Hae Anna.fi-sivustolta

LCHF (VHH) ruokavalio - tietoa ei luuloja

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Veijo Puustinen, 26.11.2013.

1. Vp Vierailija

Minä en aliarvio ketään. Linkitin nyt pelkästään tutkimustietoa. Mikä siinä on aliarviointia?
    Yhdestä ja samasta lähteestä??? Et kai ole niin yksinkertainen että puhut samasta lähteestä ja tarkoitat blogiani. Kirjoitan siellä ja linkit lähteisiin löytyy.

2. Vp Vierailija

Ja vähän lisää:

haluaako joku tosissaan kutsua seuraavaa tieteellisksi tutkimuksi??

http://spectrum.library.concordia.ca/977719/1/Gresty_MSc_F2013.pdf

Presented in partial fulfillment of the requirements for the
    degree of Master of Science (Exercise Science)
    at Concordia University
    in Montreal, Quebec, Canada
    August, 2013

3. Vp Vierailija

Minkä ruotsalaistutkimuksen?

4. Vp Vierailija

Olen enemmän kuin kiitollinen jos sinulla on jotain asiallista, perusteltua kritiikkiä LCHF ruokavaliota vastaan. Siihen ei kuitenkaan lasketa henkilökohtaisia hyökkäyksiä, vitt.. anteeksi keljuiluja eikä viitteitä diabetesliiton tai THL:n sivuille.

5. Vp Vierailija

vastasin jo aikaisemmin koskien alimmaista linkkiä. Tieteelline tutkimus?? Tuskin.

Koskien ylimmäistä linkkiä jossa tutkijana mm. kunnioittamani Vesti Nielsen en oikein ymmärrä miksi haluat kääntää D1:selle myönteisen tutkimuksen joksikin muuksi.
    On aivan selvää että ruokavalio ei toimi niillä jotka eivät sitä noudata. Kun ryhmästä suunilleen puolet ei noudata ruokavaliota niin voidaan kai todeta kuten Nielsen itse: Jota saataisiin yksi hyvä tulos niin on opetettava kaksi potilasta koskien LCHF ruokavaliota.

Diabetology & Metabolic Syndrome | Abstract | Low carbohydrate diet in type 1 diabetes, long-term improvement and adherence: A clinical audit

6. niinpä Vierailija

Veijolla on yksi ongelma: hän ei tajua 1-tyypin dabeetokin kohdalla, että mikä on hänelle vaarallisempi olotila; matala vai hieman korkea verensokeri. Matala verensokeri yhdistettynä insuliinilääkitykseen aiheuttaa rasituksessa tai lapsilla leikeissä verensokerin romahtamisen, mikä on vaarallinen olotila, vaikka nyt vain matkalla pakkasessa koulusta kotiin.

Veijo olisitko kiltti ja lopettaisit jo diabetesliiton mollaamisen, kun he törmäävät päivittäin tilanteisiin, jossa matala verensokeri aiheuttaa lääkinnällisen ongelman d ykkösessä. Mistä sinä Veijo tiedät pitääkö potilaalle laittaa insuliinia vai antaa sokeria, jos hän on tajuton?

Millon sinä ymmärrät, että elintoiminnot vaativat hiilihydraatteja, jotta energiantarve tulee tyydytettyä. Sinun käsissäsi hoikka 1-tyypidibeetikko kuolisi aika nopeasti, kun syöttäisi hänelle pekonia ja pudottaisit insuliinit vähiin. Muistaisit sitten kieltää häntä juoksemasta tai innostumasta yht`äkkiä, että veren sokeri ei romahda.

7. Vp Vierailija

Jos nyt ystävä hyvä lopettaisit itsestäänselvyyksien latelemisen. Kun et ymmärrä mistä asiassa on kysymys niin anna olla, jatka sairautesi hoitamista aivan niinkuin itse haluat, olethan diabeetikkojen aatelia D1:nen tajuamatta että molemmat tyypit ovat hoitamattomina tappavia.

Oppitunti1:

Rasva ja proteiini ovat elintärkeitä ihmiselle, hiilihydraatti ei. Energianottaminen onnistuu aivan yhtä hyvin rasvasta, sen todistaa huipputasolla vähähiilihydraattisella ruokavaliolla saavutetut tulokset.

8. niinpä Vierailija

Oppitunti2:

Hoikka diabeetikko ottaa energiansa rasvasta, jonka hän syö? Oletko koskaan tullut ihan maalaisjärjellä ajatelleeksi, että kuinka nopeasti rasvasta otettu energia päätyy lihasten käyttöön solutasolla? Rasva ei ole solun energiaa, vaan se on muutettava ensin sokeriksi ja sitten vasta se on verenkierrossa energiana. Olet siis edelleen sitä mieltä, kun lapsi lähtee koulusta kotiin ja alkaa matkalla pelata jalkapalloa, niin hänen äkillinen energiatarpeensa tyydytetään pekonilla?

