Hae Anna.fi-sivustolta

Lihan ""korvikkeet""

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä aloittelija, 02.12.2005.

  1. aloittelija Vierailija

    Proteiinipitoisista kasviksista siis olisi kysymys.

    Eli kertokaa te, jotka ette syö ollenkaan lihaa, mitä kasvikunnan tuotteita syötte proteiinin saannin turvaamiseksi? Soijan tiedän, mutta mitä muita? Mitkä ovat suosikkejanne/herkkujanne? Minkä merkkistä ja mistä se löytyy kaupasta? Saa laittaa myös linkin jonnekin vegesivuille, josta löytyy hyviä reseptejä ilman rekisteröitymistä.

    Olen vähentämässä lihan syöntiä, ja haluaisin, että se olisi myös makunautintojen osalta sen verran positiivinen kokemus, että ei jäisi pelkäksi kokeiluksi. Olen aikaisemmin yrittänyt vähentää lihan syöntiä siten, että en vain syö lihaa niin usein/paljon kuin ennen, mutta siinä on tietty rajansa. Jos en saa päivän aikana riittävästi proteiineja, tulee illalla/yöllä vastustamaton halu mennä jääkaapille syömään kinkkusiivuja. ;P
     
  2. AA Vierailija

    Proteiinia saa riittävästi, vaikka jättää lihat pois ruokavaliosta (tarkoitan siis laktovegetaarista ruokavalioa). Mm. soijaa ja palkokasveja kannattaa syödä, koska se parantaa ruuasta saadun proteiinin aminohappokoostumusta, mutta ei niitä tarvitse syödä proteiinin määrän turvaamiseksi. Liha sisältää kyllä runsaasti proteiinia, mutta tavallinen sekaravinnon syöjä saakin huomattavasti enemmän proteiinia kuin sitä tarvitsee.

    Mutta jos lihan himo vaivaa, niin tuskin sitä jollain tofulla korjataan. Syöminen on aika pitkälle tottumiskysymys, joten kannattanee vain yrittää vastustaa kiusauksia, kyllä se ajan myötä helpottaa. Ja seksikin auttaa lihan himoon :)
     
  3. Liharuuan voi korvata erilaisilla papuruuilla (tex-mex papumuhennos on varmaan tttu), linsseillä, kik-herneillä ja näistä tehtävillä ruuilla. Hyvä apu on nettiohjeet ja esim. luontaistuotekauppiaalta voit saada Risenta-papuoppaan, jossa on kunkin lajin käsittelyohjeet ja reseptejä. Sitten on tietty kotim. lähiruoka, viljatuotteet, pinaatti ja nokkonen, marjat ja proteiinimielessä sienet. Esim tatti on ravintoarvoltaan loistava vaihtoehto. Jos muna ja maitotuotteet ovat osa ruokavaliotasi, näillä pitäisi pärjätä. Pata porisemaan!
     
  4. alkup. Vierailija

    Minulla on kyllä maitotuotteiden käyttö aika vähäistä laktoosi-intoleranssin vuoksi. Tuon, mitä aminohapoista kirjoitit, onkin jo tuttua tietoa minulle.

    Tarvitsen siis käytännön vinkkejä. Eikö täällä ole ketään oikeaa vegeä? Vai onko se papujen yms. syöminen teille sellainen välttämätön paha?
     
  5. Vanamo Vierailija

    Tässä muutamia mielestäni käteviä sivustoja:

    http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/
    http://www.elisanet.fi/puutteenpera/kasvisruoka.html
    http://groups.msn.com/Kasviskasari/reseptit.msnw
    http://vegweb.com/recipes/
     
