Hae Anna.fi-sivustolta

Lehtien otsikot

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä amalia, 21.10.2013.

1. amalia Vierailija

Olettekos kiinnittäneet huomiota lehtien otsikkoihin?

Esim. Jani Toivola saa lapsen. No ei varmasti saa, vaan hänestä tulee isä.
    Missi Salkkareihin. Tietääkseni ei ole missi, vaan on osallistunut missikisoihin.

Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon. En tiedä miksi minua ärsyttää tuollaisen virheelliset otsikot.

2. jaa Vierailija

ai mieskö ei voi saada lasta?
    Kyllä meillä mies sai lapsen yhtälailla kuin minäkin adoption yhteydessä. Kumpikaan meistä ei synnyttänyt lasta!!! Ei vaikka olemme tuiki tavallinen heteropari.

3. Mitähän lehtiä Vierailija

...te oikein luette?

Mielestäni Hesarissa on pääosin ihan asianmukaiset otsikot. Tekstikin on kutakuinkin asiakieltä. Puute ei huuda kovin usein kuten maakuntalehdissä.

4. Kyllä minusta isäkin saa lapsen, vaikkei sitä synnytäkään. Missiksi taas sanotaan aivan yleisesti ainakin arkikielessä kaikkia, jotka ovat joskus osallistuneet missikisoihin.

Otsikon tehtävä lehdessä, varsinkin iltapäivälehdessä, on herättää huomiota ja saada ihminen ostamaan lehti. Tästä syystä varsinkin lööpeissä oiotaan mutkia surutta. Ärsyttäähän se varsinkin, jos otsikko on herättänyt kiinnostuksen, jolle itse jutussa ei sitten olekaan katetta.

Opiskellessani viestintää joskus muinoin meille opetettiin, että otsikon pitää olla sellainen, että se houkuttelee lukemaan jutun. Se ei saa olla "hillopurkkietiketti", joka vain kertoo jutun sisällön parilla sanalla. Yksi mieleen jäänyt perusperiaate oli, että otsikossa pitää olla aktiivimuodossa oleva verbi. Joillakin lehdillä on omat säännöt otsikon pituudelle, ja varsinkaan lööppiin ei kolmea sanaa pitempiä otsikoita mahdu.

5. asiakielestä Vierailija

Selailin tänään sunnuntain Hesarin. Vähän aikaa sitten päättyneen pätkätilauksen jälkeen tuskin tilaan lehteä pitkään aikaan. Pärjään niin hyvin ilmankin.

Nettilehdestä klikkaan mielenkiintoisimmat uutiset. Muutama päivä sitten oli lähellä etten lähettänyt palautetta toimitukseen otsikon takia. Samasta uutisesta jutteli viikonloppuna Radio Novassa juontaja Maria. Luultavasti nainen vain lisäsi tuskaa kuulijoissa.

Sanalla on ihmeellinen voima. Saman asian voi esittää niin monella tavalla.
    Älkää kysykö mistä uutisesta oli kysymys. Varmasti moni muukin on närkästynyt ko. uutisesta.

6. Mitähän lehtiä Vierailija

Nyt mun täytyy tunnustaa, että olen ihan ulkona. Minulla ei ole hajuakaan, mistä otsikosta tai asiasta on kyse.

7. amalia Vierailija

Kyse on ihan yleisellätasolla lehtien tavasta otsikoida kirjoituksensa, vähän harhaanjohtavasti.

8. anna Vierailija

Kuten joku muukin kirjoitit, lehti otsikoi juttunsa herättääkseen mielenkiinnon lukea sisäsivulla oleva juttu. Eihän kukaan osta lehteä, jos joku tuntematon saa lapsen mutta Jani Toivola on ilmeisesti tuttu nimi. Tosin en ole koskaan kuullutkaan hänestä. Lehden myynnistä ja rahasta siinä on kysymys.

9. outoa Vierailija

sanottiin ennen.

10. Otava Vierailija

Minua naurattaa sähköpostin mainosvinkit. Saan mitä ihmeellisimpiä vinkkejä, kun hieman sivua aihetta. Eilen neuvottiin matkustamaan Turun kautta Gdanskiin.

Ruokakaupassa naureskelen Seiskan uusimmalle kannalle. Matti sai vihdoinkin perheen.
    Poskettomia otsikoita, joille varmasti Mattikin naureskelee.

Minua naurattaa viime yön uni. Näin unta Otava-laivasta. En taatusti haaveile sopimuksesta Otavan kanssa.

Nyt jatkan töitäni tai muuten saan satinkutia. Täällä töissä on "sairaasti" töitä.

11. heh Vierailija

Silloin tällöinhän tuo mulatti on tv:ssä. Taitaa olla nyt kansanedustaja. Tais erota miesystävästään hiljattain.

12. Kummisetä Vierailija

Jani Toivolan ystävänainen saa lapsen ja Janista tulee lapsen kummisetä.

13. Allsorts Vierailija

Ostin eilen makeispussin ja syön nyt eilen avaamaani namipussia. Vatsani oli eilen niin kuralla ettei edes namut maistuneet.

Katsoin aikoinaan netistä Villa Helena tv-sarjaa. Ko. mieshenkilö oli huippuhauska roolissaan.
    Olen myös joskus nähnyt hänet jossakin viihdeohjelmassa.

Valloittava persoona ja toivon hänelle kaikkea hyvää. Jostain syystä aina olen pitänyt homoista.
    Minulle on täysin yhdentekevää onko henkilö tullut kaapista vai pitääkö asian omana tietonaan.
    Jostain syystä homot ovat ihania ja suurin syy lienee, että he antavat naisten olla rauhassa.
    Eipä tuo asia enää vaivaa näillä vuosikymmenillä, mutta nuorempana liian moni tunki iholleni.

14. heh Vierailija

Ai se on Jani Toivola, nyt tiedän. On hyvin hauskannäköinen mielestäni.

15. tuodatuoda Vierailija

Sehän sanoi tulevansa isäksi. Taitaa olla sijaissynnyttäjä, joka synnyttää hänelle lapsen. Siitetty kai Janin spermalla. Näin voi homotkin tulla isäksi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri