Lastenvahdille palkkaa -paljonko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Poolo

Aktiivinen jäsen
21.06.2005
1 975
0
36
Paljonko maksaisitte/ootte maksaneet palkkaa lastenhoitajalle, joka käy kotona hoitamassa lapsia silloin tällöin muutaman tunnin kerrallaan? Siis per tunti. Meillä kolme alle 5v.

Meillä tossa naapurissa todella luotettava 18v tyttö joka jo pari vuotta on hoitanut meidän 6 v . niin hänelle maksan ns päiväajan hoidosta n 7,5-8 ? /h mutta jos esim lyhyellä varoajalla esim viikonloppuiltana pyydän hänet tähän, niin maksan n 10-12 ?/h .

Hui, ihanko oikeesti jopa 15-20?/tunti?? Kuulostaa aika suurelta... Tuo 10e:kin on suuri raha, mutta että vielä kaks kertasesti... auts. Markkoina ei pidä kyllä edes ajatella, alkaa vaan närästää...

Meillä oli aikasemmin hoitaja, jolle maksettiin myös se vitonen per tunti + bensarahaa mopoon koko summan päälle vielä vitonen. Tän takia kauhistelin tuota 15-20?/tunti... Ajattelin kyllä yli vitosen maksaa, mutta kympin tunniltakin kuulostaa aika suurelta miusta...

Ja turha tulla kenenkään huutelemaan, että ´eihän kukaan ilmaseksi hoida´ -just sen takia kyselen täällä, että tietäsin vähän ´taksoja´. Ei oo tarkotuskaan, että pitäis saada hoitaja kunhan ei tarviis sille just mitään maksaa. Maksetaan kyllä, kunhan tietäis mistä summasta alettais hoitajan kanssa keskustella.

Itse olen se, joka maksaa 8e tunti. Kyselin asiasta täältä reilu vuosi sitten ja sain paljon vastauksia. Silloin suurin osa oli sitä mieltä, että max 5e naapurintytölle. Koulutettu aikuinen on tietty eri asia. Miten on tilanne muuttunut näin, että yhtäkkiä sopiva taksa on näin paljon enemmän?

Kyllä tuo 15-20e tunnilta on tosi paljon. Perhepäivähoitaja saa päivästä 17e/lapsi... Että ei tee paljon tunnille.

Ite olen maksanut jonkin "känttä summan" kun meillä ei sellaisia tunnin/kahden tarpeita olekkaan vaan sitten melkein on niin, että hoitaja on jostain alkuillasta yöhön saakka joskus jopa aamuun...

Alkuperäinen kirjoittaja Paljon:
Kyllä tuo 15-20e tunnilta on tosi paljon. Perhepäivähoitaja saa päivästä 17e/lapsi... Että ei tee paljon tunnille.

Ite olen maksanut jonkin "känttä summan" kun meillä ei sellaisia tunnin/kahden tarpeita olekkaan vaan sitten melkein on niin, että hoitaja on jostain alkuillasta yöhön saakka joskus jopa aamuun...

meillä onkin ollut aina koulutettu hoitaja jonkun järjestön kautta.
Jos naapurissa olisi turvallisen oloinen tyttö maksaisin 10e/h.
Oikeasti lastenhoito on vastuullista puuhaa, kuka tekee homman hyvin 5e:llä?

Mä oon jo useamman vuoden pyytäny kahta tyttöä lapsia hoitamaan ja alussa pyysivät 4e/h ja nykyään 5e/h. Saman saavat tulivat sitten yksin tai kahdestaan lapsia hoitamaan ja jakavat sitten tuon summan, jos kahdestaan haluavat tulla. Näin on sovittu ja ihan tyytyväisiä ovat olleet. Meillä 2v, 4v, 5v ja 8v lapset.
yleensä pyöristän vähän ylöspäin, jos ovat vain tunnin kaks. Muuten tuo 5e/h.

Hei ihan oikeasti tuo 5e on todella vähän, jopa naapurin tytölle. Ja varsinkin jos on vastuussa useammasta lapsesta! 7e alkaa olla jo ok, ja yli kympin liioittelua, ainakin jos ei ole mitään erityistilannetta/-tapausta. Paljonkos niille MLL:n lastenhoitajille nykyään maksetaan?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Minä tein aikoinani enkä todellakaan saanut 30 mk palkkaa tunnilta, kylläs se oli päivästä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minä tein aikoinani enkä todellakaan saanut 30 mk palkkaa tunnilta, kylläs se oli päivästä.

Suhteellisen turhaa vertailla markka-aikoihin.

No pikkukakarat tulee vaikka karkkipalkalla, mutta uskaltaako lapsia jättää niille? Itse en ainakaan alle kouluikäisiä jättäisi 5 euroa tuntipalkalla pikkulikoille.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
No pikkukakarat tulee vaikka karkkipalkalla, mutta uskaltaako lapsia jättää niille? Itse en ainakaan alle kouluikäisiä jättäisi 5 euroa tuntipalkalla pikkulikoille.

En mäkään jätä pikkulikoille. Ihan lukio-ikäisiä ovat. Nyt jo yli 18v. Ite ovat ehottaneet tuota 5e/h, joten sen maksan.

Suhteellisen turhaa vertailla markka-aikoihin.

En vertaa markka-aikaan vaan vastaus oli lähinnä siihen että ihminen miettii että se on palkan suuruudesta kiinni kuinka lapsia hoidetaan, eiköhän se ole ihan jostain muusta kiinni? Kuinka vastuullinen nuori/lapsi on, kuinka paljon on kokemusta yms.

Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:

En mäkään jätä pikkulikoille. Ihan lukio-ikäisiä ovat. Nyt jo yli 18v. Ite ovat ehottaneet tuota 5e/h, joten sen maksan.

Alle minimipalkan yli 18-vuotiaalle. Tyttö ei kehtaa pyytää enempää ja sinä käytät tilannetta hyväksi? No, ei kai sen olisi pakko tulla ollenkaan, joten jatka rauhassa niin kauan kuin kehtaat.

Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:

Alle minimipalkan yli 18-vuotiaalle. Tyttö ei kehtaa pyytää enempää ja sinä käytät tilannetta hyväksi? No, ei kai sen olisi pakko tulla ollenkaan, joten jatka rauhassa niin kauan kuin kehtaat.

No eipä tyttö varmaan maksa verojakaan ja muita sivukuluja siitä palkasta??? Että käteen jäävä summa on varmasti enemmän kuin minimipalkka laillisella työntekijällä, mikä nykyään olis kyllä kannattavampaa.

Yhteistyössä