  6. arto Vierailija

    Soija kaikissa muodoissaan (soijasuikaleet, soijarouhe jne) maistuu ainakin mulle, mutta sen lisäksi tulee syötyä myös noita Wheatyn vehnäproteiinista tehtyjä lihankorvikkeita (Kasvis ""lihasuikaleet"", Vegaani""salami"", Kasvis""jauheliha"" jne) joita myydään ainakin SinunKaupoissa (http://www.sinunkaupat.fi). Soijajuttuja nyt alkaa löytymään jo ihan ""tavallisistakin"" kaupoista (tofu voi olla esim. juustohyllyssä mutta soijarouhe ja -suikaleet on kuivatuotteita, ne voi löytyä esim. luontaistuotehyllystä jos kaupassa sellainen on). Tavallinen tofu ei maistu miltään, mutta isommissa kaupoissa on myös marinoitua tofua ja kylmäsavustettua tofua jotka maistuu paljon paremmalta. Sitten tietysti soijajugurtti on kanssa hyvää. ""Makkaroista"" mun mielestä Chef Wotkinssin soijavalmiste on parempi kuin Poutun tofugrilleri, jota tosin on paremmin saatavilla, molemmat löytyy makkarahyllystä mutta niitä ei paljon näe kuin isommissa kaupoissa. Tossa tulikin jo hyviä linkkejä mutta lisäksi Vegaaniliiton sivuilla on myös juttua, esim, sivulla http://www.vegaaniliitto.fi/ksa/ on hyvä esite jonka voi myös tilata ilmaiseksi paperiversiona. Siinä on paljon proteiinipitoisia reseptejä. Sivun http://www.vegaaniliitto.fi/kasviskekkerit/ alussa on linkkejä eri valmistajien sivuille, niistä monet on just noita proteiinipitoisia juttuja.
     
  7. alkup. Vierailija

    Kiitos vinkeistä. Minä satun olemaan sitä sorttia, että haluan kasvisruoan näyttävän kasvisruoalta. Jotenkin kaikki ""lihan näköinen"" kasvisruoka tökkää jo ajatuksenakin. (Ja makkarat ovat jo muutenkin OUT.) Ja ekologisesti ajatellen soija ei ole niitä parhaita vaihtoehtoja. Olen kuullut, että soijan viljelijät tuhoavat Amazonian sademetsiä lisätäkseen peltopinta-alaansa.

    Onko soija jotenkin parempi ravintoarvoiltaan kuin muut ""proteiinikasvikset"", vai miksi se on niin suosittua? Vai onko kyse vain hinnasta ja/tai markkinoinnista?
     
  8. arto Vierailija

    Soija on ravintoarvoltaan mainio mutta suunnilleen yhtä hyvä on esim. hamppu. Härkäpavut ilmeisesti on myös hyviä. Soijan suosio perustuu hyvään saatavuuteen, siitä on monenlaisia tuotteita tarjolla toisin kuin noista suomalaisista vaihtoehdoista. Jotkut lihansyöjät välillä keksii kommentoida soijan epäekologisuutta mutta ne itse kuitenkin syö lihaa jota on kasvatettu soijalla. Nuo aiemmin mainitsemani vehnäproteiinista tehdyt jutut kyllä auttaa ainakin omaan proteiinin himooni, sen tarkempaan en niiden ravintoarvoista tiedä. Herneistä kuulemma ollaan kehittelemässä myös jotain proteiinipitoista uutta tuotetta (muistaakseni Raisio?), mutta siinä kehittelyä vaatii ilmeisesti juuri se että proteiinikoostumuksesta tulee oikeanlainen. Edellisessä viestissäni unohdin mainita ruotsalaisen Anamman tuotteet (http://www.anamma.org/), niitä on ainakin falaffelit ja nuggetit jotka molemmat tehdään kikherheistä. Niitä saa ainakin SinunKaupoista ja Ruohonjuuresta (Helsinki ja Tampere), mutta myös jossain isommissa marketeissa niitä olen nähnyt. Jos haluaa muodostaa ruokavalionsa mahdollisimman ympäristöystävälliseksi niin jotain vinkkejä saa sivulta http://www.vegaaniliitto.fi/fenno.html jossa on juttua mm. noista kotimaisista proteiininlähteistä, mutta niiden saatavuus on tosiaan vähän heikkoa. Eläinoikeusfoorumia jo joku mainostikin täällä, siellä alifoorumissa ""Ruoka ja tuotteet"" varmasti löytyy paremmin infoa eri tuotteista kuin täältä. Suora linkki on http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showforum=51
     
  9. sintti Vierailija

    heip. minä en syö ollenkaan lihaa tai kalaa. maitotuotteita ja munia jonkin verran. myös mulla on laktoosi-intoleranssi ongelmaa, joten maitotuotteita sen vuoksi en hirveästi, kun laktoosittomat on niin kallita.

