Lievä kohdunlaskeuma ja kuukuppi/tamponi, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vierailija"

Vieras
Minulla alkoi juuri ensimmäiset kuukautiset synnytyksen jälkeen. Kohdunsuuni on synnytyksestä saakka ollut aika alhaalla (n. 3-4 cm päässä emättimen suulta) - lääkäreiden mielestä tämä ei ole laskeumaa, mutta itse olen vähän toista mieltä. No joktap. Onko kellään tietoa/kokemusta, voiko lievän laskeuman kanssa käyttää tamponia tai kuukuppia, vai pitääkö nyt ruveta taas kärsimään terveyssiteistä? (Kuukuppia minulla ei vielä ole, mutta olin ajatellut siirtyä siihen synnytyksen jälkeen.)

Minulla on emättimen etuseinämän laskeumaa (lääkäreiden mielestä kaikki ok, mutta sisätutkimukset tehdäänkin selällään), hyvin onnistuu tamponien käyttö.

Mulla myös diagnosoimaton etuseinämän laskeuma. Esim smartballsit pysyy heittämällä sisällä kun ne "istuu" sen laskeumapallukan päällä.

Ponnistusvirtsankarkailua on ja lääkärit väittää että mitään vikaa ei ole. Jumppaa vaan. No vasta yksi lapsi ja toinen toiveissa joten eipä tälle mitään kirurgista tällä hetkellä pystyisi tekemäänkään.

Ärstyttää vaan kun lääkärit ei näitä myönnä!! Tosiaan tutkimukset tehdään selällään.

Ap sori kun avauduin, ei ole siis kuukuppikokemuksia, mutta olen joskus miettinyt myös sellasen hankkimista. Vähän kyllä mietityttää onko huono juttu käyttää laskeuman kanssa?

No mulla kaksi synnytystä ja tamponia en vaan enää pysty käyttämään. En saa sitä paikoilleen, niin ettei tuntuisi. Mielestäni minulla on laskeumaa, koska emättimen suuaukolta pullottaa "jotain" ulos. Kävin kokeneella yksityisellä gynellä, joka oli sitä mieltä, että kaikki on ok ja näyttää just siltä miltä pitäisi. En ole itse samaa mieltä, mutta minkäs teet.

Takaseinämän laskeuma. Tamponista en tykkää, mutta erittäin tyytyväinen kupin käyttäjä. Ainoa ero on siin, että joudun tuhjentämään vähän useammin, kun täytenä tuntuu kuin kuppi valuisi.

[QUOTE="mami82";29264567]Mulla myös diagnosoimaton etuseinämän laskeuma. Esim smartballsit pysyy heittämällä sisällä kun ne "istuu" sen laskeumapallukan päällä.

Ponnistusvirtsankarkailua on ja lääkärit väittää että mitään vikaa ei ole. Jumppaa vaan. No vasta yksi lapsi ja toinen toiveissa joten eipä tälle mitään kirurgista tällä hetkellä pystyisi tekemäänkään.

Ärstyttää vaan kun lääkärit ei näitä myönnä!! Tosiaan tutkimukset tehdään selällään.

Ap sori kun avauduin, ei ole siis kuukuppikokemuksia, mutta olen joskus miettinyt myös sellasen hankkimista. Vähän kyllä mietityttää onko huono juttu käyttää laskeuman kanssa?[/QUOTE]

Ei haittaa avautuminen, mua ärsyttää ihan sama asia. En ymmärrä miksi laskeumat niin usein lakaistaan maton alle. Mua ainakin ahdistaisi paljon vähemmän, jos edes yksi lääkäri myöntäisi että laskeumaa on, mutta se on lievää eikä asiasta tarvitse stressata niin kauan kuin oireita ei ole - sen sijaan, että aina hoettaisiin sitä että tuolta sen pitääkin näyttää. Viimeksi kun kävin yksityisellä gynellä, tämä vain totesi että "taidat olla aika ulkonäkökeskeinen". No en ole en, kunhan vain olen huolissani terveydestäni ja haluaisin saada siitä asiallista tietoa.

Ehkä tuota kuukuppia pitäisi sitten kokeilla... Osaisiko kukaan suositella, mikä koko kannattaisi ostaa? Isompaa kai suositellaan synnyttäneille, mutta mahtuukohan se tuon kohdunsuun nipukan takia yhtä hyvin paikoilleen?

Kohdunlaskeumasta en tiedä, mutta ainakaan jos kärsii kovista kuukautiskivuista, en suosittele kuukuppia. Samoin jos on todella runsaat kuukautiset, kuukuppi pitää tyhjentää paljon paljon useammin, kuin luvataan :/

Yhteistyössä