Veijo, oletkohan veijo nyt vihoissasi aivan unohtanut, että 1-t diabeetikon tavoite ei ole pitää matalaa verensokeria ruokavaliolla, energiavajeenkin uhalla. Ohjeesi ovat tietyille ihmisille joap hengenvaarallisia; en ymmärrä miten julkeat paasata uskoasi, joka sopii aivan hyvin lihaville laihdutusoppaaksi, mutta ei missää tapauksessa hoikalle ykköstyyppiläiselle tai lapselle elämänohjeeksi.

9. Vp Vierailija

Valitettavasti minulla ei ole aikaa alkaa värkätä katiskaa rautalangasta. Näyttää menevän sen verran yli hilseen päätellen kirjoituksistasi. Koeta optella ymmärtämään mitä luet ennenkuin vastaat.

Minä olen diabeetikko ja otan energiani rasvasta. Täysin luonnolista. Hiilihydraattitankkaus ja vastaavat luulot ovat pitäneet urheilupuolta ansassaan kymmeniä vuosia. Onneksi erehdys on nyt myönnetty todella korkealta taholta.

Jeff Volek, tohtori ja vähähiilihydraattisenravinnon, aineenvaihdunnan ja terveyden ja fyysisen suorituskyvyn tutkimiseen erikoistunut tutkija Connecticutin yliopistosta USA:ssa sanoo että tämän päivän tilanteessa kaikki on suunnattu erilaisten nopeita hiilihydraatteja sisältävien tuotteiden markkinoimiseen atleeteille. Kaikki alkoi 80-luvulla Gatorade energiajuomalla. Tänään markkinat suorastaan tulvivat erityyppisiä

Terveenä ja kylläisenä

lue hitaasti ja varovasti, luulot rapisee.

10. niinpä Vierailija

oppitunti3:

Et ole diabeetikko. Etkä ainakaan pysy terveenä, joskin kylläisenä, kun otat energiasi rasvasta.

11. Vp Vierailija

Sinunlaisesi räkänokkien olisi parempi pysyä poissa aikuisten joukosta.
    Minun verensokerini heiluivat aterian jälkeen 23 tienoilla ja pitkä oli yli 10 ennen LCHF ruokavalion aloittamista. Laske siitä apukoulusi matematiikalla olenko diabeetikko vai en.

Tiedoksi täysjärkisille:

Diabetes ei häviä mihinkään mutta oireet pysyvät poissa samoin kuin todennäköisesti pitkäaokaisseuraukset koska niitä aiheuttavia tekijöitä ei enää ole.

12. niinpä Vierailija

Suo siellä, vetelä täällä.

En minä tiedä onko se niin fiksua vaihtaa diabetes sydän- ja verisuonitauteihin? Asiantuntijatahot suosittelevat hiilihydraattien korvaamista juureksilla, kasviksilla, valkoisella lihalla; kyllä minä heitä uskon ennemmin kuin sinun rasvan mässäämistä. Ja viimekädessä minähän sen päätän.

13. Vp Vierailija

Mitkä asiantuntijat? Missä korkealuokkaisessa tutkimuksessa sanotaan että tyydyteyn rasvan ja sydän- ja verisuonitautien välillä on joku yhteys?

Terveenä ja kylläisenä
    Terveenä ja kylläisenä
    Terveenä ja kylläisenä
    Terveenä ja kylläisenä
    Terveenä ja kylläisenä

Mitä vikaa on lihassa?? Edes rasvaisessa lihassa??

Kuinka korvataan hiilihydraatit juureksilla ja kasviksilla=hiilihydraattia??

14. miksi Vierailija

Miksi Veijo olet vaihtanut nikkiä? Tyylisi tuntee kyllä.

15. Vp Vierailija

Totta kai tyylini tuntee. Kirjoitin jossain aikaisemmin että minulle tarjottiin kirjoituskieltoa asiattomista viesteistä. Aloittamani ketjun tekee asiattomaksi erilaiset, asiattomat ja perustelemattomat hyökkäykse, jopa henkilökohtaiset. Kun vastaan samalla mitalla niin narisija hyökkää ylläpidon kimppuun.

En tule kirjoittamaan Veijo puustinen nimimerkillä jatkossakaan. Miksi olla rekisteröitynyt sivulla missä ylläpito ei kanna vatuuta toimistaan?

Minut tunnistaa riittävän hyvin blogistani josta löytyy henkilötiedot.

16. sokeripommista Vierailija

Mistä tuollainen päähänpinttymä on tullut, että diabeettesliitto levittää ja suosittelee sokeripommia. Sitä olet hokenut aikasemminkin. SE ON VÄÄRÄ LUULO TAI TIETO. 1-tyypin d vanhempana tiedän tasan tarkkaan, että liikasokerin syöntiä ei missään nimessä suositella, vaan säännöllistä ruokailua välipaloineen, jotka pitävät siäsällään hitaita hiilihydraatteja.
    Diabeettoliitto pyrkii hoitosuosituksissaan siihen, että verensokeri pysyy koko ajan hyvällä tasolla. Kokemusta on ihan 10-vuoden ajalta, etten voi olla väärässä, enkä myöskään ole. Meillä on ainakin mennyt hyvin näiden ohjeiden pohjalta. Niin en tiedä mitä Ruotsissa D-liitto suosittelee, ehkä sitten sitä "sokeripommia".

17. JB Vierailija

Ja mitenkähän se onnistunee ??!! Nouseeko verensokeri makkaralla ja rasvasiivuilla tai vaikkapa kalalla, lihalla ja voilla. Jos päivän ateriat perustuvat vain rasvasta saatuun energiaan 1d niin huonosti käy. Ja ota huomioon, että tähän 1d kirjoon kuuluu monen ikäsiä ja -tyyppisiä ihmisiä. Paljon liikkuvat nuoret ja lapset eivät mitenkään pärjää pelkällä rasvalla. Ja vielä, älä nyt vain ohjeista sitä suklaapatukkaa taskuun kun alkaa rasvapainotteisen ruokavalion takia heikottamaan. Muuten kyllä täytyy olla varalla tai muuta vastaavaa makeaa, mutta ei rasvaisen ruokavalion takia.
    Ihme juttu, että sinä vain päättäväisesti vänkäät vaikka täällä on ihmisillä paljon tietoa asioista ja myös omakohtaisia kokemuksia 1d hoidosta. 2d voi olla erilainen hoidettava, sitä en tunne, mutta 1d tunnen aika hyvin kokemuksien pohjalta.

18. Vp Vierailija

Mistähän "luuloni" on peräisin ?? Lue yllättävä vastaus.

"Diabeetikoille suositellaan samanlaista monipuolista ruokavaliota, joka on eduksi kaikkien terveydelle. Sen on hyvä sisältää runsaasti kuitupitoisia ruokia eli kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyväviljaa sekä niukasti kovaa rasvaa, sokeria ja suolaa.

Siinäpä se, ja perustuu täysin THL:n satukirjaan.

Lue kuitenkin allaoleva jatko tarkasti, lue kahdesti ja kolmasti. Se sisältää koko karmeuden kuten Diabetesliiton edustajakin vastasi asiaa tiedustellessa. "Sitä vartenhan meillä on insuliinia".

Minulle tulee vääjämättä mieleen että sama "asiantuntija" voisi myös suositella jalan katkaisemista kerran kuukaudessa, "Sitä vartenhan meillä on kipsiä".

Nykyisten hoitomenetelmien ansiosta diabeetikko voi koota ruokavalionsa oman makunsa mukaan, yksilöllisesti ja joustavasti."

Ja sitten seuraa jälleen täysin perusteetonta suoraan THL:ltä:

"Syömällä terveellisesti diabeetikko edistää hyvinvointiaan. Terveellisen ruokavalion avulla ehkäistään ja hoidetaan lihavuutta. Sopivan ruokavalion avulla verensokeri voidaan pitää mahdollisimman normaalina ja näin ehkäistä lisäsairauksia tai niiden etenemistä. Hyvillä ruokavalinnoilla vaikutetaan myös veren rasvoihin ja verenpaineeseen siten, että diabeetikoiden lisääntynyt riski sairastua valtimotauteihin ja muihin verisuonisairauksiin vähenee."

Terveellisellä syömisellä tarkoitetaan tietnkin jälleen virallista ravintosuositusta jonka terveellisyydestä ei todellisuudessa löydy mitään näyttöä, päinvastoin.

Suomen Diabetesliitto - Diabeetikolle sopiva syöminen

19. Vp Vierailija

Lue mistä on kysymys niin että tiedät mitä intät. Valitettavasti minulla ei ole aikaa niille jotka luulevat että maapallo on yhä litteä.

20. aamuvirkku Vierailija

JB sanoo selvästi, että hän tietää pitkän hoitokokemuksensa perusteella mistä on kysymys ja miten diabeetikkolapsen kanssa toimitaan.

Se on Veijo, joka nostaa kädet pystyyn kun ei ymmärrä mistään mitään. Vastaan pitää vain vängätä. Lopeta jo, hyvä mies. Olet jo tarpeeksi pitkään tehnyt itsesi naurunalaiseksi.

21. niinpä Vierailija

Kukaan järkevä ihminen ei ala syöttämään lapselleen rasvaa ja pudottamaan insuliinia minimiin.

22. Vp Vierailija

Aamuvirkku

Koska Ruotsissa todettiin nykyiset ravintoneuvot mitättömiksi (hyvin hataralla pohjalla) ja suositukset ovat samat kuin Suomessakin (voidaan kai sanoa tänään että olivat) niin minulle on aivan sama mitä joku pitkän "hoitokokemuksen " omaava sanoo. Suurin ongelma Ruotsissa tilee olemaan nykyisten ravintoneuvojien uudelleen koulutus (professori Nyström, SBU:n jäsen ja lääkärien kouluttaja). Uusien lääkäriksi opiskelijoiden tiedot tulevat olemaan tutkimukseen perustuvat eivätkä vanhoihin luuloihin.

Minulle on täysin turha natista. Minä tiedän mitä uusi tutkimus sanoo ja tiedän myös omasta kokemuksesta että ne tiedot pitävät paikkansa. Jos jollekkin on piikki lihassa se että muutkin diabeetikot saavat sen lottovoiton minkä minä olen saanut LCHF ruokavaliolla niin se ei munua paljon liikuta. Kaltaisesi saavat kaikessa rauhassa minun puolestani jatkaa "syö mitä haluat-meillä on lääkkeet" linjalla. Toivon että myös lohdutus "tämä on normaalia kehitystä diaeteksen yhteydessä" samalta hoitoporukalta on riittävä sitten jos ja useimmiten kun seurannaissairaudet iskee.

23. Kerroppa Vierailija

Mutta, muistaakseni sinulla on kokemusta 2D. Miksi koko ajan sotket 1D samalla menetelmällä hoidettavaksi. Ja 1D ei tosiaan käytä muita "lääkkeitä" kun sen tarvittavan isuliinin. Mitä sitten suosittelet ureheilevalle lapselle esim. välipalaksi VHH ruokavaliosta, että verensokeri pysyy tasaisena ja hän jaksaa liikkua ja urheilla, mitä asiantuntijat suosittelevat ja mitä sinä itse ajattelet ?Äläkä sitten ala kierrellä ja kaarrella vaan
    nimea joitakin välipaloja, että verensokeri pysyy tasaisena ?Edelleen on kysymys 1D.

24. Vp Vierailija

Olen useilla kskustelusivuilla törmännyt väitteeseen että "toimiihan se jollain tavalla D2:ssa mutta ei D1:ssä." On ehkä korkea aika kuunnella tunnustettua tutkijaa ja taitavaa diabeteslääkäriä niin saadaan asia järjetykseen:

Dr Jörgen Vesti Nielsen

Jörgen Vesti Nielsen, aikaisemmin ylilääkäri Karlshamnin Sairaalassa, nykyisin eläkkellä, on yksi Ruotsi ehdottomasti parhaista diabeteslääkäreistä.

Vonna 2003 hän aloitti tutkimuksen koskien vähähiilihydraattista ruokavaliota diabeetikolle. Tutkimus joka on ainutlaatuinen diabeteshoidossa. Tutkimus on nimeltään Karlhamnsstudie. Tutkimus osoittaa että vähähiilihydraatinen ruokavalio, kutsutaan jopa nimellä LCHF, on täysin ylivoimainenverrattuna Elintarvikelaitoksen (vrt THL/Diabetesliito) diabeetikolle normaalisti suosittelemaan ruokavalioon. Alla olevasta linkistä voit lukea käännöksen Karlshamnin tutkimuksesta ja sen hämmästyttävistä tuloksista 2-tyypin diabeetikolle joka noudatta LCHF ruokavaliota (ei edes tiukka versio).

lue D2:sta

Alta löydät Nielssenin kirjoituksen koskien 1-tyypin diabetesta. LCHF ruokavalio toimii myös heille. Lue, lue useamman kerran. Tieto voi säästää hengen.

lue D1:stä

Terveenä ja kylläisenä

25. Minä Vierailija

kuuntelisin mielelläni nyt sinun ajatuksesi asiasta, kun olet siihen niin hyvin perehtynyt, vai oletko ?Miten paljon liikkuva ja urheileva lapsi/nuori pärjää koko päivän rasvaisella ruokavaliolla ja vihanneksilla ? Yleensä jos joku on perehtynyt kunnolla asiaan, niin mielelellään jakaa tietoa. Ei tarvitse A-4 kokoista tekstiä tehdä, vaan ihan muutamalla lauseella, miten se onnistuu. Kysymys paljon liikkuviasta 1t-d lapsista ja nuorista ? Mitä linkistä luin, niin ne hiilarimäärät ovat todella pieniä ?? ja eihän se olekkaan sitten VHH jos hiilarimäärä ylittää sen sallitun määrän. Silloin se on tavallinen rasvainen ruokavalio.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri