Hae Anna.fi-sivustolta

Leskeneläkkeen suuruus?

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Eläkepäivistä nauttiva, 08.12.2014.

1. Siskoni jäi leskeksi vuosi sitten ja hän on kertonut, ettei leskeneläke nykyään ole paljon minkään suuruinen.
    Itsellä toivottavasti ei ole koskaan ajankohtainen asia, mutta olen kuitenkin mielenkiinnosta kiinnostunut, miten leskeneläke määräytyy. Eläkkeeseen vaikuttaa ilmeisesti myös omat tuloni / eläkkeeni.
    Mieheni on aina ansainnut huomattavasti paremmin kuin minä ja hänen eläkkeensäkin on paljon isompi.
    Voisiko joku avautua aiheesta ja kertoa omakohtaisia kokemuksia?

2. huuuh Vierailija

Leskeneläke on puolet vainajan eläkkeestä. Jos sulla on ollut suuremmat tulot kuin vainajalla, niin voipi jäädä saamatta. Kansaneläkkeessä ei eläkettä maksella, työeläkkeestä vain. Kannattaa googlailla oikeaa tietoa ja lukea sieltä.

3. Minulla bruttoeläke noin 1.800 euroa, miehellä 5.200 euroa.

4. Faktum Vierailija

Leskeneläkejärjestelmästä tullaan luopumaan lähitulevaisuudessa, joten sen varaan ei kannata elämäänsä laskea.

5. Vinkki Vierailija

6. Tiktaktuk Vierailija

Itse vastikään leskeksi jääneenä tiedän: lesken ALKUeläke on puolet vainajan eläkkeestä (joko laskennallisesti työkyvyttömyyseläkeestä tai oikeasta). Kela maksaa myös alkueläkettä. Sitä maksetaan 6 kuukautta.

Sen jälkeen eläkkeeseen vaikuttaa oma eläke (joko tuleva tai nykyinen). Siitä on ihan taulukko saatavissa. Jos lesken eläke on suurempi kuin vainajan, sitä ei ehkä saa lainkaan.

Näin ollen leskeneläkkeet ovat yleensä pieniä, paitsi tässä ketjussa mainitussa tapauksessa, kun eläkkeiden ero on noin suuri. En osaa arvioida, kuinka paljon voisi saada eläkettä (laskentatapa ei ole minulle selvinnyt), mutta oma eläke kuitenkin pienentää sitä siitä korkeintaan puolesta vainajan eläkkeestä. Ilmeisesti jos leski ei saisi mitään eläkettä, saisi puolet vainajan eläkkeestä.

Näin ollen aika harvat saavat mitään suurta leskeneläkettä.

Alkueläkkeestä menee aikamoinen vero, kun se lasketaan omien tulojen (tai eläkkeen päälle). Valtio siitä vie varmaan keskimäärin 40 prossaa. Kun samaan aikaan pitää maksaa perintöverot jopa kotina käytettävästä asunnosta, minusta tuo alkueläke pitäisi olla kevyesti verotettua. Tai perintöverot maksuun vasta, kun todella jotain peritään.

Olen kuullut, että monet ovat joutuneet myymään kotinsa tai ottamaan lainaa perintöverojen maksuun. Toivon, että itse voin jäädä kotiini, joka ei ole mikään ökytalo. Tässä on alueellista epätasa-arvoa, koska pääkaupunkiseudulla tavallinen asunto-osake on kallis eli perintöverot ovat kohtuuttomia kodista.

7. leskeksi jäänyt Vierailija

Pitää erottaa eläkkeet toisistaan, jotkut puhuu kansaneläkkeestä samaan aikaan kun toiset puhuu työeläkkeen perusteella maksettavasta perhe-eläkkeestä.

Ei ainakaan minun tuleva eläkkeellejäämiseni vaikuta mitenkään minulle maksettavaan perhe-eläkkeeseen. Olen ottanut selvää eläkevakuutusyhtiöstä, ja vastaus oli, että ei vaikuta. Ilmeisesti en ole riittävän suurituloinen eikä oma työeläkkeenikään ole sitten tarpeeksi iso.

Minä jäin leskeksi jo 80-luvulla. Siitä on jo niin kauan, että en enää muista miten sen eläkkeen määrää perusteltiin, mutta jotain sillä oli tekemistä sen kanssa, että mieheni oli vielä niin nuori kuollessaan ja jäljellä olevat oletetut työvuodet otettiin jotenkin mukaan. Mutta eläke oli yllättävänkin iso siihen aikaan. En muista mitä se nyt on bruttona, mutta nettona saan 800 euroa kuukaudessa. Koko oman työhistoriani ajan se on tietysti ollut se tekijä, miksi minulla on ollut iso veroprosentti, myös ansiotyöstä. Mutta toki nyt plussalla olen ollut koko ajan. Tuleva oma eläkkeeni tulee aiheuttamaan sen, että veroprosentti vain nousee, joten varmasti tuon leskeneläkkeenkin netto tulee jonkun verran pienenemään. En oikein ole osannut sitä etukäteen tarkkaan laskea, mutta näin olettaisin.

Alkuvuosina se homma verottajan kanssa oli yhtä rumbaa, kun eläkkeellä oli oma veroprosenttinsa ja ansiotyöllä omansa. Ja kun nämä piti sitten sopeuttaa yhteen lopullisessa verotuksessa, niin aina meni mönkään, joko sain kauheat mätkyt tai tuli paljon palautusta. Yhden vuoden ajan kokeiltiin sellaistakin, että eläkkeestä ei mennyt veroa juuri ollenkaan, mutta ansiotyöstä otettiin sitäkin enemmän. Se aiheutti sen, että leskeneläkkeestä tuli lähinnä se päätoimeentulo ja sitä kritisoitiin kovasti. Muistan tämän Teppo J. Suonperän lesken, "sinisen tapakouluttajan," joka erityisesti paheksui tätä menetelmää, ja kai se huonoksi havaittiin, kun palattiin nopeasti entiseen käytäntöön. Minun kohdallani sittemmin verottaja päätyi tasaverotukseen eli sekä eläkkeestä että työtulosta sama prosentti, ja sen jälkeen verotus on ollutkin suht. tasapainossa. Ei ole tullut mätkyjä enää sen jälkeen. Mutta veroprosentti on ollut 25, ja tästä se siis vain nousee. Eli aina pitää ottaa verotuskin huomioon, kun näitä asioita miettii.

8. Tiktaktuk Vierailija

Eläkelaithan muuttuvat koko ajan, mutta onneksi ilmeisesti niitä ei muuteta jo eläkettä saaville. Luultavasti 80-luvulla leskeneläke laskettiin siitä laskennallisesta vainajan työkyvyttömyyseläkkeestä ja siitä sai ehkä puolet tai 60 %. Silloinhan vain naiset saivat leskeneläkettä, nyt sitä saavat kaikki aviossa olevat sukupuoleen katsomatta.

Samalla kun tämä uusi laki tuli voimaan, tuli tuo oman eläkkeen (joko laskennallisen tai oikean) vaikutus myös. Minusta eläkeyhtiöiden sivuilla sanotaan, että leskeneläke lasketaan uudelleen, kun leski jää sitten eläkkeelle. Nyt tulen siis saamaan jatkossa eläkettä sen oman eläkkeeni arvion mukaan. Ja ilmeisesti siis uuden lain mukaan se muuttuu, kun pääsen itse eläkkeelle. Luultavasti minulla se leskeneläke suurenee, koska jään työttömäksi, jolloin oma eläke ei kasva niin paljon kuin se kasvaisi työelämässä. Joten minä ilmeisesti hyödyn tuosta järjestelmästä.

9. 2506 Vierailija

Minä olen saanut lesken eläkettä vuodesta 2000 lähtien.
    Kun pääsin eläkkeelle eläkettäni pienennetttiin sen lesken eläkkeen vuoksi.
    Katsoivat kai että hankin liikaa. Kysyin niiltä mihin vertaatte eläkkeeni suuruutta koska se muutenkin oli pieni. Mitäs teet? Olemme voimattomia pyrokratian hampaissa. Suutun jos edes ajattelen siksi yritän torjua vääryyden.

10. Tuo leskeneläke on jo aikansa elänyt! Nykyään naiset ovat kaikki työelämässä itse, ei enää olla 40-50-luvulla, silloin naiset olivat kotona (en tiedä miksi).

Kyllä jokaisen pitää itse eläkkeensä tienata, eikä turvautua puolisoon. Useat naiset jopa tienaavat enemmän kuin miehet, niin meilläkin. Vaikka eläkkeeni ei ole kummoinen, alle kaksi tonnia, miehen on vielä pienempi, mutta nuukana olemme aina olleet, melkein jää toisen eläke säästöön.

11. no höpö höpö Vierailija

Kyllä voi olla työtön jo pitempään, vaivojen vuoksi, eikä eläkkeelle välttämättä päästetä ja sen vuoksi jää työeläke tosi pieneksi, ehkä pariin sataan euroon, niinkuin mulla. Sitten on paljon mielenterveyden takia eläkkeelle pistettyjä tai joku vamma tullut, niin kyllä se on hyvä jos saisi leskeneläkettä jos puoliso kupsahtais ekaksi. No, sinä et leskeneläkettä tule saamaankaan, koska tulosi on isommat kuin ukollas.

12. Kenkku Vierailija

Et tiedä, miksi naiset olivat kotona, eivätkä työelämässä 40-50 -luvulla?

Kannattaisiko yhtään tutustua lähihistoriaan. Haloo, silloin elettiin maatalousyhteiskunnassa. Maaseudut oli vielä hyvin asuttuja (sotien jälkeen oikein perustettiin pienviljelystiloja) ja ihmiset eli maataloudesta. Miehet saattoi vielä käydä siitä töissäkin, mutta naisten tehtävä oli huolehtia lehmistä ja muusta karjasta.

Toisaalta taas kyllä naiset olivat aika paljon työelämässäkin tuolloin, kaupungeissa varsinkin. Mutta heillekin saattoi työelämässä jatkaminen tulla ongelmaksi sitten, kun he hankkivat lapsia. Päiväkoteja ei juuri ollut eikä mitään lakia lasten kunnallisesta päivähoidosta. Anoppini oli 50-luvulla töissä lakkitehtaassa ja sai käteensä vain murto-osan palkasta, koska työmatkat linja-autolla ja lastenhoitajan palkka veivät niin ison osan tienestistä. Ehkä kaikki eivät halunneet käydä ansiotyössä pelkän työssäkäymisen ilon takia.

13. leskirouva Vierailija

Kyllähän se leskeneläke määräytyy vainaja tulojen mukaan.

14. Tiktaktuk Vierailija

Sillä tavalla määräytyy vainajan tulojen perusteella, että niiden perusteella määritellään vainajan eläkekertymä, jos hän ei ole vielä eläkkeellä. Leskeneläke voi olla korkeimmillaan puolet vainajan eläkkeestä.
    Täältä löytyy tarkat tiedot työeläkkeen perusteella maksettavasta leskeneläkkeestä. Se ei ole enää sukupuolisidonnainen, joten toivottavasti kaikki mieslesketkin älyävät sitä hakea.
    https://www.tyoelake.fi/fi/erilaisiaelakkeita/perheelake/perheelakkeenmaara/Sivut/default.aspx
    Esim. itse saan leskeneläkettä alkueläkkeen jälkeen hieman yli 400 euroa kuukaudessa. Tulee todelliseen tarpeeseen, kun jäin työttömäksi enkä haluaisi luopua nykyisestä kodista, vaikka siitä on vielä lainaa. Alkueläkkeen söi kyllä tehokkaasti verotus, joten sillä ei päässyt ylimääräisesti asuntolainaa lyhentämään kaikkien muiden menojen lisäksi.

15. Tiktaktuk Vierailija

Ennen eläkeuudistusta saadut eläkkeet eivät ole muuttuneet. Niiden vuoksi joillekin tulee hieman muhkeampiakin eläkkeitä, koska aiemmissa ei ollut tuollaista vähennysjärjestelmää.

16. Mörrikkä Vierailija

eli vainajan tulot ovat eläkkeen suuruuden perustana, ja kai siihen vaikuttavat alaikäiset lapsetkin.

17. meritta Vierailija

Jos leskellä on vielä alaikäisiä lapsia, niille lapsille maksetaan omat ns. puoliorvon eläkkeet, eikä siis lapsilla sinänsä ole vaikutusta lesken eläkkeen määrään. Kun lapset tulee täysi-ikäisiksi, heidän eläkkeensä lakkaavat, mutta leski saa eläkettään edelleen. Tämä koskee siis perhe-eläkkeitä.

18. Leski Oulusta Vierailija

Näin on. Leski saa kuolleen aviopuolison tuloista laskettavan eläkkeen. Jos aviopuolisolla oli hyvät tulot senmukainen on leskeneläkekkin. Se on hyvä lisä palkkaan jos tulot ovat olleet vainajalla kohtalaisen hyvät. Näin turvataan lesken elämä ja talous. Monet ovat siitä kateellisia, mutta näin se vain menee.

19. leski minäkin Vierailija

Kukahan tuosta nyt kateellinen, sairasta jos näin on. Ei se leskeksijääminenkään helppoa ole. Surullista oli se kumpi tahansa. Jotkut saavat vain pienen eläkkeen, jotkut suuremman. Riippuu vainajan tuloista.

20. Minäkö Vierailija

21. Minäkö Vierailija

Ei se ihan noinkaan ole... Itselläni jossain vaiheessa tehtiin eläkkeiden yhteensovitus. Siinä laskettiin minunkin tuleva eläke, eläkkeelle jäämiseeni oli tuolloin vielä vuosia aikaa. Yhteensovitus tietenkin pienensi eläkettäni, oma tuleva eläkkeeni oli suurempi kuin puolisoni eläke.

22. Esksk Vierailija

iteshän ne eläkkeet on maksanut , sekä omat että leskeneläkkeet, totta kai ne tlevat maksuun

23. leskiminäkin Vierailija

Jotkut hokee, että leskeneläkkeet on vanhanaikaisia ja turhia, mutta pitää muistaa, että leskeys ei ole oma valinta!

On eri asia elää yksin, mahdollisesti yksinhuoltajanakin, jos on itse niin päättänyt, tai on tullut avioero, jolloin lapsista maksetaan elatusmaksut. Tietysti avioerokin voi tulla itsestä riippumatta ja yllätyksenä, mutta silloin on kuitenkin aina se toinen puolisko kuitenkin olemassa ja hänen kanssaan voi tai ainakin pitäisi voida neuvotella, miten eletään jatkossa ja miten rahallisesti selvitään.

Ja lisäksi sitä leskeneläkettä on se vainaja kartuttanut omalla työnteollaan ja tarkoitus on nimenomaan turvata lesken asemaa puolison kuoleman jälkeen. Olen kyllä aika varma siitä, että jos leskeneläkkeet lakkautetaan kokonaan, ei meistä kukaan sitä nyt palkasta perittävää vakuutusmaksuosaa itselleen saa, kyllä se jonnekin peritään edelleen, mutta vain vakuutusyhtiöt siitä sitten hyötyy.

24. vierailija Vierailija

Todellakin leskeneläke on edelleen hyvä, eikä sitä tule polkea yhtään.
    A.) eläke on itse säästetty
    B.) kukaan halua jäädä leskeksi vapaaehtoisesti
    C.) jos perheessä on lapsia ja tulot katoaa yhtäkkiä menee perhe konkurssiin. Eli leskeneläke auttaa tässä

Jos joku on tästä kateellinen niin menköön itseensä. Itse ainakaan halua leskeksi missääntapauksessa!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri