Hae Anna.fi-sivustolta

Leipakone

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Nikki, 23.11.2005.

1. Nikki Vierailija

Olen jo pitkaan haaveillut leipakoneesta lahinna siksi kun tasta maasta ei kunnon leipaa saa (minun makuuni). Onko elleilla kokemusta, hyvia ja huonoja, suosituksia merkeista ja mita ei varmasti kannata ostaa jne. Kestaako kauan tehda leipaa, onko kova-aaninen jne. Kiitos!

2. Hippi Vierailija

Hobby hallista ostettu leipäkone (onkohan Nordika) on aika kovaääninen sekoittamisen aikana.

Sähkökatkon tullen on huomioitava, että se aloittaa ohjelman alusta eli jos siellä on melkein paistunut leipä ja lapa alkaakin pyöriä niin enpä tiedä mitä siitä seuraa... Onneksi olin paikalla sähkökatkon aikana ja taikina oli vasta sekoitusvaiheessa.

3. mm Vierailija

No meillä ainakin on tykätty. Ostettiin kenwoodin leipäkone jossa on 12 ohjelmaa. Saa ihania leipiä, lisäksi allergiselle lapselle onnistuu gluteenittomat leivätkin! Gluteenittomilla leivillä on äkkiä tienannut hintansa takaisin

Tosin kannattaa ostaessa kiinnittää huomiota ohjelmiin, jotka tulisi olla mahdollisimman monipuoliset. Esim. Glut leivät ei onnistu muulla kun pikaohjelmalla

4. elli Vierailija

Minä myös haluaisin tietää leipäkoneista. Onko hyväksi todettuja merkkejä? Tuleeko hyvää leipää ja onko vaivalloista tehdä? Vai kannattaako edelleen ostaa kaupasta? Hyviä ja huonoja kokemuksia kaivataan!

5. Iäkäs Elli Vierailija

Minulla on ikivanha Panasonic. On hiljainen muuten, mutta hiivaa ottaessa paukauttaa muutaman kerran kuin löisi saappaita yhteen. Siinä on neljän tunnin normaali ohjelma ja sitten vain taikinanteko-ohjelma, joka kestää vajaan kaksi tuntia.

Tämä sopii minulle, kun olen eläkkeellä. Teen vaikka minkälaisia sovelluksia. Eihän ole helpompaa tapaa tehdä leipää tai pullaa kuin leipäkoneella. Sinne vain aineet, kansi kiinni, johto seinään ja napinpainallus. Siihen ei monta minuuttia mene.

Teen ruisleipää siten, että laitan vellimäisen juuren, johon sílppuan vähän vanhaa ruisleipää. Sitten ajastan 13 tunniksi, joka on pisin aika. Saatan välillä pysäyttää ja lisätä aikaa, että ehtii vähän enemmän hapantua. Ei siitä samanlaista tule kuin oikeasta ruisleivästä, mutta hyvää. Ruisleipä ei kohoa sellaiseksi hötöksi kuin esim. pelkkä valkoinen vehnäjauholeipä. Maltaita käytän myös ja jauhan itse rukiit, ohrat ja vehnät. Joskus olen laittanut jauhamiani riisi- ja tattarijauhoja joukkoon.

Mausteeksi mitä mielikuvitus milloinkin sallii: kuminaa, korianterin siemeniä jauhettuna, varsisellerijauhetta, kuivattuja kehäkukan lehtiä, rusinoita. Ja sitten raasteita: porkkanaa, maa-artisokkaa, palsternakkaa, omenaa jne... Ei kaikkea kerralla, mutta aina jotakin.

Valkoisia vehnäjauhoja laitan vajaan 2/3 ja loput kokojyväviljoja.

Johan taas innostuin!

6. mm Vierailija

No ei ainakaan vaivalloista ole, mutta ihanaa vaihtelua kaupan leipiin.
    Kannattaa satsata koneeseen, jossa on paljon ohjelmia. Esim. gigantista saa parilla kympillä koneen jossa oli vain yksi/kaksi ohjelmaa, joten hinta/laatusuhde varmasti sen mukainen.
    Meidän koneella saa tehtyä taikina (esim. sämpylöihin), hillot ja on monenlaista leipäohjelmaa; isoon ja pieniin, tummiin ja vaaleisiin. Puhun siis tuosta kenwoodista, maksoi jotain 80€ vuosi sitten. On haukkunut hintansa jo aikoja sitten :))
    varsinkin allergisen lapsen leipien valmistuksessa.

7. immu Vierailija

Ovat tainneet leipäkoneet kehittyä paljon viime aikoina. Minulla oli muutama vuosi sitten käytössä kone ja en tykännyt kovinkaan paljon. Leivän teko kesti tosi kauan verrattuna normaalisti leivottuun leipään ja kaikkiin leipiin tuli jonkinlainen sivumaku. Olisikohan ollut jotenkin koneen raaka-aineesta tullut?

Leipä ei myöskään säilynyt yhtä hyvin kuin normaalisti itse leivottu leipä. Ja luonnollisesti leivän koko oli rajoitettu eli jos tarvitsit enemmän leipää niin olisi pitäny tehdä kaksi koneellista ja se olisi kestänyt jo työpäivän verran.

Leivän ulkonäkö ei ollut mitenkään huokutteleva, kun paistui siinä leivonta-astiassaan.

Eli en näe leipäkonetta järkevänä vaihtoehtona kotileipurille, joka on tottunut itse leipomaan leipänsä. jos taas et leivo itse vaan ostat kaiken leivän kaupasta niin silloin voi kone puolustaa paikkaansa.

8. Niina Vierailija

Alkuhuuman jälkeen leipäkone seisoo lähinnä kaapin täytteenä.
    Ostin muutama vuosi sitten koneen, jossa on 12 eri ohjelmaa, pika, normaali (kestää silti reilut 2h), taikinan teko, hillon teko, tumman ja vaalean leivän teko yms.
    Kone pitää alussa n.45min. kovaa ääntä sekoituksen aikana enkä voisi kuvitella ajastavani sitä niin, että saisimme aamuisin tuoretta, lämmintä leipää , vaikka se olikin haaveeni konetta ostaessa.
    Jotenkin leipiin kyllästyi. Maistuivatkin aina lähes samalta. Homehtuivat helposti ja jo seuraavana päivänä leipä ei ollut hyvänmakuista. Leivän ulkonäkö aina sama, pitkulainen vuokaleipä ja pystyy tekemään vain 3-4dl taikinan kerralla.
    Nykyään kaivan koneen esiin, kun teen pitsa, sämpylä tai pullataikinan, vaikkakin 3dl nestettä on pieni määrä isommalle perheelle.

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri