Lehmänmaidon aloitus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinkkejä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vinkkejä

Vieras
Kohta lapsi täyttää vuoden ja pitäisi alkaa lehmän maitoa juomaan. On saanut n. 2kk:n ajan rahkaa, maustamatonta jukurttia, raejuustoa ja maitoa puuron seassa keitettynä. Mitenkäs tuo tavan maidon juonti ihan sellaisenaan aloitetaan?

Niin, ja maito on tähän saakka ollut pelkkää tissimaitoa, eikä ole tarkoitus imetystä vielä lopettaakaan. Pitäisi kuitenkin tuota tavallistakin maitoa rueta piakkoin juomaan, vaikkakin rintamaidon ohella. Miten muut olette toimineet?

Miksi pitäis alkaa juomaan lehmänmaitoa, jos kerran imetät? En meilä ainakaan ole annettu ennen kuin vasta sitten kun olen lopettanut imetyksen. Mä oon alloittanut sillä HYLA-tiiliskivimaidolla, se uppoaa parhaiten tissimaodin jälkeen, kun maistuu vähän makealle. Tosi nihkeesti noi on sitä juoneet, eli oon vaoinut huoletta antaa heti niin paljon kun ovat vaan juoneet. Ruuan yhteydessä olen maitoa antanut.

Ihan olen antanut nokkamukista. Aluksi olen lämmittänyt. Meillä ei lehmän maidon menekki ole aluksi ollut kovaa ja lapset ovat selvästi hylkineetkin sitä. Olen silloin antanut tuttua korviketta ja pidemmän päälle maidon tilalla vettä. Kokeilemalla ja lapsen reaktioita kunnioittamalla.

Mä annoin ekalla kerralla aamupäivällä 50 ml rasvatonta maitoa. Kun ei tullut mitään oireita, annoin seuraavana päivänä saman verran. Kolmantena päivänä annoin jo enemmän ja siitä pikuhiljaa siirryttiin kokonaan. Kyseessä Tuttelia juonut vauva.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Miksi pitäis alkaa juomaan lehmänmaitoa, jos kerran imetät? En meilä ainakaan ole annettu ennen kuin vasta sitten kun olen lopettanut imetyksen. Mä oon alloittanut sillä HYLA-tiiliskivimaidolla, se uppoaa parhaiten tissimaodin jälkeen, kun maistuu vähän makealle. Tosi nihkeesti noi on sitä juoneet, eli oon vaoinut huoletta antaa heti niin paljon kun ovat vaan juoneet. Ruuan yhteydessä olen maitoa antanut.

Menen töihin ja sen vuoksi tuo kalsiuminsaanti pitäisi "turvata", kun imetykset vähenee. Tosin kai noita muitakin maitotuotteita voin antaa... Huolestuttaa vaan, saako lapsi riittävästi kalsiumia. En mie muuten...

Noita imetyksiä tulee olemaan vuorokaudessa ehkä 3-4. Aaamulla ennen töihin lähtöä, töistä tullessa, ja iltapuuron jälkeen. Pitää rueta kokeilemaan tuota tavan maitoa esim. ruuan kanssa.