lentopelko!!!!!!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "julianna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"julianna"

Vieras
Tekis mieli lähteä johoski lämpimään, mutta nämä syksyn tuuliset säät saa aina vaan pelkäämään lentämistä!! Viimeksi turkkiin mentäessä oltiin sellaisissa vastatuulissa, että liikkumaan ei päässyt paikalta koko lennon aikana. Ja päätin, että jos tältä lennolta selviän, ei koskaan enää!!! Mutta taas tekisi mieli lähteä, mutta uskallusta ei ole!! Mikä lääkkeeksi??!!

Sama ongelma täälläkin. Eikä matkustelun helppoutta lisää se, että mieskin jännittää lentämistä. Lyhyitä lentoja ollaan tehty, mutta mulla nekin ovat menneet miltei paniikissa. Viimeksikin lennolla mietin, että kunhan kone pääsee maahan asti (mitä en ko. lennolla pitänyt ollenkaan todennäköisenä, vaikka ihan normaali lento), en enää KOSKAAN astu lentokoneeseen. Olisi ihana matkustella edes joskus jossain, mutta en tiedä pystynkö.

[QUOTE="vieras";27156329]Ei tuollaisia lääkkeitä ihan noin köykäisin perustein onneksi saa.[/QUOTE]

Mä ainakin olen saanut. Ensimmäisellä kerralla en pyytänyt mitään tiettyä lääkettä, pyysin vain jotain lentopelkoon. Kahtena jälkimmäisenä kertana olen suoraan pyytänyt Diapamia samaan vaivaan ja saanut.

Kaikkiin pelkoihin noin yleensä auttaa se, että ottaa selvää pelon aiheuttajasta. Tässä tapauksessa siis lentopelko. Selvitä itsellesi mitä nimenomaan pelkäät lentämisessä. Miksi pelkäät sen tapahtuvan. Ja lopulta onko sellainen mahdollista. Mitä pitää käytännössä tapahtua, että tämä tapahtuisi.

Lohdutan sen verran, että jos kone putoaa, on kyseessä "chain of events", eli tapahtumien ketju. Vain yksi asia ei koskaan, KOSKAAN, pudota lentokonetta. Useita asioita pitää mennä pieleen, ennen kuin kone putoaa. Sen vuoksi, tilastollisesti, koneita putoaa verrattaen vähän.

Itse kärsin vuosikausia lentopelosta, kunnes annoin itselleni luvan tutkailla sitä pelkoa vähän tarkemmin. Jotenkin sitä kieltäytyi ihan katsomastakaan mitään kuvia lentokoneista, saati sitten videoita. Nykyisin voin katsoa onnettomuusvideoitakin ja tunnistaa asioita, joita on täytynyt mennä vikaan. Ja silti tuntea tyyneittä siitä, että kyseessä oli poikkeustapaus KOSKA. Eihän olekaan tavallista, että kone putoaa. Lentokoneet on suunniteltu taivaalle. Ja jokaisesta onnettomuudesta opitaan, jotta vastaavat virheet voidaan sulkea pois tulevaisuudessa.

Istuin tässä taannoin lennolla, joka kulki aivan myrskyn vierestä. Katsoin ikkunasta, kun vieressäni suhteellisen lähellä, salamoi. Pelkäsin, mutta pystyin erottamaan pelon siitä, mikä järjellä ajateltuna on mahdollista. Jos salama osuu koneeseen, tipummeko? Todennäköisesti emme. Onko se kuitenkin mahdollista? On, mutta ei todennäköistä. On olemassa varasysteemin varasysteemeitä, ja taas niin edelleen. Jos yksi linkki puuttuu, ei se tunnu vielä missään. Kone voi lentää ilman toista moottoria. Jopa ilman kumpaakin jonkin aikaa. Turbulenssi on normaalia, eikä sellainen, edes paha sellainen, todennäköisesti pudota konetta. Voiko niin tapahtua kuitenkin? Voi, mutta ei todennäköisesti. Chain of events.

Pakota itsesi ottamaan asioista selvää, äläkä tyrmää järjen ääntä. Pelko voi olla vaikka kuinka voimakas, mutta se ei saa estää sinua ajattelemasta järjellä.

Yhteistyössä