Hae Anna.fi-sivustolta

lavuaarin tukos

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä Tukkonen, 22.09.2005.

1. Tukkonen Vierailija

ei aukea sitten millään, Pirkan putkenavaaja ostin, putsas kyllä altaan (jätti vaalean ympyrän) mutta ei avannut röörejä vaikka kuinka kuumaa vettä juoksutin. Aine oli yön yli. Mikä nyt neuvoksi???

2. yökötti Vierailija

Avaa putki, siis se vesilukko ja tyhjennä se hiuksista ym. mönjästä. Se auttaa ja sen jälkeen silloin tälloin jotain ""putkimies"" ja ""rööriroope"" ainetta niin pysyy auki. Jos se tukos on noin sitkee niin muu ei auta. Olen ollu saman edessä kun muutin nykyiseen asuntoon, niin tiedän mitä se on...

3. ap Vierailija

meni väärin, ks. uusi linkki yläpuolella

4. niagaraa vaan Vierailija

Rautakaupoista saa ostaa viemärinaukaisuainetta nimeltään NIAGARA 450. Se on mailman parasta viemärin aukaisuun, mutta ole tarkkana tee tarkasti niin kuin ohjeessa sanotaan. Muuten tulee ISO ONGELMA, laita mieluummin vähemmän ainetta kuin liikaa, koska voi tulla timanttitukos johon ei auta kuin oikea putkimies ja uudet putket.

5. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Soita huoltomies paikalle. Helppoa ja näppärää, jos kerrostalossa asuu.

6. Visitoria Vierailija

Paitsi että se hajulukon putsaaminen kuuluu asukkaalle. Huoltomiehen soittaminen paikalle on ehkä helppoa ja näppärää mutta ei välttämättä edullisin vaihtoehto. Jos tukos on siinä hajulukossa niin ei ole taloyhtiön asia maksaa karvojen ja muiden jätteiden tonkimista. Sun neuvot on kyllä yhtä tyhjiä joka palstalla.

7. untamolla Vierailija

Hajulukko ja putket irti vaan ja perusteellinen putsaus:) Meillä tuo toimenpide on pakko tehdä vähintään 2krt/vuodessa, eipä paljon kuvottavampaa hommaa voisi olla! Ja joka kerta putken tukkona on topsypuikkoja, kiviä, hirvittävä määrä piiiitkiä hiuksiä ja kammottavaa limaista moskaa:( yöks!!

Meillä lapset tunkevat noita topsypuikkoja viemäriin ja pitkätukkainen neiti putsaa hiusharjansa altaaseen....seuraavan kerran taidan ottaa lapset auttamaan viemärinpuhdistukseen, jospa harvenisi putsauksen tarve sen jälkeen:)

8. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Jaa oli tukos missä kohtaa tahansa kutsun huoltomiehen sillä itse en pysty asialle mitään tekemään sillä se on sellaisia miesten hommia, joihin taitoni eivät riitä.

9. Kädetöntä Vierailija

No ei se hajulukon avaaminen mikään miestä vaativa tehtävä ole. Mutta toisaalta sinä olet tunnettu siitä, että kun et ole jotain kokeillut et sitä kokeile vastaisuudessakaan.

10. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Miksi menisin avaamaan jotain sellaista, jota en osaa avata eikä ole takeita, että saisin sen itse uudelleen kiinni.

11. Kädetöntä Vierailija

Miksi sitten haukut keittiössä ihmisiä uusavuttomiksi jos joku haluaa helpottaa arkea ostamalla vaikkapa keksit valmiina? Paljon avuttomampaa on toi sun tyyli hoitaa putkitukoksia.

12. kokeilitko? Vierailija

Hanki "talonmiehen pusu", eli sellainen varrellinen imukuppi, joka on tarkoitettu juuri noiden tukkeutuneiden hajulukkojen ja viemäritukosten availuun.
    Laite toimii siten, että jotakin viemäriputkien liuotusainetta (putken avaajaa) laitetaan viemäriputkistoon tukosta liuottamaan. Sopivan ajan kuluttua lavuaariin ja putkistoon lasketaan vettä ja tällä imukupilla painellaan lavuaarin pohjapropun päällä niin että tulee edestakainen pumppaava liike viemäriputkistoon. Pumppausliike saa useimmiten tukoksen avautumaan, eikä tarvitse availla putkiliitoksia.
    Jos tukos ei ole paha se avautuu jopa pelkällä vedellä ja muutamalla "pusun" imaisulla!
    "Talonmiehen pusu" ei maksa maltaita ja on kätevä laite heti alkuun, silloin kun viemäri alkaa vähänkään "nikottelemaan".

13. Imukuppi Vierailija

Meillä sen nimi on imukuppi.

14. annuliini Vierailija

Ei se hajulukon avaaminen nyt mikään kauhee homma ole; jopa mun mies osaisi tehdä sen (vaikka minähän sen teen =)). Kun hiukset ym. sieltä ottaa kerran vuoteen tai kahteen, niin ei tartte putkenavaajia paljo ostella ja tietääpähän, ettei siellä mitään mätänemisprosessia ole käynnissä.

15. Lady L Vierailija

Keittiön lavuaari meni tukkoon ja jouduin kutsumaan putkimiehen. Hän näytti minulle isoa kovaa keltaista mönttiä, joka muodostuu vuosien mittaan rasvasta. Siihen ei tehoa mitkään aineet tai imukupit.

16. eefkea Vierailija

ihan helppoa se hajulukko on puhdistaa. Senkun vain katsot ihan ensimmäisenä niitä putkia ja pyörität vain auki. Katsot mitä siellä on ja otat pois, puhdistat sen ja pyörität kiinni. Kyllä noin yksinkertainen asia täytyy osata tehdä.

Nyt taitaa olla vain aloittamisen vaikeutta. Oletko edes katsonut miltä ne putket näyttää? Et ilmeisesti, koska asia tuntuu olevan kovasti hakusassa. Siinä ei tarvitse putkimies olla, että sen osaa tehdä.

17. Fiia Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vastaisuuden varalle kannattaa sinne lavuaarin aukkoon laittaa hiussieppari. Se sieppaa kyllä ainakin ne pitkät karvat ja ehkäpä topsytkin jää siihen.

Sinänsä hajulukon putsaaminen ei ole mikään homma. Se on näppärä avata, puhdistaa ja laittaa kiinni. Inhottavaa hommaahan se on, mutta... Tänä päivänä en ymmärrä jakoa naisten ja miesten hommiin!

18. mdkos Vierailija

Heh. Mä opettelin tekemään tuon lavuaarin hajulukon avaamisen siksi, että saisin tehtyä sen pienemmällä sotkulla kuin huoltomiehet ja miehet ylipäätään. Yleensä en miesten hommia tee. Mutta kylppärissä hoidan yleensä kaiken siivoamisen ja myös lattiakaivon puhdistamisen itse. Kynnys soittaa huoltomies on valtava, koska se huoltomiehen aiheuttama sotku on myös valtava. Ei tuo niin vaikeaa ole, tietty pitää katsoa tarkkaan, miten ne osat menee. Jos sulla olisi joku tuttu mies joka voisi tuon homman sulle näyttää ja opettaa?

19. klitatte Vierailija

kauheet meni putket tukkoo vessas kun pesin akvaariokasveja..voi pillukarva kun vituttaa tääki kun vedet on pitkin lattioita

20. hmmm-m Vierailija

Millaisia nuo ovat ja mistä saa? Google ei antanut tietoa...

21. Rautakauppatavaraa Vierailija

K-Raudasta ainakin olen ostanut. Semmoisista paikoista, joissa myydään pesuaineita ja/tai vesikalusteita. Luulenpa. jotta S-Marketeistakin löytyy. Ovat nailonverkosta muoviseen kehään tehtyjä, viemärinkannen alle mahtuvia verkkoja.

22. eri asia Vierailija

lattiakaivoon ovat nuo , eivät suinkaan pesualtaaseen. älä sekoita asioita.

23. lettu Vierailija

kumihanskat käteen ja hajulukko pois, se on kierrettävä. alle varalta ämpäri tai muu vastaava.

kyllä ihmiset ovat avuttomia?!

24. hiussieppari Vierailija

Ne nailonverkkoset (Sinituote esim) on tarkoitettu kylppärin isompaan reikään.
    Tässä sieppari lavuaariin:

25. Olen täysin tietämätön tässä asiassa. Onko jotakin oikeaa järjestystä, missä järjestyksessä putkia availlaan? Alhaalta ylöspäin vai ensiksi hajulukko? Pitääkö niitä kiertää vaan vain vetää auki? Putket ovat sellaisella mutkalla sekä kylppärin että keittiön allaskaapissa että hirvittää ryhtyä urakkaan.

Kylpyhuoneen lattiakaivoa tyhjennän kyllä 2-3 kertaa vuodessa, mutta hajulukkohommaan en ole tohtinut kertaakaan ryhtyä. Olen muuttanut niin usein tai sitten on ollut joku mies, jonka olen hommaan nakittanut. Nyt haluaisin opetella homman itse.

Joku mulle kerran sanoi, että hajulukkoa ei saa jättää kuivaksi. Mitä se tarkoittaa? Pitääkö sinne kaataa jotain? Eikö se täyty itsestään, kun laskee taas vettä altaaseen?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri