Leikittekö päivittäin lastenne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti minäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aiemmin vastasin että en todellakaan kun lapset leikkii keskenään mutta
joo olen minäkin leikissä mukana
istun leikki kahvilassa
syön leikkiruokaa
jos työntävät nukkea vaunuissa kysyn voi kuinka suloinen pieni saako sitä silittää.mikä sen nimi yms..
jos elikkivät koiraa sanon tuleppas koira täne niin minä vähän rapsutan
jos leego kyhäelmä hajoaa autan sen korjaamisessa yms...

kiitos åb !!!!
mäkin tajusin sun tekstin luettuasi et leikinhän minäkin sitten! Mä en istu lattialla leikkimässä mut olen tosiaan yleisönä taputtamassa esityksille, silittelen niitä nukkeja kun lapsi leikkii kotileikkiä ja käy esittelemässä vauvoja minulle, puhallan jos nallelle tulee pipi, käydään pulkkamäessä ja luistelemassa (mut siis itse luistelen omia menojani ja pulkkamäessäkin toimin seuraneitinä, taputan tahtia ja autan välillä tuomaan pulkkaa mäen päälle ja annan vauhtia kun lapsi lähtee liukumaan mäkeä alas...)

Eli kai mäkin sit leikin päivittäin lapseni kanssa mut en ajattele sitä niin koska mä en istu siellä lattialla leikkimässä kotileikkiä tms. samalla lailla kun näen ystävieni tekevän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja mitä muuta minä kotona tekisin? Tuijoittaisin telkkaria?

Mitä muuta tekisit kotonasi??
Mitä teit ennen kun sinusta tuli äiti?!
Kyllä minulla ainakin on tekemistä kotona vaikka poika olisi viikonlopun isänsä kanssa reissuillaan..

-teen itselleni jalkahoidon
-kuorin ihoni
-värjään hiukseni
-leivon
-neulon
-siivoan
-luen
-katson elokuvan
-olen tietokoneella
-laitan irto valokuvia albumeihin
- juoruan kavereiden kanssa
lisääkin keksisin mut ymmärsit varmaan pointin?

Tää kyllä suorastaan järkyttää minua!!! Eli sen sijaan että antaisit aikaasi lapselle, teet kaikkea tuota ja muutakin!!! Yleensä en harrasta seuraavan kysymyksen kysymistä, mutta pakko: Miksi sinulla on lapsia, jos et halua heille aikaasi antaa?

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Kyllä minulla ainakin on tekemistä kotona vaikka poika olisi viikonlopun isänsä kanssa reissuillaan..

-kuorin ihoni
-värjään hiukseni
-leivon
-neulon
-siivoan
-luen
-katson elokuvan
-olen tietokoneella

Tää kyllä suorastaan järkyttää minua!!! Eli sen sijaan että antaisit aikaasi lapselle, teet kaikkea tuota ja muutakin!!! Yleensä en harrasta seuraavan kysymyksen kysymistä, mutta pakko: Miksi sinulla on lapsia, jos et halua heille aikaasi antaa?

Luitko mitä kirjoitin???
Ja sua järkyttää edelleen et mä teen kaiken ton kun isä ja poika ovat viikonlopun omilla reissuillaan??
Kun mä olen yksin eikä lapsi ole täällä!

-kuorin ihoni
-värjään hiukseni
-leivon
-neulon
-siivoan
-luen
-katson elokuvan
-olen tietokoneella

Miten tuolla listalla luetellut asiat estävät ajan antamisen myös lapselle?

Alkuperäinen kirjoittaja no en:
En minä ole leikkimistä varten, sitä varten ovat kaverit ja sisarukset. Meidän lapset ovat tottuneet leikkimään yksinkin. Aika ajoin olen vain "aloittamassa" leikit ja sitten jatkavat itsekseen. En ymmärrä vanhempia, jotka istuvat lastenhuoneen lattialla monta tuntia ja antavat lastensa pomottaa heitä leikkimään. EIhän siinä pääse mielikuvitus kehittymään ollenkaan!

peesi

En ymmärrä vanhempia, jotka istuvat lastenhuoneen lattialla monta tuntia ja antavat lastensa pomottaa heitä leikkimään. EIhän siinä pääse mielikuvitus kehittymään ollenkaan!

Ei yhteisessä tekemisessä ole kyse pomottamisesta, ei ainakaan meillä! Ja nimenomaan lapsen leikki kehittyy, kun esim. aikuinen antaa leikimallia ja ohjaa leikin aloituksessa. Keskustelu leikin lomassa ja aidosti läsnäoleminen, on parasta läheisyyttä ja välittämistä mitä aikuinen voi lapselleen antaa. Meillä toimitaan näin ja toki jokainen tavallaa... Ja jos joskus äiti tai isi ei halua tai jaksa leikkiä lasten sitä pyytäessä, aikuinen on se joka asian silloin päättää.

Peesi! Mä jopa tykkään leikkimisestä. Nyt kun lapset on isompia niin eivät oikeastaan enää leiki tai pojat leikkivät omia leikkejä joissa olen kolmaspyörä... Onneksi kuopus pikkuhiljaa alkaa jo ihan oikeasti leikkimään että saan taas leikkikaverin :)
mä muuten leikin pihallakin lasten kanssa. Siis koko pihan lasten kanssa. Välillä meitä on useampi aikuinen siellä leikkimässä tai pelaamassa... Ja on kivaa kaikista :)
itse en ikinä katso tvtä kun lapset hereillä. Tai katsotaan luonto ohjelmia tai lasten ohjelmia. Meillä tv on päällä muutenkin vain jos sitä katsotaan lasten kanssa. Omia ohjelmia katson sitten kun muksut nukkuu tai ovat muualla. Tv passivoi. Kun tv on päällä ja sitä puolella silmällä seuraa niin ei voi sanoa olevansa läsnä lasten touhuissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaalimaan vartija harmailee:
En ymmärrä vanhempia, jotka istuvat lastenhuoneen lattialla monta tuntia ja antavat lastensa pomottaa heitä leikkimään. EIhän siinä pääse mielikuvitus kehittymään ollenkaan!

Ei yhteisessä tekemisessä ole kyse pomottamisesta, ei ainakaan meillä! Ja nimenomaan lapsen leikki kehittyy, kun esim. aikuinen antaa leikimallia ja ohjaa leikin aloituksessa. Keskustelu leikin lomassa ja aidosti läsnäoleminen, on parasta läheisyyttä ja välittämistä mitä aikuinen voi lapselleen antaa. Meillä toimitaan näin ja toki jokainen tavallaa... Ja jos joskus äiti tai isi ei halua tai jaksa leikkiä lasten sitä pyytäessä, aikuinen on se joka asian silloin päättää.

Peesi! Mä jopa tykkään leikkimisestä. Nyt kun lapset on isompia niin eivät oikeastaan enää leiki tai pojat leikkivät omia leikkejä joissa olen kolmaspyörä... Onneksi kuopus pikkuhiljaa alkaa jo ihan oikeasti leikkimään että saan taas leikkikaverin :)
mä muuten leikin pihallakin lasten kanssa. Siis koko pihan lasten kanssa. Välillä meitä on useampi aikuinen siellä leikkimässä tai pelaamassa... Ja on kivaa kaikista :)
itse en ikinä katso tvtä kun lapset hereillä. Tai katsotaan luonto ohjelmia tai lasten ohjelmia. Meillä tv on päällä muutenkin vain jos sitä katsotaan lasten kanssa. Omia ohjelmia katson sitten kun muksut nukkuu tai ovat muualla. Tv passivoi. Kun tv on päällä ja sitä puolella silmällä seuraa niin ei voi sanoa olevansa läsnä lasten touhuissa.

Juu. En mä tuntikausia istu lattialla eikä lapsi mua pompota. Mutta jos hän tulee ja pyytää mukaan nallea hoitamaan tms niin miksi se pitäs torjua? Siksikö että olen aikuinen? Yhtälailla haluan että poika aikuisena muistaa meidän leikkineen hänen kanssaan kuten oma isä. Äiti ei ole koskaan ollut leikkijätyyppi eikä ole nytkään mummina.

Viestiketjua lukiessa tuli mieleen, että ehkä tärkeintä on kuitenkin se aika ja huomio mitä lapsille annetaan. Sillä tapahtuuko se just kotia leikkimällä tai muuten yhdessä olemalla ei kai loppupeleissä ole niin merkitystä. Eli ei ole hyvän vanhemman mitta se istuuko siellä lastenhuoneen lattialla kuinka monta tuntia päivässä vann se että huomioi positiivisesti lapsia ja antaa omaa aikaansa lapselle. Niistä muodostuvat ne hyvät yhteiset muistot :)

Leikin joka päivä lapseni 1v7kk kanssa. Hän on ainoa lapsi joten tuntuisi omituiselta jos en pitäisi seuraa ja hän osaa sitä kyllä vaatiakin. Musta on kans omituista että hankitaan lapsia mut sit ei viitsitä leikkiä ja seurustella heidän kanssaan vaan oletetaan että lapset istuvat huoneessaan yksin hiljaa että äiti saa nettailla ja katsoa töllöä. Mun oma äiti vietti paljon aikaa meidän lasten kanssa ja niistä hetkistä jäi ihanat muistot!

Yhteistyössä