Hae Anna.fi-sivustolta

lautasliinoista kortteja

Viestiketju osiossa 'Askartelu ja käsityöt' , käynnistäjänä Kastanja, 15.11.2005.

1. Kastanja Vierailija

Hei!

Ajattelin tehdä joulukortteja paperisista lautasliinoista. Siis leikata kuvioita ja liimata ne kartongille. Olisiko hyviä ideoita liimaukseen? Ajattelin ihan paperiliimaa puikkomuodossa, mutta ehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Samoin jos jotain ""lakkaa"" tai vastaavaa löytyisi, millä kuvion pinnan saisi jotenkin jäykistettyä, eikä se nuhrautuisi niin helposti.

2. maibbi Vierailija

Minä olen varovasti sutinut/töpötellyt Eri keeper liimaa päälle, muuttuu kuivuttuaan läpinäkyväksi (voi ohentaa vedellä, jos tuntuu liian paksulta).

3. vinkki Vierailija

Kaksipuoleinen kontaktimuovi tai Bilteman leveä kaksipuoleinen teilli. Tulee siistiä jälkeä eikä tarvi liiman tai lakan kanssa sotkea. Lisäksi jää kiva samettimainen pinta.

4. jänö Vierailija

parhaimman tuloksen saat kun haet tiimarista decopaint lakkaa! se on just tarkoitettu servetti askarteluun! voi myös käyttää rautakaupasta ostettua lakkaa, tulee halvemmaksi jos teet paljon kortteja, ja voihan sitä lakkaa käyttää sitten muuhunkin askarteluun jos ostat ison pullon. tiimarin pullo aika pieni,ja kallis kokoon nähden!

5. Kastanja Vierailija

Just tällaisia vinkkejä hain, kiitos kaikille!

Miten pitkään tuosta tiimarin decopaint lakasta riittää? Ja onko siinä joku suti tms mukana? Kortteja tulee varmaan väsättyä tänä jouluna 10-15, mutta jos lakka ei kuivu, niin mielellään sitä käyttäisin vielä ensi vuonakin.

6. Kirsi Vierailija

Minä olen tehnyt paljon kortteja tuolla Decupal-tekniikalla ja lakka/liima säilyy hyvin seuraavaan vuoteen tiukasti suljettuna.

7. Edullisempaa kuin tuo decupage-lakka on kun sekotat esim. erikeeperiä ja vettä sekasin vaikka piltti purkissa. Tulos on sama.
    Sekoitus säilyy lisäksi hyvin, sillä pilttipurkeissa tiiviit kannet.
    Muistaa vain seuraavalla käyttökerralla sekoittaa purkkia hyvin ennen käyttöä.

Mukavia askarteluhetkiä!

8. Paivi Vierailija

Lautasliinoista saa helpoimmin käyttämällä decopace lakkaa, olen tehnyt vaikka mitä niistä ja aika ammattilainen siinä, joten jos haluat neuvoja, KYSY!!!

9. ella Vierailija

Ehdottomasti havin lakka decoupage töihin on rautakaupan liimalakka ( muistaakseni Kiva), sitä on eri kiiltävyysasteilla.
    Säilyy kyllä useamman vuoden ku sulkee purkin huolella.
    Samalla reissulla rautakaupasta kannattaa ostaa muutama sivellin, vaikka eri kokoisia. Ovat nekin siellä halvempia kuin askarteluliikkeissä. Ja kestävät paremmin kuin Tiimarin siveltimet.
    Pese heti käytön jälkeen lämpimällä vedellä, niin on seur. kerralla kuin uusi.

10. Kastanja Vierailija

Kokeilin testata tuota decoupage-lakkaa, mutta törmäsin pieneen ongelmaan... Alle tuleva kartonki rypistyi ikävästi. Laitoinkohan liikaa lakkaa vai pitäisikö koko kortti laittaa jonkin painon alle?

11. siisti Vierailija

Rypistymistä tai kupruilua on tosi hankala välttää. Kokeile leveää kaksipuolista teippiä tai kontaktimuovia.

12. Kastanja Vierailija

Joulukortit on tekstejä vailla valmiit. Päädyin lopulta puikkoliimaan, koska se ei kastele ja rypistä korttipohjaa. Pitäisi vain keksiä nyt jotain käyttöä tuolle serpettilakalle =).

13. eve Vierailija

Jos Sinulla nyt on sitten decoupage-lakkaa, on paljonkin hyviä kohteita sille:
    * kevättä varten tee kauniita kukkaruukkujen suojaruukkuja: lautasliinoista tai muualta kivoja kuvia ruman kukkaruukun pintaan ja lakkaa väliin ja päälle. Lopuksi vielä päälle pari kerrosta niin kestää kostella pyyhkimisen
    * kynöpurkkeja ja muita tilpehöörin säilyttämispurnukoita
    * kivoja kansioita tai valokuvaalbumeja saat päällystämällä tukevat pahviset kannet vastaavalla lailla ja lakkaamtalla.
    * säilytysrasioita, esilläkin pidettäviä saat erikokoisia laatikoita tai hatturasioita päällystämällä tai voi ne laatikot tehdä ensin kartongista itsekin ja päällystää sitten.
    Vanhat kartat esim. ovat mainion näköisiä, samoin vanhat lehtileikkeet
    *pienen lipaston kaapinovet voit päällystää
    *pöydän pinnan
    Kirjastosta varmasti löydät lisää vihjeitä ja esimerkkejä, tyyli on vanha italialainen ja taiteenakin sitä tehty jo ajat sitten.

14. Kastanja Vierailija

Kiitos vinkeistä!

Kukkaruukkujen koristelua aion ainakin kokeilla, tilanne ei voi ainakaan mennä huonommaksi nykyisestä :D.

15. Ninna Vierailija

mielestäni päädyt hyvään ratkaisuun! itsekin tein joulukorttini leikkaamalla serveteistä yksinkertaisia jouluisia kuvioita ja liimasin ne kartongille puikkoliimalla. ei tule turhaa kiiltoa yhteen kohtaan korttia. ja monesti myös vesi-erikeeper jäljessä näkyy siveltimen vedot tms. puikkoliima kiinnitys säilyttää siis yhdenmukaisuuden :)

16. vinkkaaja Vierailija

Découpage-tekniikalla tehdyt kortit ovat älyttömän rumat. Siveltimen jälkiä ja ryppyisyyttä ei voi välttää ja tulos on kuin kolmevuotiaan kädestä.

Paras apuväline on liimaharso! Kyselkääpä sitä ja sen käyttöohjeita hyvin varustetuista askarteluliikkeistä (ei siis Tiimarista...)!

17. Anneli Vierailija

Minulla ainakin tulee sileää eikä jälkeäkään siveltimenjäljistä.

Sinulla saattoi olla liian jäykkää lakkaa/liimaa - vedellä laimennus auttaa. Ja kuten missä tahansa, harjoitus tekee mestarin! Oli ne minullakin melkoisia rävellyksiä aikansa.

18. helena Vierailija

tuorekelmu toimii myös liimana serveteille kortteihin esim tausta paperina-laitetaan aluspaperi-sitten korttipohja-elmun kelmuu-servetti päälle ja suoja paperi jonka läpi servetti silitetään kumalla raudalla-tuorekelmu sulaa ja toimii liiman tavoin-itse oon tehnyt silleen että liiman monistupaperiin servetin (siis se takinmaisin ) ja siitä sit leikannut kuvan ja kaks puolisella teipillä laittanut kortti pohjaan..ei käperry-ohje löytyy myös you tubest

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri