levottomat jalat

  • Viestiketjun aloittaja annastiina
  • Ensimmäinen viesti
annastiina
Pirullinen vaiva tuo levottomat jalat. Viime yönkin unet jäi tosi vähiin niiden takia. Asiasta keskusteltiin vähän aikaa sitten täällä, mutta en enää löydä sitä viestiketjua. Siinä oli joku nettiosoite, missä voisi olla vinkkejä vaivaan. Jos joku tietää tän osoitteen, voisiko laittaa uudelleen!Tai muita vinkkejä...Tulen kohta hulluksi näiden jalkojen kanssa. Ja tämän ymmärtää vain sellainen joka niistä on joskus kärsinyt! Kiitokset vastaajille jo etukäteen!
 
Toimii!!
Heippa,kärsin itse samasta vaivasta taannoin, kunnes ostin Magnex magnesium valmistetta.Sitä olen syönyt nyt 2 kk eikä sen koomin ole tarvinut levottomista jaloista kärsiä.Neuvolasta sanottiin myös, ettei saisi paria tuntia ennen nukkumaanmenoa ""kylmettää"" jalkoja,joten villasukat rules! Toivottavasti nämä neuvot auttavat myös sinua.
 
mariella
Tiedän tunteen ja varsinkin öisin on tosi levottomat,sanoin lääkärillekkin tästä,mutta hän vain sanoi et päikkärit pois ja ei stressiä,mut neuvoja otetaan myös vastaan
 
Antsu
Mulla on ollu toi vaiva ikuisesti, nyt raskaana ollessa vaan pahempi.

Toisin kun joku sanoi, mulla nimenomaan auttaa kylmetys! Kun on mukavasti jäässä (olen oikea vilukissa muutenkin) niin johan helpottaa.

Toinen konsti mikä on toimivaksi todettu on liikunta. Viime aikoina oon kävelly, kävelly ja kävelly, se auttaa takuuvarmasti. Tunnin kävely joka toinen päivä riittää, tietty on paras jos pääsee joka päivä.

Vielä yks konsti on jalkojen hierominen illalla. Eli kun menee sämkyyn niin nostaa jalat seinää vasten ja antaa niiden olla ylöspäin hetken (se myös viilentää). Hetken päästä hieroo (mulla ei vielä ole maha tiellä:) varpaista alkaen polviin päin, ikäänkuin kaikki veret pois jaloista. Sitten vielä hetki jalat kohti kattoa ja probleema pysyy (hetken) poissa.

Kirjoitelkaapa toimiko teillä!

Antsu
 
aiempi kysyjä
Tällaisen vastauksen minä sain, kun kysyin jokin aika sitten samasta asiasta näillä sivuilla (lääkäri vastaa):

Raskauden aikana levottomat jalat pahenevat raudanpuutteen vuoksi. Käytätkö lisärautaa? Hemoglobiiniarvo saattaa neuvolan mittauksissa pysyä hyvänä, mutta silti kudoksista puuttuu rautaa, joka pahentaa jalkatuntemuksia. Kannattaa siis Hb-arvosta huolimatta kokeilla nimenomaan hemirautaa (Hemofer nimeltään), koska se imeytyy paremmin ja menee elimistössä paremmin kudoksiin eikä sen pitäisi ärsyttää vatsaakaan. Kahteen tuntiin ennen tai jälkeen rautatabletin ei pidä ottaa mitään kalsiumpitoista, mutta sen sijaan C-vitamiinia kannattaa ottaa samaan aikaan joko purkista tai reiluna hedelmäannoksena. Varsinaisia levottomien jalkojen lääkkeitä ei valitettavasti voi käyttää raskauden aikana, mutta ehkäpä kohtalotoverisi tietäisivät muita apukeinoja eli kysele Levottomien jalkojen liitosta
http://www.unili itto.fi/uni/rls.htm
(poista 20%, jos ilmestyy osoiteriville).

Itse olen nyt yrittänyt lisätä sitä c-vitamiinia ihan tietoisesti, jotta se rauta varmasti imeytyisi...ja eilen illalla vaikka tunsin oireiden jälleen tulevan auttoi asiaa se, että kävin suihkussa iltapalan jälkeen (ensin kuumaa vettä jaloille, sitten kylmää jne. kunnes lopetin lämpimään/kuumaan) ja sitten vielä lasillinen appelsiinimehua (norm. olisin ottanut maitoa, nam) ennen sänkyyn menoa...ja kas levottomuus pysyi poissa...ainakin tällä kertaa. Minä olen myös jättänyt päikkärit pois kokonaan, yöunet ovat kyllä muutenkin jo vähentyneet. Näillä konsteilla olen päässyt pois siitä aamulla neljältä nukkumaan-kierteestä.
 
Irmeli
Tässä on ainakin yksi linkki aiheesta. Suomeksi ei näköjään tietoa ole paljoakaan tarjolla aiheesta levottomat jalat ja raskaus, mutta muualla maailmalla ongelma on kyllä tiedostettu.
Sielläkin ehdotettiin raudan lisäämistä ruokavalioon. Itse jumppasin ja venyttelin jalkoja öisin.

http://www.babycenter.com/refcap/pregnancy/pregnancysleep/7549.html
 
Lääkekuuri
Antsu: Lääkitystä on olemassa levottomiin jalkoihin. Esimerkiksi sellainen lääke kuin Sifrol (tarkoitettu parkinsonin hoitoon (tiedän, että kuulostaa pahalta), mutta tulevaisuudessa määrätään myös levottomiin jalkoihin)! Suosittelen! Muitakin lääkkeitä on. Lääkäreiltä kannattaa kysyä. Valitettavasti esim. ko lääke ei käy raskaanaoleville muuta kuin viimeisessä hädässä, mutta ns. normaalitilassa lääkitys on hyvä apu! Lämmin ja magnesium ovat tällä hetkellä varmasti paras apu!
T: alalla töissä oleva raskaileva
 
Pulla
Lentosukat koko päivän jalassa ja illalla jalkateriin, - pohjiin, sääriin ja pohkeisiin hierotaan jotain viilentävää, mentholia sisaltävää, verenkiertoa edistävää voidetta, esim. edullista apteekin virkistävää jalkavoidetta!

Myös jalkakylpy vaihdellen lämpimästä kylmään (viimeiseksi kylmä) auttaa, samoin myös erilaiset jalkakylpyaineet.
 
rauta
Mulla loppui levottomien jalkojen oireilu kun rupesin syömään rautaa ja venyttelemään jalat ennen nukkumaanmenoa. Siis jännitän säären ensin jalkaterä koukussa, sitten suorana ja pidän kummassakin asennossa joku 3x30 sekuntia.
 
maito
Kuuntele:

Mediasali | Terveyden Tukipilarit | Radio-ohjelma

01.12.13
Osa 1/1 (25:29)

Luonnollinen (imeytyy normaalisti) B-vitamiinivalmiste, joka maksaa 6€ Citymarketissa.
Rikas Oluthiivatabletti

Maidon kalsium heikentää raudan imeytymistä eli aiheuttaa anemiaa.

Kannattaa pyrkiä kalsiumin saannissa enintään virallisten ravitsemussuositusten suuruiseen saantiin eli noin 800 mg/vrk, vaikka onhan meitä vuosikymmenet peloteltu teorialla, jonka mukaan luut napsahtelevat poikki, jos et käytä runsaasti maitotuotteita. Sitten juodaan litratolkulla maitoa ja syödään kourakaupalla kalsiumpillereitä paremman luuston toivossa. Ja mikä on saavutettu lopputulos? Olemme osteoporoositilastojen kärkimaita. Virallisen suosituksen määrän kalsiumia 800mg saa parista lasillisesta maitoa, piimää, jogurttia, viiliä tai rahkaa ja kolmesta viipaleesta juustoa. Lisäksi lähes kaikessa ruuassa on kalsiumia eli ilman maitotuotteitakin pärjää. Maitotuotteiden poistaminen ruokavaliosta ei aiheuta mitään katastrofia ja vaarallista kalsiumin puutetta, jos ruokavalio on muuten tasapainossa, jollaiseksi virallinen totuus sen asettaa. Maitotuotteiden välttämättömyyden korostaminen ravitsemussuosituksissa on ylipäätään melko suomalainen ilmiö. Maidon kalsiumin liikasaanti luo muita kivennäispuutoksia ja epätasapainoja, jotka sitten lisäävät riskiä saada sepelvaltimotauti, munuaiskiviä, sappikiviä, anemiaa, nivelrikkoa, kilpirauhasen vajaatoimintaa, liikalihavuutta ja kausi-infektioita.


Liika maidon kalsium lisää mm. magnesiumin puutetta, joka on suomalaisilla yleistä (sivun lopussa magnesiumista) sekä muita vitamiini- ja kivennäisainepuutoksia. Kalsiumin ja magnesiumin suotuisin saanti päivässä on 2:1 eli 800mg kalsiumia ja 400mg magnesiumia. Kalsiumin imeytyminen suolistosta edellyttää useiden muiden aineiden riittävää saantia. Suurimmalla osalla suomalaisista on krooninen magnesiumin, K-vitamiinin, C-vitamiinin (400mg) ja D-vitamiinin puutos, jotka heikentävät kalsiumin imeytymistä.
Kalsium, maito, osteoporoosi ja verisuonten kalkkeutuminen!
 
pian kahden äiti
Olen ottanut tämän toisen raskauteni aikana purkista magnesiumia ja levottomat jalat ovat vaivanneet vähemmän. En tajunnut sitä ensimmäisen raskauden aikana ja monet iltayöt menivät sängyssä jalkoja potkiessa.

Minulla on muutenkin taipumusta levottomiin jalkoihin, mutta raskaus voimistaa sitä selvästi. Ilmestyiväthän ne levottomat jalat tälläkin kertaa, mutta rupesin ottamaan iltaisin magnesiumia eivätkä jalat ole vaivanneet enää sen jälkeen juuri ollenkaan.
 
100µg
LIIKU:

Ihan tavallinen arkikävely ja pyöräily riittää

VENYTTELE:

http://www.lamk.fi/hyva/media/Documents/venyttelyopas.pdf (sivu 12) ja googlella lisää

ANEMIA?

Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus (lisää raudan tarvetta), imetys, liika maidon kalsium, imeytymishäiriöt (mm. keliakia), erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset ja runsaat kuukautiset.

Folaatin, C-vitamiinin ja B-12 vitamiinin puute aiheuttaa perniöösianemiaa.

Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Maitotuotteita enintään 2-3 annosta päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

Keliakia on yleisin sairaus, joka aiheuttaa anemiaa. Keliakia aiheuttaa myös lukuisten muiden ravintoaineiden imeytymishäiriöitä mm. B-12.

Keliakia voi olla, vaikka ei kauheesti vaivaa olisikaan. Hoitamaton keliakia voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa vaikka mitä, joten sitä kannattaa todellakin hoitaa.

Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista kudosten käyttöön.

Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa, ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista.

Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta.

D-VITAMIININ PUUTE:

Tarve on 50-100µg/vrk

A recent study found that vitamin D deficiency is significantly related to the prevalence of restless legs syndrome.
Restless legs syndrome is characterized by the involuntary movement of the legs accompanied by discomfort in the legs.
Read more: Recent research suggests vitamin D deficiency may relate to restless legs syndrome | Vitamin D Council

MAGNESIUM:

Magnesiumin puute väestössä on yleistä.

esim. Citymarketista saa hankintatukun sitraattia (imeytyy parhaite, joten jätä muut kaupan hyllylle) kympillä 3kk satsi.
Tuotteet - Hankintatukku Oy

SUOLA:

Puhdistetusta suolasta on poistettu lähes sata erilaista mineraalia, jotka tasapainottaisivat suolan vaikutusta elimistössä. Lisäksi puhdistettuun suolaan on lisätty mm. paakkuuntumisenestoaineita, joista ei terveydellemme ole mitään hyötyä, päinvastoin. Paras suola olisi puhdistamaton merisuola, josta elimistö saa tarvitsemansa mineraalit, joka ei kohota verenpainetta, ei kerää nestettä elimistöön, ei rasita munuaisia ja joka säilyttää elimistön homeostaasin.


Ihminen tarvitsee suolaa, joten varmista että saat sitä 3-5 grammaa päivässä, jotta nesteaineenvaihduntasi toimii. Ilman riittävää luonnollista suolaa ja vettä keho kerää nestettä, joka aiheuttaa turvotusta, väsymystä ja lihaskramppeja.
 
Maikkis
Pirullinen vaiva tuo levottomat jalat. Viime yönkin unet jäi tosi vähiin niiden takia. Asiasta keskusteltiin vähän aikaa sitten täällä, mutta en enää löydä sitä viestiketjua. Siinä oli joku nettiosoite, missä voisi olla vinkkejä vaivaan. Jos joku tietää tän osoitteen, voisiko laittaa uudelleen!Tai muita vinkkejä...Tulen kohta hulluksi näiden jalkojen kanssa. Ja tämän ymmärtää vain sellainen joka niistä on joskus kärsinyt! Kiitokset vastaajille jo etukäteen!
 
Viimeksi muokattu:
Maikkis
Pirullinen vaiva tuo levottomat jalat. Viime yönkin unet jäi tosi vähiin niiden takia. Asiasta keskusteltiin vähän aikaa sitten täällä, mutta en enää löydä sitä viestiketjua. Siinä oli joku nettiosoite, missä voisi olla vinkkejä vaivaan. Jos joku tietää tän osoitteen, voisiko laittaa uudelleen!Tai muita vinkkejä...Tulen kohta hulluksi näiden jalkojen kanssa. Ja tämän ymmärtää vain sellainen joka niistä on joskus kärsinyt! Kiitokset vastaajille jo etukäteen!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä