Lelu kysely :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostunut :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiinnostunut :)

Vieras
Tuli mieleeni muutama kysmys leluista:

Ostatko minkä verran leluja? Millaisia?

Kuka teillä päättää millaisia leluja ostetaan? Lapsi vai vanhemmat?

Ostatteko ns. merkkileluja (little pets shopit ym. tulee ekana mieleen) ?

Onko joku joka ei osta muita kuin laadukkaita perusleluja lapselle? Riittävätkö ne?

Minulla on vasta reilu 1v tyttö ja ostelen usein kivoja kehittäviä leluja. Puiset ym. ovat tosi kivoja. Meillä ei ole yhtään sukulaista joka ostaisi mitään eli itse ostetaan kaikki. Meillä on paljon leluja jo nyt (olen tehnyt aiemmin pph:n työtä, joten oli valmiiksi jo osa). Huone näyttää silti tosi siistiltä ja kaikki lelut ovat kestäviä perusleluja. Tuttavilla käydessä näkee ties minkälaisia muovi krääsä kaatopaikkoja. Mitenköhän kauan ns. perusleluilla pärjätään (legot, junarata, palikat, kotileikki jne.). Tietenkin kaikki on kiinni siitä mitä ostetaan itse mutta mietin, että miten muilla? Nyt on tietenkin ruusuinen ajatelma etten osta mitään turhaa ja huone pysyy kauniin siistinä mutta katoaako se ajatus. Miten pitkään aikuinen voi ns. päättää mitä hankitaan? (kun tietenkään tuo 1v ei vielä vaadi eikä toivo).

Helppoa kun ei ole rahaa. Lapset saa leluja synttäreillä ja jouluna. Synttärilahjan saa lapsi ite valita ja joululahjatkin toivoa. Mutta en silti osta yleensä mitään muotivillityksiä. Tytölle ehkä tulee ostettua enemmän sitä krääsääkin.
Tällä hetkellä on 4v ja 7v poikien huoneessa kirjoja, pieniä ja isoja legoja, parkkitalo+pikkuautoja ja muutama isompi auto.
Toisaalta ovat saaneet jostain muutaman muoviukon/robotin tms ja leikkivät paljon niilläkin, mitkä itestä tuntuu ihan turhilta.

Meillä on kolmevuotias poika ja 10kk vanha tyttö. Toistaiseksi olemme päättäneet mitä leluja ostetaan, lahjoja lukuunottamatta tietysti.

Meillä on Brion junarataa ja Duploja aika paljon, niitä en itse enää juuri ostele, ehkä Duploihin jotain täydennystä tai maatilahahmoja. Briolta löytyy myös hella, johon olen Ikeasta ostanut kattilat ja leikkiruuat. Sitten on jotain työkaluja, pehmoleluja ja aika kiva määrä kirjoja. Askartelutarvikkeita löytyy tietysti muovailuvahasta värikyniin ja vesiväreihin. Niin ja Plaston hiekkaleluja ja autoja on meillä vähän liikaakin..

Tytöllä on vauvaleluja veljen ajoilta ja ne on riittäneet hyvin. Yhden mollamaijan ostin kun se oli niin tytön näköinen :)

Mitään sellaista periaatetta meillä ei ole, etteikö muotileluja voisi sitten aikanaan ostaa. Lapsen toiveet otetaan tietysti huomioon myös. Oma toive on, että lelu ei olisi kauheaa krääsää ja että se ei passivoisi lasta tuijottamaan, kun lelu leikkii lapsen puolesta.

Lähinnä jouluna ja synttärinä, lahjoiksi tulee niitä krääsää ja itse ostan kunnollista lasten toiveiden mukaan. Meiltä vauvalelut on pistetty pois mutta löytyy brion rautatie, legoja, sylvanien families, littles pet shop, zhuzhu hamstereita ja ratoja, muumitalot ja laivat yms. muumisarjaa, barbieta miljoona siskontytön peruja kalusteineen, nukkekoteja kaksi, leikkikeittiö ruokineen ja muine syöttötuolivarusteineen, ja paljon muuta mitä nyt en muista. Ja meillä on kaksi tyttöä, kerrotaan heidän iät ja juhlat niin kyllä niitä on jo kertynyt vaikka ovatkin alle kouluikäisiä. Osa on tosiaan saatu lainaankin, kuten legot pesukopallinen.

No meillä on pojat 6v,3v ja reilu 1v ja tulokkaan sukupuolta ei tiedetä.
Vauvan lelut on brioa ja fisher pricea ja vanhoja legon primoja.
Taapero vaiheessakin Fisherin little people, duplot, brion junarataa, puuha pete ja tomi traktori lelut on ihan laadukkaita ja kestäviä. Pikkuautoja rupee kasaantumaan jos jonki.laista viritelmää...
Sitten tämän vanhimman kanssa on niitä muovihärpäkkeitä alkanu kerääntymään. Käydään paljpn kirppareilla ja sieltä saa itse ostaa jos jostain tykkää ja on halpa. Tuon ikäset tykkää paljon hahmoista ja niitä onkin sitten jos jonkinmoista + dinosauruksia iso laatikko. Ainoat ns. laatulelut taitaa olla legot.
Mutta kyllä meillä lelut pysyy ihan siististi hyllyissä, laatikoissa ja kaapeissa vaikka niitä onkin todella paljon.
Kerran vuodessa tehdään kunnon leluinventaario. Heitetään pois, lahjoitetaan tai myydään lelut jotka ei enää kiinnosta.

Ostan jonkun verran leluja, innoistuin vähän liikaa Venäjän reissulla ja kirppiksillä aina välillä. Nyttemmin en ole paljon ostellut. Meillä on legoja osteltu aika paljon, palapelejä sun muita.

Minä päätän millaisia leluja ostetaan, johtuen siitä että tyttö on vuosi 10kk. Ei paljon ole päätäntä valtaa vielä noissa asioissa.

En ostele tytölle vielä sellaisia, hello kittyä on muutama pehmolelu ja yksi pallo. Ei ole ihan ikäiselleen sopivia vielä. Sululaisilta on tullut paljon leluja ja kirjoja tytölle lahjoina. En aio tulevaisuudessa panostaa kauheaan lelukasaan vaan annan lapsen rakentaa leikkejä siitä, mitä jo on.

meillä on duploja, junarataa, keittiövälineitä ja hella, leikkityökaluja, rooliasuja, jokunen nukke ja niille tarvikkeita, palikoita, fisher price little people autoja ja ukkoja sekä niiden tarvikkeita. sitten on soittimia, palapelejä järkyttävät pinot, pelejä yms joten rojua on kyllä aivan riittävästi, ajoittain laitetaan surutta tavaraa kiertoon tai säilytykseen kun uutta tuntuu tulevan ovista ja ikkunoista

juurikin semmoinen tuntuma on että lahjaksi lapset saavat ihan älytöntä muovikrääsää joka onneks pian hajoaa

Yhteistyössä