Lihaliemikuutioista? Mikä niisä on niin pahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MintunKukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MintunKukka

Vieras
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1716948

Viitaten tuohon ketjuun. kysyisin näin,et onko jauhemmaiset yhtä pahoja ja luomukuutiot?
Ja mikä niissä on niin pahaa?

Suuressa osassa liemikuutioita on aromivahventeita ja muita lisäaineita. Siksi niitä pidetään "pahoina".

Luomukuutioissa on vain luomuaineksia, ihan hyvin voi käyttää. :)
Myös Knorrilla ja Maggilla on jotakin kuutoita, joissa aromivahventeita ei ole. Lukee yleensä heti paketin kannessa.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Suuressa osassa liemikuutioita on aromivahventeita ja muita lisäaineita. Siksi niitä pidetään "pahoina".

Luomukuutioissa on vain luomuaineksia, ihan hyvin voi käyttää. :)
Myös Knorrilla ja Maggilla on jotakin kuutoita, joissa aromivahventeita ei ole. Lukee yleensä heti paketin kannessa.

Juuri näin.
Mä olen siirtynyt käyttämään kasvisliemikuutioita joissa teksti "ei lisättyä natriumglutamaattia"

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
No jos tuolle linjalle lähdetään, niin aromivahventeitahan on melkeinpä kaikissa vähääkään jalostetuissa tuotteissa. Ja toki kaikissa eineksissä.

Niin onkin, mutta kyllä sitä voi helposti vältelläkin, jos vain haluaa.

No jos tuolle linjalle lähdetään, niin aromivahventeitahan on melkeinpä kaikissa vähääkään jalostetuissa tuotteissa. Ja toki kaikissa eineksissä.

Siksi mä en ostakaan eineksiä ja maustan esim broilerinsuikaleet itse.

Vai on suolakin jo myrkkyä.. Suolaa kai jokainen lisää ruokaan? Sitähän jopa tarvitaan elimistön toimimiseksi! Eihän noita liemikuutioita tarte määräänsä enempää laittaa, pistää sen verran että maku on hyvä, ei siihen sitten enää muuta suolaa tartekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:

Ostatko leikkeleitä, makkaroita, sipsejä, syötkö hesellä, ravintoloissa...Lista on loputon. :)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Vai on suolakin jo myrkkyä.. Suolaa kai jokainen lisää ruokaan? Sitähän jopa tarvitaan elimistön toimimiseksi! Eihän noita liemikuutioita tarte määräänsä enempää laittaa, pistää sen verran että maku on hyvä, ei siihen sitten enää muuta suolaa tartekaan.

On muutakin kuin jodioitu, ns. puhdistettu ruokasuola. Meillä käytetään ruususuolaa, sillä siinä on kaikki mineraalit tallella. En käytä ruokasuolaa enää ollenkaan, siksi vältän myös valmiiksi suolattuja tuotteita.

Ostatko leikkeleitä, makkaroita, sipsejä, syötkö hesellä, ravintoloissa...Lista on loputon. :)

Onko vaikea uskoa, että osa ihmisistä pärjää ilman mainitsemiasi juttuja? Tai että osaa valita monista vaihtoehdoista sellaisen, jossa ei esim. ole teollisia lisäaineita?

Leikkeleistä ja sipseistä löytyy natriumglutamaatittomia vaihtoehtoja. :)

Kaikissa leikkeissa ei ole natriumglutamaattia :)
Syön kaikkia yllämainittuja mutta en kovin usein varsinkaan nyt kun olen huomannut että vatsa voi paremmin ja paino putoaa kun tekee itse kotona ruuat ja tietää mitä syö.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

On muutakin kuin jodioitu, ns. puhdistettu ruokasuola. Meillä käytetään ruususuolaa, sillä siinä on kaikki mineraalit tallella. En käytä ruokasuolaa enää ollenkaan, siksi vältän myös valmiiksi suolattuja tuotteita.

Ja mikä siinä sitten on pahaa. Jodioitussa suolassa?

Onko vaikea uskoa, että osa ihmisistä pärjää ilman mainitsemiasi juttuja? Tai että osaa valita monista vaihtoehdoista sellaisen, jossa ei esim. ole teollisia lisäaineita?

Ja kuitenkaan kukaan ei ole selvinnyt hengissä elämästä :)

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:P2X0UcVTZW0J:www.luomuruokatukku.fi/pdf/Suola.pdf+j%C3%A4ljelle+j%C3%A4%C3%A4+99,9%25+natriumkloridia.&hl=fi&gl=fi&pid=bl&srcid=ADGEESj1KHfACP2loLL1pm7v0pQshdO-BKxnwGH3tCKeEoLGtK_LVB19WsiPoeGNYBthWoH7QJneLiBukXXqfdFBXhc7GCAah7hXjaLbx_rTRLin8WofO4sty2i7E2bUn8LqTHMnZ4hl&sig=AHIEtbQlntrG39mZg93mokBtDQM32hW-Hg

Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Tämäpä käy mielenkiintoiseksi. :) Pitääpä alkaa tutkiin paremmin tuoteselosteita.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/natriumglutamaatti-vaarallinen-lisaaine-vai-harmiton-arominparantaja

Tässä esimerkiksi luettavaa. :)

natriumglutamaatti ja suola

Nämä ja muut lisäaineet. Jos ehdottomasti kaipaa liemikuutiota niin miksei sitä voi tehdä itse? Seuraavaks kun keität vihanneksia ota keitinvesi talteen ja laita esim. pakastekuutiopurkkiin. Saman voi tehdä lihalla.

Itse kokkaan aidoista raaka-ainesta (marinoimaton liha, kerma, voi, vihannekset) enkä kaipaa mitään keinomakua.

Yhteistyössä