Lauantai koulupäivästä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vicy

Aktiivinen jäsen
11.06.2005
17 698
7
36
Seinäjoki
Aloin tässä pohtimaan tätä lauantai koulupäivän mielekkyyttä. Meidän pojat ovat siis tänään koulussa klo 9-12, että saavat sitten 7.12. vapaaksi.
Jäin vain miettimään, että onko tuo reilu laskentatapa, että lasketaan vain koulupäivät eikä koulutunteja (koulupäiviä pitää tulla vuodessa tietty määrä, laki määrää näin). Koska kuitenkin jo ekaluokkalaisilla saattaa toisessa kunnassa olla monta tuntia viikossa enemmän koulua kuin toisessa kunnassa, niin miksi myös näiden täytyy tehdä lauantai koulupäiviä? vaikka muutenkin he saattavat olla koulussa tuntimäärältään yhden koulupäivän enemmän viikossa, kuin toisessa kunnassa asuvat...

Mulla siis ei ole mitään lauantai koulupäiviä vastaan (varsinkin kun silloin on usein jotain spesiaalia) ja mun mielestä on hyvä että on paljon lähiopetustunteja, mutta aloin vain tätä asiaa miettiä...

En mä kyllä tuosta millään tavalla saa epäreilua. Laki on laki ja sen mukaan lasketaan päivissä eikä tunneissa.

Pitäisiköhän munkin alkaa nyt miettimään miten epäreilua on se että toiset saa sen 7.12 vapaaksi mun meidän lapset ei saa, kun ei mennä lauantaina kouluun.. ;)

Kyllä noi tuntimäärätkin on määritelty perusopetuslaissa, mutta ne voivat olla esim. 20-24 tuntia 1-2 luokkalaisella jne... Ja määrät voivat sitten vaihdella vaikka kouluittan, riippuen siitä miten rehtori ja opettajat ovat päättäneet.

Mä hain omalle 2.luokkalaiselleni lauantaityöpäivän vapaaksi, että päästiin vielä käymään mökillä. Joten jos on jotain menoja lauantaisin, niin kyllä ne saa helpsoti vapaaksi, mutta lapsi saa silti vapaa päivän 7.12. tai pitkän syysloman jne...

Yhteistyössä