levottomat yöt puolivuotiaan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Antakaas vertaistukea tai jotain vinkkiä kun ei yhtään huvita mennä nukkumaan kun tietää, että joutuu koko yön tunnin välein heräilemään tuon pikkuherran takia. Tarina taitaa olla aika yleinen puolivuotiaitten parissa: Olen nukkunut vauvan kanssa vierekkain ja jossain vaiheessa saattoi nukkua viisikin tuntia yhteen pötkyyn. Sitten kuin varkain tihensi syömisiä/heräämisiä tähän nykyiseen tunnin välein heräilyyn. Unenpöpperössä olen vaan tissiä tuikannut suuhun, kunnes tajusin, ettei se edes joka kerta ryhdy syömään vaan kaipaa läheisyyttä. Alkaa omien unien katkonaisuus rasittaa, kun oliskin edes oikeaa nälkää... Päivällä myös nukkuu huonosti nykyään. Kaippa se on vaan tuo ikä, uudet taidot ja äidistä erillisyyden tajuaminen, joka nukkumista vaikeuttaa.

Meillä on melko samanlainen juttu, tosin tyttönen on hiukan yli 4 kuukautta. Aiemmin nukuttiin 5 tunnin pätkä ja sitten 4 tuntia. Nyt on muutama viikko "nukuttu" klo 21.00-01.00 puolentunnin tai vartin satseissa. Kai pitää tarkistaa että äiti on edelleen tallella. Isä ei sitten kelpaa nukuttamaan. 01-07 nukutaan puolentoista tai kahden tunnin pätkissä. Jos on vinkkejä, niin otetaan vastaan! Voimat aika vähissä!

Onko hampaita tulossa? Meillä jatkui nukkkuminen buranan voimalla. Onhan tuo kamalaa laittaa silmät kiinni vain herätäkseen uudelleen...

yksi hammas on tullut ja silloin oli selvästi kitkuisempi, nyt ei ole sillä tavalla kitkuinen vaan jotenkin tuntuu, että haluaa vaan paljon olla minun lähellä. Päivälläkin itku tulee, jos laittaa lattialle, mutta rauhottuu sitten ihan pian kummiskin leluille ja myös jos huomaa, että menen toiseen huoneeseen. Ja jos on vaikka ollut isänsä kanssa jonkun aikaa ja sitten kävelen ohi niin tulee parku eli selvästi ikävöi minua. ja vierastaa vieraita. Eli olisiko se yö levottomuus sitten sellaista tarkistusta että onko äiti paikalla. Jos mieheni yrittää rauhoitella kesken unien niin itkee vaan kovemmin.

[QUOTE="äiti myös";26303399]Meillä on melko samanlainen juttu, tosin tyttönen on hiukan yli 4 kuukautta. Aiemmin nukuttiin 5 tunnin pätkä ja sitten 4 tuntia. Nyt on muutama viikko "nukuttu" klo 21.00-01.00 puolentunnin tai vartin satseissa. Kai pitää tarkistaa että äiti on edelleen tallella. Isä ei sitten kelpaa nukuttamaan. 01-07 nukutaan puolentoista tai kahden tunnin pätkissä. Jos on vinkkejä, niin otetaan vastaan! Voimat aika vähissä![/QUOTE]

Selailin tässä nettiä ja aika monilla tuntuu olevan sama juttu tässä iässä. Ei kai siihen muu auta kuin ikä :( ja päiväunet äidille! Mutta muutkin vinkit olisi hyviä, jos jollakin on!

[QUOTE="huoh";26303432]Selailin tässä nettiä ja aika monilla tuntuu olevan sama juttu tässä iässä. Ei kai siihen muu auta kuin ikä :( ja päiväunet äidille! Mutta muutkin vinkit olisi hyviä, jos jollakin on![/QUOTE]

Päiväunet on hyvä vinkki, mutta meillä mahdotonta, kun päiväunia nukutaan vain liikkeessä ja yleensä max 1h, eli usein saa nukuttaa...Kumpa nukkuisi edes päivällä!

Muistan hyvin tuon ajan minäkin. Ja tilanne paheni, kun tyttö oppi nousemaan pystyyn. Syömisestä oli tullut nukahtamisrutiini, eli ei nukkunut ellen joka kerta imettänyt - siis tunnin tai joskus kahden välein. Tytön ollessa 11 kk, terkka kehoitti lopettamaan yöimetyksen, ettei minusta tule ihmisrauniota. Tyttö kun ei nukkunut kunnollisia päiväuniakaan. Aika pian lopetin imetyksen kokonaan, ja unikin alkoi tytölle maittaa, kun palvelua ei enää tullut. Olisi vain pitänyt alun alkaenkin opettaa nukahtamaan ilman syöttämistä :(

[QUOTE="äiti myös";26303463]Päiväunet on hyvä vinkki, mutta meillä mahdotonta, kun päiväunia nukutaan vain liikkeessä ja yleensä max 1h, eli usein saa nukuttaa...Kumpa nukkuisi edes päivällä![/QUOTE]

tuota minäkin toivoisin, kun päivälläkin on nukkuminen niin heikkoa. Lyhentänyt tosi paljon uniaan.

Enpä paljon osaa auttaa, mutta toivotan voimia! Meillä oli tuo sama tilanne tuossa vaiheessa ja se on kamalaa. Nyt poika 11kk ja nukkuu taas suht hyvin. Ottakaa miehen kanssa hänen töistä tultuaan vuorotellen päiväunet. Toiselle yöksi korvatulpat ja vuorottelette valvomisia. Tai jakakaa yön "työvuorot".

[QUOTE="vieras";26303615]Enpä paljon osaa auttaa, mutta toivotan voimia! Meillä oli tuo sama tilanne tuossa vaiheessa ja se on kamalaa. Nyt poika 11kk ja nukkuu taas suht hyvin. Ottakaa miehen kanssa hänen töistä tultuaan vuorotellen päiväunet. Toiselle yöksi korvatulpat ja vuorottelette valvomisia. Tai jakakaa yön "työvuorot".[/QUOTE]

olisi hyvä idea jos isäkin kelpaisi, mutta ei se kelpaa kuin leikkikaveriksi ja sittenkin tulee äitiä ikävä jossain vaiheessa... No ainakin mies saa nukkua ja sitten saa hoitaa illasta sen verran, että saan levähtää.

[QUOTE="huoh";26303678]olisi hyvä idea jos isäkin kelpaisi, mutta ei se kelpaa kuin leikkikaveriksi ja sittenkin tulee äitiä ikävä jossain vaiheessa... No ainakin mies saa nukkua ja sitten saa hoitaa illasta sen verran, että saan levähtää.[/QUOTE]

Sama täällä! Äiti kelpaa yleensä vain nukuttajaksi. Jos isä yrittää tulee kunnon huudot ja vääntylemiset...

[QUOTE="äiti myös";26303690]Sama täällä! Äiti kelpaa yleensä vain nukuttajaksi. Jos isä yrittää tulee kunnon huudot ja vääntylemiset...[/QUOTE]

jännä että ne vauvat on niin äitiriippuvaisia... isommille sitten isä voikin olla jopa parempi :)

Mäkin makaan täällä hereillä viimeisimmän imetyksen jäljiltä. Tää on ihan hanurista. Oon niin väsynyt et itkettää, puuh.

Poika 7 kk ja yöt aika risaisia. Herää pari kertaa yössä huutamaan ja rauhoittuu vaan tissillä, eikä siinä sinänsä mitään. Noin joka toinen kerta saan unta aika pian sen jälkeen, mut tänäkin yönä valvon nyt toista tuntia... Noiden imetysten lisäksi herää noin tuhat kertaa, on kääntynyt tai muuta huolta, tutilla rauhoittuu.

Just päätin et huomenna on pakko soittaa neuvolaan jos sielt saisi jotain vinkkejä. Mä oon vaan niin poikki :/

Mäkin makaan täällä hereillä viimeisimmän imetyksen jäljiltä. Tää on ihan hanurista. Oon niin väsynyt et itkettää, puuh.

Poika 7 kk ja yöt aika risaisia. Herää pari kertaa yössä huutamaan ja rauhoittuu vaan tissillä, eikä siinä sinänsä mitään. Noin joka toinen kerta saan unta aika pian sen jälkeen, mut tänäkin yönä valvon nyt toista tuntia... Noiden imetysten lisäksi herää noin tuhat kertaa, on kääntynyt tai muuta huolta, tutilla rauhoittuu.

Just päätin et huomenna on pakko soittaa neuvolaan jos sielt saisi jotain vinkkejä. Mä oon vaan niin poikki :/

Voimia sinulle! Kerrohan mitä neuvola neuvoi, unikouluako?

Yhteistyössä