Lestadiolaiset äidit!

  • Viestiketjun aloittaja tenava
  • Ensimmäinen viesti
huohhuoh
Ei varmaankaan haukkumisketju. Kylläpä täällä lukee karujakin totuuksia. Ikävä kyllä. Se joka ei ole päässyt lähelle tätä uskontoa ja kuulemaan REHELLISTÄ puhetta uskonnosta ei tiedä kaikkea tai tietää kaunistetun version. Todellisimman tarinan kuulet, kun keskustelet ex-lestadiolaisen kanssa. Täällä pohjosessa lestadiolaisia on paljon. Perheet suuria. Äidit näyttää monta kertaa riutuneemmilta mitä "ei lestaadiolais- äidit".

Itse juttelin entisen lestadiolaisen kanssa pitkän keskustelun. Keskusteltiin paljon siitä kuinka hän pääsee siitä pois ja millaista se elämä on nyt uskonnon jälkeen. Hän kertoi sellaisia totuuksia että niitä ei voi uskoa todeksi tämän päivän suomessa! Hän mm. sanoi että lestadiolaismiehet haluavat heti seksiä piittaamatta naisen voinnista. Ei siellä odoteta halujen palautumista. Hän itsekkin oli tullut raskaaksi aina kahden kuukauden kuluttua synnytyksestä. Yhtiäkään kuukautisia ei kerennyt tulla ja seksi oli aloitettu mitä pikimmiten. Hän oli sanonut miehelle, että ei jaksaisi enään enempää lapsia..mies ei kuunnellut ja lapsia tuli. Hän kertoi monesta naisesta, jotka ovat ihan riutuneita alle 30 vuotiaita useiden lapsien (noin 5-6 ja lisää tulee) äitejä. Mutta lapsia naiset yleensä rakastaa paljon. No miksei rakastaisi kun muuta elämää ei ole eikä tule. Lapset on lestadiolaisnaisten koko elämä. Joskus kyllä näen täällä..tai aika useinkin, että todella pienet lapset leikkii yksinään esim. tiellä. Ei kukaan ole valvomassa kun juoksennellaan. Itse en päästäisi pari vuotiasta yksin kadulle leikkimään ikinä! No mutta erästä lestadiolaisnaista lainatakseni : Herran hallussa.[/quote]

Totuuksia ja totuuksia... Outo on jonkun käsitys totuuksista. Eiköhän nämä ole toisen ja kolmannen ja jopa neljännen käden tietoja. Yhtä karuja kokemuksia löytyy ei-lestadiolaisistakin. On viinaa, huumeita jne. raskausaikana. Lasten pahoinpitelyjä jne. Niistäkin saisi ketjun. Tai ihan oman elämän negatiivisista puolista. Mutta mieluumminhan sitä päivittelee muiden elämää.

 
lisää tietoa
Alkuperäinen kirjoittaja lestadiolainen minäkin:
"Vanhoillislestadiolaiselta naiselta jouduttiin poistamaan kohtu hätäleikkauksessa synnytyksen yhteydessä vakavan sisäisen verenvuodon takia. Äiti olisi muuten kuollut. No, mies joutui sitten joka ilta rukoilemaan anteeksi jumalalta, että joutuu menemään huonon naisen viereen makaamaan. Äidin henki ei paina mitään, äiti uhrataan lapsen takia. Moneltakin lestadiolaiselta lääkäri kieltäisi enää lasten tekemisen oman terveyden kustannuksella. Mutta sterilisaatiota tai ehkäisyä ei saa käyttää, vaikka henki menisi."

Enpä ole mokomaa kuullut muualla kuin tällä palstalla!!

Ehkä meitä on moneen junaan tai sitten täällä joku on keksinyt omiaan. Käsittääkseni kuitenkaan terveyttäänkään ei tulis tahallisesti turmella. Kyllä lestadiolainenkin saa käyttää ehkäisyä!! Ainakin sen mukaan mitä itse olen nähnyt ja kokenut....
Vanhoillislestadiolaiset eivät saa käyttää ehkäisyä, mutta ehkä niin kuitenkin tekevät.
Pohjoisessa on kaupasta Suviseurojen aikaan oudosti kauppojen kortushyllyt tyhjentynet ja alueen siivoojien mukaan sieltä löytyy paljon tyhjiä pakkauksia :) Tupakkaa saavat polttaa, alkoholia eivät saa käyttää, eivätkä katsoa tv.tä, eivät käyttää korvakoruja ja meikkiä. Ilmeisesti netti on kuitenkin sallittu, vaikka törkyä täälätkin löytyy, jos tv.n vertaa.

Itse tunnen paljon lestadiolaisia. Pohjoisen lestadiolaiset ovat ahtaampia, kuin etelämmässä. Joillakin tutuillani lapsia on vähemmän, mutta pääsosin niitä joka vuosi siunaantuu. 25v on viis lasta ja sitä rataa. Liekö Jumalan tahto, mutta harvalla heistä tuntuu olevan lapsettomuutta. Itse olen ollut kyllä esikoisen saannin jälkeen melko haluton, joten voi itse kyllä ymmärtää, kuinka jotkut voivat heti synnytyksen jälkeen laittaa uuden lapsen alulle.

Osa tuntemistani lestadiolaisäideistä on todella pirtsakoita, eivätkä ollenkaan nuutuneita. Mukavia ihmisiä.

 
UK
Entisessä työpaikassani piipahti töissä kolmekin lestadiolaista naista. Tai tyttöä oikeastaan. (Piipahti, koska eivät olleet mitenkään innostuneita työn teosta.) Juttelin heidän kanssaan heidän tavoistaan. Kysyin yhdeltä tytöistä, että "eikö se ole äidille hirveän raskasta, kun on niin monta lasta?" Tyttö, jolla oli itsellään 15 sisarusta, vastasi, että "sen kuuluukin olla niin". Omalaatuinen on kasvatus, en muuta sano, jos naisten kuuluukin kärsiä koko elämänsä, hautaan saakka... Lapsia saa kuulemma tulla niin kauan kuin Jumala suo eli niin kauan kuin mamma vaan hedelmöittyy.
Nyt tälläkin tytöllä, joka keskustelumme aikaan oli 18 vuotias, on jo itsellään 3 lasta. Hän on 21 vuotias.

Koulussa he eivät kuulemma saaneet lapsena osallistua liikuntatunneille, jos siellä soitettiin musiikkia...

Aika vanhoillinen uskonto, mielestäni.

Ai niin, kaupanalalla ollaan mieheni kanssa, ja kyllä: kortsuja menee moninkertaisesti enemmän, jos lähettyvillä on Suviseurat =D
 
naapuri.
Mun sukulaiset on kaikki lestadiolaisia, ite en ole. Osalla heistä on 16 lasta, osalla ei yhtään. Osalla on telkkari, osa ei kuuntele radiostakaan muuta kuin uutiset. Osa käy baareissa, polttaa tupakkaa ja elää ns. "normaalia" elämää, osa harrastaa suunnilleen vain viulunsoittoa ja seurakuntaa.
Ystävällisempiä ihmisiä saa hakemalla hakea kuin he. Aina löytyy auttava käsi asiaan kuin asiaan vaikka kotona onkin se 16 suuta ruokittavana ja hoidettavana. Lapset käyttäytyvät todella hyvin, mm. joka kerta kun keittiöstä kuuluu että "syömään", niin jokainen lähtee kiltisti ruokapöytään ILMAN äkkäilyä ja temppuilua (mitä meillä kolmen lapsen perheessä kyllä harrastetaan joka sekunti!, mitään ei uskota)
Ja noissa suurperheissähän ne isommat hoitavat jo pienempiään hyvin sujuvasti.
 
Himpsuke
Keskustelu rönsyilee kyllä vähän ulkopuolellekin kai, mutta ainakin omalla kohdallani kokemukset lestadiolaisista ovat hyvät. Minulla oli työpaikassani (pohjoisessa) paljon lestadiolaisia työkavereita: tulin kaikkien kanssa hyvin juttuun ja olivat avarakatseisia, vaikka edustivatkin liikkeen vanhoillista suuntausta. Tietyenkin poikkeuksiakin löytyy, mutta niin aina. Paras työkaverini oli myös lestadiolainen. Todella moni heistä opiskeli korkeakoulututkintoa ja useat olivat töissäkin saatuaan lapsia. Lapsista ja niiden saamisen rajoittamisesta en muistaakseni puhunut heidän kanssaan, mutta mielestäni se on heidän oma asiansa. Uskon, että on varmasti rankkaa olla "koko ajan" raskaana, mutta läheskään kaikissa perheissä ei näin ole.

Työni vuoksi sain osittain nähdä heidä arkipäiväänsä, osa oli tyytyväisiä ja onnellisia, toisilla saattoi olla tiukkaa suuren perheen talouden pyörittämisessä. Toisissa perheissä äidit olivat väsyneitä ja nuutuneita, mutta varsin moni pitää kunnostaan huolta ja voi hyvin. Ihan kuin muillakin lapsiperheillä. Tutustukaa ihmeessä lestadiolaisiin, jos voitte, ja antakaa heidän itsensä kertoa asioista! Esim. opiskelukavereilta voi monesti kysyä asioista, jotka kiinnostaa.
 
Aq
Minullakin ihan hyviä kokemuksia. Olen ikäni tuntenut erään lestadiolaisperheen. Heillä oli 4 omaa lasta ja kasvattilapsia iso liuta. Mm. paras ystäväni jonka olen tuntenut jo 21 vuotta =). Nämä sijoitetut lapset eivät ole koskaan olleet mitenkään uskovaisia vaikka esim ystäväni oli perheessä kaksi vuotiaasta lähtien. Heidän omat lapsensa sitten ovatkin uskossa. Kaikki oikein mukavia ihmisiä!

Seuroissa tuli joskus heidän kanssaan käytyä kun olin esim viikonloppua viettämässä. Poikia me siellä kaverin kanssa vaan katseltiin ;).

Muuten en ole kauheasti perehtynyt heidän toimintaansa..
 
ninnu2
Joo, minunkin tuntemani lestadiolaiset ovat hyviä ihmisiä, pitävät yleensä lapsistaan ja toisistaan hyvää huolta, ovat hyvinkäyttäytyviä ja rehellisiä ihmisiä. Siksi jotenkin tuohdun tällaisista ketjuista.
 
muut suunnat
Tää menee nyt kyllä asian vierestä, mutta miksi aina kiinnitetään huomiota siihen kuinka lestadiolaisilla on paljon lapsia... Tiedän monia helluntailaisia ja adventisteja joilla on todella suuret perheet. Kas kun heitä ei ihmetellä. Ja kas kummaa, tunnen ei uskovia suurperheitä, 7-10 lasta rataa. ilmeisesti se on hyväksyttävää koska eivät usko Jumalaan tai ainakaan tunnusta mitään suuntausta.
 
tirrimaari
"Tää menee nyt kyllä asian vierestä, mutta miksi aina kiinnitetään huomiota siihen kuinka lestadiolaisilla on paljon lapsia... Tiedän monia helluntailaisia ja adventisteja joilla on todella suuret perheet. Kas kun heitä ei ihmetellä. Ja kas kummaa, tunnen ei uskovia suurperheitä, 7-10 lasta rataa. ilmeisesti se on hyväksyttävää koska eivät usko Jumalaan tai ainakaan tunnusta mitään suuntausta."

No se on tunnettu, että lestadiolaiset eivät saa käyttää ehkäisyä, ja lapsia on siksi niin paljon.

Muilla mainitsemillasi "suunnilla" ei ole tällaista "kieltoa" raamatun tulkintaeroista johtuen. Itse helluntailaisena, tai näen itseni ennemminkin uskovaisena kuin tietyn suunnan edustajana, näen ehkäisyasian vähän eritavalla. Jumala on antanut ihmiselle viisautta, jolla on kyetty kehittämään eri ehkäisymenetelmiä, jotta vanhemmat eivät joutuisi suurperheellisiksi haluamattaan. En näe siinä mitään väärä. Abortti on asia erikseen, sillä siinä kajotaan jo luomistyön tuotokseen. Ei siitä kuitenkaan sen enempää.
 
erppi
on kai niitä ihmisiä monenlaisia myös uskonlahkojen sisällä.mie tunnen muutaman lestadiolaisen eikä kyllä ole pahaa sanottavaa.
naapurissa asuu yksi lestadiolais-perhe ja ei voi kun hattua nostaa niin...
lapset on kovin mukavia ja käyttäytyvät hyvin.äiti on nuorekas ja hyvässä kunnossa(tosin AINA joko odottaa tai synnyttää.)no..välillä myös imettää..
mutta mukavia ihmisiä niin.isä vähän laiska tosin.
 
MINÄ TAVIS
täytyy myöntää että teitä joitain pitää ihan pelottavina kun "käytte päälle" kuin yleiset syyttäjät! ja raivoatte lestaadiolaisten elämästä vaik ette tiiä siitä mitään.
mielummin tuntisin lestadiolaisia kuin teitä... hullut!
nim. minä IHAN TAVIS (ei lestadiolainen)
 
hellumamma
luin kerran vauvalehdestä jutun lestadiolaisäidistä joka odotti 15.lastaan.ei siinä muuten mitään mutta tällä äidillä alkoi jo olla kaikenlaisia vaivoja,mm.verenpaie korkea ja alkava ms-tauti!!onkos se sitten hyvä kun ms-tautu menee niin pahaksi että äiti pystyy vaivoin istumaan pyörätuolissa ja lopulta kuolee sairauteensa ja pienet lapset jäävät äidittömiksi.mitenhän se iskä pärjää 15 lapsen kanssa ihan yksin vai ajatteleeko että "kyllä herra antaa uuden vaimon huolehtimaan kodista ja perheestä"sitten tiedän erään perheen jossa on periytyvä sairaus,jonkinlinen kehitysvamma.ainakin kahdella lapsella se on ollut ja nämä ovat kuolleet vuoden ikäisinä,ja nyt heillä on uusi vauva jolla on myös sama sairaus..:(saahan lapsia tehdä vaikka sata jos haluaa mutta se on silkkaa typeryyttä jos ei ole itse terve tai tulee sairaita lapsia(tarkoitan siis sellaisia periytyviä vakavia sairauksia joita ei voi hoitaa).voi voi,juttua piisais vaikka kuinka mutta en nyt jaksa enempää.
 
äiti
Kyllä ehkäisyn käyttö on sellaista , mitä ei uskovainen tee hyvällä omalla tunnolla. Ei vaikka olisi psyykkistä tai fyysistä ongelmaa.Selibaatti on ainut vaihtoehto. Näin olen asian ymmärtänyt.
 
nina1971 lily
Minä kyllä uskon että pahimpia mustamaalaajia on juuri ne uskonnosta eronnet.Niiden juttuja ei kannata kuunnella,koska ne on höystetty runsailla valheilla ja väritetty. usein syynä voi olla esim. henkilökemiat ei käy yksiin,katkeroidutaan ja aletaan etsiä vikoja toisista,eikä itsestä. Ihan sama juttu kuin muussakin elämässä.

Ja mitä luterilaisiin tulee: on murhaajia,raiskaajia,jne. Mutta kaikki saavat kuulua "armosta" kirkkoon.
 
Edellinen jatkaa.....
Minä kyllä uskon että pahimpia mustamaalaajia on juuri ne uskonnosta eronnet.Niiden juttuja ei kannata kuunnella,koska ne on höystetty runsailla valheilla ja väritetty. usein syynä voi olla esim. henkilökemiat ei käy yksiin,katkeroidutaan ja aletaan etsiä vikoja toisista,eikä itsestä. Ihan sama juttu kuin muussakin elämässä.

Ja mitä luterilaisiin tulee: on murhaajia,raiskaajia,jne. Mutta kaikki saavat kuulua "armosta" kirkkoon.

Piti sanoa että silti ei voi lyödä leimaa otsaan,että kaikki luterilaiset olisivat murhaajia ja raiskaajia muutaman sellaisen tähden. Samaa voi sanoa muista uskonnoista.
 
Viimeksi muokattu:
Hmmm....
Olen hoitanut lestaadiolaislapsia ja kyllä nekin osaa olla ilkeitä ja turpattavat vastaan. Kävi ihan sääliksi sitä yhtä poikaakin kuinka se minusta haki läheisyyttä halailemalla ja vieressä kokoajan olemalla. Kun on paljon lapsia niin kaikki eivät saa tarvitsemaansa hellyyttä tarpeeksi ja kun vanhimmat lapset hoitaa nuorimmat niin oppiiko äiti edes tuntemaan lapsiaan?
 
Ei uskis
Olen ihan kauhistunut, mitä älyttömyyksiä täällä lestadiolaisista kirjoitellaan. Ei selvästikään ole monellakaan täällä mitään tietoa heistä.

Minä itse olen ihan tavis luterilainen, joka ei kuitenkaan usko... En silti lähde mustamaalaamaan uskovaisia noin, vaikka aatteet eroavatkin.

Lestadiolaiset ovat aivan kuten me muutkin tässä nykymaailmassa. Aionoana erona lienee se, että heille on jokainen lapsi tervetullut. Mikäköhän tuossa lienee ongelmana? Mielestäni on hienoa, että on ihan oikeita äitejä ja isiä olemassa, jotka panostavat yhteiseen kotiin. Kyllä vain kotiäitiys on arvostettavaa!

Kaikennäköisiä poikkeuksia löytyy kaikista joukoista. On niitä luterilaisiakin, jotka laistavat niitä kymmentä käskyä tai niitä ateisteja, jotka laistavat lakia.

Ihan uskomatonta luettavaa oli tämä ketju. Osa saisi kyllä mennä vähän itseensä.
 
Mun lapsuuteni
..oli henkinen helvetti pohjois-pohjanmaalla kun lestadiolaisperheiden lapset kiusas mua henkisesti ja fyysisesti. Vanhempia ei kiinnostanut, juoksivat karkuun nuo lapsen tasolle jääneet itsekin, kun mun vanhempani koettivat mennä asioista puhumaan. Koulukin oli voimaton.

En syytä tästä välttämättä lestadiolaisuutta vaan huonoa kasvatusta. Kissat katosivat meidän seudulta ja nämä kakarat kehuivat kuinka ottivat kissoja kiinni ja muovipussissa upottivat jokeen, hakkasivat pesäpallomailalla, potkivat, laittoivat sinapinsiemeniä kissan peräaukkoon jne. Tervettä??

Tämän jälkeen olen tavannut ihan fiksujakin lestadiolaisia, mutta tietyt suvut on valitettavasti pilaamassa muidenkin mainetta.
 
Kropsu
Tämä viimeinen viesti kuulostaa ihan tutulta... ikävä kyllä. Samanlaista tapahtuu jatkuvasti ainakin täällä ruotsinkielisellä pohjanmaalla. Toisaalta, eipähän tuota tarvitse ihmetellä kun katsoo tämänpäiväistä uutisotsikkoa pedofiilistä saarnaajasta ja pyhäkoulun opettajasta joka sai harrastaa näkemyksiensä mukaista "lähimmäisenrakkautta" seurakunnan muitten jäsenten avustamana vuosikausia.
 
Jumalan lapsi
1.Pietarin kirje:
1:10 Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,

Matteuksen evankeliumi:
13:52 Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa."

2.Tessalonikalaiskirje:
2:10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.

Johanneksen evankeliumi:
3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.


Vain Jeesus vie perille Veri puhdistaa udestisyntyy pyhän hegen voimasta ja jumalan sanan
siemenstä

Johanneksen evankeliumi: 7:37Mutta juhlan viimeisenä, suurena päivänä Jeesus seisoi ja huusi ja sanoi: "Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon.
7:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
7:39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen;
 

Yhteistyössä