Hae Anna.fi-sivustolta

Lihapullia

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Pyöreitä, 02.05.2006.

1. samma här Vierailija

Nyt kokki kolmoset ja muut törkeistä ylilyönneistä syyttelevät esiin. Mitäs mieltä tarvitaanko palstanvartijoita arvioimaan, miten ruoka tehdään ?

2. ääni keitetyille Vierailija

Lihapullataikinasta saa todella hyviä keitettyjä lihapullia. Minä tapaan keittää lihaliemessä josta sitten suurustan ihan perus voijauhosuuruksella lihapullille kastikkeen. Hyviä tulee eikä tarvitse käristää pannulla.

Hurjan suuri osuus lihapullien rakenteesta on taikinan vaivaamisessa. Minulle mummi opetti että lihapullataikinaa vaivataan kunnes taikina irtoaa kulhon reunoista ja sen jälkeen jatketaan vaivaamista kunnes taikina taas tarttuu kulhoon. Näin pullat pysyvät pyöreinä eivätkä halkeile.

3. Keitetty Vierailija

Meillä myös aikoinaan köksä tunnilla lihapullat keitettiin.
    Olivat mehukkaita eikä kuivia käkkänöitä.
    Itse olen tehnyt aina näin:
    Pyörittänyt ja sitä mukaan laittanu kiehuvaan veteen.
    Lihapyörykkä on kypsä kun se nousee pintaan.
    Siirrän siivilään valumaan ja paistan pannussa vain sen verran että saavat ruskean pinnan. Muuten olisivat aneemisen näköisiä.
    Tällä konstilla saa pyöreitä ja ei kuivia pyöryköitä.

4. SakariEzmedz Vierailija

Mie käyn aina ostamanssa ruotsalaiset lihapullat Ikeasta. Sen jälkeen sivelen lihapullat kermalla ja pyörittelen ne leivinjauhessa. Sen jälkeen laitan uuniin 200 astetta ja noin 15 minuuttia ja á vot että on hyvvää ja tulee taatusti pyöreitä pullia.

5. leivinjauhessa Vierailija

Tarkoitit varmaan korppujauheessa?

Minä paistan pyörykkäni uunissa, jolloin niistä tulee sekä pehmeitä että vähärasvaisia. Kuohkeus tulee korppujauhoista ja ainesten "vatkauksesta". Jauheliha tietysti mahdollisimman vähärasvaista, vaikka se onkin hieman kalliimpaa, eikä paistolämpötila saa olla liian korkea.

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    MInulla ne pannulla paistetutkin ovat vähärasvaisia, kun ne paistuvat lihan omassa rasvassa eli en lisää paistinpannulle rasvaa, Nopeammin minulla pannulla valmistuvat kuin uunissa.

7. vierailija Vierailija

Ruuanlaitossa nopeus ei ole paras tuloksen kannalta.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri