Hae Anna.fi-sivustolta

Lentolaukun koko

Viestiketju osiossa 'Kaupunkilomat' , käynnistäjänä tiedonjanoinen, 08.08.2005.

1. tuo on Vierailija

se vihonviimeinen laukku! Ei sitä matkustamoon saa viedä, ei mahdu minnekään. Halpa se varmaan on.

2. Kassi Vierailija

Mistä sinä tiedät minkä kokoinen se keskikokoinen urheilukassi on? Totta hemmetissä se mahtuu, jos ei ylitä annettuja mittoja. Miksei saisi viedä? Eihän tässä nyt varmaan mitään jääkiekkovarusteiden kassia tarkoiteta. Se on ihan sama onko se nimeltään kassi, laukku, reppu vai isomummin matka-arkku, jos mitat ei ylity.

3. tollkua matkailuun Vierailija

Yleensäkin: miksi halvatussa sinne koneeseen sisälle pitää roudata kaiken maailman kassit ja nyssykät ja sitten niiden kanssa ollaan ihan ihmeissään kun ei sovi eikä taitu millään mihinkään. Lennot myöhästyy jo senkin takia, kun niitä yritetään runtata sinne hyllyille - jalkatilat ovat tänä päivänä niin ahtaat, ettei sinne enää veskoja sovi.

Viimeksi ihmeteltiin vieruskaverin kanssa sitä touhua palatessamme Espanjasta, aivan liikaa tavaraa koneen sisällä, oli siinä aikamoinen ajattelemattomien minä-minä-matkaajien aiheuttama urakka lentoemoille, urakassa tuhraantui varmaan vartti, kuin kamoja revittiin ja uudestaaan runtattiin hyllystä toiseen! Hyi teitä!

Air Balticin tai Ryanairin tyyli vain joka lentoyhtiölle - viimeistään ovella poimitaan pois matkaajilta kaikki ylikokoinen/-määräinen kantamus. Sinne ne sitten ruumaan vain mihin kuuluukin! Eiköhän se lentoturvallisuus ja -mukavuus mene kuitenkin näiden minä-minä-tyyppien tärkeilyn edelle?

4. kyllä - tolkkua Vierailija

vain juntit yrittävät tuollaista ja matkustavat rynkyllä ja muilla halpiksilla. Mutta ei onnistu, laukku otetaan viimeistään portilla ja pistetään ruumaan.

5. Hanna Vierailija

Hölö hölö. Hylly matkustamossa on sekä kabiinikokoisia matkatavaroita että päällysvaatteita varten.

Mistähän tämäkin kirjoittaja on päätelmänsä kehittänyt? Kun näkee maailmaa enemmän, luulee vähemmän.

6. Kassi Vierailija

No täällä on kyllä sellainen 'asiantuntijoiden armeija' että oksat pois. Kuka kieltäisi kaikki kassit, kuka vääränmerkkiset lentolaukut, ja jotkut taas kieltäisivät kaikki kiellot ja rajoitukset... Ohhoijjaa.

7. Mikä milloinkin Vierailija

Olen nähnyt tätä tapahtuvan erittäin paljon ja nimenomaan reittilennoilla. Ihmsillä on se yksi ainut laukku, joka todella on kutakuinkin matkalaukun kokoinen, se täytyy saada väenväkisin koneeseen, jotta ei tarvitse odotella paikan päällä matkatavaroita - mihinkähän ihmiset sen säästyneen maksimissaan varttitunnin käyttävät? Tätä tapahtuu nimenomaan Finnairin lennoilla. En ole ikinä nähnyt kenenkään puuttuvan niiden matkalaukkujen mittoihin.

Räikein tapaus oli ehkä se, kun palsin tallevva Kauko-idästä: samalla lennolla palasi perhe, jossa oli kaksi pientä lasta, asuivat Suomessa olivat käyneet sukulouimassa. Jokaista matkustajaa kohti oli se jumalattoman suuri pakaasi, myös niitä lapsia kohti. Lentoemot sitten niitä sovittelivat niin että muiden tavarat sulloutuivat miten sulloutuivat.

Olen kuullut, että jollain halpisyhtiöllä on lokero, johon käsimatkatavaran tulee mahtua. En ole ikinä kokeillut halpalentoa, mutta tuo voisi olla hyvä käytäntö muillekin.

8. luepas Vierailija

vaikka finnairin sivuilta ohjeet. Annetaan ulkomitat laukulle ja sanotaan että sen täytyy mahtua edessä oelvan penkin alle. Niin kertoo myös lentoemäntä kun yleisinfoa antaa koneessa.
    Taidat olla joko äärimmäinen juntti tai sitten mistään piitaamaton tyyppi.
    Kuinka edes ilkeät laittaa paaskasen laukkusi jonkun toisen henkilön merkkitakianpäälle? Mieti vähän. No, samalla lennolla ei kohdata, en käytä rynkkyä enkä muita helpiksi, ei myöskään paljoa lomalentoja (joilla juntit reissaa...).
    Osaan lukea, kirjoittaa, ymmärrän myös puhetta. Sinä et visisin just mitään noista.

9. isoa laukkua Vierailija

ei oteta matkustamoon, puhut satuja. Jo lähtöselvityksessä laukut ohjataan ruumaan. Taikkulasta en tiedä mitään, sinnehän matkaavat ne kaikkein omituisimmat yleensä. Palevlu taikkukentillä ei varmaan pelaa, siitä syystä onnistuvat viemään vaikka vesisängyn kabiiniin jos jaksavat raahata.
    Matkalaukkua ei rodellakaan voi viedä matkustamoon, se nyt selvää.
    Onko pakko ottaa tyhmimmästä mallia, eikä ne takarivin taavetit luulsi olevan poikkeuksia?
    Painorajat on myöskin olemassa eli ei voi maksutta kuljettaa 100 kg matkatavaraa.

10. Euroopan Vierailija

lentokentillä on "mittauspaikka" johon kaikki, siis lentoyhtiöstä piittaamatta, voivat laittaa laukkunsa. Koot ovat niin samanlaiset ettei joka yhtiölle tarvi omaa mittaajaa hankkia. Sellainen löytyy kyllä Hki-Vantaaltakin, en kyllä tarvi koska kabiiniin en ota muuta kuin käsilaukun.
    Businessluokassa ja ekaluokassa on tilat tavaroille erikseen mm. päällysvaatteille. Eli lentoemo ottaa takin ja laittaa henkariin vaatetilaan.

11. never... ne Vierailija

Ei ole havaintoa siitä että olisi olemassa urheilukasseja jotka voidaan ylipäätään mitata. Nehän ovat sellaista joka puolelle pursuavaa pehmyttä mallia. Ota niistä sitten mittoja, ei onnistu. Ne joutuu laittamaan, onneksi, ruumaan, olen nähnyt tapauksia.

12. Finnair Vierailija

Lentoyhtiö mmärittä miten toimitaan, ei onneksi kukaan täällä kirjoittava hörhö kuten sinä.
    isot laukut ovat amtkustamossa turvallisuusriski. Jos tapahtuu jotain poikkeuksellista, silloin tulee vaaratilanne. ne satakiloiset laukkunne putoavat alas ihmisetn niskaan kun kone putoaa tai pudottaa äkisti korkeutta.
    näkee että kirjoittelee joukko ihmisiä jotka eivät edes matkusta minnekään. jos menet Punavuoresta Jakomäkeen, ei tarvi ostaa lentolippua!

Menepäs käymään vaikka NYKissä, siellä et pääse kovin helpolla tuolla asenteella.

13. Höpönpöpön Vierailija

Tietenkin urheilukassin voi ottaa matkustamoon, niinkuin muunkin kassin tai laukun, joka ei ylitä mittoja. Isot kassit ja laukut taas laitetaan ruumaan, ihan sama onko urheilukassi tai matkalaukku tai se isomummin matka-arkku. Kaikenlaista muka-tietäjää täälläkin kirjoittelee. Ei siellä kukaan ole viivottimen kanssa mittailemassa niitä kasseja, jos Rynkyllä on niin siitä en tiedä, mutta en ole ikinä nähnyt, että jonkun käsimatkatavaroita oltaisiin mittailtu. Ylähyllylle on kyllä aika isojakin 'lentolaukkuja' porukka tunkenut, siellä on takit ja laukut (myös lentoemojen laukut) iloisesti sekaisin. Ilmeisesti nämä 'lentolaukut' kuitenkin alittavat ne annetut maksimimitat.

Ja laukut ja kassit siis ohjeistetaan laittamaan joko edessä olevan istuimen alle, tai sinne hyllylle. Ne, jotka istuvat esim exit-paikoilla, joutuvat ne laittamaan sinne hyllylle.

14. Kassi Vierailija

Aaa, nyt kyllä meni puuskutuksesi täysin väärään osoitteeseen, olen kuules lentänyt kauemmaksikin kuin sinne New Yorkiin, ja aika monta kertaa, ja minun isoja laukkujani ei siellä matkustamossa ole ikinä ollut, laitan ne oikein mielelläni ruumaan. En tiedä kenelle tämän osoitit, tuskin minulle, vaikka minun viestiini vastasitkin.

Mikä on sinun mielestäsi iso laukku? Täällä ihmiset kirjoittelevat isoista laukuista, joku ilmeisesti tarkoittaa niitä ruumaan laitettavia ja toinen matkustamoon hyväksyttyjä, jotka nekin osa aika isoja. Itse en ymmärrä miksi ne sinne matkustamoon pitää kaikki tunkea. Minulla on matkustamossa joko pelkkä käsilaukku tai pieni/keskikokoinen kassi tai reppu, matkan luonteesta riippuen, ja se on aina mahtunut sinne edessä olevan istuimen alle ilman minkäänlaista ongelmaa tai tunkemista. Ja näin tapahtuu seuraavallakin reissulla.

15. Mikä milloinkin Vierailija

Esimerkkini ei ollut Thaimaan lennolta. Kauko-idässä on aika paljon muitakin maita: kannattaa katsoa vaikka kartasta. Ja Finnair lentää aika moneen. Tosin vastaavien pakaasien vientiä koneeseen olen nähnyt Euroopassakin.

Mitä Thaimaahan tulee, niin en ole nähnyt Bangkokin lennoilla mitenkään keskiveropoikkevia ihmisiä, monethan käyvät siellä liikematkoillakin.

16. exiteistä Vierailija

Exit-paikkoja on koneessa vain muutama. Laukut laitetaan ylös vain nousun ja laskun ajaksi.
    Rynkystä en teidä, halpisyhtiöillä on omat säännöt, niitä en käytä, siis niitä lentoyhtiöitä.

17. Outsider Vierailija

Finnairilla (ja muilla jotka eivät peri laukuista lisämaksua) ei kabiinilaukuista olla niin tarkkoja. Heille nimittäin on etu ettei tavaraa laiteta ruumaan. Jos matkustaja laittaa tavaraa ruumaan tulee siitä lentoyhtiölle lisäkustannuksia.

Halpisyhtiöt, jotka veloittavat ruumaan menevistä laukuista, mittaavat tarkemmin koska saavat näin lisätuloa tai ainakin kustannukset ruuman menevistä tavaroista pois.

18. Voe voe Vierailija

Ja mikä oli tämänkin viestin anti? Zero.

19. Mikä milloinkin Vierailija

Tämä selittää sen havaintoni, mistä kirjoitin: Finnairilla ei todellakaan olla niiden kabiinilaukkujen koosta millään tavoin tarkkoja. Se on todella harmillista, koska niiden jättilaukkujen jälkeen ei enää istuimen yläpuolelta löydy tilaa matkustajien päällysvaatteille ja jos löytyy, ne on survottu niiden mölliköiden alle.

Mitä liikkuu niiden ihmisten päässä, jotka raahaavat muuttokuorman matkustamoon?

20. finnairilla Vierailija

ei maksa matkalaukku mitään kunhan painoraja ei ylity, yksi kpl /matkustaja ilman maksua. Sama muillakin normaaleilla lentoyhtiöillä, ainoastaan halpiksilla maksaa.

21. samaa Vierailija

ihmettelen, ovatkohan jonkin lajin salakuljettajia vai mitä!!Koko omaisuus mukana...

22. Volare Vierailija

Lentolaukku pelastaa pulasta, kun esim. ruumassa olevat tavarasi lentelevät muuhun kohteeseen kuin sinä tai lento ei pääsekään suunnitellusti kohteeseensa. Tällaisiin kannattaa aina varautua! Lääkkeet pitää ehdottomasti pakata käsimatkatavaroihin. Samoin särkyvät esineet, esim. kamerat putkineen. Lisäksi esim. allergisen hygieniatuotteita voi olla vaikea maailmalta löytää, joten nesterajoitukset huomioon ottaen pienet pullot kannattaa pakata käsimatkatavaroihin. Mukavat varakengät, jos kiertelet nähtävyyksiä, tulevat todella tarpeeseen (turha kuvitella, että ne uudet juuri hankitut olisivat hyvän tuntuiset). Samoin yksi vaihtovaatesetti auttaa kummasti, jos laukkusi ei saavu tai lentomatkasi kestääkin yllättäen pidempään kuin oli tarkoitus ja aikaa vietetäänkin joillain lentokentillä odotellen tai lennellään lentokenttien väliä selvitellen, voidaanko kohteeseen laskeutua. Tällaiset perustarvikkeet mahtuvat hyvin sallitun kokoiseen lentolaukkuun. Vaikka saatkin hankkia jonkin verran välttämättömyystarvikkeita tavaroiden viivästymisen kestettyä riittävän kauan joko lentoyhtiön tai matkavakuutuksesi piikkiin, ei kukaan korvaa sinulle sitä, että aikasi matkalla kuluu etsiessäsi soveltuvia tarvikkeita tai mielipahaa, kun hirveä allergia tai finniarmeija väärästä voiteesta tuhoaa naamasi ikimuistoiseksi tarkoitetulla matkalla.

23. Avanti Vierailija

Volaren mainitsemat tavarat mahtuvat lentolaukkuun, mutta olen ihmetellyt esim. valtavia rinkkoja, joita kannetaan koneeseen. Ovatko niiden omistajat Finnairin omaa henkilökuntaa?

24. urheilikassit Vierailija

ovat ns. putkilaukkuja. isoja kun mitkä, venyy ja vanuu. Joutuvat laittamaan niitä ruumaan vaikka luulevat niiden olevan käsilaukkuja ja sallittuja matkustamossa. Olen nähnyt miten on monelle käynyt.

25. eivät ole Vierailija

henkilökuntaa vaan suomalaisia juntteja.
    noita tolloja näkee muillakin lentoyhtiöillä - yrittävät rinkkojen kanssa matkustamoon.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri