudet housut kuopukselle isommassa koossa, menee varmaan tossa kevään/kesän tienoilla jalkaan vasta mutta onpahan ostettuna =)

Mutta sulla säästyisi kuitenkin pitkällä tähtäimellä rahaa :) Ongelma siis on, että alkuinvestointiin ei ole rahaa. Mun taas ei tartte käyttää sitten erityisemmin rahaa vaatteisiin ennen seuraava alerysäystä.

Njääh... Mä ostan Espanjasta pitkälti lasten vaatteet (paitsi talvivaatetuksen) ja siellä hinnat muutenkin halvemmat kuin täällä. Mutta sellaisen "järjettömän" hamstraamisen olen lopettanut kun aikaisemmin on jäänyt kaapin perille käyttämättömiä ja unohdettuja vaatteita ihan liian paljon.

Oon hamstrannut, eli ostan alesta seuraavan vuoden toppikset ja muutakin tyyliin sukkiksia, sukkia, alushousuja ja ihan vaatettakin.

Ja jos sattuu löytö kohdalle kirpparilla, niin otan vaikka mahtuisikin vasta vuoden tai parin päästä. Tai vaate jota joka tapauksessa tarvitsisi tyyliin yöpuku tai jumppapuku. Kun sitten kun hakemalla hakee, ei löydäkään... Nyt tytöllä käytössä jumppapuku ja 2 pyjamaa, mitkä ostin joskus keväällä 2 v sitten ja yhdet trikoohousut jotka lähti mukaan yli vuosi sitten.

Muistan ne etukäteen ostetut siten, että jos ostos ei juuri nyt oo oikeaa kokoa, niin mulla on kotilaatikko ja iso kori tytön vaatekaapin ylähyllyllä. Se kaappi on tankokaappi, johon olen laittanut elfa-tyyppisen korisysteemin toiselle puolelle. Tanko on sen verran korkealla, että yläpuolelle mahtuu yläosia tyyliin villatakki. Viereen mahtuu pidempiä vaatteita kuten mekkoja ja niiden alla on 4 isoa pajukoria, jossa yhdessä sukkahousut ja legginsit, toisessa sukat, kolmannessa aluspaidat ja neljännessä alushousut. Kun vaatekoko muuttuu, katson ekaksi nuo ylähyllyn jemmat, sitten hankin muita jos tarvitsee.

Muoks. katson muutenkin läpi, jos ehdin, kun lisään sinne, eli jos silmään on osunut sopiva vaate. On siis joku mielikuva, että mitä siellä oikein on ettei tuu ostettua 15 housut kokoa 110...

Yhteistyössä