    Minäkään en tykkää lihan näköisistä kasvisruuista. Soijaa tai tofua en syö juuri ollenkaan. joskus laitan soijarouhetta wokkiin tms.

    Proteiinia saan riittävästi kun laitan ruokia joissa on
    -linssejä (tulee esim. hyviä piiraita ja keittoja)
    -Ruskeita papuja (mekiloistyylisiä patoja)
    -vihreitä papuja (chilikastiketta yms.)

    ja syön lähespäivittäin välipalaksi pähkinöitä. niistä saa proteiinin lisäksi hyviä rasvoja.
     
  10. sintille Vierailija

    JOS sinulla olisi laktoosi-intoleranssi, et kyllä taatusti pystyisi nauttimaan tavallisia maitotuotteita.
     
  11. - Vierailija

    Sinkki kirjoitti, että ei voi syödä paljon maitotuotteita, koska laktoosittomat ovat niin kalliita. Tällä hän tarkoittanee sitä, että joko syö vähälaktoosisia sen vähän minkä vatsa kestää tai sitten niitä kalliita laktoosittomia sen vähän, minkä rahatilanne sallii.
     
  12. jc Vierailija

    Näissä on paljon proteiineja:

    tofu ja soijatuotteet
    maitotuotteet (rahka, maito, jugurtti, raejuusto)
    juustot
    herneet
    pavut
    linssit
    herneet/kickherneet
    monet vihannekset kuten parsakaali
     
  13. vege yli 20 v Vierailija

    Soija on ravintoarvoiltaan todella hyvä kasvisproteiinin lähde. Kannattaa vain katsoa, ettei se ole geenimuunneltua. Euroopassa niin on harvoin, mutta tuotteisiin saatetaan joskus käyttääkin. Itse suosin luomu soijaa, ihan jo ympäristösyistä. Minäkään en ole lihamaisten tuotteiden ystävä. Tofuista suosikkini on kylmäsavustettu, sen voi maustaa lempimausteillaan, mutta maistuu ihan siivuinakin. Pehmeää tofua kannattaa myös kokeilla erityisesti jos maitotuotteet eivät sovi. Marjoja / hedelmiä (ja makeutta) sekaan. Tulee sellaista rahkatyyppistä. Käy hyvin myös kääretortun väliin.

    Linssit ovat herkullisia ja käteviä, niitä ei tarvitse liottaa. Huuhtelu riittää. Kokeile vaikka punaisia linsejä (lyhin keittoaika, n. 20 min), lisää purkki tomaattimurskaa ja vähän valkosipulia, suolaa, pippuroi ja halutessasi soseuta. Kastike syntyy kun valuttaa murskasta osan.

    Kick-herneitä kannattaa myös kokeilla. Valmiina saa niistä ja tahiinista (sesamtahna) tehtyä hummusta. Raikkaus lisääntyy tipalla oliiviöljyä ja sitruunamehua.

    Herneissäkin on jonkin verran proteiinia. Kokeile vaikka Pirkka-sarjan lihatonta luomu hernekeittoa (varotus: lihallinen versio on melkein samanlaissessa purkissa). Toinen kiva tuote on hernerouhe. Siitä saa pienellä liotuksella ja keittämällä kivoja lisäkkeistä. Lisäile mielijuureksiasi tai vihanneksia, mausta vaihteeksi chilillä tai vaikka intialaisittain.

    Pastan ja muiden valkoisiin jauhoihin tehtyjen tuotteiden kohdalla kannattaa valita durum-vehnästä tehty versio. Myös speltin proteiinipitoisuus on perusvehnää korekampi.

    Vegen, erityisesti laktoosittoman kannattaa huolehtia myös kalsiumin saannista esim. kaaleista ja sesamista. Pähkinät ja mantelit täydentävät monipuolisesti ruokavaliota. Muista kuitenkin niiden rasvaisuus äläkä sorru rasvassa kypsennettyihin ja suolassa kieriteltyihin. Joku b-vitamiineista (olikohan 12) puuttuu kasvisruoasta, joten sitä täytyy saada muuten.

    Ja suhtaudu itseesi suopeasti, voit hyvin totutella lihattomuuteen vähitellen vähentäen. Monet ovat päätyneet myös ovo-vegetaariseen ruokaan. Siihen kuuluu myös munaa ja sehän monipuolistaa sekä helpottaa selvästi. Munassa on proteiinien lisäksi rasvaliukoisia vitamiineja. Lasten ollessa pieniä päädyimme lacto-ovo-vege-ruokaan sen helppouden ja turvallisuuden vuoksi (ei tarvitse niin tarkkaan laskea ruoka-aineiden saantia). Vaikket söisi munaa sellaisenaan, voit käyttää sitä laatikoihin, kuorrutukseen ja leivontaan.

    Aiempien kirjoittajien mainitsemat linkit kannattaa kurkkia.
     
  14. xXx Vierailija

    pakko kysyä; miksi gm-soija on niin kauheaa?
     
  15. ** Vierailija

    Amazonian sademetsissa viljeltava soija menee paaosin lihakarjan rehuksi. Lihansyojat sen kuluttavat, eivat veget.
    Mutta minka tahansa tuotteen alkupera kannattaa aina tarkistaa!
     
  16. Gogo x Vierailija

    Suosittelen seitania ja tempehiä! Seitanista tehdään esim vegenakkeja, ovat paljon parempia kuin soijanakit. Seitan lienee vehnägluteenia ja on tosi hyvää.
    Tempehiä olen maistanut vain kerran ja tykkäsin. Enempää en sen kohdalta osaa neuvoa.
     
  17. Tiedoksenne, että Vierailija

    geenimuuntelematon soija alkaa olla harvinaisuus. Suurin osa maailman soijasta ON geenimuunneltua ja jo suomeen tuleva soijarehukin on sitä.

    Lukekaa kirja Petokset siemenet, niin tiedätte enemmän, mitä geenimuuntelu merkitsee. Sen lukemisen jälkeen loppui minulta soijan käyttö.
     
  18. Ärmätti Vierailija

    Kuivattu nokkosen lehti sisältää 25 % proteiini ja sen aminohappo koostumus on erinomainen
    Samoin kuitua on 25 %, josta puolet sulaavaa ja muutenkin se on todellinen luonnon Super
     
  19. enosetä Uusi jäsen

    liittynyt:
    08.04.2007
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pystyyhän oikeeta lehmänmaitoa juomaan laktoosi-intolerantikko.
     
  20. Vp Vierailija

    USA:n terveysviranomaisilta löytyy toistasataa varoitusta soijasta.

    Terveenä ja kylläisenä
     
  21. SBJ Vierailija

    Myös tää on tosi herkullista!
     
  22. bolognese Vierailija

    Sanoit haluavasi vähentää lihansyöntiä tai luopua siitä kokonaan.
    Monet vegetaristit syövät siitä huolimatta joko munia tai kalaa tai molempia. Se on hyvä vaihtoehto ainakin ensialkuun, kun opettelee uusia ruokailutottumuksia.
    Varsinkin vegetaristi-fitnessihmiset syövät runsaasti munanvalkuaista tankatessaan.
    Samoin pitkään kypsytetyt juustot (sopivat laktoosi-intoleranteille) ruisleivän päällä pitävät nälkää pois.
     
  23. huoh... Vierailija

    Mistä näitä typeriä väitteitä oikein aina vain ilmestyy. Laktoosi on luontaisesti siinä lehmänmaidossa. Jos laktoosia elimistö ei pysty pilkkomaan, ei pysty "oikeeta lehmänmaitoa" juomaan sairastumatta. Se on tieteellinen fakta, mutta myös ihan käytännössä useammankin henkilön kanssa koettu.
     
  24. Hammashoidossa Uusi jäsen

    liittynyt:
    04.01.2016
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tänään tein viimeksi "jauhelihakastiketta" ja perunaa. Eli keitin perunat ja soijarouhetta. Sitten soijarouhe pannulle ja sekaan tomaattimurskaa, pippuria, yrttimausteita. Voila! Kyllä maistuu hyvälle, melkein oikealle jauhelihakastikkeelle. :) Kannattaa testata!
     
  25. iNdo bo$$

    liittynyt:
    04.12.2010
    Viestejä:
    163
    Saadut tykkäykset:
    4
    Juuri tämä on kaikessa kasvissyönnissä vikana, miksi tyytyä "melkein oikeaan"? Lihasta tehty jauhelihakastike kun maistuu _täysin_ oikealta.
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti