Hae Anna.fi-sivustolta

lentopelko

Viestiketju osiossa 'Yleistä matkailusta' , käynnistäjänä iiiik!, 25.12.2006.

1. iiiik! Vierailija

Vinkkejä lentämistä pelkäävälle, pitkä lentomatka olisi edessä aivan pian....

2. lentopelkoinen Vierailija

Täällä kanssa kohta pitkä lentomatka edessä,ja monet kauhukuvat jo mielessä nähty.Olenkin miettinyt että pitäisikö jonkinlaista rauhottavaa mennä lääkäriltä pyytämään? Moni turvautuu alkoholiin ja luulisin että se ainakin itseäni voisi helpottaa parhaiten.Ongelma vaan on ettei mulla ihan pieni määrä rentouta tarpeeksi ja en niin alkoholista pidä, eli naama irvessä saisi hörpätä.
    Jos olisi enemmän aikaa,niin voisi mennä Finnairin lentopelko kurssille (mikä kyllä maksaa paljon).Jotkut puhuvat että apua saisi hypnoosista,mutta en ole kuullut henk.koht. kokemuksia vielä.

Mulla pelottaa eniten nousu, lasku ja ilmakuopat. Ahtaanpaikan pelko aiheuttaa joillakin myös ongelmia,mutta minulla ei sitä ole.Viime kerralla lentäessä oli edellisestä kerrasta kulunut jo aikaa, ja en ennen lentoa juurikaan edes ajatellut koko lentopelkoani ja ei jännittänyt yhtään.Mutta koneeseen istuttaessa iski pelko täysillä päälle.Ei mitenkään että olisin miettinyt asiaa,vaan yhtäkkiä alkoi sydän hakkaamaan ja rinta tuntui kun olisi tulessa.Yritän aina nousun aikana lukea tiiviisti koneessa olevia lehtiä ja lappusia,yritän ajatella olevani ihan jossain muualla ja sulkea koko koneessa olon pois mielestäni.En pysty edes keskustelemaan matkakumppanini kanssa nousun aikana.
    Pelkoni helpottuu kun kone pääsee kunnolla ilmaan ja suoristuu. Mutta jos tulee ilmakuoppia lennon aikana,niin paniikki tulee takaisin.Mutta yritän aina keskittyä johonkin muuhun ja yritän miettiä kaikkea muuta.

Itseäni voisi helpottaa myös tieto, eli esim kuinka pieni prosentti koneista tippuu alas? Tiedän että lentämistä pidetään turvallisimpana matkustus keinona, jos katsotaan matkustus kilometrien mukaan.
    Mutta onko kellään infoa,että kuinka paljon lentoja vuodessa maailmalla lennetään ja kuinka monta lentoturmaa on tähän verrattuna?Ehkä tälläinen tilastotieto menisi paremmin perille,kuin tämä kaikkien hokema "lentäminen on turvallista". Vaikka itse kapteeni vakuuttelisi minulle että lentäminen on turvallista,niin ei se lentopelkoista valitettavasti auta.Ennemmin pitäisi kertoa että MIKSI se on turvallista,ja kertoa faktoja.

3. Lentopelkoinen Vierailija

Löysinkin jotain infoa Finnairin sivulta,koskien omaa kysymystäni.Osaako joku kuitenkin lisätä jotain tähän?Tämä on siis Finnairin sivuilta: kysymyksiä ja vastauksia.

"Olen ymmärtänyt, että lentomatkan vaarallisin osa on kotoa lentokentälle. Miten turvallista lentäminen on verrattuna esim juna- , linja-auto- ja yksityisautomatkailuun? Tietysti suhteutettuna suoritteen määrään. "

"Maailmalta löytyy runsaasti vertailuja eri liikennemuotojen välisestä turvallisuudesta. Tässä muutamia vertailulukuja:

Vuosittain maailmassa menehtyy keksimäärin noin 600 ihmistä lento-onnettomuuksissa. Vuosittain maailmanlaajuisesti tehdään yli 2,5 miljardia lentomatkaa. Koko maailman lentoliikenteessä kuolee vuodessa kuitenkin vain noin 1,5 kertaa niin paljon ihmisiä kuin tieliikenneonnettomuuksissa Suomessa. "

4. lentopelko Vierailija

Mullakin on ollut kova lentopelko mut ei enää.Ainoa epämiellyttävä hetki on nousu,siitä en pidä edelleenkään.Sain oman pelkoni kuriin kun pyysin lääkäriltä pari rauhoittavaa(diapam) jotka otin mukaan varmuuden vuoksi jos olo menee todella kamalaksi.Mutta ylläri en tarvinnut ja muutaman vuoden päästä heitin roskiin.Joten itselläni toimi se että helpotus on lähellä kun tarvitsin mutta tsemppasin ja ei tarvinnut koskea pillereihin.Nyt jo käynyt monta pitkääkin lentoa ja helmikuussa taas phuketiin.Tsemppiä teillekin.Ei se loppujenlopuksi niin kauheaa ole!

5. ex-pelkääjä Vierailija

Ostakaa tai lainatkaa jostain (ihan tavaratalot myy) Paula Kinnusen kirja "Lentopelko hallintaan". Kirjoittaja on muistaakseni ollut Finnairilla kouluttajana ja kirja on ihan asiaa, ei mitään huuhaata. Kerrotaan esim just noista ilmakuopista, onnettomuuksista, tilastoista jne. Tosi mielenkiintoinen kirja ja itselle ainakin oli paljon apua! (En lentänyt pelon takia yli 10 vuoteen, sitten oli "pakko") Tässä tapauksessa tieto ei lisää tuskaa!
    Loppujen lopuksi jopa nautin lennosta, erityisesti lähdöstä!
    Mukavia lentokilometrejä (vai mailejakos ne on)!

6. pelkääjä Vierailija

Ko. kirja on hyvä ja lieventää pelkoa hetkeksi. Minäkin pelkään nousuja ja ilmakuoppia eniten. Viime lennolla oli kamala myrsky ja lentoemäntä sanoi rauhoittavasti: "kyllä kone kestää kaiken, mutta ihmiset lentelevät myrskyssä (jos turvavyöt eivät ole kiinni". Koitetaan kaikki selvitä pelkojemm kanssa... se tunne on aivan kamala... tärisee ja ahdistaa.. kuuntelee vaan ääniä ja tarkkailee konetta ja muita matkustajia. Luojan kiitos mieheni ei pelkää lentämistä, hänen lämmin kätensä on minulle tärkein, siihen voin tarttua hti kun pelottaa. ja niin, helpotusta voi saada lääkkeistä.. esim tenox, auttaa nukahtamaan. ilman niitä ei nukkumisesta iankaan minulla tule mitään.

7. Pelokas Vierailija

Myös minulla on niin paha lentopelko, että lähes joka kerta olen ajatellut perua matkan. Mutta kun koneeseen pääsee, niin mihinkäsi sieltä sitten lähdet. En pysty syömään enkä juomaan, vaan kuuntelen kaikki ritinät ja ratinat ja seuraan emojen ilmeitä lennon aikana. Kuulutusten äänimerkki saa sydämeni hyppäämään kurkkuun samoin turvavöiden kiinnitysten merkkivalot. En pysty rentoutumaan lainkaan. En pelkää nousuja enkä laskuja, vaan siellä yläilmoissa olemista.Kun maankamara häämöttää ja kone laskeutuu turvallisesti, ajattelen että hyvinhän tämä meni suotta pelkäsin. Turvallista matkaa kaikille.

8. Kahvi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä kuulostaa ehkä brutaalilta, mutta niin se vain on. Kun olen kerran astunut lentokoneeseen on turha murehtia yhtään mitään. Jos se putoaa se putoaa ja et voi asialle mitään. On turha stressata sellaisen asian kanssa johon ei voi vaikuttaa millään tavalla. Itse tykkään ilmakuopista ym (jotenkin rikkoo tasapaksuisuutta)=) vaikka noususta en hirveästi välitä.

9. lailasiirilä Vierailija

Finnair järjestää kursseja lentopelkoisille. Se on psyykkinen juttu. Aika lähellä ahtaanpaikan kammoa tuo syndrooma on.

10. Pillittäjä Vierailija

Itse kärsin myös valtaisasta lentopelosta, mutta välillä on pakko lentää tapaamaan ulkomailla asuvaa läheistä. Mulla pelko aiheuttaa melkoisia "paniikkikohtauksia": minut täytyy melkeinpä raahata koneeseen, kun jalat kieltäytyvät toimimasta, nousun aikana "unohdan" hengittää ja meinaan pökrätä, pienikin heilahdus aiheuttaa hillittömän itkukohtauksen yms. Aiemmin yritin lääkitä tätä vaivaa mahdollisimman suurella määrällä alkoholia; aloitin jo hyvissä ajoin ennen koneeseen menoa. Kännin ansiosta olin koneessa aivan sietämätön draamakuningatar eli alkoholi vaan pahensi vaivaa. Viime kesänä asia tuli puheeksi lääkärini kanssa, joka kovasti ihmeissään kysyi, miksi en ollut pyytänyt matkakumppaniksi raauhoittavia lääkkeitä. Ne toisiaan auttoivat! Pelko ei sinänsä mihinkään hävinnyt, mutta pillerit ikäänkuin turruttivat pahimmat kohtaukset. Ensimmäistä kertaa elämässäni sain jopa nieltyä muutaman murusen ruokaa lennon aikana. En vieläkään pidä lentämisestä tippaakaan, mutta enää ei tarvitse jännittää itsensä ja koko matkaseurueen nolaamista " Me kuollaan kaikki"-huudoilla.

11. ex foobikko Vierailija

Pähkinänkuoressa: lensin satoja kertaa, siiten yksi päivä pamahti tajuton fobia ja paniikki, joka esti 3v lentämisen. Pakolla vetelin nappeja jne mutta yhtä hirveetä oli kuitenkin. Vihdoin viime talvena löysin sivustot netistä (ilmaiset) jotka ovat auttaneet ihan mielettömästi!! Lentokapteeni on tehny ilmasen nettikurssin lentopelkääjille, eli sinne vaan lukemaan ja opiskelemaan, auttaa ihan varmasti, ainakin jonkin verran! klikkaa ekalla sivulla vaan enroll now nappulaa niin siitä sit etiäpäin
    http://www.fearofflyinghelp.com/

parhaat vinkit mitä tulee muistaa
    - ilma on ns kovaa ainetta, kone ei voi tippua. ilma ei lopu sen alta. se ei siis tuu alas ku kivi. jos turbulenssia ajattele että ne on ns ilmapaaluja minkä päällä se kone poikkoilee. vaik tuntus et se tulee paljonki alas niin se tulee saman verran ylöskin.
    - vaikka kaikki moottorit sammuis (mikä erittäin harvinaista) kone voi laskeutua turvallisesti. netissä on youtubessa videotakin kun ne näyttää kuinka kone lentää kun mootorit sammutettu. Lentokone sammuttaa esim moottorinsa kun lähestyy kenttää muutenkin, eli se liitelee säästääkseen polttoainetta. Ihan normi juttu siis!
    -turbulenssi ei ole ikinä vahingoittanu konetta, ja syy miksi esim lentoemännät laitetaan pahimmassa heilutuksessa istuu on ettei ne lyö päätänsä. jos ahristaa turbulenssissa niin lauleskele päässä jerry lee lewiksen whole lot of shaking going on :)
    - ukkosenilmaa ei tarvitse pelätä. normi boeing koneet tekee ns tiedusteluretkiä punasille ukkosalueille, joihin normikoneet ei ees mee.

12. LH-447 Matkustaja Vierailija

1.Katsele TV:n palstalta hupiohjelmia ja jäta kauhuohjelmat pois.
    2.Katsele taivaalle aurinkoisella keliillä ja yritä pongata sieltä vanaa tekevä kohde.
    3.Älä katsele uutisia,joissa puhutaan lentämiseen liityvistä asioista.
    4.Ehdota että menette kaverisi kanssa käymään lentoasemalla ja menette katselemaan yhdeksi vuorokaudeksi lentokoneita.
    5.Voitte myös kysyä kursseja joilla pystytte hallitsemaan pelkoa.
    6.Ostamalla lipun jonnekkin Finnairin lennolle voi näinkin yllättää itsensä.
    7.Raha mukamas on este,eikä ole.
    8.Aloita matkakassan kerääminen mieti minnepäin voisit lähteä lentäen.
    9.Mene aiemmin pitkällesi kuuntele kasetteja mankallasi ei radiota.
    10.Olet saanut matkakassasi täyteen,ota rahat ja lähde kumppanisi kanssa Naswilleen.

HYVÄÄ MATKAA.BON WOJAGE!

13. LH-447 Matkustaja Vierailija

ite lentäminen on kivaa puuhaa!
    Eka kerral mä lentää liihotin tonne Japanin Tokion Naritalle.
    Seil reitil ol noita tota ja isojakin ol yks neljä tuntia nousun tunsin kuinka iso kuoppa ravisteli
    konetta en liioin tykkää kuopista maassa enkä ilmaaluksissa(lentokoneessa)mennessäni vaikkas
    Amerikan Yhdysvaltoihin.Mä kerran astuin sinne SAS:n MD-82:n ovesta sisään näin ensimmäisen kerran lentsikan ihan oikean lentokoneen sisäpuolen olen aina vain nähnyt sen ulkopuolelta.
    Ukokaa tai älkää,lapsena 4 vuotiaana pelkäsi kuin ruttoa lentokoneita.
    Tää muuten on oikeesti ihan tosi asia ja nyt vanhemalla iällä 36 vuoden ikäisenä pakotin itseni kohtaamaan tuon pelkoni.Ryhmäpuukingissa johtaja antoi piletin,katselin sitä hämmentyneenä,että sellainen kapea parinen suikale on tosiaan lentolippu Göpenhaminan kautta Tokioon ja takaisin.
    Lippuuni oli merkitty lentoon lähtöaika klo 12.40.Kuulutus ja kävelin ryhmän ensimäisenä lippuluukun luo sinne annoin passini ja menolippuni Kööpenhaminaan ensin ja sitä tietä Tokioon.
    Ensimmäinen kone oli tottavie ahistava ja surkea lentoonlähtö en erityisemmin piitannut koneesta mutta ilmassa oltiin ja takaisinpaluuta ei ollut.
    SIINÄ ISTUIN ENKÄ MUUTA VOINUT.SAS VIE KÖÖPENHAMINAAN ja laskeutumisestra ja nuosusta tuossa MD-82 koneessa en erityisemmin piitannut,mutta OI! MITÄ IHMETTÄ MÄ NÄINKÄÄN KONEEN IKKUNASTA!MAHTAVAAKIN MAHVAMPIA MAISEMIA!TUULEN MUKANA RATSATAVIA PILVIHATTARIOTA!En ollut koko pienen ikäni aikana nähnyt mitään noin kaunista.
    Ei ihme että,ihminen halajaa kerran käytyään uudelleen ja uudelleen tuonne ilmojen teitä kiitäviin lentokoneiden penkeille ihastelemaan ja mukavuudenkin halusta viettämään aikaa muuallekin kuin laivoihin ja juniin.Suuri joukko nytkin parasta aikaa kaartamassa kiitotien päähän lupaa pyytäen päästä kiitämään ilmojen teille viettämään aikaa ja matkustaen kaukomaille lomia viettämään.Olen itse kokenut tuon jo kahdesti.
    Pian jo hamuan käytävän päässä olevalta hyllyltä juotavaa ja kävelen paikalleni toverin viereen katselemaan elokuvaa.
    Viimeisen koneen ikkunasta näin koneenvikkuvat valot alhaalta Amerikan kansa näkee meidät ja ihailee sen sulavaa menoa vai valot näkyvät matkustamosta ulos kun kiidämme jonkun Amerikkalaisen suurkaupungin yllä matkalla Boisen kentälle.
    Paluumatkalla 14.2.2009 lauantaina lähdimme klo 10.15 Boiseesta kohti Denveriä.
    Katselin Amerikan mannerta ihaillen sen kauneutta ja Breeriaa lento kesti. Boiseta-Denveriin 2.35
    siinä ajassa kerkisi näkemään jos jonkillaista.Ituin näit ikkunapaikalla.20 minuuttia kosketukseen ja katson taas ulos koneesta näen pitkän karkean kiitotien koneen oikealla puolella se lähtee kaartamaan ja minua otti päästä ja mahasta se kaartaminen lähestymislinjalle jossa kone ottaa kontaktin lähestyvään kiitotiehen ja alkaa varsinainen lähestyminen kuulun kuinka telineistä kuuluu vaimea kumahdus kun pyörät ja telineet tulevat ulos lentokoneen vatsan alta jotta voimme ottaa kosketuksen vain 10 minuuttia myöhemmin lentokone saa kosketuksen maahan ja nokkakin laskeutuu alas.olen maissa ja hengissä vielä Franfurtin kautta kotiin kaksi nuosua ja kaksi laskua ja olen hengissä ja turvalliseti takaisin mitallien kanssa kotikentällä.
    Lento lähetyy määränpäätä Lufhatsa kiittää ja toivottaa uudelleen tervetulleeksi Lufhansa lennolle.Hyvää turvallista kotimatkaa minne ikinä tältä koneelta menettekin.
    Astun tyynen onnellisena kotoisan Helsinki-Vantaan lentoaseman Lufhansan saapuneiden lentojen aulaan ja saan laukkuni ja menen bussille ja jatkan sillä kotia Keski-Suomen Jyväskylän Haapaniemeen asuin silloin vielä Jyväskylässä nyt asun Pieksämäellä.
    Ratkiriemuisia lentoja ja turvallisia reissuja kyllä ne siellä pysyy kun sinne ovat kerran kiitäneetkin ja varmasti vie perille ei tarte pelätä.
    Astu vain rohkeesti ovesta sisään niinkuin kotisi ovesta menisit sisälle pistät perässäsi sen kiinni.
    Istut pehmeälle istiumelle suljet istuimessa olevan vyön niinkuin bussin-ja henkilöauton vyön laittat kiinni.Annat lentokoneen hoitaa sinut sinne Nasvileen saakka.
    Dout Vory By Happy.

14. LH-447 Matkustaja Vierailija

DUONT VORY BY HAPPY!
    Pelko poissa ja kakskertaa lentänyt oikealla suihkutrpiinniikoneella eikä se mihkää sieltä puonnut vaan kiis helkutin lujaa eteenpäin vana vaan jäi taakse,sitt ja mentiin ja PEEEEENNNNGG!Kuului sinne ylös ja eikun Rapakon yli sen taakse ja käytyäni palasin onnelisen vieralultanin LUFHANTSA: siipien kannattelemana kotiin.

15. LH-447 Matkustaja Vierailija

16. LH-447 Matkustaja Vierailija

Unimaski mukaan niin eiköhän helpota.
    Piinahan se on mutta yritä ja koeta kestää,muuta keinoa en osaa sanoa.
    HMM!Oletko kokeillut erillaisia rentoutumiskonsteja lennon aikana?
    Hengitä pari kertaa syvää,yritä olla että et huomaa mitään ne ovat kuin maantiellä olevia soratiellä olevia kuoppia jotka syntyy kun pinta kuluu pehmeäksi.

17. LH-447 Matkustaja Vierailija

Lentäminen on turvalisempi kuin sun oma autosi tieliikenteen solmuissa eli siellä missä aina rytisee ja hirvikolariin joudut 90% tarkkuudella kuin siellä kaiken yläpuolella siellä suuren lentävän valaan sisällä.

18. LH-447 Matkustaja Vierailija

19. LH-447 Matkustaja Vierailija

MAS GO ANG AND ON!LAST GOU FANY!WELCAM TO PLANE!
    MINNE IKINÄ JA MENETKIN! MENTIIN YSTÄVÄT! TERVETULOA KONENEESEEN!

20. APUA!!! Vierailija

Mulla on hirvee lentopelko pitäis lähtee 30.12 etelää enkä tiie miten selvii siit lennosta matka kestää 5tuntia... AUTTAKAA!!!!!!!!!!

21. 2525 Vierailija

22. Madelaines Vierailija

kannattaa mennä joko finnairin kurssille tai sitten psykiatrille, ongelma on psyykkinen. Ei diapamia, se on väliaikainen ratkaisu, ongelmaa eli joitain psyykkisiä asioita täytyy katsoa silmästä silmään eli taustalla olevat asiat täytyy selvittää. Kyse on muusta kuin siitä lennosta....

23. KahviKuppiTärisee Vierailija

Mulla on melkein kaikki lentämiseen liittyvät kammot. Lensin New Yorkiin Finnairilla ja olimme keskellä merta aloin puristaa käsinojista räpläilin viihdejärjestelmää. 15min mennyt ja hiki valui kun olla ja voi. Lennon jälkeen tärisin varmaan 6-tuntia. Se matka kesti 16-tuntia.

24. Rollaattori Roope Vierailija

Itseäni voisi helpottaa myös tieto, eli esim kuinka pieni prosentti koneista tippuu alas? Tiedän että lentämistä pidetään turvallisimpana matkustus keinona, jos katsotaan matkustus kilometrien mukaan.
    Mutta onko kellään infoa,että kuinka paljon lentoja vuodessa maailmalla lennetään ja kuinka monta lentoturmaa on tähän verrattuna?Ehkä tälläinen tilastotieto menisi paremmin perille,kuin tämä kaikkien hokema "lentäminen on turvallista". Vaikka itse kapteeni vakuuttelisi minulle että lentäminen on turvallista,niin ei se lentopelkoista valitettavasti auta.Ennemmin pitäisi kertoa että MIKSI se on turvallista,ja kertoa faktoja.[/QUOTE]

Älä suotta lentämistä pelkää. Yhden Amerikkalaistutkimuksen mukaan, yhteenkään alas pudonneeseen koneeseen ei ole ketään jäänyt kitumaan, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Eli aika selvää jälkeä siinä yleensä syntyy. Itse jännitän enemmän sitä päästäänkö kiitoradalta edes taivaalle, kuin sitä että sieltä tullaan tonttiin.. Yksikään kone ei ole vielä ilmaan jäänyt :D

Ilmakuopista saa kivasti pikku "säväreitä".

25. Lentokapteeni Vierailija

Silloin kun ollaan taivaalla, turman mahdollisuus on aina olemassa. Tämä pätee kaikkeen lentämiseen niin pienillä kuin suurilla koneilla. Kun isoon matkustajakoneeseen tulee ilmassa vika (moottori, generaattorit, laskutelineet, navigointi tms) on ennuste TÄYSIN ehjin nahoin alastulemiseen yleensä aika heikko. Lääkettä lentopelkoon ei ole se, että unohdetaan tosiasiat tai vääristellään niitä. Itse en voita lentopelkoani ajatuksella; "moottoreiden sipatessa liidämme alas riippuliitimen tavoin". Ihan oikeesti sieltä tullaan todella lujaa todella kovalla alenemalla, eikä kukaan todennäköisesti selviä siitä laskusta hengissä. Eli jos lennät, otat tietoisen riskin siitä että se voi olla elämäsi viimeinen matka.

Lentokapteeni on puhunut!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri