Lempilapsi...Pahalta tuntuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..i..i..i.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

..i..i..i.

Vieras
Hieman taustoja siis: Siskollani ja minulla on molemmilla lapset. Sisko muutti jokin aikaa sitten vanhempieni lähelle asumaan, itse asun kauempana.. Olen aina tiennyt että äitini ja isäni ovat paljon tekemisissä siskon perheen kanssa, hoitavat siskon lasta, ostavat leluja, vaatteita..
Itse asumme tosiaan hieman kauempana ja käymme noin kerran kuussa kylässä isovanhemmilla.. Meillä he käyvät ehkä kerran kaksi vuodessa.. Olen luullut, että perheemme on heille edes jollain lailla tärkeä ja että meille puhuttaisiin asioista..
Noh, juuri sain kautta rantain tietää että vanhempani ja siskoni perhe ovat porukalla lähtemässä rantalomalle, kukaan ei vaan ole meitä pyytänyt mukaan.. Sisko oli kuulemma kieltänyt asiasta meille kertomasta..

Tuntuu niin, niin pahalta :(

Mulla 3 vanhempaa sisarusta, joista kahden kanssa hyvät välit. Joten mä voisin kuvitella sanovani siskolle, että miltä tollanen salailu tuntuu. Haluaa selvästi salata, jotta ette haluaisi lähteä mukaan.

Tuo on ärsyttävää kun on se "lempilapsi", kuule mä tiedän jo valmiiks että meidän lapsi ei olisi anopille koskaan yhtä tärkeä kuin kuopuksensa lapsi. Nyt muutenkin välit poikki (ihan anopin oma syy eikä ite ota yhteyttä selvitelläkseen, me yritimme mutta kun luuri lätkäistään korvaan ni...)
Aina se kuopus ollut lellikki ja mun mies on lapsesta asti ollut "iso poika" ikävää vaan kun asetelma säilyy nyt aikuisiälläkin samana. Ja tietysti sen lellikin lapsi tulee olemaan se lellikki...väärin vain meidän lasta kohtaan.

jälleen kerran oon tyytyväinen että oon ainut lapsi. kyl mua ottais tollanen päähän ja rajusti ja varmaan sanoisin siitä siskolle ja äitille, kyllä, molemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Siskosi ja vanhempasi ovat läheisempiä, koska ovat enemmän tekemisissä keskenään. Ei se tarkoita sitä, että siskosi olisi vanhempiesi lempilapsi.
Näin. Toisaalta tuo siskon asiasta kertomisen kieltäminen vähän ihmetyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Siskosi ja vanhempasi ovat läheisempiä, koska ovat enemmän tekemisissä keskenään. Ei se tarkoita sitä, että siskosi olisi vanhempiesi lempilapsi.
Näin. Toisaalta tuo siskon asiasta kertomisen kieltäminen vähän ihmetyttää.

Peesaan edellisiä, on luonnollista, että välit ovat tiiviimmät kun asutaan lähellä toisiaan. Mutta se on todellakin epäreilua, jos ei teille kukaan etelänmatkasta kerro, ja vieläpä sisko on kieltänyt kertomaan.

Jos tämä olisi vaan tämä yksi kerta niin ehkä ymmärtäisin, mutta sama kuvio toistuu niin monessa tilanteessa. Toisella lapsella säästötilit ym, ja vanhempani siis maksavat tämänkin lomamatkan.
Olemme muutaman kerran pyytäneet äitiäni vahtimaan lastamme hetken, mutta ei ole onnistunut, ei kuulemma osaa hoitaa poikalasta..
Eniten surettaa juuri lapsemme puolesta tämä.. Mitä piti tehdä kaksi lasta kun rakkautta ei riitä kuin yhdelle.. puhun siis minusta ja siskostani.. :( :(

Meillä on vähän samanlaista. Isäni ja hänen naisystävänsä tekevät kaikkea siskoni eteen ja hänen lapsensa. Pahalta tuntui silloin kun oltiin siskoni tytön synttäreillä ja he antoivat ison kassillisen oikein nättejä vaatteita lapselle lahjaksi ja meidän tyttö sai syntymäpäivälahjaksi vain kulahtaneen pehmohevosen mikä oli selvästi kaivettu jostain varaston periltä :( Kyllä ne vaatteet ois meillekkin kelvannut.... Tytöt ovat vielä saman ikäisiä, että tietenkin olisin ymmärtänyt jos oma lapseni olisi ollut vasta vauva, ettei mitään erikoista tarvi tuoda.
Lisäksi he mökkeilevät siskoni ja hänen perheensä kanssa ja käyvät ulkomailla ja isäni aina auttaa korjaamaan heidän autonsa, mutta jos meidän autoon tulee jotain vikaa mikä saattaa vaikuttaa jopa auton turvallisuuteen, ei apua tule. Mitään me emme osaa isäni mielestä tehdä oikein, mieheni kelpaa hänelle vain kännikuskiksi kun isältä sattuu korkki aukeamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos tämä olisi vaan tämä yksi kerta niin ehkä ymmärtäisin, mutta sama kuvio toistuu niin monessa tilanteessa. Toisella lapsella säästötilit ym, ja vanhempani siis maksavat tämänkin lomamatkan.
Olemme muutaman kerran pyytäneet äitiäni vahtimaan lastamme hetken, mutta ei ole onnistunut, ei kuulemma osaa hoitaa poikalasta..
Eniten surettaa juuri lapsemme puolesta tämä.. Mitä piti tehdä kaksi lasta kun rakkautta ei riitä kuin yhdelle.. puhun siis minusta ja siskostani.. :( :(

tosi tylsää. Toivottavasti teillä on toisella puolella isovanhempia mistä lapset saavat paljon huomiota.

En tiedä uskoakko lukemaani, ja voiko olla tottakaan että noin MONEN isovanhemmat/mummit/papat on noin epäreilua sakkia?!

Siis tääkin että toinen sai ison kassillisen vaatteita ja toinen kulahtaneen pehmohevosen...?

Huohh, joskus musta tuntuu että te naiset itse katkeroidutte ja saatte välit tommoisiksi ja sitten onkin helppo syytellä vaan sitä mummua/pappaa/siskoa/veljeä/anoppia...

Meillä ne mummun ja papan lempilapset löytyy minun jälkeläisistäni..en ole koskaan asiasta keskustellut veljieni tai heidän vaimojensa kanssa, mutta minusta asia tuntuu pahalta ja toisen veljen vaimosta huomaa selkeästi että asia vaivaa :( mummulle olen asiasta maininnutkin mutta ei toistaiseksi ole ollut vaikutusta..

Haistata ees vanhemmilles ja siskolles joka hys hys pelleilee.

Naurettavia. Tee pesäero, älä sulata tota paskaa.

Vai että ei osaa poikalasta hoitaa.... salli mun nauraa. Mikä tekosyy!

Oletko itse koittanut saada teidän välejänne läheisemmäksi? Ei välimatkan tarvitse tarkoittaa sitä, että välinne ei olisi läheiset.

meillä on sama tilanne. Olen aina ajatellut että äidilläni on paremmat välit siskooni ja huomasin sen jälleen kun sain ensimmäisen lapseni. Äiti ei ikinä ehdi hoitamaan mun lasta kun on aina siis AINA hoitamassa siskoni lapsia... ja jos kerran parissa kuussa oon saaanut äitini tänne auttamaan niin aina käy niin että sisko suuttuu siitä kun just silloin hänellä olisi ollut jotain tärkeää. Mutta meidän perheessä on aina ollut näin, meitä on vain me kaksi sisarusta, minä olen aika paljon nuorempi ja olen kyllä kuullutkin että olin vähän niin kuin erehdys...

blah blah: Arvaa tekiskö mieli haistattaa, tekis! Mutta se laskis mut vaan niiden tasolle. Pesäeron teen varmasti.

hh: Ollaan koitettu saada läheisemmiksi välejä, itse käydään aina siellä kun tilaisuus on ja pyydetään kylään, mutta ei ole näkynyt.. Viimeisen kolmen vuoden aikana äidin on pitänyt joka loma tulla meille, ei ole näkynyt..

Parhaani olen yrittänyt ja kaiken huippu oli, kun minun poikani oli vielä vauva, ja siskoni lapsella oli syntymäpäivät. Mies oli työmatkalla joten mietin lähtekäkö kahdella junalla rehaamaan 2kk vauvan kanssa.. Noh, siskoni oli ilmoittanut äitini kautta että jos en tule synttäreille, ei hänkään tule poikani juhliin..
No niin siis menin junalla rehaten juhliin, vein lahjaksi kalliin lahjan, hyvä että kiitoksen sain.
Kun poikani juhlapäivä koitti, ei näkynyt siskoa, saatikka lahjaa. Eikä tullut korttiakaan..
Tavarat ja lahjat ei mulle merkkaa mitään, mä haluaisin vaan isovanhemmat lapselleni. Mutta materia on noille muille niin pirun tärkeää..

Alkuperäinen kirjoittaja what:
En tiedä uskoakko lukemaani, ja voiko olla tottakaan että noin MONEN isovanhemmat/mummit/papat on noin epäreilua sakkia?!

Siis tääkin että toinen sai ison kassillisen vaatteita ja toinen kulahtaneen pehmohevosen...?

Huohh, joskus musta tuntuu että te naiset itse katkeroidutte ja saatte välit tommoisiksi ja sitten onkin helppo syytellä vaan sitä mummua/pappaa/siskoa/veljeä/anoppia...

Olen siskon kanssa hyvissä väleissä, että katkeruudesta tai välien rikkoontumisesta ei ole kyse.Sisko ei ehkä itse huomaa tätä kun on aina ollut se suosikki.
En vain ymmärrä mitä olen isälleni ja hänen naisystävälleen tehnyt että ollaan ansaittu tämmönen syrjiminen.Kai se on sitten se kun sisko ja hänen miehensä ovat korkeakoulutettuja ja me ollaan vain tavallisia duunareita, isäni nainen kun arvostaa näitä asioita ihmisessä eniten. Äitini on nukkunut pois joten jäljellä ei ole kuin isäni. Isä haukkuu myös kuopustaan ihan hänen kuullensa lihavaksi ja tyhmäksi :( Nuori tyttö ei tuollaista kohtelua ansaitse. Ja tämän tytön äiti vain naureskelee isän jutuille.
Surettaa myös kun lapseni saavat aina niin välinpitämättömän vastaanoton heiltä kun tulevat kylään tai me käymme siellä ja siskon lasta hoidetaan ja hyysätään tauotta. Siksi ehkä emme enää käykkään isäni luona niin useasti mitä ennen kun joka kerta tuli vain paha mieli.

Jos olisin ap, niin minä kysyisin suoraan siskoltani, että mikä juttu tää on, miksi minulle ei saa kertoa ja vielä sen, että miksi meitä ei pyydetty mukaan.

Miksi ihmiset ei voi puhua suoraan, miksi pitää selän takana narista, kun asiat voisi nostaa ihan pöydälle ja nostaa metelin. Jos välit menee siitä metelin nostamisesta, niin voi voi, mutta parempi sekin, kuin murehtia turhaan.

Nonniin, siskolle viesti laitettu, äidin kanssa juteltu viileä puhelu. Äitini selitti jotain siitä että kun lapsemme on niin pieni että tuskin edes haluaisimme mukaan (2,5-vuotias)..

Kylläpä osas tämäkin juttu päivän pilata :(

Alkuperäinen kirjoittaja what:

Se on ihan sama mitä lapsen vanhemmat on tehneet tai jättäneet tekemättä, tervejärkinen ihminen ei sitä lapselle kosta. Mielestäni ihan turha syyttää näiden päävammaisten isovanhempien lapsia.

Itse olen kyllä niiiiin tyytyväinen kun meillä on sekä omat että miehen vanhemmat avoimia, mukavia ja innostuneita ihmisiä. Meidän tyttö on heidän prinsessansa, jonka ottaisivat vaikka luokseen asumaan jos annettaisiin. Eikä ikinä riidellä mistään, salailla mitään tai kyräillä. Ainakin kun olen näin hyvälle tottunut, niin tuntuu että minä kyllä viilentäisin välejä tuollaisten kuspäiden kanssa. Lapsi voi löytää niitä mukavia aikuisia muualtakin kuin sukulaisista, jos eivät osaa käyttäytyä.

Nonniin, siskolle viesti laitettu, äidin kanssa juteltu viileä puhelu. Äitini selitti jotain siitä että kun lapsemme on niin pieni että tuskin edes haluaisimme mukaan (2,5-vuotias)..

Kylläpä osas tämäkin juttu päivän pilata :(

Kyllä tuonkin ikäinen voi hyvin matkustaa. Sano äidillesi, että jos kerta SINÄ olet sitä mieltä, että me emme ole.. mutta.. sovitaanko heti tässä että 4 vuoden päästä tehdään ihan vastaava reissu. Ja sano tää vielä oikein iloisesti. Sitten siitä pidätte kiinni. Saa nähä mitä sitten sanoo.

Yhteistyössä