lievä solumuutos!??!

  • Viestiketjun aloittaja EI KAI TAAS!!!!!?
  • Ensimmäinen viesti
EI KAI TAAS!!!!!?
Eli siis vuonna 07 löyty solumuutos ja 08 alkuvuodesta se poistettiiin loop toimenpiteellä/sähkösilmukkahoidolla, kondylooman aiheuttama solumuutos tyyppiö CIN2,. poistamattomana voi aiheuttaa syöpää- Sen jälkeen papakontrolleita puolen vuoden välein,kaikki ok, sitten siirryttiin siihen että kerran vuodessa.
Nyt papassa oli TAAS lievä solumuutos, ja uudestaan kontrollipapa puolen vuoden päästä..NYT HUOLETTAA!! Ei kai taas ole uusinut toi sama vai voiko olla jotain muuta solumuutoksia kun tota kondyn aiheuttamaa mistä tulee syöpä? Siihen toimenpiteeseen EN HALUA ENÄÄ IKINÄ mennä!!!!!! En harrasta irtosuhteita eikä yhdenillan juttuja ole ollut moneen vuoteen.

Papa kokeen ottopäivinä mulla oli hieman ongelmia alakerrassa, kipua ja veristä vuotoa jostakin kummasta aina seksin jälkeen, sitten muuttui valkovuoto kokkareiseksi ja hain hiivalääkkeet ja ne eivät heti tehonneet,niin kävin lääkärissä ja kaikki oli ihan ok,labrassa ja sielläkin kaikki ok ja lopulta vaiva loppui itsestään (hiivalääke tehos?!).. Muuta alapäävaivaa ei ole ollut ja kaikki on muuten ollut erinomaisesti..

Ehdin jo huokaista helpotuksesta että nyt "paparalli" loppu,mut mitäs p*skaa taas kontrollia pukkaa!!! :S

Mitäs ny? Miks mulla koko ajan on jotain solumuutoksia vaikka elän luotettavassa parisuhteessa! Voiko toi mun hiivatulehdus heittää papaan semmosen vastauksen että siellä muka olis jotain? Olen käynyt nyt 2v aikana about 5 kertaa papakokeessa ja kaikki on ollut normaaleja!!! APUA! Olen vasta 23v.
 
hiivasta
Jep, hiivakin voi aiheuttaa PAPAn 2-luokan. Näin ainakin mulla epäiltiin, kun sain tuon tuloksen lievän hiivakierteen keskellä. Puolen vuoden päästä testi uusittiin, hiivaa ei ollut ja testitulos oli normaali. Ihan huoletta voit siis odotella seuraavaa kontrollia.
 
hiivasta
Kuvittelisin, että PAPA2-luokkaa vain kutsutaan nimellä "lievä solumuutos". Sain juuri käsiini omat PAPA-testi kaavakkeeni (siis se, jonka analysoija täyttää) ja siinä on muutaman näytetietokohdan lisäksi vain kohta, johon ruksitaan joku neljästä eri vaihtoehdosta ja näistä tulee tuo PAPA-luokka. Mitenkään tarkemmin siinä ei eroteltu sitä, millainen häiriö on kyseessä - hiivan vai jonkkun muun aiheuttama. Ja yhdessä ruksi oli siis siinä 2. kohdassa, jonka muutos oli ilmeisesti tuon hiivan aiheuttamaa.
 
EI KAI TAAS!!!!!?
Kuvittelisin, että PAPA2-luokkaa vain kutsutaan nimellä "lievä solumuutos". Sain juuri käsiini omat PAPA-testi kaavakkeeni (siis se, jonka analysoija täyttää) ja siinä on muutaman näytetietokohdan lisäksi vain kohta, johon ruksitaan joku neljästä eri vaihtoehdosta ja näistä tulee tuo PAPA-luokka. Mitenkään tarkemmin siinä ei eroteltu sitä, millainen häiriö on kyseessä - hiivan vai jonkkun muun aiheuttama. Ja yhdessä ruksi oli siis siinä 2. kohdassa, jonka muutos oli ilmeisesti tuon hiivan aiheuttamaa.

Ok..Eli se solumuutos voi sitten olla hiivaakin.. Jossain keskusteluissa luki ettei hiiva anna tollasta vastausta kun "lievä solumuutos" että se olisi jotain vakavempaa :S Empä tiä.. Kauhulla odottelen seuraavaa tarkastusta mitä sieltä löytyy...Toivon kyllä että se olis hiivasta toi lausunta tullut =(
 
Viimeksi muokattu:
Papa I II III IV V
Luokka I
Normaali löydös
Luokka II
Hyvänlaatuinen, tavallisesti tulehduksen, virusinfektion, regeneraation tai metaplastisen prosessin pohjalta kehittynyt solutypia. Myös lievät HPV-infektiot ja lievät lieriösolutypiat.
Luokka III
Näyte on syövän suhteen epäselvä tai lievästi suspekti. Varhaiset premalignit epiteeliatypiat eli ns. lievät dysplastiat sijoittuvat tavallisesti luokkaan III.
Luokka IV
Sisältää soluja, jotka ovat syövän suhteen erittäin epäilyttäviä.
Luokka V
Kysymyksessä on todennäköisesti syöpä.
 
EI KAI TAAS!!!!!?
Luokka I
Normaali löydös
Luokka II
Hyvänlaatuinen, tavallisesti tulehduksen, virusinfektion, regeneraation tai metaplastisen prosessin pohjalta kehittynyt solutypia. Myös lievät HPV-infektiot ja lievät lieriösolutypiat.
Luokka III
Näyte on syövän suhteen epäselvä tai lievästi suspekti. Varhaiset premalignit epiteeliatypiat eli ns. lievät dysplastiat sijoittuvat tavallisesti luokkaan III.
Luokka IV
Sisältää soluja, jotka ovat syövän suhteen erittäin epäilyttäviä.
Luokka V
Kysymyksessä on todennäköisesti syöpä.
en tiä papaluokkaa,tiedän vaan että oli lievä solumuutos?!
 
Viimeksi muokattu:
II
en tiä papaluokkaa,tiedän vaan että oli lievä solumuutos?!
Todennäköisesti kyseessä on II. Sinuna en olisi kovin huolissaan näytteen tuloksesta ja jos olet saanut jotain korjaavia hoitoja niin tilanne korjaantuu kyllä. Pienikin tulehdus saattaa antaa ns positiivisen näytteen, siksi tuo tarkastuskontrolli tehdään noin 6 kk kuluttua ja varmistetaan että kaikki on ok. Muut huolehtivat asiasta puolestasi. Dont worry.
 
Viimeksi muokattu:
EI KAI TAAS!!!!!?
Todennäköisesti kyseessä on II. Sinuna en olisi kovin huolissaan näytteen tuloksesta ja jos olet saanut jotain korjaavia hoitoja niin tilanne korjaantuu kyllä. Pienikin tulehdus saattaa antaa ns positiivisen näytteen, siksi tuo tarkastuskontrolli tehdään noin 6 kk kuluttua ja varmistetaan että kaikki on ok. Muut huolehtivat asiasta puolestasi. Dont worry.

Toivotaan parasta!Kiitos.En tosiaan jaksais mitään rallia enää taikka muutoksien poisto operaatioita....Sen verran hirvee kokemus se loop-hoito oli ettei toista kertaa mieli tee, ja vielä tarkkanakin on tullut petipuuhissa oltua ettei pitäs kyllä mitään uutta kondyä olla tullu, ellei sitten vanha taas tee tepposiaan.. luulis senkin jo lähtevän pois kun 2v aikaa jo noista muutoksista :eek:
 
Viimeksi muokattu:
.....
Onko sulla papa kokeessa enää näkynyt solunmuutoksia?
Olen saman ikäinen kun sinäkin ja mulla on noi samat oireet. Noi oireet kuitenki aikalail täsmää kohdunkaulan syöpään kun oon siitä netistä lukenut :S Mun pitää käydä vuoden päästä uudestaan papa kokeessa, kysyin joltain hoitajalta että mitäs kun mulla on noi oireet että pitäiskö tutkii paremmin niin se sano että ne voi johtuu tulehduksesta tai jotain.. Mutta eihän sitä ikinä tiiä kun nekin vaan aina luulee ja arvailee eikä ikinä laita lähetettä mihinkä että tutkis ettei olis mitään syöpää vaan.. :/ On tässä pieni paniikki ja tosi huolestunut..
 

Yhteistyössä